مجله پیانو
کاهش وزن در کودک

علت کاهش وزن در کودکان

وزن کودک از دوران بارداری مادر شکل می گیرد و نکات مهم دوران بارداری را باید رعایت کند تا کودک ویتامین ها و مواد مغذی را جذب کند. علت کاهش وزن در کودک بسیار متفاوت است اما به هر دلیلی برای مادران یک کابوس است. بعضی از کودکان به دلیل بد غذایی و یا نخوردن غذا در تایم مشخص به کاهش وزن دچار می شوند که جای نگرانی ندارد زیرا به مرور و با تشویق پدر و مادر یا به کمک دکتر اطفال و یا دکتر تغذیه حل خواهد شد ولی اگر فکر میکنید کودکتان وزنش بالا نمی رود و یا در حال کم کردن بی دلیل وزنش است حتما به یک متخصص مراجعه فرمایید.

کاهش وزن در کودک

 

علت کم شدن وزن کودک چیست؟

وزن گیری کودکان همیشه در حالت نرمال نیست و در حال نوسان است اما اگر مطمئن شدید کاهش وزن در کودک غیر منتظره است حتما باید به پزشک مراجعه کنید.
برای اطمینان از وزن کودک باید شاخص توده بدنی یا بی ام آی او را محاسبه کنید، برای انجام این کار باید قد و سن کودک خود را در نظر بگیرید و بهتر است این کار را پزشک کودک انجام دهد تا مقدار چربی بدن را هم محاسبه و یا پیش بینی کند. شاخص توده بدنی به شما کمک می کند که بدانید کودک شما کمبود، اضافه و یا وزنی نرمال دارد.

کاهش وزن در کودک

البته مواردی هم وجود دارد که باید آن ها را در نظر بگیرید مثلا ژن در خانواده، بعضی از پدر و مادرها اندام لاغری دارند و وزن آن ها زیاد نمی شود یا مکان زندگی و تاثیر جغرافیایی روی سیستم بدن و یا با رشد قد کودک وزنش کم می شود تا این مراحل طی شود و وزن کودک با قد او در یک رده متناسب قرار بگیرد و به وزن ایده آل برسد همه ی این ها دلایلی هستن که باعث کاهش وزن در کودک می شوند. پس بهتر است کودک خود را برای چکاپ هر چند وقت یک بار پیش پزشک خودش ببرید.
عوامل خطرناکی که باعث کم شدن وزن کودک می شوند:
مواردی هم وجود دارند که نباید به راحتی از کنار آن ها گذشت و از آن ها چشم پوشی کرد و اگر هر یک از این علائم را در کودک خود دیدید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

  • سرما خوردگی و تب
  • کم آبی بدن
  • کاهش و افزایش دفعات ادرار
  • اسهال و یا استفراغ
  • سرطان
  • افسردگی
  • مشکلات گوارشی
  • و….

کاهش وزن در کودک

استراتژی های افزایش وزن در کودکان

جهت بالا بردن وزن کودک و جلوگیری از کاهش وزن در کودک خود باید از پزشک تغذیه کمک بگیرید تا میزان و نیاز اصلی کالری بدن کودک خود را بدانید و برنامه غذایی او را مرتب کنید و از مواد غذایی با خاصیت بالا استفاده کنید برای این کار برچسب های هر مواد غذایی را مطالعه کنید تا میزان کالری آن مواد غذایی را به راذحتی محاسبه کنید و ویتامین های بدن کودک خود را تقویت کنید. کودکان بیشتر از بزرگسالان فعالیت دارند و مقدار غذا و کالری که مصرف می کنند از مقدار سوختن انرژی در آن ها کمتر است پس سعی کنید وعده غذایی و میان وعدهای پر انرژی و مفیدی را برای او ایجاد کنید.

  • افزایش چربی های سالم و مفید در وعده غذایی آنها
  • جا دادن میوه و سبزیجات در برنامه غذایی
  • لبنیات و غذاهایی سرشار از پروتئین مانند: شیر، ماست، حبوبات، تخم مرغ و ماهی و …
  • کربوهیدرات ها برای بدن کودک بسیار ضروری هستند مانند: ماکارانی و برنج و پوره ی سیب زمینی و انواع تست ها…
  • حذف کردن هله هوله مانند: پفک و چیپس و هر چیزی که ارزش غذایی پایینی دارد.
  • آجیل ها را در وعده های غذایی او اضافه کنید.

کاهش وزن در کودک

کودک خود را تشویق کنید، تا برای غذا نخوردن پافشاری نکند مثلا برای خرید سبزیجات و نان از او نظر و کمک بخواهید و در زمانی مناسب بدون هیچ گونه شتابی برای کودک خود وقت بگذارید و با هم به آماده کردن وعده های غذایی و خوردن آن بپردازید.

کاهش وزن در کودک چیزی طبیعی است و دلایل گوناگونی وجود دارد در بعضی مواقع بسیار طبیعی است. اما با انجام نکات ذکر شده توقع سریع بالا رفتن وزن کودک را نداشته باشید و از وزن کردن مدام او در خانه خودداری کنید زیرا این کار باعث اضطراب و آگاهی در کودک می شود و احساس می کند ضعفی در وجودش پدیدار شده.

اگر با تمام راه های ذکر شده کاهش وزن در کودک همچنان نمایان بود و از بین نرفت حتما برای کشف هر گونه بیماری با پزشک او همکاری کنید و یا اگر فرزند شما از خوردن وعده های غذایی اجتناب می کند حتما دلیل روان شناختی وجود دارد که با مراجعه به روانگر و کمی صبوری می توانید این مشکل را برطرف کنید.

برای سلامت کودک او را برای رفتن به کلاس های ورزشی تشویق کنیدتا استایل کودک و تناسب اندامش حفظ شود. و یا باهم روزانه به پیاده روی دوستانه بروید. تماشای تلویزیون، بازی های رایانه ای و هر چیزی که به سلامت روان کودک شما آسیب می رساند را کم کنید این کار را زمانی که کودک در حال خوردن وعده های غذایی است حتما اجرا کنید و اجازه ندهید در زمان میل کردن غذا سرگرم کار دیگری باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته های جدید