مجله پیانو
قنداق کردن نوزاد

آنچه باید در مورد قنداق کردن نوزاد خود بدانید

بسیاری از فرهنگ‌ها در سراسر جهان از قنداق کردن نوزاد یا بستن نوزادان در یک پتوی تنگ به عنوان وسیله‌ای برای آرام کردن و تسکین کودک خود استفاده می‌کنند. قنداق کردن نوزاد ، زمانی که به درستی انجام شود، می تواند کمک بسیار مفیدی برای خوابیدن باشد، به شرطی که زمانی استفاده شود که کودک به مرحله ی غلت زدن نرسیده باشد.

اولین باری که کودک شما از مهد کودک بیمارستان بازدید کرد، احتمالاً در بسته بندی کوچکی پیچیده شده و تنها سر کوچولوی مبهمش بیرون آمده است. دلیلش این است که پرستاران یکی از رازهای یک نوزاد شاد و آرام را می دانند: آن هم قنداق کردن نوزاد است.

قنداق کردن نوزاد یک روش قدیمی برای پیچیدن نوزادان در یک پتو یا پارچه نازک است. شایان ستایش است، اما همچنین به هدف مهم کمک می کند که نخود شیرین شما آرام بماند و راحت تر بخوابد. قنداق به کودک شما کمک می کند تا زمانی که خود را با زندگی خارج از رحم سازگار می کند احساس امنیت و امنیت کند.

اگر تمایل به خرید لباس بچه گانه دارید می توانید بهترین برند ایرانی که از کیفیت بالا و قیمت مناسب بهره مند است خرید خود را انجام دهید.

سایت پیانو استایل که دارای سال های طولانی تجربه در تولید بهترین لباس های کودک را دارد زیباترین و به روزترین لباس های کودک را عرضه می کند و می توانید به شعبه های پیانو استایل برای خرید حضوری نیز مراجعه کنید.

قنداق کردن نوزاد

فواید قنداق کردن نوزاد

با قندان کردن نوزاد به او حس رحم مادر را انتقال می کنید و او اینگونه آرامش پیدا می کند. قنداق کردن نوزاد آرامش و احساس سفت بودن رحم را بازسازی می کند – گهواره ای محکم و مطمئن که برای نوزادان تازه متولد شده آشنا است.

قنداق کردن نوزاد با مقابله با رفلکس مبهوت و حرکات غیر ارادی کودک باعث افزایش خواب می شود. همه نوزادان با رفلکس مبهوت به دنیا می آیند، یک حرکت ناگهانی غیرارادی بازوها به گونه ای که انگار در حال گرفتن یا گرفتن چیزی هستند، که تا 2 ماهگی ناپدید می شود.

ترکیبی از رفلکس ها و حرکات غیر ارادی می تواند کودک را در هنگام خواب بیدار کند. با قنداق کردن بازوهای کودک به پهلوها، احتمال بیدار شدن حرکات و واکنش های رفلکس خود کودک را کاهش می دهید. قنداق، کودک شما را تا زمانی که ترموستات داخلی او وارد دنده شود، دنج و گرم نگه می دارد.

فواید قنداق کردن نوزاد

مضرات احتمالی قنداق کردن نوزاد

برخی از تحقیقات اشکالات بالقوه قنداق کردن نوزاد را نشان می دهد. بسیاری از مطالعات به شیوه های ناایمن قنداق کردن به عنوان نگرانی اصلی اشاره می کنند، از جمله:

  • قرار دادن نوزاد روی شکم یا پهلو هنگام قنداق کردن، که ممکن است خطر خفگی یا SUIDS را افزایش دهد.
  • قنداق زدن خیلی سفت، که ممکن است خطر دیسپلازی مفصل ران را افزایش دهد.
  • گرم نگه داشتن نوزاد بیش از حد، که ممکن است خطر ابتلا به SUIDS را افزایش دهد.
  • شروع خیلی دیر قنداق کردن نوزاد؛ شاید بهتر باشد از بدو تولد شروع شود.

مضرات احتمالی قنداق کردن نوزاد

چگونه نوزاد خود را قنداق کنیم

در اینجا یکی از روش های رایج برای صحیح قنداق کردن نوزاد وجود دارد:

1- پتو را صاف و یک گوشه آن را به سمت پایین باز کنید.

2- نوزاد را رو به بالا روی پتو بخوابانید، طوری که سر کودک کمی بالاتر از گوشه تا شده باشد.

3- بازوی چپ نوزاد را صاف کنید و گوشه سمت چپ پتو را روی بدن او بپیچید و آن را بین بازوی راست نوزاد و سمت راست بدن کودک قرار دهید.

4- سپس به آرامی بازوی راست را پایین نگه دارید و گوشه سمت راست پتو را روی بدن نوزاد و زیر سمت چپ او تا کنید. مطمئن شوید که سر و گردن کودک پوشیده نیست.

5- ته پتو را شل تا کنید و زیر یک طرف کودک قرار دهید.

چگونه نوزاد خود را قنداق کنیم

همچنین می‌توانید پس از پیچیدن ضلع اول، پایین پتو را آزادانه به سمت بالا تا کنید، که گاهی اوقات کمک می‌کند بعد از اینکه قسمت دوم را داخل پتو قرار دادید، آن را در جای خود نگه دارید.

نکته: مطمئن شوید که باسن و پاهای کودک خیلی محکم بسته نشده اند و به آنها اجازه می دهید تا در ناحیه باسن به سمت بالا و بیرون خم شوند. اطمینان حاصل کنید که پتو نیز در اطراف سینه کودک خیلی تنگ نباشد. شما باید بتوانید 2 یا 3 انگشت خود را بین قنداق و قفسه سینه نوزاد قرار دهید.

نکات، ترفندها و ایمنی قنداق کردن نوزاد

همیشه کودک خود را به پشت بخوابانید، به خصوص اگر قنداق می شود. پزشکان توصیه می کنند که همه نوزادان برای خوابیدن به صورت صاف روی پشت خود قرار گیرند و این دستورالعمل به ویژه در صورتی مهم است که ابتدا نوزاد خود را قنداق کنید.

از حالت خوابیدن به پهلو، نوزاد راحت‌تر روی شکمش می‌غلتد و اگر نوزاد قنداق‌شده روی شکمش باشد، دست‌هایش برای کمک به نوزاد برای بالا بردن سرش برای تنفس آزادانه آزاد نیست.

از قنداق کردن نوزاد به عنوان بخشی از روال خواب و خواب خود استفاده کنید. کودک شما فرآیند پیچیده شدن در قنداق را به عنوان نشانه ای قابل پیش بینی مبنی بر آمدن خواب تشخیص می دهد. قنداق را برای خواب شبانه و چرت های روزانه در برنامه خواب کودک خود بگنجانید تا به کودکتان کمک کنید طولانی تر و آرام تر بخوابد.

برای مراقبت از نوزاد قنداق شده، اتاق مشترک یا مانیتور ویدیویی را در نظر بگیرید.نیازی نیست که روی تخت کودک شناور باشید، اما مراقبت از کودکی که در قنداق پیچیده شده است ممکن است ایده هوشمندانه ای باشد.

این به ویژه اگر به نظر می رسد که کودک شما در حال یادگیری غلت زدن است، صادق است. فقط به خاطر داشته باشید که اگر سطح خواب مشترکی با نوزاد دارید، قنداق کردن نوزاد ایمن نیست.

ترفندها و ایمنی قنداق کردن نوزاد

کودک خود را در ساعات بیداری بدون قنداق نگه دارید. قنداق نگه داشتن کودک شما همیشه ممکن است مانع رشد حرکتی و تحرک او شود و همچنین فرصت استفاده و کشف دست های کودک را در هنگام بیداری محدود کند.

به یاد داشته باشید که سایر تکنیک های آرامش دادن به کودک می تواند هم برای شما و هم برای آنها مفید باشد. پوست به پوست، پوشیدن با لباس نوزاد، شیردهی یا قولنج، همه گزینه ها هستند.

در حین شیردهی نوزاد را بدون قنداق نگه دارید. نوزادان برای شیر خوردن به بازوها و دست‌های آزاد نیاز دارند ختی زمانی که شیر خشک و یا شیشه شیر استفاده می کنند، زیرا تحقیقات نشان می‌دهد که نوزادان به طور فعال از دست‌های خود برای تعیین محل نوک پستان، ترویج افت شیر ​​و بستن درست استفاده می‌کنند. وقتی دستشان به سمت دهانشان می رود.

علاوه بر این، برای برخی از نوزادان خواب‌آلود قنداق خیلی راحت است و در حین شیردهی بدون اینکه غذای کافی بخورند چرت می‌زنند. دور نگه داشتن نوزاد از قنداق در حین شیردهی به تحریک، بیداری و هوشیاری او برای تغذیه کمک می کند.

با قنداق کردن مناسب رشد لگن سالم کودک خود را تقویت کنید

اگر با پتو قنداق می‌کنید، دور بازوها را محکم قنداق کنید، اما مطمئن شوید که قسمت پایینی آن به اندازه‌ای شل باشد که کودک شما همچنان بتواند پاها و باسن خود را حرکت دهد.

اگر با یک کیسه تجاری یا محصول گونی قنداق می‌زنید، مطمئن شوید که کیسه دور پاهای کودک شما امکان حرکت زیاد باسن را فراهم می‌کند.

قنداق کردن نوزاد به صورت نادرست حالتی است که در آن پاهای کودک شما به هم فشار داده می شود و محکم و صاف کشیده می شود، گویی کودک در حالت ایستاده است. این وضعیت می تواند باعث ناهماهنگی مفصل ران شود که ممکن است منجر به آسیب به غضروف نرم در لگن شود.

قنداق های آماده نوزاد

بیرون آوردن نوزاد از قنداق را از حدود 3 ماهگی، زمانی که شروع به غلت زدن کرد، شروع کنید. 

هنگامی که کودک شما غلت می زند، زمان قنداق کردن نوزاد با هر دو دست پایین به پایان رسیده است! اگر شروع غلت زدن را در طول روز مشاهده کردید، در شب شروع به انتقال به بیرون از قنداق کنید.

برخی از نوزادان قنداق کردن را دوست دارند و خروج بوقلمون سرد از پتوهای قنداقی آنها می تواند شوکه کننده باشد. یک انتقال آهسته از قنداق را امتحان کنید. بسیاری از پتوهای محصولات تجاری مانند قنداق‌های «یک بازو در یک بازو بیرون» عمل می‌کنند تا به آموزش خوابیدن با بازوهای آزاد کمک کنند.

هنگامی که راحت شدید، در حالی که هنوز وسط نوزادتان را قنداق می‌کنید، به سمت هر دو بازو حرکت کنید یا از پتوی پوشیدنی استفاده کنید که ممکن است همان راحتی و نرمی قنداق اصلی را فراهم کند.

همچنین می‌توانید لباس‌های پوشیدنی را امتحان کنید که حرکات بازو را محدود می‌کند و احتمال اینکه کودک از خواب بیدار شود کمتر می‌شود، اما همچنان به حرکت کردن او، اجازه می‌دهد دست‌های کودک را به دهانش برساند یا وقتی روی شکم است فشار بیاورد.

آیا قنداق کردن نوزاد بی خطر است؟

آیا قنداق کردن نوزاد بی خطر است؟

درست است که قنداق کردن نوزاد کاملاً بدون خطر نیست. اما پزشکان و محققان می‌گویند قنداق کردن می‌تواند نوزاد شما را به چرت زدن بهتر تشویق کند – به شرطی که به درستی انجام شود و مطابق با سایر دستورالعمل‌های خواب ایمن انجام شود.

پتوهایی را که خیلی گشاد هستند یا در هنگام خواب باز می شوند، قنداق کنید، می تواند صورت کودک را بپوشاند و احتمال خفگی را ایجاد کند.این خطر با این واقعیت تشدید می‌شود که نوزادان قنداق شده تمایل بیشتری به خواب راحت دارند.

بنابراین اگر صورت آنها با پتوهای قنداق پوشانده شود، ممکن است کمتر از خواب بیدار شوند و موقعیت خود را تغییر دهند.

پتوهایی را که خیلی محکم هستند، به خصوص در اطراف باسن کودکتان آویزان کنید، نیز خوب نیستند. قنداق های محکم مانع از صاف شدن یا خم شدن پاهای کودک شما می شود که می تواند به لگن، مفاصل و غضروف او آسیب برساند.

پیچاندن صحیح کودک، کودک شما را تشویق می‌کند تا راحت‌تر بخوابد و در عین حال به شما آرامش می‌دهد (تا بتوانید خودتان کمی بخوابید!).

مقالات مشابه مناسب شما

2 پاسخ

  1. واقعا قدیمی ها یه چیزی از قنداق کردن نوزاد می دونستن که انقدر بهش پایبند بودن😅😅

  2. سلام سکینه جان
    کاملا درست میگی قنداق می تونه حالت و فرم داخل شکم رو برای نوزاد تداعی کنه به همین دلیل هم هست که در این شرایط نوزاد آروم میگیره.
    البته هم چیز پیچیده ای نیست و تنها به یه تکه پارچه نرم و یا پتو نیاز داره.🤱🤱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *