مجله پیانو
سلامت دندان کودک

اهمیت تغذیه در سلامت دندان کودک

سلامت دندان کودک بسیار مهم می باشد که رابطه ی مستقیمی با تغذیه او دارد. بهتر است بدانید تغذیه مادر از زمان بارداری تاثیر مستقیمی روی سلامت دندان کودک داشته است. یکی از مشکلات بزرگی که والدین با آن مواجه می شوند پوسیدگی و مشکلات دندان های کودکشان می باشد بنابراین باید در تغذیه کودک توجه ویژه ای داشته باشید زیرا تغذیه بر سلامت دندان کودک تاثیر گذار می باشد.

غذای سالم و رژیم غذایی مناسب نه تنها به سلامت جسمانی، رشد مغز کودک و تامین ویتامین های کودک کمک می کند بلکه برای سلامت دندان او بسیار مهم و ضروری می باشد در نتیجه باید به سلامت دندان کودک خود رسیدگی کنید و فراتر از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به آن توجه داشته باشید. به طور کل غذایی که کودکتان میل می کند و مواد معدنی و ویتامین ها نقش موثری در سلامت دهان و دندان کودک دارد. به همین دلیل است که باید مواد معدنی و ویتامین هایی که برای رشد و سلامت دهان و دندان کودک ضروری است را به خوبی بشناسید و از آن ها در وعده هایی غذایی فرزندتان استفاده کنید.

سلامت دندان کودک

رابطه تغذیه و سلامت دندان کودک

همه ی والدین برای نگهداری و مراقبت از کودکان اقدامات لازم را انجام می دهند مثلا برای فرزند خود به خرید لباس بچه گانه با کیفیت می روند، به تفریحات و خوشحالی آن ها توجه می کنند، برای فرزند خود اسباب بازی های سرگرم کننده خریداری می کنند و … اما آیا به فکر سلامت جسمانی و رشد او هم هستید و به اندازه ای که باید به آن توجه می کنید؟

طبق تحقیقات صورت گرفته وعده های غذایی کودک باید به گونه ای باشد که تمام ویتامین ها و مواد معدنی بدن او را تامین کند و به رشد منظم و مناسب کودک کمک کند در نتیجه باید تمامی گروه های غذایی را دریافت کند.

برای مثال استفاده گوشت برای کودکان بسیار مهم می باشد اما برخی از آن ها تمایلی به خوردن آن نشان نمی دهند در نتیجه باید راه حل های دیگر را در نظر بگیرید چرا که این مواد خوراکی می تواند نیمی از مواد معدنی و آهن بدن کودک را تامین کند بنابراین آن را به صورت پوره شده در غذای کودک استفاده کنید. این مواد غذایی به سلامت دندان کودک بسیار کمک می کند و استحکام آن ها را بالا می برد.

برخی مواد غذایی مانند: شکلات، نوشابه، چیپس، پفک، آبنبات، کلوچه، آبمیوه های شیرین و … می توانند سلامت دندان او را به خطر بی اندازند و باعث پوسیدگی دندان ها می شوند زیرا دارای کربوهیدرات هستند و کربوهیدرات ها به مدت طولانی تر روی دندان ها باقی می مانند و باعث پوسیدگی آن ها می شوند.

استفاده از برخی مواد غذایی می تواند به سلامت دندان ها کمک بالایی کند که در ادامه آن ها را برایتان خواهیم گفت:

  • استفاده از سبزیجات تازه را در وعده های غذایی کودک از یاد نبرید. میوه ها و سبزیجاتی را انتخاب کنید که دارای آب بیشتری باشند یعنی میزان آب در بافت آن ها بیشتر باشد زیرا آن ها دارای مواد مغذی بالاتری هستند و به سلامت دندان کودک و تامین مواد معدنی کمک بالایی می کنند. میوه ها و سبزیجاتی که پر آب هستند: کرفس، خیار، خربزه، گلابی و… می باشند.
  • انواع پنیرها و استفاده آن ها در وعده های غذایی کودک می تواند به سلامت دندان او کمک بسزایی کنند زیرا برخی پنیرها کمک می کنند تا بزاق دهان تحریک شود و بیشتر تولید شود که نتجه آن می شود: مواد غذایی را سریع تر از روی دندان ها پاک می کند.
  • استفاده و مصرف مواد غذایی چسبناک و سفت می توانند سلامت دندان کودک را به خطر بی اندازد. تنقلات چسبناک مانند: کشمش، انجیر خشک، کلوچه و… می تواند پوسیدگی دندان را همراه داشته باشد زیرا بزاق دهان توانایی شستن آن ها را ندارد در نتیجه بر روی دندان ها باقی می مانند امااگر فرزند شما علاقه به خوردن آن ها دارد می توانید بلا فاصله بعد از استفاده از این مواد دندان های او را با مسواک پاک سازی کنید.
  • هر گونه مواد غذایی برای بدن کودک ضروری می باشد در نتیجه استفاده از غذاهای شیرین را در وعده های اصلی جای دهید و مصرف آن ها را در میان وعده ها متوقف کنید زیرا زمانی که به تایم استفاده از وعده های اصلی غذا می رسید بزاق دهان بیشتر ترشح می شود و می تواند شیرینی ها را از روی دندان ها راحت تر پاکسازی کند.

رابطه تغذیه و سلامت دندان کودک

مواد غذایی که باعث استحکام دندان های کودک می شود

  • استفاده از مواد غذایی که دارای کلسیم هستند می توانند استحکام دندان ها را بالا ببرند در نتیجه استفاده از لبنیات مانند: شیر، ماست، پنیر، کشک و … را در وعده های غذایی کودک جای دهید.
  • استفاده از میوه ها و سبزیجاتی که دارای ویتامین C هستند باعث استحکام لثه می شوند.
  • استفاده از هویج و سیب کمک می کند تا سلامت دندان کودک بالا رود و در استحکام لثه و دندان تاثیر گذار می باشد.
  • کلسیم یکی از اصلی ترین ماده ای است که به استحکام دندان و استخوان ها کمک می کند همچنین از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند به همین دلیل به دنبال مواد غذایی باشید که دارای کلسیم بالایی هستند.

مواد غذایی که باعث استحکام دندان های کودک می شود

موارد مهمی که برای نگهداری و سلامت دندان کودک باید بدانید

  • دندان در آوردن نوزاد از سن 6 ماهگی به بعد آغاز می شود که در این سن کودک همچنان از شیر مادر تغذیه می کند در نتیجه بهتر است زمان شیردهی کودک به هنگام شب را کاهش دهید و حتی کودکانی که از شیر خشک استفاده می کنند باید استفاده از آن را به هنگام خواب قطع کنید زیرا این ها باعث پوسیدگی شدید دندان کودک می شود. شیردهی نادرست باعث می شود که دندان های کودک به سرعت خراب شده و در سن 4 یا 5 سالگی مجبور به کشیدن آن ها می شوید و کودک شما در این سن دندان های شیری خود را از دست می دهد.
  • استفاده از نوشیدنی های گازدار و قندی را بسیار محدود کنید این نوع نوشیدنی ها باعث پوسیدگی و از بین رفتن دندان ها در سنین پایین می شوند.
  • انواع قند و کربوهیدرات ها می توانند آسیب بزرگی به دندان های کودک بزنند به همین دلیل باید مصرف آن ها را کنترول کنید.
  • مصرف و استفاده از غذاهایی فست فودی و بیرون از خانه می توانند هم به سلامت جسمی و مغزی کودک آسیب برسانند و هم به سلامت دندان کودک لطمه بزنند بنابراین بهتر است استفاده از غذاهای بیرون را کنترول و یا به طور کامل حذف کنید.

نگهداری و سلامت دندان کودک

مقالات مشابه مناسب شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *