مجله پیانو
میزان خواب نوزادان 2 تا 12 ماه

میزان خواب نوزادان 2 تا 12 ماه

نوزادان برای رشد و تکامل خوب، نیاز به خواب کافی دارند. اما نیازهای خواب نوزادان متفاوت است، درست مانند نیازهای خواب کودکان بزرگتر و بزرگسالان. ممکن است کودک شما با خواب کم یا زیاد، نسبت به سایر نوزادان هم سن خوب و راحت باشد.

خلق و خوی کودک شما و سلامت او اغلب راهنمای خوبی برای این است که متوجه شوید آیا میزان خواب نوزاد کافی بوده است و یا خیر. اگر کودک شما:

  • بیدار و گریان هستند، ممکن است به خواب بیشتری نیاز داشته باشند
  • بیدار و راضی هستند، احتمالا به اندازه کافی می خوابند.

نحوه تغییر خواب کودک از 2 تا 12 ماهگی

نحوه تغییر خواب کودک از 2 تا 12 ماهگی

خواب کودکان با افزایش سن، نوزادان:

  • در طول روز کمتر می خوابند.
  • چرت زدن کودکان در سنین بالاتر کمتر می شود یعنی بین چرت زدن ها فاصله ی بیشتری می افتد.
  • خواب های طولانی تری در شب داشته باشند و شب ها کمتر از خواب بیدار شوند
  • به طور کلی به خواب کمتری نیاز دارند.

خواب نوزادان در ماه های 2-3 ماهگی

در این سن، خواب نوزادان به صورت مداوم است چه در روشنایی روز و چه در تاریکی شب. اکثر نوزادان در هر 24 ساعت 14 تا 17 ساعت می خوابند.

خواب نوزادان خردسال در چرخه های 50 تا 60 دقیقه ای طول می کشد. در نوزادان جوان، هر چرخه از خواب فعال و خواب آرام تشکیل شده است. نوزادان در طول خواب فعال حرکت می کنند و غرغر می کنند و در خواب آرام عمیق می خوابند.

در پایان هر سیکل، نوزادان برای مدتی از خواب بیدار می شوند. ممکن است گریه کنند یا طب شیر مادر داشته باشند و یا مدام در حال نق زدن باشند. آنها ممکن است به کمک نیاز داشته باشند تا به چرخه خواب بعدی رضایت دهند.

در 2-3 ماهگی، نوزادان شروع به ایجاد الگوهای خواب شبانه روز می کنند. این بدان معناست که آنها تمایل دارند در طول شب بیشتر بخوابند.

خواب نوزادان در ماه های 2-3 ماهگی

خواب نوزادان در 3 ماهگی چگونه است؟

الگوهای خواب نوزادان در  طول شب و یا روز ادامه دارد.

چرخه خواب آنها شامل موارد زیر است:

  • خواب سبک، زمانی که کودک به راحتی از خواب بیدار می شود.
  • خواب عمیق، زمانی که کودک کاملاً خوابیده و بسیار ساکن است، همچنین خوابی طولانی تر دارند.
  • خواب رویایی، زمانی که کودک در حال خواب دیدن است.
  • چرخه‌های خواب نیز طولانی‌تر می‌شوند، که ممکن است به معنای کم‌تر بیداری و استراحت در طول خواب باشد. در این سن، برخی از نوزادان ممکن است به طور منظم خواب طولانی تری در شب داشته باشند – به عنوان مثال، 4-5 ساعت.
  • اکثر نوزادان هنوز 14 تا 17 ساعت در هر 24 ساعت می خوابند.

خواب نوزادان در ماه های 3 تا 6 ماهگی

در این سن، اکثر نوزادان هر 24 ساعت 12-15 ساعت می خوابند.

نوزادان ممکن است شروع به حرکت به سمت الگوی 2-3 بار خواب در روز، با حداکثر دو ساعت کنند.

خواب شبانه در این سن طولانی تر می شود. به عنوان مثال، برخی از نوزادان ممکن است تا شش ماهگی شش ساعت در شب بخوابند.

اما شما می توانید انتظار داشته باشید که کودک شما همچنان حداقل یک بار در هر شب بیدار شود.

خواب نوزادان در ماه های 3 تا 6 ماهگی

خواب نوزادان در ماه های 6 تا 12 ماهگی

نوزادان با افزایش سن در طول روز کمتر می خوابند. تا زمانی که کودک شما یک ساله شود، کودک احتمالاً 11-14 ساعت در هر 24 ساعت می خوابد.

خواب نوزادان در طول شب

از حدود شش ماهگی، اکثر نوزادان طولانی ترین خواب خود را در شب دارند.

اکثر نوزادان بین ساعت 6 بعد از ظهر تا 10 شب آماده خواب هستند. معمولاً کمتر از 40 دقیقه طول می کشد تا بخوابند، اما برخی از نوزادان زمان بیشتری می برد.

در این سن، چرخه‌های خواب نوزاد به چرخه خواب بزرگسالان نزدیک‌تر است – که به معنی بیدار شدن کمتر در شب است. بنابراین کودک شما ممکن است شما را در طول شب بیدار نکند، یا اینکه بیدار شدن ممکن است کمتر اتفاق بیفتد.

اما بسیاری از نوزادان در طول شب از خواب بیدار می شوند و به یک بزرگسال نیاز دارند تا دوباره بخوابند. برخی از نوزادان این کار را 3-4 بار در شب انجام می دهند.

خواب نوزادان در طول روز

در این سن، بیشتر نوزادان هنوز 2 تا 3 چرت در روز دارند که بین 30 دقیقه تا 2 ساعت طول می کشد.

سایر تحولاتی که بر خواب نوزادان تأثیر می گذارد

از حدود شش ماهگی، نوزادان بسیاری از توانایی‌های جدید را ایجاد می‌کنند که می‌تواند بر خواب آنها تأثیر بگذارد یا تسویه حساب آنها را دشوارتر کند:

  • نوزادان یاد می گیرند که خود را بیدار نگه دارند، به خصوص اگر اتفاق جالبی در حال رخ دادن باشد یا در مکانی با نور و سر و صدای زیاد باشند.
  • حل مشکلات می تواند همزمان با خزیدن اتفاق بیفتد. ممکن است متوجه شوید که عادات خواب کودکتان زمانی تغییر می کند که کودک بیشتر شروع به حرکت کند.
  • نوزادان می آموزند که چیزها وجود دارند، حتی زمانی که دور از چشم باشند. اکنون که کودک شما وقتی از اتاق خواب خارج می شوید می داند که شما وجود دارید، ممکن است کودک شما را صدا بزند یا گریه کند.
  • اضطراب جدایی و بی خوابی کودک زمانی است که او به دلیل نبودن شما ناراحت می شوند. ممکن است به این معنی باشد که کودک شما نمی خواهد بخوابد و بیشتر در شب بیدار می شود.

خواب نوزادان در ماه های 6 تا 12 ماهگی

تغذیه شبانه در 6-12 ماهگی

از حدود شش ماهگی، اگر کودک شما به خوبی رشد می کند، بد نیست به این موضوع فکر کنید که بهتر است در شب به کودک شیر ندهید و شیر دادن های شبانه را حذف کنید. اما اگر با غذا دادن به کودک خود در طول شب راحت هستید، عجله ای برای حذف تدریجی شیرهای شبانه وجود ندارد.

شما می توانید انتخاب کنید که چه چیزی برای شما و کودکتان بهتر است.

نگرانی در مورد خواب نوزاد

اگر نگران خواب کودک خود هستید، می تواند ایده خوبی باشد که خواب کودک خود را برای یک هفته یا بیشتر پیگیری کنید. این می تواند به شما کمک کند تصویر واضحی از آنچه در حال وقوع است داشته باشید.

می توانید این کار را با ترسیم یک نمودار ساده با ستون هایی برای هر روز هفته انجام دهید. روزها را به واحدهای ساعتی تقسیم کنید و فواصل زمانی که کودک شما خواب است را رنگ کنید. نمودار خود را برای 5-7 روز نگه دارید.

پس از تکمیل، نمودار موارد زیر را به شما می گوید:

  • کودک شما چه زمانی و چقدر می خوابد.
  • چند بار کودک شما در طول شب بیدار می شود.
  • چه مدت طول می کشد تا کودک شما پس از بیدار شدن آرام شود.

همچنین می توانید یادداشت کنید که چگونه سعی کردید کودک خود را اسکان دهید و چه چیزی موثر بوده یا نه.

چگونه الگوهای خواب کودک بر بزرگسالان تأثیر می گذارد

چگونه الگوهای خواب کودک بر بزرگسالان تأثیر می گذارد

نوزادان و بزرگسالان برای سلامتی به خواب نیاز دارند، اما خواب نوزادان متفاوت از بزرگسالان است. اکثر والدین نوزادان زیر شش ماه، شب ها برای تغذیه و اسکان نوزادان خود بیدار می شوند. برای بسیاری، این پس از شش ماه ادامه می یابد.

برخی از والدین با بیدار شدن زیاد در شب مشکلی ندارند تا زمانی که حمایت کافی داشته باشند و در زمان های دیگر بتوانند به خواب برسند. برای دیگران، بیدار شدن در شب در طولانی مدت تأثیر جدی بر زندگی آنها و خانواده آنها دارد.

کیفیت خواب شما می تواند بر سلامت و خلق و خوی شما تأثیر بگذارد. خسته بودن می تواند، توجه مثبت به کودک را در طول روز سخت کند. و رابطه شما با کودک و زمان و توجهی که در طول روز به کودک می دهید می تواند بر کیفیت و کمیت خواب کودک تاثیر بگذارد.

بنابراین مهم است که اگر به اندازه کافی نمی خوابید کمک بگیرید. می توانید با درخواست کمک از خانواده یا دوستان شروع کنید. و اگر احساس می‌کنید که کمبود خواب از نظر ذهنی یا عاطفی بر شما تأثیر می‌گذارد، ایده بسیار خوبی است که با پزشک عمومی خود یا یکی دیگر از متخصصان سلامت صحبت کنید.

نتیجه گیری

بیشتر نوزادان زیر شش ماه هنوز به تغذیه و کمک نیاز دارند تا در شب ساکن شوند.
با افزایش سن، نوزادان به خواب کمتری نیاز دارند. بیشتر خواب آنها در شب اتفاق می افتد.
تحولاتی مانند خزیدن و اضطراب جدایی می تواند بر خواب و استقرار نوزادان بالای شش ماه تأثیر بگذارد.
اگر نگران خواب کودک خود هستید، با یک متخصص بهداشت کودک صحبت کنید.

مقالات مشابه مناسب شما

2 پاسخ

  1. میزان خواب نوزادان با هم خیلی فرق می کنه مثلا پسر من انقدر کم می خوابید که بردم دکتر بهش دارو داد ولی دلم نمیخواست با دارو بخوابه به نظرم این اشتباه که بچه رو با دارو بخوابونید
    الانم خیلی فعال و من حس می کنم واسه همین کوچیک بود کم میخوابید کلا شیطونی زیاد میکنه الانم که 5 سالشه بازم خوابش کمه و تنها نگرانی من واسه سلامتیشه میترسم سیستم ایمنی بدنش پایین بیاد

  2. سلام ستاره جون بهتون پیشنهاد میکنم شروع به کشف استعدادهای فرزندتون کنید.
    بهتره تغذیه ای بسیار مقوی داشته باشه تا انرژی روزانه رو براش تامین کنه چون بچه های شیطون غذا هم کم میخورن که باید با پزشک تغذیه مشورت بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *