مجله پیانو
قصه گویی برای کودک

قصه گویی برای کودک + 6 تاثیر مثبت آن

یکی از لذت بخش ترین کارهایی که والدین می توانند برای کودکان خود انجام دهند کتاب خواندن و قصه گویی برای کودک می باشد. کودکان علاقه زیادی به شنیدن قصه های تاریخی دارند بنابراین بهتر است قصه هایی را برای کودک انتخاب کنید که پند آموز باشد تا هم سرگرمی خوبی برای کودک انتخاب کرده باشید و هم آموزنده و مفید باشند. قصه گویی برای کودک بسیار تاثیر مثبتی دارد به همین دلیل است که متخصصان برای لجبازی کودکان، پرخاشگری و حتی رفع افسردگی کودکان روش قصه درمانی را انتخاب می کنند.

قصه گویی برای کودک نوعی بیان خلاقانه تخیل می باشد و بهتر است برای بیان قصه از لحنی متفاوت استفاده کنید و خود را به جای کاراکترهای قصه بگذارید تا کودک راحت تر آن را درک کند و جذب شنیدن آن شود. قصه گویی برای کودک بسیار مفید می باشد و به تقویت حافظه و قوه ی تخیل آن ها کمک بسیاری می کند. همچنین می توانید از قصه های قهرمانان استفاده کنید اینگونه می توانید به تربیت کودک مقاوم کمک بزرگی کنید چرا که او در ذهن خود تلاش می کند به جای قهرمان های داستان قرار بگیرد و به انجام کارهای مثبت بپردازد.

قصه گویی برای کودک

قصه گویی باعث بالا رفتن توانایی های ذهنی کودک می شود و کمک بالایی به تفکر و تخیل کودک می کند. کودکان به هنگام شنیدن قصه تمام حواس خود را برای فهمیدن آن جمع می کنند و تمرکز خود را بالا میبرند که چنین امری باعث تقویت هوش آن ها می شود.

تاثیر قصه گویی برای کودکان

  • قصه گویی برای کودک نه تنها باعث سرگرمی او می شود بلکه کمک می کند تا با فضیلت های اخلاقی آشنا شود و ویژگی های مثبت مانند: راستگویی، احترام، قدردانی و… در کودک رشد کند و تثبیت شود.
  • قصه گویی در مورد فرهنگ های مختلف شهرها و کشورها باعث می شود کودک با فرهنگ و ریشه آن ها آشنا شود و بهدرک کاملی از دنیای پیرامون خود برسد اینگونه می توانید به رشد روابط اجتماعی او نیز کمک کنید. کودک با آداب اجتماعی و فرهنگ خانواده ها آشنا می شود و راحت تر می تواند با اطرافیان خود ارتباط برقرار کند.

قصه گویی برای کودک

  • از آنجایی که کودکان علاقه زیادی دارند که بیشتر صحبت کنند تا شنونده باشند اینگونه می توانید به تقویت مهارت شنیداری آن ها کمک کنید. داستان خواندن برای کودک به مرور زمان باعث می شود تا او یاد بگیرد خیلی از زمان ها باید شنونده باشد همچنین باعث رشد فهم و قدرت درک و قدت در آن ها می شود.
  • قصه گویی برای کودک باعث می شود تا حس کنجکاوی کودک برای شنیدن ادامه و عاقبت و پایان داشتان داشته باشد که این موضوع باعث یادگیری، پیشرفت و رشد آن ها می شود.
  • خواندن داستان های تخیلی و خیالی باعث می شود تا کودک قوه تخیل و تفکر خود را تقویت کند. با این کار کودک زمانی که قصه برایش خوانده می شود شخصیت های داستان را را در ذهن خود میسازد و مکان های داستان را تجسم می کند که باعث می شود قدرت تصویر سازی و خلاقیت ذهن او ارتقاء پیدا کند.
  • کتاب خواندن کودکان باعث می شود تا دایر لغات ان ها افزایش پیدا کند در نتیجه مهارت کلامی آن ها رشد کرده و با واژگان جدیدی آشنا خواهند شد اینگونه مهارت سخن وری کودک بهبود پیدا می کند.

قصه گویی برای کودک

فواید داستان خواندن و قصه گویی برای کودک

  • بهبود تمرکز
  • پرورش هوش هیجانی
  • یادگیری همدلی
  • بالا بردن مهارت های ارتباطی
  • از بین رفتن و کاهش استرس در کودک
  • داستان پردازی

قصه گویی برای کودک

  • تقویت و رشد مغزی و حافظه
  • شناخت و کسب تجربه های زندگی
  • آشنایی با تاریخ و زندگی افراد مختلف
  • درمان مشکلات رفتاری
  • باز کردن فکر کودک از محدودیت ها
  • کمک به کودک در برابر مشکلات

چگونه برای کودک خود داستان بگوییم؟

 کودکان مدام به دنبال کشف چیزهای جدید هستند بنابراین باید داستان های هیجان انگیزی را آماده داشته باشید تا برای آن ها بخوانید. برای آن ها بسیار ناراحت کننده است اگر شما داستان پرداز خوبی نباشید. بنابراین باید  کودک خود را به خوبی بشناسید تا بتوانید آنگونه که علاقه دارد برایش قصه بگویید تا تاثیر مثبت قصه گویی در او اثر کند. برای این کار باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

قصه گویی برای کودک

  1. کودک خود را به خوبی بشناسید اینکه به چه چیزهایی علاقه دارد و چه داستان هایی را دوست دارد که بشنود اینگونه می توانید برای انتخاب داستان دقت داشته باشید و داستانی را برای فرزند خود بخوانید که بتواند در ذهن خود آن را تجسم کند و علاقه به شنیدن و هیجان برای رسیده به پایان داستان را داشته باشد.
  2. اگر تمایل دارید از طریق قصه گویی برای کودک پیامی را به او برسانید آن را آماده کنید تا بتوانید به آنچه که می خواهید برسید و او نیز آن را کاملا دریافت کند.
  3. کلمات درست و خلاقانه ای را در داستان خود به کار ببرید تا برای کودک جالب باشد البته توجه داشته باشید که در بیان کلملت دقت کنید و کلماتی را انتخاب کنید که کودک بتواند آن ها را درک کند.
  4. قصه گویی برای کودک باید با انرژی همراه باشد یعنی زمانی را انتخاب کنید که بتوانید با تمام انرژی آن را برای فرزند خود بیان کنید. احساسات باید در جریان باشد و هیجان داستان را برای کودک بالا ببرید. بهتر است کودک تغییرات را در صدا و حالت چهره شما ببیند.
  5. قصه هایی را انتخاب کنید که متناسب با زمان باشد هم موضوع قصه بسیار مهم است و هم زمانی که می خواهید آن را برای فرزند خود تعریف کنید مثل قبل از خواب بهتر است داستان های هیجانی را کنار گذاشته و داستانی را بیان کنید که به آرامش خواب کودک کمک کند.

قصه گویی برای کودک

مقالات مشابه مناسب شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *