مجله پیانو
کودکان خجالتی

چگونه با کودکان خجالتی برخورد کنیم؟ 5 راهکار برای رفع این مشکل

یکی از مشکلات برخی از والدین این است که کودکان خجالتی دارند اما بهتر است از همین اول بگوییم که اکثر کودکان این رفتار را در خود نشان می دهند و نمی توانند به راحتی با اطرافیان خود ارتباط بگیرند این موضوع کاملا جدی می باشد و با کمک والدین به راحتی حل می شود. یکی از مشکلات کودکان خجالتی نداشتن عزت نفس استو این کودکان نوعی ترس در وجود خود دارند که مبدا دیگران آن ها را در برابر کاری که انجام می دهند قضاوت کنند و این موضوع باعث جلوگیری از توانایی های انجام کار و یا رفتار درست در آن ها می شود.

کودکان خجالتی

اما بهتر است بدانید خجالت در کودکان عیب و نقص نیست و والدین نباید با داشتن کودکان خجالتی خود شرمنده و ناراحت باشند بلکه پدر و مادرها می توانند با رفتاری درست از بروز و یا ادامه ی این مشکل جلوگیری کنند. این مورد جزئی از رفتار کودک محسوب می شود و نباید باعث تنبیه از سمت والدین شود. احتمالا اکثر والدین با این صحنه رو به رو شده اند که کودکشان به هنگام سلام و احوالپرسی با اطرافیان، خودش را مخفی می کند و تمایلی به انجام این کار ندارد به این دسته از کودکان (خجالتی) گفته می شود.

برخی از بزرگسالان این شخصیت خجالتی بودن را در خود می بینند و ادعا دارند که این رفتار را از کودکی به همراه خود دارند ولی بهتر است بگوییم که این مشکل شخصیتی با حمایت و کمک والدین به راحتی قابل حل است و جای نگرانی ندارد و بهتر است راه های کمک به کودکان خجالتی را بشناسید و به آن ها کمک کنید تا این شخصیت رفتاری در آن ها برطرف شود.

کودکان خجالتی

خجالتی بودن کودکان یعنی زمانی که در یک محیط جدید با آدم های جدید برخورد دارند، ترس و کنجکاوی در کودکان ظاهر می شود البته بهتر است بدانید که کودکان خجالتی همیشه و در تمام محیط ها احساس خجالتی بودن را در خود دارند. واقعیت این است که کودکان خجالتی در فرهنگ امروزه به سختی می توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند و این موضوع زمانی مشکل ساز می شود که آن ها از مهارت های اجتماعی عقب می مانند و در برخی از موارد حاد باعث افت تحصیلی این کودکان می شود.ارتباط های اجتماعی بر سلامت فیزیکی و احساسی افراد در تمام مراحل زندگی تاثیر مثبتی دارد.

دلایل خجالت کودکان چیست؟

خجالتی بودن یک ویژگی شخصیتی محسوب می شود و این موضوع نباید باعث خشونت و ناراحتی والدین باشد و می توان با کمی صبر و حوصله و تشویق و حمایت و ارتباط با کودکان این موضوع را به راحتی حل کرد. اما دلایل خجالتی بودن کودک چیست؟ بهتر است بدانید اکثر کودکان خجالتی با رفتار و تعامل نادرست والدین دچار این مشکل می شوند.

کودکان خجالتی

ژنتیک:

برخی از رفتارها در خانواده ها به ارث می رسند و این موضوع می تواند در فرد ژنتیک باشد و برخی از کودکان در برابر محیط اطراف و یا محیط جدید آرام، ساکت و هوشیار هستند که بیشتر این نوزادان در نوجوانی خجالتی نمی شوند در حالی که برخی از نوجوانان خجاتی در کودکی بسیار پر انرژی و پر نشاط بوده اند.

شخصیت:

برخی از کودکان شخصیتی حساس دارند و بسیار عاطفی هستند و این موضوع باعث زود رنج بودن آن ها می شود. بنابراین کودکان خجالتی به بار می آیند. بهتر است روی شخصیت آن ها کار کنید. برای مثال بهتر است از آن ها برای خرید لباس بچه گانه خودشان نظر بخواهید و یا از آن ها بخواهید که زمانی که مهمان دارید در کارهای خانه به شما کنند و …

کودکان خجالتی

ترس از شکست:

زمانی که والدین انتظار بیش از حد در مسائل یادگیری کودک خود دارند. برخی از والدین بر این باورند که کودکی بسیار باهوش دارند و باید آنچه را که لازم است به سرعت یاد بگیرند و کودکانی که بیشتر از ظرفیت و سن و سالشان از آن ها توقع می رود احساس بدی پیدا می کنند و ترس از شکست و برآورده نشدن خواسته های والدین شان آن ها را ضعیف می کند و آن ها را به سمت شرمساری سوق می دهد که در انتها به دسته ی کودکان خجالتی و کمرو می پیونند.

انتقاد:

برخی افراد در کودکی از سمت خانواده و اطرافیان و نزدیکان خود بسیار مورد انتقاد و آزار و اذیت قرار میگیرند که این موضوع باعث ایجاد ناراحتی در آن ها می شود که همین، سبب خجالت و کمرویی آن ها می شود.

کودکان خجالتی

خانواده:

کودکان می توانند با محافط کاری های بیش از حد باعث ترس در کودکان شوند و کودکان خجالتی را تربیت کنند اینکه مدام به کودک خود بگویید فلان کار اشتباه است و یا با افراد غریبه صحبت کرد کار خطناکی است و… می تواند در آینده کودک شما تاثیر منفی گذاشته و باعث ایجاد ترس و البته خجالت در آن ها شود. برخی دیگر از خانواده ها حس وابستگی را در کودک خود به قدر کافی و درست ایجاد نمی کنند و این موضوع هم مستعد اضطراب و ایجاد ترس و خجالت در کودک شما می شود.

کمبود روابط اجتماعی:

برخی از والدین بر این باورند که کودکشان نباید در محیط های اجتماعی قرار بگیرد و باید از دیگران به دور بماند که این موضوع سبب می شود کودک نتواند مهارت اجتماعی لازم را کسب کند و درک درستی در تعامل با دیگران نخواهد داشت.

یادگیری:

برخی کودکان خجالتی در محیط هایی قرار می گیرند که نا خودآگاه این شخصیت را پیدا خواهند کرد چرا که بسیاری از کودکان والدینشان را الگوی خود قرار می دهند و اگر پدر و مادری خجالتی و کمرو داشته باشند این شخصیت در کودک نیز شکل خواهد گرفت.

کودکان خجالتی

چه میزان احساس خجالتی بودن طبیعی است؟

بهتر است بدانید خجالتی بودن کودک موضوعی نگران کننده نیست و بیشتر این کودکان شنونده های خوبی هستند و در مدرسه و محیط های عمومی دردسری ایجاد نمی کنند اما اگر این کمرویی و نارضایتی در آن ها زیاد باشد و ایجاد مشکل در مدرسه و محیط اجتماعی می کند حتما باید نزد متخصص بروید تا با راهکارهای آن ها به برطرف کردن آن بپردازید.

کودکان خجالتی

نکات طلایی برای کمک کردن به کودک خجالتی

1- به عنوان والدین کودکان خجالتی می توانید به آن ها کمک کنید تا خجالت را کنار بگذارند و به کشف استعداد کودکان بپردازید این موضوع نیز راه حل هایی دارد که با صبر و حوصله می توانید آن ها را انجام دهید. شما می توانید با تشویق کردن کودک خود او را به ارتباط گرفتن با همسن و سال های خودش مشتاق کنید و از او بخواهید در مورد هیجان های خود با شما صحبت کند و آن ها را بروز دهدو تعاملش را با دیگران گسترده تر کنید.

2- با کودک خود همدردی نکنید و او را تشویق کنید و به او بگویید که انسانی ارزشمند است و می تواند به خیلی از امور خود به راحتی رسیدگی کند. سعی کنید او را در مورد رفتارش قضاوت نکنید و به کودک یاد بدهید احساس خوبی نسبت به خودش داشته باشد.

کودکان خجالتی

3- در جمع به او برچسب نزنید و کارهای مثبت او را مطرح و یادآوری کنید. برای مثال به او بگویید که در مهمانی و یا پارک به خوبی بازی کرده و به شما در کارهای بیرون از خانه و یا مهمانی ها کمک کرده است و بایت کارهای مثبتش از او تشکر کنید و رفتارهای مثبت او را یادآوری کنید تا اینگونه تشویق شود. این کار باعث می شود اعتماد به نفس کودک بالا برود.

4- کودکان خجالتی زمانی که در تعامل با خانواده قرار می گیرند و با آن ها صحبت می شود، برقراری ارتباط با دیگران برایشان راحت تر صورت می گیرد. به کودک خود کمک کنید تا احساساتش را راحت بیان کند و از بیان جملاتی نظیر(او خجالتی است، کودک من بسیار کمرو است و در جمع با صدایی بلند از او بخواهید که سلام کند و…) به شدت بپرهیزید این جملات باعث می شود کودک شما حس کند بسیار ضعیف است و نمی تواند ارتباط خوبی برقرار کند.

کودکان خجالتی

5- مهارت های اجتماعی بودن را به او بیاموزید و این کار را در خلوت خود انجام دهید و به او آموزش دهید وقتی وارد یک مکانی می شوید بهتر است با صدای بلند سلام کند و به دیگران احترام بگذارد این کارها را باید با صبر و حوصله انجام دهید زیرا کودکان خجالتی روحیه ای بسیار حساس و شکننده دارند حتی می توانید هنگام بازی کردن به اتاق کودک بروید و با او این رفتارها را از خود نشان دهید تا کودک تشویق شود.

کودکان خجالتی

مقالات مشابه مناسب شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *