مجله پیانو
چرت زدن کودکان

تاثیر چرت زدن کودکان بر رشد مغز

زمانی که نوزاد متولد می شود ساعات خواب او بسیار بیشتر از یک نوزاد 6 ماهه و یا یک کودک 1 ساله است. اما بهتر است بدانید تغییرات چرت زدن کودکان توسط رشد مغز کودک تعیین می شود و نه سن او در نتیجه به همه کودکان باید فرصت چرت زدن در طول روز را بدهید. اما چرا؟

بخش مهمی از رشد انسان، انتقال چرت است – تغییر از چرخه های خواب متعدد در یک روز به چرخه خواب شبانه. نوزادان ساعت ها در روز به صورت چند مرحله ای (پلی فازیک) می خوابند.

چرت زدن در کودکان برای یادگیری مهم است

کودکان نوپا و پیش دبستانی به یک یا دو چرت روزانه با مدت زمان کمتر، همراه با چرخه خواب شبانه روی می آورند. بزرگسالان اغلب یک چرخه خواب تک فازی دارند، فقط به هنگام شب می خوابند. ممکن است به نظر برسد که این انتقال ها با سن متفاوت است، اما ممکن است اینطور نباشد.

نویسندگان یک مقاله ی پزشکی، در مطالعه ای جدید که با عنوان “مشارکت حافظه و رشد مغز در تنظیم زیستی چرت زدن و تغییر چرت در اوایل دوران کودکی” است و در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شد، گفتند که تغییر چرت توسط حافظه و رشد مغز کودک تعیین می شود، نه به میزان سن کودک.

آن ها افزودند که احتمالاً به همین دلیل است که برخی از کودکان پیش دبستانی هر روز به چرت زدن نیاز دارند، در حالی که برخی زودتر از این عادت رشد می کنند.

نقش چرت زدن کودکان بر هیپوکامپ

محققان در مطالعه ای بر روی هیپوکامپ، بخش پیچیده ای از مغز که به عنوان مکانی کوتاه مدت برای خاطرات قبل از حرکت به قشر مغز (مسئول تفکر و استدلال) در نظر گرفته می شود، تمرکز کردند. آن ها گفتند: چرت زدن کودکان به پردازش خاطرات در هیپوکامپ کمک می کند.

هنگامی که هیپوکامپ کودک به حداکثر حافظه خود می رسد، “فشار خواب” یا نیاز به چرت زدن را تجربه می کند. هنگامی که آنها چرت می زنند، خاطرات به قشر مغز منتقل می شوند و در نتیجه فضایی در هیپوکامپ آزاد می شود.

همانطور که هیپوکامپ رشد می کند، کودک می تواند خاطرات بیشتری را ذخیره کند و در نهایت از چرت زدن خارج می شود. به گفته محققان، سرعت رشد هیپوکامپ با هر کودک متفاوت است.

تاثیر چرت زدن کودکان بر حافظه

محققان به کودکان یک کار بصری فضایی آموزش دادند. این تکلیف ابتدا قبل از چرت بعدازظهر بچه ها و سپس قبل از یک فاصله زمانی مساوی وقتی که آنها بیدار بودند آموزش داده شد. کودکانی که چرت زده بودند، بهتر از سایرینی که چرت خود را رها کرده بودند، از حافظه خود به یاد می آوردند.

همین امر در مورد کودکانی که از روی عادت چرت می زدند و کودکانی که چرت نمی زدند نیز انجام شد. مشخص شد که تثبیت حافظه برای کودکانی که به طور معمول و غیرعادی چرت می زنند، تفاوتی ندارد. چرت زدن بدون در نظر گرفتن عادت به چرت زدن از خاطرات محافظت می کند.

اما جالب اینجاست که این تحقیق تایید کرد که یک چرت از دست رفته در مقایسه با کودکانی که از روی عادت چرت نمی زنند، می تواند آسیب بیشتری به حافظه کودکانی که از روی عادت چرت می زنند، وارد کند. این به این دلیل بود که چرت زدن‌های غیرعادی هیپوکامپ بهتری داشتند و در نتیجه حافظه بهتری داشتند.

چرت زدن کودکان

چرت زدن کودکان برای یادگیری مهم است

نویسندگان بر اهمیت چرت زدن برای کودکان خردسال تاکید کردند. هنگامی که کودکان چرت می زنند، حافظه آنها بهبود می یابد و این به نوبه خود به آنها در یادگیری و تمرکز کودک کمک می کند.

محققان از والدین خواسته‌اند که نیازهای فرزندان خود را درک کنند و چرت‌های معمولی را مجبور به نادیده گرفتن یک یا دو چرت نکنند، زیرا تغییر چرت‌های اجباری می‌تواند منجر به حافظه و یادگیری کمتر از حد مطلوب شود.

نقش چرت زدن در کودکان بر هیپوکامپ

به گفته محققان، این مطالعه به والدین و مراقبان کمک می کند تا درک کنند که برخی از کودکان ممکن است بیشتر از دیگران به چرت زدن نیاز داشته باشند و این فقط عملکرد مغز آنها را بهبود می بخشد. بنابراین، دفعه بعد که به این فکر می کنید که اجازه دهید فرزندتان از چرت ظهر خود صرف نظر کند، دوباره فکر کنید!

مقالات مشابه مناسب شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *