مجله پیانو
تاثیر بازی های رایانه ای بر کودک

تاثیر بازی های رایانه ای بر کودک

یکی از پدیده هایی که امروزه بسیاری از کودکان را درگیر خود کرده است بازی های رایانه ای می باشد. هر گونه دانش جدیدی می تواند برای رشد و تکامل انسان گزینه ای خوب باشد اما در صورتی که درست از آن ها استفاده شود در غیر اینصورت می تواند برای فرد یا کودکان بسیار زیان آور باشد و به بزرگترین آفت تبدیل شود.

در واقع بازی های رایانه ای برای هر کسی جذاب و هیجان انگیز هستند و کوچک و بزرگ هم ندارد و اکثر آقایون و پسر بچه ها علاقه به بازی با آن ها را دارند در کشور ما نیز استفاده از این بازی ها رواج پیدا کرده است و امروزه دغدغه ی بسیاری از والدین این موضوع می باشد که کودک بیش از حد مجاز از آن ها استفاده می کند و بیشتر تایم زندگی را مشغول به بازی کردن می باشد.

فراموش نکنید که بازی های رایانه ای با تکنولوژی که امروزه با آن روبه رو هستیم باعث شده تا تصاویر و صداها محرک و مهیج باشند و می توان گفت کودکان با استفاده از آن ها جسم و روح خود را مطیع این نوع بازی ها می کنند. در واقع استفاده از آن ها به طور کل و روزانه در زمان مشخص و محدودی جایز می باشد اما بیشتر از آن می توان بر شخصیت و خلق و خوی کودک تاثیرات منفی بسیاری بگذارد.

تاثیرات مثبت بازی های رایانه ای

 

تاثیرات بازی های رایانه ای بر کودکان

نمی تواند به طور قاطع گفت که بازی های رایانه ای تنها تاثیرات منفی روی کودکان می گذارند. همان طور که پیش تر اشاره کردیم بهتر است قبل از هر چیزی به فرزند خود درست استفاده کردن از ابزارها را بیاموزید تا بتواند هر آنچه در تکنولوژی و پیشرفت دانش وجود دارد استفاده کند و تجربه های بالایی از آن ها کسب کند.

  • بازی های رایانه ای و تاثیرات مثبت آن ها:

اکثر بازی های رایانه ای نیاز به عکس العمل سریع و سرعت بالا در تصمیم گیری دارند که همین موضوع باعث افزایش سرعن عمل و دقت کودک می شود. محققان طی تحقیقاتی که انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که بازی های رایانه ای برای کودکانی که بیماری افسردگی، پارکینسون و یا اختلالات اوتیسم دارند می تواند مفید باشد و به پشتکار و روحیه مقاوم آن ها کمک کند.

هیجانات مثبت می توانند روی مکانیسم عصبی تاثیرگذار باشند در نتیجه کودکانی که با این بیماری ها مقابله می کنند می توانند مبارز خوبی باشند و نتیجه ای مثبت دریافت کنند. بازی های رایانه ای به کودک کمک می کند که بعد از هر شکستی باز هم برای رسیدن به پیروزی تلاش کند. برخی بازی ها نیاز است که کودک هماهنگی را میان چشم ها و دست ها برقرار کند تا بتواند حرکت های سریعی برای رسیده به پیروزی انجام دهد در نتیجه سرعت عمل خود را بالا می برد.

بازی های رایانه ای و تاثیرات مثبت آن ه

در برخی از بازی ها نیاز است که مراحل سخت را با تفکر و اندیشیدن پشت سر گذاشت که این موضوع کمک بالایی به بالا رفتن توانایی حل مسئله کودک می کندو برخی بازی ها نیاز به تفکر دارند و کودک را وادار می کنند که از هوش خود استفاده کند به همین دلیل این بازی ها به کودک کمک می کنند تا توانایی های هوشی خود را بسنجد و برای بهبود آن تلاش کند.

  • تاثیرات منفی بازی های رایانه ای بر روی کودک:

یکی از مهمترین تاثیرات منفی که بازی های رایانه ای بر روی کودکان می گذارند، بالا رفتن خشونت در آن ها است کودک سعی بر این دارد رفتارهای کاراکترهای بازی خود را پیش بگیرد و شروع به پرخاشگری می کند در نتیجه بهتر است توجه بسیاری به بازی که کودک انتخاب می کند داشته باشید.

همان طور که گفته شد بهتر است برای بازی کردن کودک زمان مشخصی را تعیین کنید چرا که وقتی پای بازی ها مینشینند زمان از دست آن ها خارج می شود و علاقه دارند ساعت ها به بازی کردن مشغول باشند.

همین موضوع باعث افت تحصیلی آن ها می شود چرا که باعث می شود از مسیر درس خواندن و انجام تکالیف خارج شوند و زمانی را برای انجام درس ها و مطالعه آن ها نداشته باشند. بهترین راه نظارت و وضع کردن قوانین توسط خانواده بر کارهای کودک می باشد.

تاثیرات منفی بازی های رایانه ای برای کودکان

سوال بیشتر والدین درباره بازی های رایانه ای این است که آیا این بازی ها اعتیاد آور هستند؟ باید بگوییم بله برخی از این بازی ها به حدی ذهن کودک را درگیر می کند که حتی زمانی که مشغول به انجام کاری دیگر است ذهن او همچنان درگیر بازی می باشد در نتیجه اعتیاد به بازی ها می تواند یک تهدید بزرگ محسوب شود. بسیاری از بازی ها باعث شکل گرفتن استرس و اضطراب در کودک می شود.

برخی مواقع این بازی ها به حدی برای کودک جذاب و مهیج می شوند که او از خانواده فاصله ی زیادی می گیرد و این موضوع می تواند آسیب بسیار جدی به روابط عاطفی و صمیمیت یک خانواده بزند چرا که موجب سردی خانواده می شود. این کودکان زمانی که مشغول بازی هستند گذشت زمان را متوجه نمی شوند و ساعت ها زندگی خود را صرف بازی های رایانه ای می کنند که نتیجه ی آن درونگرایی و منزوی شدن او می شود زیرا به سختی می تواند با دیگران ارتباط اجتماعی برقرار کند.

این بازی های می توانند باعث بروز بیماری های جسمی مانند: ضعیف شدن چشم ها، ضعف در ستون فقرات، چاقی در کودکان، نداشتن کنترول در رفتار، پرخاشگری و عصبانیت های بی دلیل و … می شود. به طور کل باید قبل از اینکه هر چیزی را در اختیار کودک خود قرار دهید به او چگونه استفاده کردن از وسیله را آموزش دهید. همه ی کودکان علاقه به بازی کردن دارند اما باید راه های درست را بشناسند و این شما هستید که باید آن ها را به کودک آموزش دهید.

تاثیرات منفی بازی های رایانه ای

در انتهای این مقاله شما را دعوت می کنیم سایت پیانو استایل را مشاهده کنید. والدین همیشه در تلاش هستند تا از فرزندان خود به خوبی نگه داری کنند به همین خاطر می توانید از سایت پیانو استایل دیدن کنید و بهترین برند لباس های بچه گانه را با قیمتی مناسب و کیفیتی بالا خریداری کنید تمام لباس های دخترانه و پسرانه از به روزترین مدل های روز دنیا می باشند که با بهترین پارچه ها و دوخت تولید می شوند.

مقالات مشابه مناسب شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *