مجله پیانو
تشویق کودکان

تشویق کودکان+ 4 نوع تشویق مثبت

تشویق کودکان باعث بالا رفتن اعتماد به نفس و عزت نفس آن ها می شود و برای داشتن کودکی شاد که سلامت روحی و روان داشته باشد بهتر است او را با روش های مناسب تشویق کنید تا در آینده فردی با اعتماد بنفس شود و این شخصیت می تواند او را فردی با روابط اجتماعی بالا و شایسته کند.

تشویق کردن می تواند انگیزه کودک را برای انجام فعالیت ها افزایش دهد. مثلا زمانی که با بی نظمی کودکان روبه رو می شوید می توانید آن ها را با تشویق کردن به مرتب بودن راهنمایی کنید و همچنین این موضوع باعث استقامت و قوی شدن کودک می شود و تلاش بیشتری می کند برای شناخت خود. علم روانشناسی تشویق کودکان را نوعی تقویت در رفتارهای مثبت می داند و آن را به عنوان سیستمی عالی در تربیت کودکان می داند.

تشویق کودکان

والدین باید شناخت درستی از تشویق کودکان داشته باشند و از روش های درست استفاده کنند تا نتایج درست بدهد در غیر اینصورت تاثیر منفی بر شکل گیری شخصیت آن ها می گذارند.

تعریف تشویق کودکان

تشویق کردن به معنای ستودن و دلگرم کردن شخصی است تشویق نوعی خوشحال کردن است و تنها به این معنا نیست که فردی دیگری را تشویق کند بلکه یک نر می توانند خودش را نیز تشویق و خوشحال کند. برای تشویق کردن سن خاصی تعریف نشده است و این بدان معنا می باشد که شما در هر سنی می توانید به تشویق کردن خود و اطرافیان بپردازید.

تشویق کودکان

تشویق کردن کودکان انواع مختلفی دارد و شما می توانید با کلام، رفتار و دادن هدیه ای کودک خود را تشویق کنید و از انجام کار مثبتی که انجام داده است قدردانی کنید و حتی با تشویق کودکان می توانید از انجام کارهای بیهوده و یا مضر نیز جلوگیری کنید. تشویق کودکان و یا پاداش دادن به آن ها صرفا در غالب هدیه دادن و خرید کالا نمی باشد بلکه شما می توانید با استفاده از کلمات درست و یا لبخند و آغوشی آن ها را تشویق کنید.

انواع مختلف تشویق کودکان

تشویق کودکان انواع و روش های مختلفی دارد که هر کدام از آن ها نیاز یک کودک است و برای تقویت رفتارهای درست آن ها استفاده می شود.

تشویق کودکان

  • تشویق احساسی:

کودکان بیشتر از هرکسی نیاز به دیده شدن و محبت دارند. توجه ه کارهای مثبت آن ها باعث می شود تا تلاش کنند و بهتر از قبل عمل کنند. تشویق احساسی می تواند نیاز محبتی آن ها را برآورده کند برای مثال می توانید با دیدن نقاشی کشیدن کودک خود او را در آغوش بگیرید، ببوسید و نوازشش کنید. شکل گیری شخصیت کودکان و بالا رفتن اعتماد به نفس آن ها باعث می شود تا در آینده فردی موفق شوند و همه این ها بسته به رفتارهای والدین و اطرافیان نزدیک به کودک می باشد.

برای تشویق کردن کودک خود دقت داشته باشید که برای انجام فعالیت های درست و پیشرفت ها او را تشویق میکنید. اگر برای از بین رفتن لجبازی کودکان و یا فریاد زدن کودک او را نوازش کنید و بخواهید که آرامش کنید بهتر است بدانید با این کار اقتدار خود را زیر سوال می برید.

تشویق کودکان

  • تشویق کلامی:

پاداش های کلامی یکی از موثرترین نوع تشویق محسوب می شوند. کودکان همیشه نیاز دارند که اطرافیان به کارهای مثبت آن ها توجه داشته باشند و با تشویق های کلامی می توانید به شکل گیری عزت نفس آن ها کمک بسزایی کنید. تشویق های کلامی باعث می شوند تا کودک احساس ارزشمندی کند.

اگر کودک شما یادگرفته است که خودش غذا بخورد او را تشویق کنید و این کار را می توانید با بیان کلمات درست و محبت آمیز انجام دهید و پس از اینکه این کار برای او به یک عادت تبدیل شد کم کم این تشویق ها را کم کرده و سپس آن را قطع کنید چرا که این رفتار برای کودک عادی شده است و آن را کاملا یادگرفته و دیگر نیازی به تقویت آن ندارد.

تشویق کودکان

  • تشویق مادی: 

این نوع تشویق و پاداش نباید مدام اتفاق بی افتد و برای انجام آن وسایلی که در دسته خواسته های کودکان خود قرار دارد خریداری کنید برای مثال: خرید لباس بچه گانه با طرح کاراکتر مورد علاقه او، اسباب بازی که به آن علاقه دارد را بخرید، کتاب خواندن برای کودک بسیار مفید است و به بالا رفتن رشد مغز و هوش کودک کمک می کند بنابراین برایش کتاب خریداری کنید، نقاشی کشیدن کودکان کاری سرگرم کنند است و برای شناخت دنیای پیرامون به او کمک می کند پس برای او ابزار نقاشی خریداری کنید و…

تشویق کودکان

  • تشویق تفریحی:

از تفریحاتی که کودک به آن ها علاقه دارد استفاده کنید. مکان های تفریحی هم می توانند برای روحیه کودکان خوب باشند و هم نوعی پاداش محسوب می شوند مثلا: پارک رفتن، بستنی خوردن، بازی مورد علاقه، رفتن به شهربازی و …

توجه داشته باشید که در تشویق کودکان افراط نکنید چرا که می تواند نتیجه ای منفی داشته باشد و در کودک این انتظار ایجاد می شود که برای انجام هر فعالیت یا کاری باید مورد تشویق قرار بگیرید همچنین به او بی آموزید که از قوانین و مقررات باید پیروی کند و تشویق شما نیز باید بر مبنا و قواعد خاصی صورت بگیرد.

تشویق کودکان

اصولی که در زمان تشویق کودکان باید رعایت شود

  1. علت تشویق را برای فرزند خود مشخص کنید.
  2. رفتارهای کودک نباید برای تشویق شدن باشد. در اینصورت او فردی طلبکار و پرتوقع می شود.
  3. به کودک خود به جای پاداش رشوه ندهید. مثلا اگر این کار را انجام دهی برایت اسباب بازی می خرم
  4. توجه داشته باشید که کار کودک باید برازنده تشویق باشد.
  5. تشویق باید متناسب با رتار و عمل کودک و بلافاثله صورت بگیرد.
  6. حد و مرزهای تشویق کردن را بدانید تکرار بیش از حد تشویق کودکان امکان دارد آن ها را خودبزرگ بین و مغرور کند.
  7. تشویق کودکان می تواند ناامیدی را از آن ها دور کند و باعث شادی و خوشحالی آن ها شود تا برای رسیده به اهداف خود تلاش کنند.
  8. کودک با تشویق شدن می تواند رفتارهای منفی خود را از بین ببرد.

تشویق کودکان

مقالات مشابه مناسب شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *