مجله پیانو
سرماخوردگی کودکان

سرماخوردگی کودکان و علت سرماخوردگی مکرر کودک

سرماخوردگی در کودکان، که به عنوان عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی نیز شناخته می شود، بسیار شایع است و می تواند توسط انواع ویروس ها ایجاد شود. آنها با علائمی مانند آبریزش یا گرفتگی بینی، عطسه، سرفه و گاهی تب با درجه پایین مشخص می شوند.

در حالی که سرماخوردگی معمولاً خفیف است و خود محدودکننده است، اما می تواند به ویژه برای کودکان خردسال ناراحت کننده باشد. در اینجا چهار نکته کلیدی در مورد سرماخوردگی در کودکان و علل سرماخوردگی مکرر وجود دارد:

علل رایج سرماخوردگی:

سرماخوردگی در کودکان بیشتر توسط راینوویروس ها ایجاد می شود، اگرچه سایر ویروس ها مانند کروناویروس ها و آدنوویروس ها نیز می توانند مقصر باشند. این ویروس ها بسیار مسری هستند و از طریق تماس مستقیم با فرد آلوده، لمس سطوح آلوده یا استنشاق قطرات ناشی از عطسه یا سرفه پخش می شوند.

کودکان به ویژه مستعد ابتلا به سرماخوردگی هستند، زیرا سیستم ایمنی آنها هنوز در حال رشد است و این امر باعث می شود که ویروس ها راحت تر از بین بروند.

سرماخوردگی مکرر در کودکان:

تجربه سرماخوردگی مکرر برای کودکان، به ویژه آنهایی که در مهدکودک یا مدرسه هستند، غیرعادی نیست. این تا حدی به این دلیل است که آنها دائماً در معرض ویروس های جدید قرار می گیرند و سیستم ایمنی آنها هنوز در حال ایجاد ایمنی در برابر عوامل بیماری زا مختلف است.

علاوه بر این، کودکان خردسال اغلب فاقد عادات بهداشتی مناسب مانند شستن کامل دست‌ها هستند که می‌تواند خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد. آلرژی ها، قرار گرفتن در معرض دود تنباکو و برخی بیماری های زمینه ای نیز می توانند کودکان را مستعد ابتلا به سرماخوردگی های مکرر کنند.

راهبردهای پیشگیری:

در حالی که جلوگیری از سرماخوردگی کودکان به طور کامل چالش برانگیز است، چندین استراتژی وجود دارد که می تواند به کاهش دفعات عفونت کمک کند. تشویق به شستن مرتب دست ها با آب و صابون، آموزش پوشاندن دهان و بینی به کودکان هنگام عطسه یا سرفه، و اجتناب از تماس نزدیک با افراد بیمار، همگی می توانند به کاهش خطر انتقال ویروس کمک کنند.

تمیز نگه داشتن محیط کودک و تهویه مناسب نیز می تواند مفید باشد. در برخی موارد، متخصصان ممکن است واکسن آنفولانزا یا سایر واکسن ها را برای کاهش خطر عفونت های ویروسی خاص توصیه کنند.

علت سرماخوردگی مکرر کودک

چه زمانی باید به دنبال مراقبت های پزشکی بود:

بیشتر سرماخوردگی های کودکان در طی یک یا دو هفته بدون نیاز به مداخله پزشکی خود به خود برطرف می شوند. با این حال، والدین باید مراقب نشانه‌های بیماری جدی‌تر مانند تب بالا، سرفه‌های شدید، دشواری در تنفس یا علائم مداوم که با گذشت زمان بدتر می‌شوند، باشند.

اینها می تواند نشان دهنده عوارضی مانند برونشیت یا ذات الریه باشد که ممکن است به مراقبت پزشکی نیاز داشته باشد. اگر در مورد سلامت فرزندتان نگرانی دارید یا اگر علائم شدید یا طولانی مدت هستند، همیشه ایده خوبی است که با یک متخصص کودک مشورت کنید.

سرماخوردگی کودکان یکی از مریضی هایی است که برای تمام کودکان اتفاق افتاده است و بزرگترین ناراحتی و معضل برای والدین می باشد. سرماخوردگی کودکان بسیار شایع می باشد و در فصل های مختلف اتفاق می افتد به خصوص فصل های سرد سال که دمای هوا بالا و پایین می شود.

کودکان دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند به همین دلیل نیاز به مراقبت دارند و باید رژیم غذایی آن ها به گونه ای باشد که ویتامین های مورد نیاز کودک و کلسیم بدن کودک تامین شود و در سنین پایین به پیشرفت سیستم ایمنی و قوی شدن آن کمک کنید هر چه به مواد غذایی که کودک استفاده می کند توجه بیشتری داشته باشید می توانید از بروز خیلی بیماری ها جلوگیری کنید.

سیستم ایمنی بدن کودکان نمی تواند مانند بزرگسالان عمل کند و ویروس ها را به سرعت از بین ببرد و ویروس سرماخوردگی به طور خاموش در بدن همه ی انسان ها وجود دارد معمولا به عنوان عفونت دستگاه تنفسی فوقانی شناخته می شود.

سرماخوردگی کودکان

علت سرماخوردگی مکرر کودکان

سیستم ایمنی بدن کودک در حال تکامل می باشد و با ویروس های بسیار مختلفی رو به رو است و هر بار که سرما می خورد سیستم دفاعی بدن او فقط می تواند در مقابل یکی از 200 نوع ویروس سرماخوردگی برخورد کند و ایمنی پیدا کند. به طور کل کودک باید با تمام نوع ویروس های سرماخوردگی برخورد کند تا سیستم ایمنی او در مقابل تک تک ویروس ها مقاوم شود و ایمنی پیدا کند.

یکی از علت هایی که باعث سرماخوردگی کودکان به طور مکرر می شود ویروس هایی هستند که کودک مدام با آن ها در ارتباط است و شاید شما هم با آن ها در ارتباط باشید اما بدن بزرگسلان بسیار مقاوم تر است به همین دلیل کودکان بیشتر دچار مرتضی می شوند. اسباب بازی ها، اجسام بیرون از خانه، حضور کودک در مهدکودک ها و …. تمامی این موارد دارای ویروس های مختلفی هستند که در نهایت به بدن کودک حمله کرده و او دچار سرماخوردگی های مختلفی می شود.

به طور متوسط هر کودکی در سال 5 تا 10 بار دچار سرماخوردگی می شود که برخی از این دوره ها خفیف و برخی دیگر شدید می باشند. اگر شما متوجه این موضوع و تعداد دفعات آن نشده اید به این خاطر است که یا سیستم بدن او مقاومت کرده و پیروز شده است و یا کودک شما چیزی از علائمی که دارد نگفته است. کودکانی که به مهدکودک و یا وارد مدرسه می شوند حتی سالانه تا 12 بار هم دچار سرماخوردگی می شوند.

ممکن است که فرزند شما در پاییز یا زمستان بیشتر سرما بخورد که علت آن سرمای هوا و گرم کردن درون خانه است که باعث خشک شدن مخاط بینی شده و جایگزینی ویروس سرماخوردگی را آسان می کند. سرماخوردگی کودکان در هر فصلی امکان پذیر می باشد اما در زمستان و پاییز بیشتر رخ می دهد و یکی از دلایل آن زیاد از حد پوشاندن کودک می باشد زیرا زمانی که بدن او دمای بالایی داشته باشد با یک باد خنک هم واکنش منفی نشان می دهد.

در نتیجه بهتر است به هنگام خرید لباس بچه گانه دقت داشته باشید که لباس او بیش از اندازه پشمی و ضخیم نباشد. در فصل های سرد سال سرماخوردگی والدین را بیشتر نگران می کند اما بهتر است برای تشخیص نوع سرماخوردگی کودکان حتما به پزشک مراجعه کنید و از دادن داروهای متفاوت به کودک جدا خودداری کنید زیرا اگر کودک دچار عفونت در گلو باشد و آن را متوجه نشوید می تواند در بدن گسترده شود و عوارضی آسیب پذیر در آینده رخ دهد.

علت سرماخوردگی کودکان

ویروس سرماخوردگی مسری می باشد؟

سوال خیلی از والدین این است که آیا سرماخوردگی مسری و واگیردار است که در جواب باید بگوییم بله این بیماری به سرعت پخش می شود و بسیار مسری می باشد. ویروس سرماخوردگی می تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود. این ویروس از طریق تنفس اتفاق می افتد که هنگامی که کودک سرفه و یا عطسه می کند ویروس سرماخوردگی تا 4 متر در هوا پخش و حرکت خواهد کرد.

سرماخوردگی کودکان اصولا 2 تا 3 روز پس از قرار گرفتن در منبع غفونت نمایان می شود و بین 5 تا 7 روز زمان می برد تا از بین بروند و در برخی مواقع امکان دارد بیشتر و طولانی تر شود.

ویروس سرماخوردگی

علائم سرماخوردگی کودکان

سرماخوردگی اصولا علائم مشابه و یکسانی دارد که اغلب با گلودرد و آبریزش بینی شروع می شود. سرماخوردگی کودکان امکان دارد خستگی و بی حالی را به همراه داشته باشند اگر سرماخوردگی شدت پیدا کند می تواند دمای بدن کودک را بالا برده و باعث تب شود. در برخی از سرماخوردگی ها بدن درد و دردهای عضلانی باعث بی انرژی شدن کودک می شود. اما به طور کل علائم سرماخوردگی شامل موارد زیر می شود:

  • آبریزش بینی (زرد، سبز و یا خاکستری رنگ)
  • گلو درد
  • عفونت در گلو
  • سرفه
  • تب با درجه های مختلف
  • سر درد و بدن دردهای خفیف و یا شدید
  • بی اشتهایی
  • عطسه
  • مشکلات تنفسی
  • گوش درد

علائم سرماخوردگی کودکان

پیشگیری از سرماخوردگی کودکان

همان طور که می دانید واکسنی برای ویروس سرماخوردگی کودکان و یا بزرگسالان وجود ندارد و این بیماری ویروس های بسیار مختلفی دارد اما برای کمک و جلوگیری از سرماخوردگی می توانید راه هایی را پیش بگیرید.

  • رژیم غذایی کودک خود را تغییر داده و از غذاهای مفید استفاده کنید.
  • از افراد سرماخورده دوری کنید.
  • دود سیگار می تواند ویروس سرماخوردگی را تحریک کند.
  • دست های کودک را مرتب بشویید.
  • حوله کودک و لوازم شخصی او را ممرتب پاکسازی کنید و به صورت شخصی برای کودک از آن ها استفاده کنید.
  • برای تامین ویتامین های بدن کودک از مواد غذایی تازه و مفید استفاده کنید.
  • از دادن داروهای خودسرانه جدا خودداری کنید داروها می توانند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کنند و اجازه ندهند بدن در برابر ویروس ها مقاومت کند.

پیشگیری از سرماخوردگی کودکان

به طور خلاصه، سرماخوردگی در کودکان یک عفونت ویروسی شایع است که می تواند باعث ناراحتی شود. سرماخوردگی های مکرر در کودکان اغلب نتیجه سیستم ایمنی در حال رشد آنها، قرار گرفتن در معرض ویروس های مختلف و گاهی اوقات عوامل محیطی است.

اقدامات پیشگیرانه مانند اقدامات بهداشتی خوب و واکسیناسیون می تواند به کاهش خطر سرماخوردگی کمک کند، در حالی که والدین در صورت تشدید علائم کودک یا مشکوک به عوارض باید به دنبال مشاوره پزشکی باشند.

مقالات مشابه مناسب شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *