مجله پیانو
انواع هوش در کودکان

انواع هوش در کودکان، آنچه در مورد هوش فرزندتان نمی دانید!

آیا می دانستید که فرزند شما می تواند به طرق مختلف باهوش باشد؟ این مقاله مفهوم هوش چندگانه و انواع هوش در کودکان را به طرق مختلف توضیح می دهد. “هوش توانایی حل مشکلات یا ایجاد محصولاتی است که در یک یا چند مجموعه فرهنگی ارزش گذاری می شوند.”

معلم های دختر هفت ساله شما در مدرسه از او شاکی هستند. کودک در پیروی از دروس آموزش داده شده با مشکل مواجه است. کار کلاسی او اغلب ناقص است. اما او نمودارهای زیبایی می کشد. کار پروژه او تخیلی است. در خانه، می دانید که او علم را دوست دارد.

  • برای خرید لباس بچه گانه آماده اید؟ آیا می دانید کدام فروشگاه می تواند نیاز کودکتان را برطرف کند؟ ما به شما فروشگاه اینترنتی پیانو استایل را معرفی می کنیم که می دانیم می توانید بهترینها را با کیفیتی بی نظیر خریداری کنید همچنین برای خرید حضوری، شعب پیانو استایل آماده خدمات رسانی به شما عزیزان و کوچولوهای زیبایتان هستند.

او یک دایره المعارف مصور با تصاویر آتشفشان های آتشین، دریاهای مواج و مورچه های شکم گلدانی جالب را برای شما آورده و از شما می خواهد که برای او با صدای بلند بخوانید. او طاقت دیدن له شدن پشه را ندارد. او نمی تواند این واقعیت را تحمل کند که آب کثیف بدون تصفیه به دریا می رود.

شما احساس می کنید که او هوش ذاتی در خود دارد که باعث می شود از دنیای بیرون قدردانی کند. این هوش چیست و آیا برای او در تحصیل کافی است؟ چگونه باید از این اطلاعات بهره برداری کرد؟

آیا مدارس (و والدین نیز) به اندازه کافی مترقی هستند که با هر کودک به عنوان فردی منحصر به فرد رفتار کنند و بر اساس آن خود را برای ارضای نیازهای او تطبیق دهند؟

بنابراین مهم است که هم شما به‌عنوان والدین و هم معلمان،انواع هوش در کودکان و هوش‌های چندگانه (MI) موجود در هر کودک را درک کنید، یاد بگیرید که هوش‌های غالب را شناسایی کنید و به درستی از آنها استفاده کنید.

  • برای درک بهتر می توانید مقاله کودکان تیز هوش و مشکلاتی که برای آن ها رخ می دهد را مطالعه کنید.

هوارد گاردنر، پدر نظریه هوش چندگانه، اخیراً علاقه خود را به MI و تأثیر آن بر جهان در سال‌های آینده تجدید کرد. در 30 سالی که او برای اولین بار نظریه MI را مطرح کرد، تحقیقات بیشتری نه تنها توسط او، بلکه توسط چندین محقق و پزشک دیگر در سراسر جهان انجام شده است.

بهره هوشی و یا MI چیست

MI چیست؟

گاردنر این نظریه را بر اساس مشاهدات خود از صدها نفر از اقشار مختلف در شرایط روزمره توسعه داد. مطالعه او همچنین شامل قربانیان سکته مغزی، اعجوبه ها، افراد مبتلا به اوتیسم و ​​به اصطلاح “آشکارهای احمق” بود. به گفته گاردنر،

  • همه انسان ها دارای هر هشت هوش در مقادیر مختلف هستند که برخی از آنها غالب تر از دیگران هستند.
  • هر فردی ترکیب فکری متفاوتی دارد.
  • ما می توانیم آموزش را با پرداختن به هوش های چندگانه دانش آموزان خود بهبود بخشیم.
  • این هوش ها در نواحی مختلف مغز قرار دارند و می توانند به طور مستقل یا با هم کار کنند.
  • این هوش ها ممکن است نوع انسان را تعریف کنند.

تئوری MI پیشنهاد می کند که یک فرد دارای هوش در چندین زمینه برخلاف ایده سنتی یک هوش واحد است. یک فرد باهوش تاکنون تنها با توانایی های زبانی یا توانایی های منطقی (ریاضی) خود شناخته شده است زیرا اینها برای پیشرفت تحصیلی مهم تلقی می شوند.

بنابراین تنها دانش آموزی که در کلاس نمرات بالایی کسب کند باهوش محسوب می شود. یک کودک دیگر ممکن است در زمینه موفقیت خود “استعداد” داشته باشد – “او نقاش خوبی است. اجازه دهید او را برای مسابقه نقاشی بین مدرسه ای بفرستیم. او بازیکن خوبی در بسکتبال است. اما او اکنون باید روی بهبود نمرات خود و غیره تمرکز کند.

بدتر از آن، در برخی مدارس فقط به دانش‌آموزانی که از نظر تحصیلی عملکرد خوبی دارند، فرصت شرکت در فعالیت‌های مشترک درسی داده می‌شود، در صورتی که سایرین برای این کار مناسب‌تر هستند.

به عنوان مثال، این رئیس کلاس است که باید سخنرانی مجمع صبحگاهی مدرسه را ارائه کند. این دختری است که در ریاضی 100% نمره می گیرد و به طور خودکار مدرسه خود را در مسابقه بین مدرسه ای نشان می دهد و رتبه ای عالی کسب می کند.

در مقابل، نظریه MI حداقل هشت هوش مختلف را تشخیص می‌دهد که باید در هنگام ایجاد نمایه «هوشی» از یک فرد در نظر گرفته شوند. به همین منظور باید بدانید انواع هوش در کودکان متفاوت می باشد.

نظریه MI تلاش می کند تا ابزاری برای شناخت و پرورش توانایی های مختلف کودک در اختیار مربیان و والدین قرار دهد. این کلمه “هوشمند” را دوباره تعریف می کند. این تفکر جدید را در جهت پرورش تعالی، خلاقیت و نبوغ به ارمغان می آورد.

تاکید می کند که همه کودکان می توانند یاد بگیرند و این بزرگسالان هستند که باید بدانند چگونه به آنها آموزش دهند.

آیا از سنجش هوش کودکان در سنین مختلف چیزی می دانید؟ برای کسب اطلاعات بیشتر بخوانید.

انواع هوش در کودکان در چارچوب MI

چیترا راوی (بنیانگذار و مدیر عامل EZ Vidya)، که زیر نظر گاردنر در پروژه صفر در دانشگاه هاروارد کار کرده است، به والدین نکاتی را ارائه می دهد تا هوش فرزندان خود را تشخیص دهند.

انواع هوش در کودکان در چارچوب MI

  • یکی از انواع هوش در کودکان هوش زبانی است:

هوش زبانی توانایی استفاده از زبان، بیان خود و درک دیگران است. شاعران در هوش زبانی تخصص دارند. اما هر نوع نویسنده، سخنور، سخنران، وکیل یا شخصی که زبان برای او سهام مهمی در تجارت است، هوش زبانی را برجسته می کند.

آیا فرزند شما عاشق خواندن و نوشتن است؟ آیا او از حل پازل کلمات لذت می برد؟ آیا او به بیش از یک زبان فکر می کند؟

یکی از انواع هوش در کودکان هوش زبانی است

  • هوش منطقی-ریاضی:

افرادی که دارای هوش منطقی-ریاضی بسیار توسعه یافته هستند، اصول اساسی نوعی از یک سیستم علمی را درک می کنند، روشی که یک دانشمند یا منطق دان انجام می دهد. آنها می توانند اعداد، کمیت ها و عملیات را دستکاری کنند، همان کاری که یک ریاضیدان انجام می دهد.

هوش منطقی-ریاضی

  • هوش بصری – فضایی، یکی از انواع هوش در کودکان:

هوش بصری-فضایی به توانایی بازنمایی دنیای فضایی به صورت درونی در ذهن فرد اشاره دارد – روشی که یک ملوان یا خلبان در دنیای بزرگ فضایی حرکت می کند، یا روشی که یک شطرنج باز یا مجسمه ساز یک دنیای فضایی محدودتر را نشان می دهد.

از هوش فضایی می توان در هنر یا در علوم استفاده کرد. اگر فرزند شما از نظر فضایی باهوش باشد و به سمت هنر گرایش داشته باشد، احتمال اینکه نقاش، مجسمه‌ساز یا معمار شود بیشتر از مثلاً یک موسیقی‌دان یا نویسنده است. به طور مشابه، برخی علوم مانند آناتومی یا توپولوژی بر هوش فضایی تأکید دارند.

هوش بصری – فضایی

  • هوش جنبشی بدن:

هوش جنبشی بدن ظرفیت استفاده از کل بدن یا قسمت‌هایی از بدن – دست، انگشتان، بازوها – برای حل یک مشکل یا ساختن یا تولید چیزی است. مثال های مشهود: ورزشکاران یا هنرمندان نمایشی، به ویژه رقصندگان یا بازیگران.

برخی از کودکان در حین مطالعه بی قرار به نظر می رسند. آنها باید هر 20 دقیقه یک استراحت ‘دویدن’ داشته باشند. اگر فرزندتان در حالی که شما در حال تجدید نظر در درس های علومش با او هستید، یک جیک جیک با پاهای ضربدری انجام می دهد، بدانید که این روش یادگیری اوست.

آیا بدن او باهوش است؟ آیا او می تواند تقلید کند؟ به حالات چهره او از نزدیک نگاه کنید.

هوش جنبشی بدن

  • هوش موسیقایی، یکی از انواع هوش در کودکان:

هوش موسیقایی ظرفیت تفکر در موسیقی، توانایی شنیدن الگوها، تشخیص آنها، به خاطر سپردن و شاید دستکاری آنهاست. اگر کودک شما در حین درس روی میز طبل می زند یا سوت می زند، یا در حین مطالعه به موسیقی گوش می دهد، این هوش غالب در کار است.

  • هوش بین فردی:

هوش بین فردی توانایی درک دیگران است. این توانایی همه ماست، اما در معلمان، روانشناسان، فروشندگان یا سیاستمداران قابل توجه است. هر کسی که با افراد دیگر سروکار دارد باید در حوزه بین فردی مهارت داشته باشد.

آیا کودک شما از صحبت کردن با سایر کودکان و بزرگسالان لذت می برد؟ آیا با آنها همدلی می کند؟ آیا او “لحظه های مناسب” را برای نزدیک شدن به مردم برای انجام کارش درک می کند؟

هوش بین فردی

  • هوش درون فردی:

هوش درون فردی به درک خود، دانستن اینکه چه کسی هستید، چه کاری می توانید انجام دهید، چه می خواهید انجام دهید، چگونه واکنش نشان می دهید، از چه چیزهایی اجتناب کنید و غیره اشاره دارد.

اینجور آدما خراب نمیکنن آنها تمایل دارند بدانند چه کاری می توانند انجام دهند و چه کاری را نمی توانند انجام دهند. آنها تمایل دارند بدانند در صورت نیاز به کمک، کجا بروند. آیا کودک شما می داند که اگر رنگ سبز مورد علاقه خود را بپوشد، شاداب می شود؟ آیا او درک دارد که چه چیزی او را ناراحت می کند؟

هوش درون فردی

  • هوش طبیعت گرایانه:

هوش طبیعت گرایانه توانایی انسان برای تمایز بین موجودات زنده (گیاهان، حیوانات) و همچنین حساسیت به سایر ویژگی های جهان طبیعی (ابرها، پیکربندی سنگ ها) را مشخص می کند.

این توانایی به وضوح در گذشته تکاملی ما به عنوان شکارچیان، گردآورندگان و کشاورزان ارزش داشت. همچنان در نقش هایی مانند گیاه شناس یا آشپز نقش محوری دارد. جامعه امروزی از هوش طبیعت گرایانه افراد برای تمایز بین انواع ماشین ها، شامپوها و موارد مشابه بهره می برد.

آشنایی کودک با محیط زیست می تواند به رشد این هوش کمک بسزایی کند.

هوش نهم قرار است به این لیست اضافه شود و آن هوش وجودی است – حساسیت و ظرفیت برای مقابله با سؤالات عمیق در مورد وجود انسان، مانند معنای زندگی، چرا می میریم، و چگونه به اینجا رسیدیم.

فعالیت به کودکان در کنترول استرس و تقویت تمرکز کمک بسزایی می کند در نتیجه سعی کنید در هر شزایطی حتی در خانه، فعالیت داخل خانه برای کودکان را به وجود بیاورید تا کودکی شاد داشته باشید.

هوش طبیعت گرایانه

مفهوم MI و انواع هوش در کودکان برای والدین

هر والدینی باید هوش بومی فرزندش را پرورش دهد. این کار بهتر است در روزهای ابتدایی انجام شود، زمانی که کودک هنوز تمایلات طبیعی خود را بدون بازداری نشان می‌دهد. والدین شانس زیادی برای مشاهده فرزند خود در خانه دارند. در جایی که محیط در مقایسه با مدرسه کمتر سفت و سخت و ساختار یافته است.

اگر کودک از همان ابتدا به انجام کارهایی که به طور طبیعی به او می رسد تشویق شود، شانس بسیار خوبی برای داشتن یک زندگی شاد و رضایت بخش دارد. اشتباهات کمتری در زندگی خود مرتکب می شود. زیرا او با اطمینان به جایی که علاقه و هوشش نهفته است کشیده می شود و در انتخاب شغل موفق تر عمل می کند.

والدین می توانند هوش های چندگانه را در کودک، حتی زمانی که او در مدرسه راهنمایی یا دبیرستان است تشخیص دهند. اما، بسیاری از خودانگیختگی در آن کودک تا آن زمان مرده بود و بسیاری از هوش از بین رفته اند.

مفهوم MI و انواع هوش در کودکان برای والدین

هوش های افراطی

همانطور که گاردنر متوجه شد، وجود MI هم در افراد دارای ناتوانی یادگیری و هم در افراد با استعداد به راحتی قابل تشخیص است. کودکی که ممکن است در خواندن مشکل داشته باشد، ممکن است به حیوانات و پرندگان دقت کند.

اعجوبه ای که از ریشه های مربع اعداد سه رقمی جدا می شود، می تواند ناشنوا باشد. استفاده از تئوری MI می تواند به مربیان هر دو گروه در ایجاد ظرفیت در کودک کمک کند.

هوش های افراطی

ادغام MI در تدریس و ارزشیابی

کودکی که در مدرسه از هوش متوسطی برخوردار است، همانطور که قبلا ذکر شد، ناگزیر فقط از نظر هوش کلامی-زبانی و ریاضی-منطقی مورد آزمایش قرار می گیرد. او می تواند یک جراح واقعاً خوب با هوش حرکتی و بین فردی غالب تر باشد.

در حقیقت، افراد می توانند هوش های مختلف خود را در هر کاری که انجام می دهند وارد کنند.

مدرسه باید باور داشته باشد که هر رشته ای نیاز به MI دارد و از طریق MI می توان به هر هدفی دست یافت.

  • مدرسه باید منابع کافی و مدلسازی موثر برای تدریس از طریق MI ایجاد کند.
  • معلمان باید مربی و تسهیل کننده باشند و نه ارائه دهندگان محتوا.
  • یادگیری باید فردی باشد. یک موضوع، مثلاً «قسمت‌هایی از یک گیاه» را می‌توان به صورت شفاهی، یا بصری از طریق نقاشی‌ها و تصاویر، یا با قدم زدن در پارک، از طریق بحث و تحقیق، یا به روش‌های بسیار دیگر توضیح داد. معلم باید خودآموزی را با توجه به هوش غالب کودک تسهیل کند.
  • هر روز باید زمانی برای معلمان اختصاص داده شود تا در مورد رویدادهای روز با یکدیگر گفتگو کنند.

مناسب ترین مشاغل برای انواع هوش در کودکان

مناسب ترین مشاغل برای انواع هوش در کودکان

مشخصات MI فرزند شما می تواند او را در انتخاب مسیر شغلی مناسب راهنمایی کند.

  • هوش کلامی-زبانی: بهترین مناسب برای نویسنده، شاعر، روزنامه نگار، معلم، وکیل، کتابدار، مشاور بازاریابی، گوینده خبر، سیاستمدار.
  • هوش ریاضی-منطقی: بهترین گزینه برای حسابدار، ریاضیدان، آمار، اقتصاددان، کارآگاه، تحلیلگر کامپیوتر، تکنسین کامپیوتر، برنامه نویس کامپیوتر، طراح پایگاه داده، مهندس، تحلیلگر شبکه، فیزیکدان، دانشمند.
  • هوش موسیقی: بهترین مناسب برای شنوایی شناس، آهنگساز، رهبر ارکستر، منتقد موسیقی، ویرایشگر صدا، معلم موسیقی، درمانگر موسیقی، موسیقیدان، مهندس ضبط، خواننده، ترانه سرا، آسیب شناس گفتار.
  • هوش بصری – فضایی: بهترین گزینه برای مدلسازی و شبیه سازی سه بعدی، معمار، هنرمند، انیماتور فیلم، گرافیست، طراح دکوراسیون داخلی، عکاس، مکانیک، ناوبر، خلبان، مجسمه ساز، برنامه ریز استراتژیک، نقشه بردار، برنامه ریز شهری، مدیر وب سایت
  • هوش بدنی- حرکتی: بهترین گزینه برای بازیگری، ورزشکار، نجار، طراح بازی های رایانه ای، صنایع دستی، رقصنده، ورزش درمانگر، جنگلبان، جواهرساز، مکانیک، مربی شخصی، جراح.
  • هوش بین فردی: بهترین گزینه برای مدیر، مدیر ارتباطات، نماینده خدمات مشتری، مدیر منابع انسانی، متخصص بازاریابی، پرستار، سیاستمدار، روانشناس، رهبر مذهبی، مددکار اجتماعی، معلم، مربی.
  • هوش درون فردی: مناسب ترین مشاور شغلی، مشاور، جرم شناس، درمانگر، آینده پژوه یا پیش بینی گر روند، مشاور شخصی، فیلسوف، برنامه ریز برنامه، کارآفرین، روانشناس، محقق، کسب و کار کوچک، مالک، مشاور معنوی، الهیات، درمانگر، نویسنده، مشاور سلامتی.
  • هوش طبیعت گرا: بهترین گزینه برای یک تکنسین بهداشت حیوانات، انسان شناس، ستاره شناس، گیاه شناس، وکیل محیط زیست، کشاورز، جنگلبان، باغبان، زمین شناس، منظره شناس، هواشناس، عکاس طبیعت، دامپزشک، حفاظت از آب، بوم شناس تالاب ها، کارشناس حیات وحش است.

ما هرگز به کودک نمی گوییم که کاری را به روشی «معین» انجام دهد. این رویکرد منحصر به فرد آنهاست که به ما بینشی از ذهن آنها می دهد.

شکستن افسانه های پشت MI

شکستن افسانه های پشت MI

  • MI یک هدف آموزشی نیست. این یک وسیله آموزشی برای رسیدن به یک هدف است.
  • MI با یک سیستم حسی یکسان نیست. MI مانند مجموعه ای از کامپیوترهای مختلف در مغز است که ورودی های حسی مختلف را پردازش می کند.
  • MI با یک رشته یا حرفه یکسان نیست. یک رشته واحد نیازمند هوش های چندگانه است. به عنوان مثال، یک بسکتبالیست باهوش هم به هوش حرکتی و هم هوش بین فردی نیاز دارد. هوش خاصی در چندین رشته مورد نیاز است. به عنوان مثال، شما باید هوش فضایی داشته باشید تا یک هنرمند یا یک شطرنج باز یا یک معمار باشید.
  • MI همان سبک یادگیری نیست، به یک کامپیوتر ذهنی اشاره دارد.
  • MI قابل اندازه گیری نیست. هنوز هیچ اندازه گیری تجربی رسمی وجود ندارد.
  • هیچ برنامه درسی برای پیروی از MI وجود ندارد. یک چارچوب باید مورد به مورد بر اساس آنچه جامعه ارزش قائل است ایجاد شود.
  • MI به طور مستقیم به عملکرد یا اهداف دستاورد محور مربوط می شود. کودکی که هوش موسیقایی دارد لزوماً نیازی به خواننده یا نوازنده نیست. او ممکن است از جنبه موسیقی برای مطالعه سونوگرافی استفاده کند.

هوش خدادادی و ایستا است. در واقع، هوش مانند گلی است که به مراقبت و رسیدگی نیاز دارد در غیر این صورت پژمرده می شود.

انواع هوش در کودکان (هوش های چندگانه)

انواع هوش در کودکان (هوش های چندگانه)

پس از ارزیابی هوش ها و توانایی های مختلف یک پروفایل ایجاد می کند.

  • زمینه های مختلف فرهنگی و تأثیرات قومی را در نظر بگیرید.
  • طبیعت ارگانیک دارد و با پرورش، قرار گرفتن در معرض و تجربه گسترش می یابد.
  • هر انسان، حتی آنهایی که رشد مغزشان عقب مانده است، افراد معمولی و افراد با استعداد دارای MI هستند. در واقع، افراد آسیب دیده و با استعداد حداقل یک هوش بسیار غالب دارند.
  • استرس را در نمرات بالا کاهش دهید.
  • بدون قضاوت مشاهده کنید بگذارید فرزندتان خودش باشد.
  • اجازه دهید فرزندتان به طور طبیعی بازی کند اینگونه استرس کودکان گرفته می شود.
  • یک والدین “شهودی” باشید.
  • از خودشیفتگی – هم مثبت و هم منفی – دوری کنید. خودشیفتگی مثبت: “من و همسرم هر دو پزشک هستیم. فرزندم فقط باید رشته پزشکی را انتخاب کند!”
  • خودشیفتگی منفی: “من می خواستم یک خواننده محبوب باشم. نتوانستم، اما فرزندم باید یکی باشد!”
  • به فرزندتان به عنوان موجودی متفاوت از خودتان احترام بگذارید.
  • برای هیچ فعالیتی به دنبال “پایان” نباشید. اگر موسیقی را دوست دارد، نیازی نیست که یک مجری صحنه باشد.
  • اجازه دهید فرزندتان یک گوشه «شادی» داشته باشد.
  • هیچ فعالیتی را فقط به خاطر موفقیت انتخاب نکنید.

به گفته گاردنر، هوش چندگانه و هر کدام از انواع هوش در کودکان باید برای انجام کار خوب استفاده شود – کاری که کیفیت بالایی دارد و از نظر اجتماعی مسئولیت پذیر است.

او تکرار می‌کند که می‌گوید «شخصیت مهم‌تر از عقل است». با پرورش MI در فرزندانمان، می‌توانیم یک رنسانس جهانی جدید را پرورش دهیم، که از همه – نابغه‌ها، افراد آسیب دیده و عادی می‌خواهد تا با ظرفیت‌های منحصربه‌فرد خود با هم کار کنند.

مقالات مشابه مناسب شما

2 پاسخ

  1. سلام
    خیلی از کلینیک ها هستن که انواع هوش در کودکان رو مشخص می کنند
    مقالتون هم عالی بود من استفاده کردم فقط کلینیک ها رو هم معرفی کنید تا والدین با خیال راحت بتونن استفاده کنن

  2. سلام ندا جان ممنون از همراهیتون چشم حتما در ادامه این مورد هم اضافه می کنیم که فقط زمان می بره چون باید مطابق با تحقیقاتمون بهتون معرفی کنیم 😘😘

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *