مجله پیانو
تربیت فرزند

اهمیت نقش پدر در تربیت فرزند + 5 تاثیر آن

تربیت فرزند همیشه بر عهده والدین می باشد اما پدران نقشی بنیادی در رشد و شکل گیری کودکان دارند. معمولا در بیشتر خانواده ها مادر نقش اصلی را در تربیت فرزند برعهده دارد به همین دلیل نقش پدران کمی کمرنگ شده است و یا نقش پدر در تربیت فرزند نادیده گرفته می شود و تنها مسئول تامین نیازهای مالی و اولیه فرزندان و بی نیاز کردن خواسته های کودکان خوانده می شود که یک اشتباه بزرگ می باشد.

روانشناسان به این نتیجه رسیده اند که نقش پدر در تربیت فرزند تاثیر بسزایی دارد و کودکانی که هم از نظر تربیت مادر و هم پدر بهره برده اند انسان های سال تری از نظر روحی و احساسی هستند. مادر همیشه نقش محوری در تربیت فرزند دارد اما همکاری پدر و مادر می تواند کمک کند تا فرزندی باعزت نفس را پرورش دهند.

تربیت فرزند

خانواده، کلمه ای پر محتوا می باشد که یک هسته ی مرکزی به نام پدر و مادر دارد که تربیت فرزند بر عهده این دو فرد می باشد بنابراین باید نقش های خود را به گونه ای مدیریت کنند تا فرزند حضور هر دو را لمس کند و به عبارت دیگر باید بین پدر و مادر نقش دهی در عرصه تربیت صورت بگیرد.

اگر به عنوان پدر خانواده بیشتر شکل گیری شخصیت و تربیت فرزنده خانوده را وظیفه ی مادر می دانید باید مراقب آرامش مادر باشید. یک مادر، با ذهنی آرام و به دور از درگیری می تواند در تربیت فرزند نقش آفرینی مفیدی داشته باشد.

نقش پدر و مادر در تربیت فرزند

شکل گیری بمیادی یک کودک مرتبط با نقش و وظایف پدر و مادر می باشد. قبل از تولد نوزاد پدر می تواند با فرزند خود ارتباط برقرار کند برای مثال: کتاب خواندن در دوران بارداری می تواند صدایی شناخته شده از پدر را رقم بزند. برقراری ارتباط پدر این چنین صورت بگیرد و مادر هم 9ماه جنین را در شکم خود حمل می کند تا به کمک پدر و مادر کودکی سالم پا به دنیا بگذارد برقراری ارتباط پدر با جنین نقش بسیار مهمی در روند و رشد تربیت فرزند خواهد داشت.

تربیت فرزند

پس از به دنیا آمدن نوزاد تربیت فرزند آغاز می شود و اولین قدم برقراری ارتباط نوزاد با پدر و مادر می باشد. به آغوش گرفتن فرزند می تواند کمک کند تا نوزاد از طزیق بو و صدای شما شناختی کامل به والدین خود پیدا کند و احساس آرامش کند. این قدم های اولیه ساده اما بسیار مهم در تربیت فرزند دختر و یا پسر می باشد. مادران باید بدانند که نقش پدر را در زمینه تربیت فرزندان باید در همان روزهای اولیه فراهم کنند.

تاثیرات پدر در تربیت فرزند

در بسیاری از خانواده ها نقش پدر نادیده و کمرنگ انگاشته می شود و پدر را مسئول تامین مخارج خانواده می دانند که این دیدگاه باعث شده است تا ارتباط گیری فرزند با پدر خانواده کم شود و صمیمیت بین این دو برقرار نشود. در این میان هر چه نقش مادر پررنگ شود باز هم نمی تواند بخش مربوط به پدر خانواده را جبران کند. پدران در ایجاد شناخت احساسات، شکل گیری اعتماد به نفس کودکان، یادگیری، رشد مغزی کودکان و مقابله با استرس کودکان نفش بسزایی دارند که اگر سهل انگاری صورت بگیرد کودک دچار ناامنی، خشونت و بسیاری از مشکلات دیگر خواهد شد.

تربیت فرزند

  • رشد احساسات:

پدر نقش بسیار مهمی در رشد و شکل گیری شخصیت فرزندان دارد و کودکان بیشترین الگو برداری را از پدر خانواده دریافت می کنند. بسیاری از ویژگی های خلق و خو و رفتارهای کودکان از پدر خانواده به ارث میرود. نوع رفتار یک پدر می تواند در احساسات و تربیت فرزند تاثیر گدار باشد و اکثر کودکانی که دارای روابط اجتماعی بالا هستند از نظر احساسی توسط پدر خانواده تامین شده اند.

تربیت فرزند

  • پیشرفت در مراحل تحصیلی:

اکثر کودکانی که با پدر خانواده وقت می گذرانند آمادگی بیشتری در زمینه های تحصیلی و آموزشی پیدا می کنند چرا که برای جلب رضایت پدر اهمیت قائل هستند بنابراین سعی می کنند تلاش بیشتری کنند پس بهتر است تشویق کودکان را از یاد نبرید تا اینگونه توانایی های آن ها را کشف کنید. پدر خانواده باید از مراحل تحصیل فرزند خود اطلاعات لازم را داشته باشد و با صحبت کردن با کودک به رشد او کمک کند.

  • کاهش پرخاشگری و ارتباط گیری بالا:

والدین یکی از مهمترین الگوها برای کودکان هستند و پدر نقش اصلی را در این زمینه دارد. زمانی که پدر رفتار مناسب و سالمی را با مادر خانواده داشته باشد کودک ارتباط گیری سالم را می شناسد و این موضوع می تواند آینده آن ها را تحت تاثیر قرار دهد. رفتار مودبانه کودکان منشا گرفته از رفتار پدر می باشد بنابراین احترام نگه داشتن را در خانواده فراموش نکنید و بحث ها و ناراحتی های خود را در محیطی به دور از کودک حل کنید.

تربیت فرزند

  • اعتماد به نفس:

در این زمینه باید بگوییم دختران بیشتر از پسران نیاز به توجه و ارتباط گیری دارند زمانی که کودک با والدین خود اختلاف داشته باشد تاثیرات بسیار منفی و مخربی بر رفتار و اخلاق کودک خواهد گذاشت که در آینده بیشتر شاهد آن خواهید بود. رابطه سالم پدر خانواده با فرزندان مخصوصا فرزند دختر می تواند باعث بالا رفتن اعتماد به نفس کودک شود که این موضوع در رشد و تربیت کودک بسیار مهم طلقی می شود. زمانی که شما با دختر خود با احترام برخورد کنید و روابط سالم و صمیمانه ای با او برقرار کنید در آینده نیز از تمام مردان اطراف خود چنین انتظاری را خواهد داشت که با او با احترام رفتار کنند.

  • قدرت و مقاومت:

ارتباط سالم با کودکان باعث می شود آن ها اقتدار و قدرت بیشتری داشته باشند و در مقابل حل مسائل مهم زندگی به راحتی بتوانند عمل کنند و این موضوع از استرس و یا افسردگی کودک به شدت جلوگیری می کند. در پسران نیز باعث رشد و توانایی آن ها برای حل تعارضات و مسائل رقابتی می شود.

تربیت فرزند

تاثیر غیبت پدر در تربیت کودک

نبود برخی پدرها به هر دلیلی و یا بی توجهی آن ها و ارتباط نگرفتن فرزند خانواده با پدر می تواند در آینده و در بلند مدت تاثیرات بسیار منفی روی کودک بگذارد و کودک را با آسب های جدی روحی و روانی و پرخاشگری و فریاد زدن مواجه کند. ایجاد فضای نا امن در کودکی باعث اختلالات روانی می شود که اگر از آن جلوگیری نشود در آینده با فرزندی ضعیف، پرخاشگر ، بی اعتماد به نفس و… روبه رو خواهید شد.

تربیت فرزند

مقالات مشابه مناسب شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *