مجله پیانو
تقویت ارتباط والدین و فرزند

20 نکته موثر، تقویت ارتباط والدین و فرزند

تقویت ارتباط والدین و فرزند یک ارتباط قوی، خطوط ارتباطی بین والدین و فرزند را باز و روشن نگه می‌دارد. این به کودک کمک می کند احساس درک، دوست داشتن و امنیت کند.

اهمیت و تقویت ارتباط والدین و فرزند

درست مانند ارتباط تلفنی قوی برای برقراری ارتباط واضح از طریق تلفن، باید یک ارتباط قوی والدین و فرزند وجود داشته باشد تا والدین و فرزند بتوانند مکالمات واضحی داشته باشند، به یکدیگر گوش دهند، یکدیگر را درک کنند و به یکدیگر اعتماد کنند.

وقتی ارتباط قوی باشد، کودک تمایل بیشتری به گوش دادن و همکاری با والدین دارد. کودک احساس دوست داشتن، درک و امنیت می کند همچنین تربیت فرزند به خوبی پیش می رود.

برقراری ارتباط با فرزند

زمانی که نوزاد داخل رحم مادر است، از طریق بند ناف به مادر متصل می شود به همین دلیل است که می گویند کتاب خواندن در دوران بارداری بسیار مفید می باشد. بند ناف مواد مغذی و انرژی را برای کودک در حال رشد تامین می کند. اگر مادر غذای سالم بخورد، مثبت فکر کند و احساسات خود را تنظیم کند، کودک شکوفا می شود و رشد می کند.

از سوی دیگر، اگر مادر عادات غذایی ناسالمی داشته باشد و در دوران بارداری مضطرب، استرس یا غمگین باشد، بر رشد کودک تأثیر منفی خواهد گذاشت.

سپس، لحظه ای که نوزاد متولد می شود، بند ناف قطع می شود. اکنون نوزاد تمام مراقبت ها و ارتباطات والدین را بدون سیم و بدون سیمی که زمانی کودک را به مادر متصل می کرد، دریافت می کند.

این ارتباط بی سیم والدین-فرزند با هر لمس ملایم و محبت آمیز، هر پاسخ هماهنگ و هر تعامل پر جنب و جوش توسط والدین می تواند به تقویت ارتباط والدین و فرزند کمک بسزایی کند. اگر این ارتباط والدین و فرزند قوی باشد، ارتباط و تفاهم بهتری بین والدین و فرزند برقرار می شود و کودک شکوفا می شود و اینگونه می توانید کودکی شاد داشته باشید.

از سوی دیگر، اگر ارتباط ضعیف باشد، سیگنال‌های ارتباطی که کودک از والدین دریافت می‌کند ضعیف است و بنابراین او گوش نمی‌دهد و همکاری نمی‌کندکه نتیجه ی آن لجبازی کودکان و پرخاشگری کودک می شود.

والدین نیز هیچ ایده ای در مورد آنچه که فرزندشان در حال فکر کردن، احساس یا تلاش برای گفتن است، نخواهند داشت. این فقط منجر به سوء تفاهم، درگیری و ناامیدی می شود.

تقویت ارتباط والدین و فرزند

برای ایجاد یک ارتباط قوی والدین و فرزند، لازم نیست تمام هفته و ساعات با فرزندتان حضور فیزیکی داشته باشید. اما، زمانی که در کنار یکدیگر هستید، باید بدون هیچ مزاحمتی در کنار فرزندتان باشید. کودک شما باید بداند که شما در آن لحظات به او توجه کامل دارید. مثلا:

وقتی همه با هم غذا می خورید، اگر تلفن زنگ بخورد، تلفن را جواب می دهید؟ یا منتظر می مانید تا وعده غذایی خود را تمام کنید؟

وقتی فرزندتان با شما صحبت می‌کند و صدای پینگ را در تلفنتان می‌شنوید که پیامی را به شما اطلاع می‌دهد، آیا تلفن خود را چک می‌کنید و بلافاصله به آن پاسخ می‌دهید؟ یا قبل از بررسی پیام های خود صبر می کنید تا صحبت با فرزندتان تمام شود؟

آیا به فرزندتان اجازه می دهید هنگام غذا خوردن تلویزیون تماشا کند یا از تلفن همراه استفاده کند، در حالی که شما کار دیگری انجام می دهید؟ یا در حین غذا خوردن با یکدیگر داستان به اشتراک می گذارید و با هم ارتباط میگیرید؟

ارتباط با کودکان

در تمام موارد فوق، ممکن است شما از نظر فیزیکی در کنار فرزندتان حضور داشته باشید. اما، اگر دائماً با چیزهای دیگر سرگرم می شوید، از نظر ذهنی برای او حاضر نیستید. درعوض، وقتی با فرزندتان وقت با کیفیتی را صرف گوش دادن، گپ زدن و تعامل بدون هیچ مزاحمتی می‌کنید، حتی اگر چند دقیقه در روز باشد، به تقویت ارتباط والدین و فرزند میپردازید.

علاوه بر این، هنگامی که با کودک خود صحبت می کنید، کلماتی که استفاده می کنید، لحن صدا، زبان بدن و حالات چهره شما می توانند ارتباط شما را با فرزندتان تقویت کنند یا آن را ضعیف کنند.

وقتی با صدایی آرام و ملایم با فرزندتان صحبت می کنید، این ارتباط تقویت می شود. از طرف دیگر، وقتی سر فرزندتان فریاد می زنید یا او را شرمنده می کنید، ارتباط از بین می رود.

به یاد داشته باشید، این مدت زمانی که با فرزندتان می گذرانید نیست که ارتباط والدین-فرزند شما را تقویت می کند، بلکه آنچه انجام می دهید و آنچه در چند لحظه با هم هستید می گویید که این ارتباط را تقویت یا تضعیف می کند.

20 نکته ساده برای ایجاد ارتباطات روزانه با کودک

در اینجا 20 نکته ساده وجود دارد که به شما کمک می کند ارتباط خود را با فرزندتان تقویت کنید که می تواند به راحتی در برنامه روزانه یا هفتگی شما گنجانده شود:

1. صبح، وقتی فرزند خردسالتان از خواب بیدار شد، اجازه دهید چند دقیقه با شما در آغوش بگیرد. گرمای آغوش شما برای بقیه روز به آنها انرژی می دهد.

2. وقتی فرزندتان برای صرف صبحانه می آید به چشمان او نگاه کنید و با لبخند از او استقبال کنید. لبخند شما جرقه ای اضافی به روز آنها می افزاید.

3. قبل از اینکه فرزندتان برای آن روز مدرسه را شروع کند، لبخند بزنید. فرزند شما احساس می کند که مورد علاقه و حمایت است این موضوع می تواند به تقویت ارتباط والدین و فرزند کمک بسیاری کند.

ایجاد ارتباطات روزانه با کودک

4. وقتی فرزندتان از مدرسه برمی گردد، با لبخند از او استقبال کنید. وقتی نشان می دهید از دیدن فرزندتان خوشحال هستید، او احساس خوشحالی می کند.

5. اگر فرزندتان با مشکلی، چه مربوط به تکالیف مدرسه و چه دوستان، به سراغ شما آمد، بدون قضاوت به او گوش دهید. اغلب آنها به مشاوره شما نیاز ندارند، آنها فقط نیاز دارند که به آنها گوش دهید. آنها می دانند که می توانند به شما اعتماد کنند و برای حمایت به شما تکیه کنند.

بعد از اتمام تکالیف مدرسه در شب، چند دقیقه وقت بگذارید تا بنشینید و گپ بزنید، قبل از اینکه هر یک از شما برای انجام کار بعدی در لیست خود عجله کند. فرزند شما این فرصت را دارد که تجربیات و احساسات خود را به اشتراک بگذارد. آنها احساس می کنند دیده می شوند، شنیده می شوند و با شما مرتبط هستند.

6. هنگامی که کودک شما صدمه دیده یا درد دارد، به او اجازه دهید بفهمد که چه احساسی دارد – “اوه، این باید خیلی دردناک باشد”. فرزند شما با شما احساس درک و امنیت می کند.

7. زمانی که فرزندتان با شما صحبت می کند، همه گوشی ها و وسایل را خاموش کنید و روی حرف هایی که فرزندتان به شما می گوید تمرکز کنید. فرزند شما می داند که شمابه او اهمیت می دهید و این راهی است برای تقویت ارتباط والدین و فرزند.

8. حداقل یک وعده غذایی را با هم به عنوان یک خانواده میل کنید. مطمئن شوید که در این مدت تمام گوشی ها و ابزارهای خود را خاموش کرده اید. فرزند شما احساس امنیت می کند که به خانواده ای مهربان و دلسوز تعلق دارد.

9. هر روز زمانی بدون ابزار برای کل خانواده در نظر بگیرید، تا بتوانید بدون حواس پرتی تماس ها، پیام ها، لایک ها و کامنت ها با فرزندتان وقت بگذرانید. فرزند شما احساس می کند مهم و ارزشمند است این موضوع می تواند به تقویت ارتباط والدین و فرزند کمک کند.

اهمیت و تقویت ارتباط والدین و فرزند

10. برای هر روز چند دقیقه وقت اختصاص دهید تا با هر کودکی با هم بازی کنید، در کنار نقاشی کشیدن کودک باشید، با هم آواز بخوانید، با هم بخوانید یا فقط چت کنید و احمق شوید. اجازه دهید فرزندتان راه را هدایت کند. کودک شما احساس می کند خاص و تحت کنترل است.

11. قبل از اینکه فرزندتان شب را جا بیاندازد، به خاطر یک چیز از فرزندتان تشکر کنید – به خاطر کمک کردن به شما در انجام کارهای روزمره، برای اینکه کارش را خودش تمام می کند، به خاطر مهربانی و کمک به یک دوست یا اینکه فقط شما را در آغوش گرفته است. فرزند شما می داند که شما متوجه آن شده اید و تشویق کردن کودک او را راضی می کند.

12. یک مراسم شبانه داشته باشید که در آن چند دقیقه را صرف خواندن برای فرزند خردسال خود کنید یا با یک لیوان شیر گرم با کودک بزرگترتان صحبت کنید، قبل از اینکه او در شب اقامت کند. لحظات کوچکی از این دست خاطرات خوبی را برای کودک شما ایجاد می کند.

13. زمانی که باید فرزند خود را اصلاح کنید، صدای خود را بلند نکنید و فریاد نزنید. در عوض خونسردی خود را حفظ کنید و با صدایی آرام صحبت کنید. کودک شما تمایل بیشتری برای گوش دادن به آنچه می گویید دارد و این موضوع می تواند به تقویت ارتباط والدین و فرزند کمک کند.

14. برای نشان دادن قدردانی خود از کاری که انجام داده است، به کودکتان ضربه بزنید یا نمره پنج را به او بدهید. این باعث ایجاد اعتماد به نفس می شود و به فرزند شما انگیزه می دهد تا کارهای بیشتری انجام دهد.

 

15. به پیاده روی در طبیعت بروید و با هم دنیای اطراف خود را کشف کنید آشنایی کودک با محیط زیست برای آینده ای بهتر بسیار مطلوب است. به خاطر داشته باشید که گوشی های خود را کنار بگذارید تا حواس شما پرت نشود. کودک کنجکاو شما برای کشف و یادگیری احساس امنیت می کند.

16. بازی های رومیزی و بازی هایی مانند مخفی کاری را به صورت خانوادگی انجام دهید. خاطرات جالبی را برای کودک شما رقم خواهد زد.

17. داستان های دوران کودکی خود را به اشتراک بگذارید. فرزند شما عاشق شنیدن آنها خواهد شد. آنها با تجربه کودکی شما ارتباط قوی تری با شما احساس می کنند.

18. یک پروژه انجام دهید یا با هم داوطلب شوید. کارهای خانه را انجام دهید یا با هم آشپزی کنید. فرزند شما ارزش همکاری و حمایت از یکدیگر را درک می کند. فرزند شما می داند که شما یک تیم هستید و این موضوع می تواند به تقویت ارتباط والدین و فرزند کمک بسزایی کند.

چگونه با فرزند خود رفاقت کنیم

19. یک گردش هفتگی به عنوان یک خانواده در تابستان کودکان داشته باشید – یا برای صرف غذا در رستوران، بیرون رفتن برای بازی در زمین بازی یا رفتن به یک پیک نیک. فقط شرایط – بدون تلفن یا ابزار، بدون آزار، بدون توصیه. فرزند شما از همراهی شما لذت می برد و این باعث تقویت ارتباط والدین و فرزند می شود.

20. با هم دعا کنید. فرزند شما نه تنها با شما، بلکه با خدا نیز ارتباط دارد. این به کودک شما امید و احساس امنیت می دهد.

اینها فقط چند ایده در مورد راه های ساده برای برقراری ارتباط با فرزندتان هستند. لازم نیست همیشه و به طور مداوم در آنجا باشید و به فرزندتان متصل شوید. تنها چیزی که لازم است چند دقیقه در روز یا چند ساعت در هفته است تا ارتباط قوی بین شما و فرزندتان حفظ شود.

بنابراین، پیش بروید و لحظات ارتباطی ویژه ای را در زندگی روزمره خود بسازید و تقویت ارتباط والدین و فرزند را قوی و محکم کنید.

مقالات مشابه مناسب شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *