مجله پیانو
لجبازی کودکان

لجبازی کودکان و 5 روش درمان آن

لجبازی کودکان در اکثر کودکان دیده می شود و والدین باید با صبوری به درمان و کنترول آن فک کنند. این که شما کودک لجبازی دارید و یا مصمم خیلی با هم متفاوت است بنابراین ابتدا باید شناخت داشته باشید که آیا او یک کودک لجباز است و یا مصمم؟

یکی از ناراحتی هایی که اکثر والدین نسبت به فرزندان خود دارند لجبازی کودکان است این کودکان نمی توانند تغییراتی را در شیوه رفتار خود داشته باشند و یا آن ها را بپذیرند. گاهی حتی نمی خواهند هدف خاصی را دنبال کنند و تنها به دنبال مخالفت کردن هستند. مثلا بدون هیچ گونه مشکل و هدفی از لباس پوشیدن و یا غذا خوردن امتناع می کنند و تنها می خواهند لجبازی کنند.

لجبازی کودکان

اما کودکان مصمم، برای رسیده به هدفی سماجت و سخت کوش هستند تا به یک هدف مفید دست پیدا کنند آن ها تمام موانع سر راه خود را باز میدارند تا زمانی که نیاز و هدفشان برآورده شود. لجبازی کودکان می تواند در سنین مختلفی خود را نشان دهد که اکثر کودکان در زمان رشد این مشکل را دارند ولی نحوه درست با لجبازی کودکان می تواند این مشکل را رفع کند که این مورد هم نیاز به کسب مهارت و آموزش و آگاهی والدین است.

لجبازی کودکان واکنش آن ها در برابر اتفاق و یا چیزی است که باعث رنجش آن ها شده است تمام مسائلی که احساسات و روحیه کودک را آزار می دهد تا به آن چه می خواهد به دست بیاورد باعث لجبازی کودکان می شود که از طریق مختلفی آن را نمایان می کنند.

لجبازی کودکان

علت لجبازی کودکان 

لجبازی کودکان سر چمشه از رفتارهای والدین و اطرافیان کودک است که برخی مواقع ناخواسته اتفاق می افتد مانند: امرو نهی کردن ها و باید و نبایدهایی که برای کودکان می گذارند و این ها را به روش های اشتباه و با پرخاشگری به کودک انتقال می دهند که در نهایت فرزند شما با لجبازی از انجام آن ها امنتناع می کند.

طبق آمار به دست آمده کودکان اول هر خانواده لجبازتر از باقی می باشند چرا که مادر و پدر با فشارهایی که به کودک وارد می کنند و قصد دارند فرزندشان را درست تربیت کنند از بایدها و نبایدهای زیادی استفاده می کنند و با کنترول بیش از اندازه باعث ایجاد رفتارهای بد کودک می شوند.

لجبازی کودکان از سنین 2 تا 3 سال با فریاد زدن کودک آغاز می شود که اکثر آن ها قصد دارند تا چیزهای جدید را در خود کشف کنند و اگر والدین به طور ناخواسته مانع از این اتفاق شوند لجبازی کودکان شدت گرفته اما اگر شما شناخت کافی داشته باشید و آگاهی لازم را برای کنترول و نوع رفتار خود داشته باشید می توانید جلوی این واکنش ها را به راحتی بگیرید.

لجبازی کودکان

اکثر کودکان با لجبازی که می کنند می خواهند واکنش اطرافیان را نسبت به کاری که می کنند بسنجند و عکس العملی که شما در مقابل ان نشان می دهید بسیار موثر واقع می شود که کودک از کار خود دست بکشد و یا با لجبازی به آن ادامه دهد.

روش هایی موثر برای درمان لجبازی کودکان

والدین برای کنترول لجبازی کودکان باید رفتارهای خودشان را کنترول کنند برخی مواقع کاسه صبرشان لبریز می شود و تصمیم می گیرند تا به طور قاطعانه با آن ها برخورد کنند اما بهتر است بدانید شاید در آن لحظه بتوانید کودک را از انجام آن کار باز دارید اما مدت زیادی نخواهد گذشت تا فرزند شما یا با همان کار و یا بدتر از آن به سمت شما بیایید.

لجبازی کودکان

بهتر است برای درمان لجبازی های کودک خود سطح دانش خود را بالا ببرید تا آگاه شوید که در مقابل آن ها باید چه واکنشی را انتخاب کنید.

  • حفظ آرامش:

آرامشتان را در مقابل لجبازی کودکان حفظ کنید. نفس عمیق بکشید، اتاق یا محلی که کودک در آن است را ترک کنید و یا هر کاری که لازم است تا آرامش به وجودتان برگردد را انجام دهید اما عصبی نشوید چرا که وضعیت را بدتر خواهید کرد.

لجبازی کودکان

  • با کودک خود همکاری کنید:

به خواسته ها و نیازهای آن ها اهمیت دهید و به حرف ها و دلایل آن ها به خوبی گوش دهید. مطمئن باشید لجبازی کودکان دلایل خودش را دارد. مثلا اگر لجبازی می کند و علاقه ای به غذا خوردن ندارد شاید دلیلی محکم برای این کار دارد و یا غذا را دوست ندارد و یا اگر دوست ندارد به مهدکودک برود شاید در آن جا چیزی وجود دارد که موجب ناراحتی و آزار او می شود. با کودک خود همکاری کنید مثلا لیستی از کارهایی تهیه کنید که او به آن ها علاقه دارد و …

  • دلایل منطقی برای او بیاورید: 

کودکان همیشه والدین و افراد خانواده را الگوی خود قرار می دهند بنابراین اگر توقع رفتار مودبانه از کودک خود داریدباید با رفتار درست خود به او نشان دهید. والدین باید یاد بگیرند که مشکلات بین خود و همسر را به دور از چشم کودک رفع کنند کودکانی که مدام در معرض ناراحتی و دعواهای شما هستند هم لجباز می شوند و هم نمی توانند روابط اجتماعی کودکانه خوبی داشته باشند بنابراین سعی کنید روابطی دوستانه با همسر خود و یا افراد خانواده داشته باشید.

لجبازی کودکان

  • با او بحث نکنید:

لجبازی کودکان زمانی شروع می شود که در مورد هر کاری با او بحث می کنید در برخی از موارد هم دیده شده است که والدین تمام رفتارهای خودشان را در مقابل کودک کنترول می کنند اما باز هم کودک به لجبازی ادامه می دهد در این صورت هم با فرزند خود بحث نکنید بلکه دلیل محکمی از او بخواهید و با بیانی واضح و با احترام از او درخواست کنید. احترام نوعی ایمنی در خانواده است بنابراین تحت هر شرایطی این ایمنی را برای او به ارمغان بیاورید.

  • گزینه های مختلفی برای او بیاورید:

مثلا اگر برای خرید لباس بچه گانه به فروشگاه رفته اید و لباسی که شما انتخاب کرده اید را دوست ندارد اجازه تصمیم گیری به او بدهید و با صحبت و منطق دلایل قانع کننده ای برای خرید درست به او ارائه دهید تا بعدها با به تن نکردن لباس لجبازی و نارضایتی خودش را به شما اعلام نکند. اجازه دهید کودک حق انتخاب داشته باشد حتی در مسائل کوچک و این موضوع باعث می شود تا فرزند شما در بزرگسالی راحت تر تصمیم های مهم زندگی خود را بگیرد.

لجبازی کودکان

به طور کل به کودک خود رفتارهای درستی که از آن ها انتظار دارید را با آرامش و خونسردی آموزش دهید تا برای تصمیمگیری در هر کاری دچار شک و تردید نشوند که این موضوع می تواند اضطراب را در کودکان افزایش دهد. در نهایت اگر لجبازی کودکان شما را خسته کرده است و نمی توانید با آرامش به آن ها کمک کنید تا این رفتار را اصلاح کنند بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید.

مقالات مشابه مناسب شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *