مجله پیانو
اختلال نافرمانی مقابله ای (ODD) در کودکان

اختلال نافرمانی مقابله ای (ODD) در کودکان | علائم و علل

حتی کودکان با بهترین رفتار ممکن است گاهی اوقات سخت و چالش برانگیز باشند.اختلال نافرمانی مقابله‌ ای (ODD) شامل یک الگوی مکرر و مداوم از خشم، تحریک‌پذیری، مشاجره و سرپیچی نسبت به والدین و دیگر شخصیت‌های اقتدار است. ODD همچنین شامل کینه توزی و انتقامجویی است، رفتاری که کینه توزانه نامیده می شود.

این مسائل عاطفی و رفتاری باعث ایجاد مشکلات جدی در زندگی خانوادگی، فعالیت های اجتماعی، مدرسه و کار می شود. اما به عنوان یک والدین، لازم نیست سعی کنید یک کودک مبتلا به ODD را به تنهایی مدیریت کنید. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما، یک متخصص سلامت روان و یک متخصص رشد کودک می توانند کمک کنند.

درمان ODD شامل یادگیری مهارت هایی برای کمک به ایجاد تعاملات مثبت خانوادگی و مدیریت رفتارهای مشکل ساز است. سایر درمان‌ها و احتمالاً داروها، ممکن است برای درمان بیماری‌های روانی مرتبط مورد نیاز باشد.

انواع هوش در کودکان را بشناسید!

اختلالات خلقی یا اضطرابی

اختلال نافرمانی مقابله ای (ODD) در کودکان چیست؟

اختلال نافرمانی مقابله ای (ODD) نوعی اختلال رفتاری است. بیشتر در دوران کودکی تشخیص داده می شود. کودکان مبتلا به ODD نسبت به همسالان، والدین، معلمان و دیگر شخصیت های معتبر غیرهمکار، سرکش و خصمانه هستند. آنها برای دیگران بیشتر از خودشان ناراحت هستند.

 تقویت ارتباط والدین و فرزند را مطالعه کنید!

علل ODD در کودک

محققان نمی دانند چه چیزی باعث ODD می شود. اما 2 نظریه اصلی برای اینکه چرا رخ می دهد وجود دارد:

1- نظریه رشد:

این نظریه نشان می دهد که مشکلات از زمانی که کودکان نوپا هستند شروع می شود. کودکان و نوجوانان مبتلا به ODD ممکن است در یادگیری مستقل شدن از والدین یا سایر افراد اصلی که از نظر عاطفی به آنها وابسته بودند مشکل داشته باشند. رفتار آنها ممکن است مسائل رشد طبیعی باشد که فراتر از سنین کودکی ادامه داشته باشد.

2- تئوری یادگیری:

این نظریه نشان می دهد که علائم منفی ODD نگرش های آموخته شده است. آنها منعکس کننده اثرات روش های تقویت منفی مورد استفاده والدین و سایر افراد صاحب قدرت هستند.

استفاده از تقویت منفی رفتارهای ODD کودک را افزایش می دهد. به این دلیل که این رفتارها به کودک اجازه می‌دهد به آنچه می‌خواهد دست یابد: توجه و واکنش والدین یا دیگران.

علل ODD در کودک

کدام کودکان در معرض خطر اختلال نافرمانی مقابله ای هستند؟

ODD در پسران بیشتر از دختران است. کودکانی که مشکلات روانی زیر را دارند نیز بیشتر در معرض ابتلا به ODD هستند:

علائم ODD در کودک چیست؟

بیشتر علائمی که در کودکان و نوجوانان مبتلا به ODD مشاهده می شود، در برخی مواقع در سایر کودکان بدون آن نیز رخ می دهد. این امر به ویژه برای کودکان حدوداً 2 یا 3 ساله یا در سنین نوجوانی صادق است.

پرخاشگری کودکان مهدکودکی را مطالعه کنید!

بسیاری از کودکان تمایل به نافرمانی، مشاجره با والدین یا سرپیچی از قدرت دارند. آنها ممکن است اغلب زمانی که خسته، گرسنه یا ناراحت هستند، اینگونه رفتار کنند. اما در کودکان و نوجوانان مبتلا به ODD، این علائم بیشتر اتفاق می افتد.

آنها همچنین با یادگیری و سازگاری مدرسه تداخل دارند. و در برخی موارد روابط کودک با دیگران را مختل می کنند.

علائم ODD ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • داشتن کج خلقی مکرر، کودکان پرخاشگر
  • دعوای زیاد با بزرگترها
  • امتناع از انجام آنچه یک بزرگسال می خواهد
  • همیشه قوانین را زیر سوال می برد و از پیروی از قوانین امتناع می ورزد
  • انجام کارهایی برای آزار یا ناراحتی دیگران، از جمله بزرگسالان
  • سرزنش دیگران به خاطر رفتارها یا اشتباهات خود کودک
  • به راحتی توسط دیگران اذیت می شوند
  • اغلب دارای نگرش عصبانی
  • تند یا ناخوشایند صحبت کردن
  • به دنبال انتقام گرفتن یا کینه توز بودن

این علائم ممکن است شبیه سایر مشکلات سلامت روان باشد. مطمئن شوید که فرزندتان برای تشخیص به پزشک خود مراجعه می کند.

علائم ODD در کودک

چگونه اختلال نافرمانی مقابله ای (ODD) تشخیص داده می شود؟

اگر علائم ODD را در کودک یا نوجوان خود مشاهده کردید، می توانید با جستجوی فوری تشخیص کمک کنید. درمان زودهنگام اغلب می تواند از مشکلات بعدی جلوگیری کند.

یک روانپزشک کودک یا متخصص سلامت روان واجد شرایط می تواند ODD را تشخیص دهد. او با والدین و معلمان در مورد رفتار کودک صحبت می کند و ممکن است کودک را مشاهده کند. در برخی موارد، کودک شما ممکن است به آزمایش سلامت روان نیاز داشته باشد.

ODD در کودک چگونه درمان می شود؟

درمان زودهنگام اغلب می تواند از مشکلات بعدی جلوگیری کند. درمان به علائم، سن و سلامت کودک شما بستگی دارد. همچنین به میزان بد بودن ODD بستگی دارد.

کودکان مبتلا به ODD ممکن است نیاز داشته باشند که درمانگران و انواع درمان‌های مختلف را قبل از اینکه آنچه برایشان مفید است را امتحان کنند. درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درمان شناختی- رفتاری: کودک یاد می گیرد که بهتر مسائل را حل کند و ارتباط برقرار کند. او همچنین یاد می گیرد که چگونه تکانه ها و خشم را کنترل کند.
  • خانواده درمانی: این درمان به ایجاد تغییرات در خانواده کمک می کند. مهارت های ارتباطی و تعاملات خانوادگی را بهبود می بخشد. داشتن فرزندی با اختلال نارسایی به موقع می تواند برای والدین بسیار سخت باشد. همچنین می تواند برای خواهر و برادر مشکلاتی ایجاد کند. والدین و خواهر و برادر نیاز به حمایت و درک دارند.
  •  گروه درمانی همتا: کودک مهارت های اجتماعی و بین فردی بهتری را رشد می دهد.
  • داروها: اینها اغلب برای درمان ODD استفاده نمی شوند. اما ممکن است کودک برای علائم یا اختلالات دیگر مانند ADHD به آنها نیاز داشته باشد.

چگونه می توانم به جلوگیری از ODD در فرزندم کمک کنم؟

محققان نمی دانند چه چیزی باعث ODD می شود. اما رویکردهای خاصی می تواند به پیشگیری از این اختلال کمک کند. برنامه های مداخله زود هنگام که به آنها مهارت های اجتماعی و نحوه برخورد با خشم را می آموزد، به کودکان خردسال کمک می کند.

برای نوجوانان، گفتار درمانی (روان درمانی)، یادگیری مهارت های اجتماعی و کمک گرفتن در انجام تکالیف مدرسه، همگی می توانند به کاهش رفتارهای مشکل دار کمک کنند. برنامه های مبتنی بر مدرسه همچنین می توانند به توقف قلدری و بهبود روابط بین نوجوانان کمک کنند.

برنامه های آموزشی مدیریت والدین نیز مهم است. این برنامه ها به والدین آموزش می دهند که چگونه رفتار فرزندشان را مدیریت کنند. والدین روش های تقویت مثبت و همچنین نحوه تربیت فرزند خود را یاد می گیرند.

درمان odd در کودکان

چگونه می توانم به فرزندم کمک کنم با ODD زندگی کند؟

درمان زودهنگام کودک شما اغلب می تواند از مشکلات بعدی جلوگیری کند. در اینجا چیزهایی وجود دارد که می توانید برای کمک انجام دهید:

  • تمام قرارهای ملاقات با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی فرزندتان را نگه دارید.
  • در صورت نیاز در خانواده درمانی شرکت کنید.
  • با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی فرزندتان در مورد سایر ارائه دهندگانی که در مراقبت از فرزند شما مشارکت خواهند داشت صحبت کنید. فرزند شما ممکن است از تیمی شامل مشاوران، درمانگران، مددکاران اجتماعی، روانشناسان و روانپزشکان مراقبت دریافت کند. تیم مراقبت از کودک شما به نیازهای او و میزان جدی بودن اختلال بستگی دارد.
  • در مورد اختلال سلوک فرزندتان به دیگران بگویید. با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی و مدرسه فرزندتان برای ایجاد یک برنامه درمانی همکاری کنید.
  •  برقراری ارتباط با سایر والدینی که دارای فرزند مبتلا به ODD هستند ممکن است مفید باشد. اگر احساس خستگی یا استرس می کنید، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی فرزندتان صحبت کنید.

ODD در کودکان

نکات کلیدی در مورد ODD در کودکان

  • اختلال نافرمانی مقابله ای (ODD) نوعی اختلال رفتاری است. کودکان مبتلا به ODD نسبت به همسالان، والدین، معلمان و دیگر شخصیت های معتبر غیرهمکار، سرکش و خصمانه هستند.
  • مشکلات رشد ممکن است باعث ODD شود. یا ممکن است رفتارها آموخته شوند.
  • کودک مبتلا به ODD ممکن است با بزرگسالان زیاد بحث کند یا از انجام خواسته های آنها امتناع کند. او همچنین ممکن است نسبت به دیگران نامهربان باشد.
  • یک متخصص سلامت روان اغلب ODD را تشخیص می دهد.
  • درمانی که به کودک کمک می کند با دیگران تعامل بهتری داشته باشد درمان اصلی است. ممکن است برای مشکلات دیگر مانند ADHD نیاز به دارو باشد.

در انتهای این مقاله از شما دعوت می شود از سایت پیانو استایل دیدن فرمایید و بهترین ها را برای کودک خود رقم بزنید.

مقالات مشابه مناسب شما

4 پاسخ

    1. سلام عزیز
      اختلال نافرمانی مخالف (ODD) یک اختلال رفتاری است که با الگوی مداوم رفتار نافرمانی، خصمانه و سرکشی نسبت به شخصیت‌های معتبر مانند والدین، معلمان و سایر بزرگسالان مشخص می‌شود.

  1. سلام میشه بگید آیا ODD انواع مختلفی داره یا نه ؟

    1. سلام مهتاب جان
      بله، انواع مختلفی از اختلال نافرمانی مقابله ای (ODD) وجود دارد.
      خلق و خوی عصبانی/تحریک پذیر، انتقام جویی، رفتار استدلالی/سرکشی
      توجه به این نکته مهمه که این انواع متقابلاً منحصر به فرد نیستند و یک کودک یا نوجوان مبتلا به ODD ممکنه ویژگی های بیش از یک نوع را نشان بده.
      همچنین، ارزیابی مناسب توسط یک متخصص سلامت روان واجد شرایط برای تعیین اینکه آیا یک کودک یا نوجوان معیارهای ODD را برآورده می کند، ضروری هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *