مجله پیانو
اضطراب کودکان

علائم اضطراب کودکان و راه های درمان

اضطراب کودکان این روزها به دلایل مختلفی به وجود می آید و گاهی شدت آن بسیار بالا می گیرد که باعث آسیب هایی به کودک می شود اما گاهی والدین یا از آن ها بی اطلاع هستند و یا تلاشی برای بهبود آن نمی کنند اما شناخت اضطراب کودکان یکی از مهمترین روند درمان محسوب می شود در نتیجه قبل از هر اقدامی باید متوجه این موضوع باشید که چرا کودک شما مضطرب است.

اگر فرزند خود را مدام در ترس، نگرانی، استرس و پرخاشگری می بینید بهتر است بدانید که دچار اضطراب شده است که بهتر است علائم آن را شناسایی کنید و تا بهترین نحوه درمان را پیش بگیرید.

اضطراب نوعی واکنش طبیعی نسبت به شرایط ناآشنا است و زمانی که کودک در شرایط دشوار و غریبه قرار می گیرد ممکن است دچار اضطراب شود. آشفتگی و ناآرامی علائم جسمانی هستند که امکان دارد برای هر کودکی به وجود بیایید.

یکی از مشکلات روانشناختی اضطراب می باشد که بسیاری از افراد آن را در زندگی خود تجربه خواهند کرد که کودکان از این قضیه مستثنی نمی باشند و موارد بسیاری باعث ایجاد اضطراب کودکان می شود و این موضوع بسته به شرایط گوناگونی است که کودک در آن محیط زندگی می کند. اگر والدین قدم و راه هایی برای درمان و از بین بردن آن پیدا نکنند باعث مشکلات روحی روانی در دوران بزرگسالی کودک خود خواهند شد.

اضطراب در کودکان

علائم و نشانه های اضطراب کودکان چیست؟

اضطراب کودکان را می توانید از حالات خلقی، روانی آن ها متوجه شوید البته که نشانه های اصلی مضطرب بودن کودکان بسیار می باشد که در صورت مواجه شدن با آن ها باید علل را شناسایی کرده و درمان را آغاز کنید.

  • اضطراب کودکان می تواند خود را در قالب ترس و نگرانی نسبت به هر چیزی به خصوص خانواده نشان دهد.
  • نداشتن اعتماد به نفس کودک و پایین بودن عزت نفس در آن ها
  • مدام در رابطه با هر چیزی نگران هستند.
  • تحریک پذیری بالا
  • بی اشتهایی و یا داشتن اشتهای بسیار و پرخوری به طور کلی تغییراتی در اشتهای آن ها رخ می دهد.
  • تمرکز کودکان از بین می رود.
  • نداشتن آرامش
  • مشکلاتی در خواب از قبیل: بی خوابی، دیدن خواب های بسیار بد، گریه در خواب و …
  • کودکان خجالتی و ترس از اشتباه
  • احساس ناراحتی همیشگی و در برخی مواقع بد اخلاقی و گریه های بیش از حد
  • شب ادراری در کودکان مضطرب
  • اجتناب از فعالیت های روزانه
  • مکالمه های ناامیدی و یا انتظار کشیدن برای رخ دادن اتفاقات بد و نا خوشایند.

علائم و نشانه های اضطراب کودکان

انواع اضطراب کودکان

  • اضطراب عمومی کودکان:

این اضطراب در سنینی رخ می دهد که کودک پا به مدرسه می گذارد و یا در نوجوتنی و بزرگسالی می توان آن را در کودک مشاهده کرد. این افراد عموما دچار اضطراب هایی مانند:

  1. نگرانی های بیش از حد در رابطه با تکالیف و برنامه های روزمره
  2. اضطراب و نگرانی در مورد آینده خود
  3. نگرانی ها و اضطراب هایی در مورد برطرف کردن انتظارات اطرافیان
  4. نگرانی ها و اضطراب هایی که بر یک موضوع و مشکلی خاص متمرکز نیست.

اضطراب از جدایی

  • اضطراب از جدایی:

این نوع اضطراب کودکان در واقع زمانی رخ می دهد که کودک به پیش دبستانی و یا مهد کودک می رود و نگرانی هایی در رابطه از جدا شدن والدین خود دارد. بهتر از علائم آن را بشناسید:

  1. اجتناب و ترس از خوابیدن در محلی به غیر از خانه و یا اتاق خود
  2. احساس ترس بسیار به هنگام جدا شدن از والدین
  3. نگرانی های زیاد زمانی که از والدین خود دور است.
  4. چسبیدن به پدر و مادر
  5. عدم تمایل رفتن به مدرسه، مهدکودک، پیش دبستانی و یا حتی کلاس های آموزشی
  • اضطراب برای حضور در اجتماع:

این نوع اضطراب کودکان بیشتر در سال های 10 تا 15 سالگی رخ می دهد که فرزند شما نگرانی های بیش از اندازه ای در رابطه با قرار گرفتن در محیط های اجتماعی خواهد داشت.

  1. فرزند شما از قرار گرفتن در محیط های اجتماعی دوری می کند.
  2. نمی تواند به راحتی دوستی برای خود بیابد.
  3. با افراد بیرون از خانواده نمی تواند ارتباط اجتماعی برقرار کند.
  4. از قضاوت هایی که اطرافیان در رابطه با برخوردها و رفتارهای او می کنند نگران است.

برخی کودکان هستند که نسبت به یک موضوعی هراس و نگران می باشند که به اصطلاح به آن فوبیا گفته می شود مانند: نگرانی و ترس بیش از اندازه برای رفتن به دندانپزشکی و یا استفاده از آسانسور، حتی این ترس ها می توانند در رابطه با یک شئی و یا حیوان باشد.

اضطراب برای حضور در اجتماع

اضطراب کودکان در برخی موارد می تواند باعث وحشت آن ها در رابطه با قرار گرفتن در محیط و یا موقعیت های خاص اتفاق بی افتد که این مسئله بیشتر در زمانی رخ می دهد که فرزند شما نوجوان می باشد در این مورد او دچار تنگی نفس و یا طپش قلب می شود این نوع اضطراب کمی متفاوت بودهو می توانید با بالا بردن اعتماد به نفس کودک به برطرف شدن آن کمک کنید.

درمان اضطراب کودکان

درمان اضطراب کودکان راه های متفاوتی دارد که بر حسب علائم و نوع اضطراب باید به کار گرفته شوند. یکی از مهمترین راه های برای درمان اضطراب و ترس های آن ها، ارتباط خوب با والدین می باشد. به همین دلیل والدین باید تلاش کنند تا با فرزند خود رابطه ای قوی و پایدار برقرار کنند، با او صحبت کنند و به بررسی وضعیت روحی فرزند خود بپردازند.

بهتر است والدین رابطه ای مسالمت آمیز و دوستانه ای با فرزند خود برقرار کنند این روند می تواند به ثبات روانی کودک کمک بسیاری کند همچنین کمک می کند تا اعتماد به نفس کودک بالا رفته و بتواند با مشکلات و موقعیت هایی که برای او رخ می دهد رو به رو شود.

فعالیت ها و انجام بازی هایی که باعث شادی او شوند بهترین راه برای کاهش اضطراب کودکان، قرار گرفتن آن ها در مکان هایی است که انرژی مثبتی دارند و کودک از آنجا بودن لذت می برد. انجام برخی ورزش ها می تواند به سلامت روان او کمک بالایی کند ورزش هایی که رقابت در آن ها جایی ندارد و تنها حنبه سرگرمی و سلامتی برای کودک دارد.

درمان اضطراب کودکان

در نهایت اگر فرزند شما از اضطراب بالایی برخوردار است و نمی تواند بر ترس های خود غلبه کند بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید. در این مواقع روانشاس حتی از خرید لباس بچه گانه و خوراک کودک هم واجب تر می باشد زیرا این ترس ها می توانند در آینده فرزند شما تاثیرات بسیار خطرناکی بگذارند و باعث آسیب های جبران ناپذیری شوند.

روانشناس می تواند به او کمک کند تا راه های مقابله با اضطراب و ترس های خود را آموزش ببیند و نگرانی های خود را مدیریت کند. در برخی مواقع استفاده از برخی داروهایی که دکتر برای او تجویز می کند می تواند به مرور زمان ترس و نگرانی های او را از بین ببرد.

مقالات مشابه مناسب شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *