مجله پیانو
بند ناف نوزاد

مراقبت از بند ناف نوزاد و علائم عفونت

هنگامی که کودک شما به دنیا می آید، بند ناف نوزاد بریده می شود و یک کنده باقی می ماند. تا زمانی که کودک شما 5 تا 15 روزه شود، کنده باید خشک شود و از بین برود. کنده را فقط با گاز و آب تمیز نگه دارید.

زمانی که نوزاد خود را حمام می کنید بدن او را با اسفنج تمیز کنید و بند ناف نوزاد را تنها با آب و گاز استریل تمیز نگه دارید . تا زمانی که کنده آن از بین نرود، کودک خود را در وان آب قرار ندهید.

بگذارید کنده به طور طبیعی از بین برود. سعی نکنید آن را بکشید، حتی اگر فقط به یک نخ آویزان شده باشد. از نظر عفونت به کنده بند ناف نگاه کنید. عفونت اغلب اتفاق نمی افتد. اما اگر این اتفاق بیفتد، عفونت می تواند به سرعت گسترش یابد.

مراقبت از بند ناف نوزاد در چند هفته اول زندگی برای جلوگیری از عفونت مهم است. هنگامی که آنها به دنیا آمدند، پزشک شما بند ناف را قطع می کند، که باعث می شود یک قطعه کوچک روی بدن آنها آویزان شود.

این به طور طبیعی در عرض سه هفته خشک می شود و می افتد. طناب را خود به خود نکشید. مطمئن شوید که بند ناف خشک و تمیز باشد تا از عفونت جلوگیری شود.

از لباس های نخی استفاده کنید و برای خرید لباس بچه گانه راحت و نخی اقدام کنید. لباس کودک شما باید به گونه ای باشد که هوا را در جریان نگه دارد تا بند ناف نوزاد خشک شود.

  • استراحت و میزان خواب نوزادان مهم است او باید نیم بیشتری از روز را خواب باشد در نتیجه ست خواب نوزادی خود را به گونه ای راحت و آرام تهیه کنید تا خوابی آرام و راحت داشته باشد.

بند ناف نوزاد چیست

بند ناف نوزاد چیست؟

بند ناف حلقه حیاتی بین شما و جنین در دوران بارداری است. بند ناف نوزاد اجازه می دهد تا خون غنی از اکسیژن و مواد مغذی به سمت کودک شما جریان یابد. بند ناف همچنین مواد زائد کودک را با خود می برد.

بند ناف کودک شما را به جفت شما متصل می کند و شامل دو شریان و یک ورید است. پس از تولد نوزاد، دیگر به بند ناف نیازی ندارد. ارائه دهنده شما بند ناف را قطع می کند و یک تکه کوتاه از آن به نام استامپ را به ناف کودک شما می گذارد. کنده به طور طبیعی ظرف چند هفته پس از تولد خشک می شود و می افتد.

  • قنداق کردن نوزاد یکی از آرام بخش ترین ها برای کودکان است برای کسب اطلاعات آن را مطالعه کنید.

بند ناف نوزاد چه شکلی دارد؟

بند ناف ساختاری انعطاف پذیر و لوله مانند است و ظاهری اسفنجی دارد. یک ماده ژله مانند دور بند ناف را احاطه کرده است. پس از زایمان، پزشک شما بند ناف را می بندد و سپس آن را قطع می کند و یک کنده (ناف) را پشت سر می گذارد.

بین یک تا سه هفته، کنده خشک می شود و می افتد. با خشک شدن کنده، کوچک شده و قبل از افتادن از سبز مایل به زرد به قهوه ای به سیاه تغییر رنگ می دهد.

چرا مراقبت از بند ناف مهم است؟

به عنوان مراقب از نوزادتان، مهم است که مطمئن شوید بند ناف تمیز و خشک بماند تا به طور طبیعی از بین برود. اگر از بند ناف نوزاد به درستی مراقبت نشود، کودک شما در معرض خطر عفونت است.

پس از تولد نوزاد، باید اقداماتی را برای مراقبت از بند ناف پس از اقامت در بیمارستان انجام دهید. تمیز و خشک نگه داشتن بند ناف برای جلوگیری از عفونت بسیار مهم است.

شما می توانید از بند ناف نوزاد خود مراقبت کنید:

  • اجازه دهید بند ناف نوزاد در هوا خشک شود. از مواد موضعی مانند الکل برای خشک کردن آن استفاده نکنید.
  • هنگام پوشک کردن کودک، مطمئن شوید که قسمت جلوی پوشک را زیر بند ناف و به سمت شکم کودک خود تا کنید تا بند ناف خشک شود. برخی از پوشک های نوزاد دارای قسمت بند ناف جدا شده خاصی هستند.
  • با اسفنج نوزاد خود را حمام کنید. کودک خود را در یک حوله بپیچید و هر قسمت از بدن را با یک اسفنج یا پارچه تمیز بشویید. تا زمانی که بند نافش نیفتد نوزاد را در وان حمام نکنید.
  • پاک کردن گاه به گاه بند ناف نوزاد با آب معمولی و خشک شدن آن در هوا، میزان عفونت را افزایش نمی دهد یا باعث افزایش افتادن بند ناف نوزاد نمی شود. ممکن است بند ناف نیاز به شستن داشته باشد مثلا زمانی که کودک ادرار می کند اما تنها با آب کافیست.
  • کنده به طور طبیعی می افتد. اگرچه ممکن است کمک به کنده شدن زودتر کنده نوزاد ایده خوبی به نظر برسد، آن را خود به خود نکشید، حتی اگر به نظر می رسد آویزان یا آویزان به نخ باشد. کندن بند ناف ممکن است منجر به خونریزی غیر ضروری شود و به کودک شما آسیب برساند.
  • عفونت بند ناف نوزاد بسیار مهم است این ممکن است شامل قرمزی و تورم باشد. در برخی موارد، ممکن است ترشح مایع، بوی بد یا خونریزی وجود داشته باشد. اگر مشکوک به عفونت است، فوراً با پزشک نوزاد خود تماس بگیرید.

عفونت بند ناف

نحوه تشخیص عفونت بند ناف

طبیعی است که طناب گیره دار در انتهای خود پوسته ایجاد کند. حتی ممکن است کمی خونریزی کند، به خصوص در اطراف پایه کنده زمانی که آماده سقوط است. اما خونریزی باید کم باشد و با اعمال فشار ملایم به سرعت متوقف شود.

در حالی که خونریزی خفیف طبیعی است و معمولاً جای نگرانی وجود ندارد، علائم عفونت ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • پوست قرمز، متورم، گرم یا حساس اطراف بند ناف
  • چرک (مایع زرد متمایل به سبز) که از پوست اطراف بند ناف تراوش می کند
  • بوی بدی از بند ناف نوزاد می آید
  • تب
  • یک نوزاد بداخلاق، ناراحت یا بسیار خواب آلود

چه درمان هایی در دسترس هستند؟

برای تعیین مناسب ترین درمان برای عفونت کودک شما، یک متخصص پزشکی معمولا از ناحیه عفونی سواب می گیرد. سپس می توان این سواب را در آزمایشگاه بررسی کرد تا میکروب دقیقی که باعث عفونت شده است شناسایی شود.

وقتی پزشکان بدانند کدام میکروب مسئول این بیماری است، بهتر می توانند آنتی بیوتیک مناسب را برای مبارزه با آن مشخص کنند. هنگامی که علت علائم مشخص شد، درمان تا حد زیادی به وسعت عفونت بستگی دارد.

برای عفونت های جزئی، پزشک کودک شما ممکن است استفاده از پماد آنتی بیوتیک را چند بار در روز روی پوست اطراف بند ناف نوزاد توصیه کند. با این حال، عفونت‌های جزئی در صورت درمان نشدن می‌توانند جدی‌تر شوند، بنابراین هر زمان مشکوک به عفونت بند ناف شد، مهم است که به پزشک مراجعه کنید.

برای عفونت های جدی تر، کودک شما احتمالاً نیاز به بستری شدن در بیمارستان و دادن آنتی بیوتیک های داخل وریدی برای مبارزه با عفونت دارد. ممکن است کودک شما در حالی که آنتی بیوتیک دریافت می کند چند روز در بیمارستان بستری باشد.

به نوزادانی که آنتی بیوتیک های داخل وریدی داده می شود، معمولاً آنها را برای حدود 10 روز دریافت می کنند. سپس ممکن است آنتی بیوتیک های اضافی از طریق دهان به آنها داده شود. در برخی موارد، عفونت ممکن است نیاز به تخلیه جراحی داشته باشد.

اگر عفونت باعث از بین رفتن بافت شده باشد، ممکن است کودک شما نیز به عمل جراحی برای برداشتن سلول های مرده نیاز داشته باشد.

وقتی عفونت جدی زود تشخیص داده شود، بیشتر نوزادان در عرض چند هفته به طور کامل بهبود می یابند. اما معمولاً تا زمانی که آنتی بیوتیک های داخل وریدی دریافت می کنند باید در بیمارستان بمانند.

اگر کودک شما برای تخلیه عفونت تحت عمل جراحی قرار گرفته باشد، ممکن است دهانه آن با گاز پر شده باشد. گاز برش را باز نگه می دارد و اجازه می دهد تا چرک تخلیه شود. هنگامی که تخلیه متوقف شد، گاز برداشته می شود و زخم از پایین به بالا بهبود می یابد.

نحوه مراقبت از بند ناف نوزاد

نحوه مراقبت از بند ناف نوزاد

همین چند سال پیش، بیمارستان‌ها به طور معمول روی بند ناف نوزاد را با یک ماده ضد عفونی‌کننده (ماده‌ای شیمیایی که میکروب‌ها را از بین می‌برد) پس از بستن و بریدن آن می‌پوشاندند. با این حال، امروزه بیشتر بیمارستان ها و متخصصان اطفال «مراقبت خشک» را برای بند ناف توصیه می کنند.

مراقبت خشک شامل: خشک نگه داشتن بند ناف و قرار دادن آن در معرض هوا برای کمک به عاری از عفونت است. بر اساس تحقیقات، مراقبت از بند ناف خشک (در مقایسه با استفاده از یک ضد عفونی کننده) راهی ایمن، آسان و موثر برای کمک به جلوگیری از عفونت بند ناف در نوزادان سالم متولد شده در بیمارستان است.

نکات مراقبت از بند ناف خشک:

  • قبل از اینکه ناحیه بند ناف کودک را لمس کنید، دست های خود را تمیز کنید.
  • تا حد امکان از خیس شدن آن خودداری کنید. از حمام اسفنجی برای تمیز کردن کودکتان تا زمانی که بند ناف نوزاد بیفتد استفاده کنید و از اسفنج زدن اطراف آن خودداری کنید. اگر کنده خیس شد، آن را به آرامی با یک حوله تمیز و نرم خشک کنید.
  • به جای اینکه بند پوشک را روی کنده قرار دهید، پوشک کودک خود را زیر بند تا کنید تا بیفتد. این باعث می شود که هوا به گردش درآید و به خشک شدن کنده کمک می کند.
  • به آرامی هرگونه ادرار یا مدفوع جمع شده در اطراف بند را با مقداری گاز مرطوب شده با آب از بین ببرید. اجازه دهید منطقه در هوا خشک شود

در حالی که به خودی خود نکاتی را رعایت نمی کنید، استراتژی های دیگر نیز ممکن است به کاهش خطر ابتلا به عفونت بند ناف کمک کند، مانند تماس پوست به پوست یا شیر دادن به نوزاد.

با قرار دادن نوزاد سینه برهنه، در برابر قفسه سینه برهنه خود، که به عنوان تماس پوست به پوست شناخته می شود، می توانید کودک خود را در معرض باکتری های طبیعی پوست قرار دهید.

بر اساس مطالعه‌ای در سال 2006 روی نوزادان نپالی که در مجله آمریکایی اپیدمیولوژی منتشر شد، نوزادانی که تماس پوستی با پوست داشتند، 36 درصد کمتر از نوزادانی که این نوع تماس پوستی نداشتند، در معرض ابتلا به عفونت بند ناف بودند.

شیردهی به شما اجازه می دهد تا آنتی بادی ها (موادی که می توانند به مبارزه با بیماری کمک کنند) به کودک خود منتقل کنید که می تواند به رشد و تقویت سیستم ایمنی بدن او کمک کند.

مقالات مشابه مناسب شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *