مجله پیانو
بازی خلاقانه

7 بازی خلاقانه برای کودکان 3 تا 6 سال

بازی خلاقانه برای کودکان می تواند راهی باشد برای کشف دنیای پیرامون و بالا رفتن هوش در کودکان 3 تا 6 سال. برخی از بازی های مهیج برای کودکان وجود دارد که والدین می توانند آن ها را در خانه و با فرزند خود انجام دهند. بازی کردن با کودک کمک می کند تا ارتباطی عمیق بین والدین و کودک صورت بگیرد و یادگیری و فکر کردن کودک در بازی می تواند او را آماده برای پذیرش تربیت و شکل گیری شخصیت کند.

بازی خلاقانه

اکثر خانواده در خانه کودکانی دارند که نیاز به بازی کردن و خالی کردن انرژی خودشان دارند بنابراین در این مقاله با ما همراه باشید تا ایده بازی خلاقانه برای کودکان در خانه را به شما بگوییم تا بتوانید در خانه کودک خود را سرگرم کنید. فصل تابستان و گرمای هوا، بیرون رفتن از خانه را برای همه دشوار کرده است و امکان گرمازدگی کودک و یا آفتاب سوختکی در کودکان وجود دارد همچنین با وجود بیماری کرونا و آمدن سوی‌های جدید و امیکرون در کودکان، اکثر والدین ترجیح می دهند در خانه بمانند و فرزندان خود را بیرون نبرند تا اینگونه بتوانند از سلامت و رشد کودک خود محافظت کنند.

اما باید بدانید که کودکان نیاز دارند تا انرژی خود را تخلیه کنند و یکی از خواسته های کودکان بازی کردن است که این موضوع برای آن ها بسیار لذت بخش می باشد. بچه ها عاشق بازی کردن هستند اما خیلی از مواقع و با شرایط موجود نمی توانند به محیط هایی مثل پارک و شهربازی و … بروند ولی بهتر است بدانید بازی خلاقانه برای کودکان در خانه کم نمی باشد و شما می توانید در کنار فرزند خود نیز این بازی ها را انجام دهید.

بازی خلاقانه

گاهی اوقات گریه کردن و فریاد زدن کودکان از بی حوصلگی آن ها می باشد و سرگرم کردن کودک برای والدین کمی دشوار می باشد اما بهتر است بدانید کودکان 3 تا 6شال بیشتر از بقیه کودکان نیاز به جنب و جوش و فعالیت بالا دارند بنابراین باید این انرژی را تخلیه کنند.

معرفی چند نمونه بازی خلاقانه برای کودکان

بازی نه تنها باعث سرگرم کردن کودک و تخلیه انرژی آن ها می شود بلکه در افزایش مهارت های حرکتی و بالا بردن هوش و خلاقیت کودکان تاثرگذار است. در اینجا چند نمونه بازی را برای سرگرم کردن آن ها معرفی کمی کنیم.

بازی خلاقانه

  • با استفاده از اسباب بازی های کودک می توانید یک بازی خلاقانه از خود بسازید.

مثلا داستانی را طراحی کنید و از عروسک های کودک استفاده کنید و آن داستان را تعریف کنید و یا با استفاده از حیوانات اسباب بازی، داستان جنگلی را برای او بازی کنید و حیوانات و نوع زندگی، غذا خوردن، راه رفتن و … آن ها را به نمایش بگذارید اینگونه می توانید کودک را با حیوانات آشنا کنید و آن ها را به او معرفی کنید.

بازی خلاقانه

  • با بطرهای نوشابه خالی و یک توپ می توانید بولینگ را در خانه و با فرزند خود بازی و اجرا کنید. و به مهارت تمرکز کردن و هدف گیری او کمک کنید.
  • چند ورق کاغذ یا مقوای رنگی تهیه کنید و به او اشکال هندسی را آموزش دهید و کاردستی هایی با اشکال هندسی بسازید تا آن ها را بشناسد و به خوبی در ذهن او ثبت شود.
  • با نخ و یا چسب پهن خطی صاف را روی زمین بکشید و بازی خلاقانه ای را طراحی کنید و از او بخواهید روی آن حرکت کند تا یاد بگیرد تعادل بدنی خود را حفظ کند برای جذابیت بازی می توانید این خط مستقیم را مارپیچی کنید. این بازی می تواند یک تمرین عالی برای حفظ تعادل و افزایش تمرکز در او باشد.

بازی خلاقانه

  • با استفاده از چند سبد و توپ های رنگی می توانید یک بازی خلاقانه برای او ایجاد کنید. سبدها را در کنار هم قرار دهید و از او بخواهید توپ های همرنگ را در یک سبد جمع کند و آن ها را بشمارد اینگونه می توانید رنگ ها و اعداد را به او آموزش دهید.
  • خانه سازی با لگوها، اکثر کودکان این بازی را در بین اسباب بازی هایشان دارند بنابراین می توانید با استفاده از آن ها ربات، خانه، ماشین و … بسازید این بازی خلاقانه می تواند به رشد ذهن و کشف استعدادهای کودک کمک شایانی کند.
  • از کودک خود بخواهید رو به روی شما بایسد و هر کاری که شما انجام میدهید را او تکرار کند مثلا می توانید با ورزش کردن شروع کنید و یا ادا در آوردن و حرکت پا و بدن و… این بازی به او کمک می کند تا پیروی کردن از شما را آموزش ببیند و بازی جذاب برای داشتن ساعاتی خوش می باشد.

بازی خلاقانه

بازی و آموزش مهارت های اولیه

والدین می توانند با استفاده از وسایل ابتدایی و بازی خلاقانه آموزش های اولیه را به کودکان خود بدهند و اینگونه به کسب مهارت های او کمک کنند. کودکان علاقه ی بسیاری دارند تا بتوانند با والدینشان وقت بگذرانند به همین دلیل سعی کنید تایمی در روز را به فرزند خود اختصاص دهید تا اینگونه روابطی بهتر و دوستانه تر میان شما شکل بگیرد همچنین می توانید به بالا بردن روابط اجتماعی کودک نیز کمک کنید.

بازی خلاقانه

با امتحان کردن بازی های مختلف می توانید استعداد درونی کودک خود را کسف کنید. برخی کودکان علاقه زیادی به رنگ آمیزی دارند بنابراین می توانید آن ها را با نقاشی و انجام کاردستی های رنگی و مختلف سرگرم و آشنا کنید. برخی دیگر علاقه دارند در کارهای منزل به مادرشان کمک کنند در مواقع می توانید در پختن کیک و شیرینی از آن ها کمک بگیرید و…

شما می توانید به مرور زمان کودک خود را با بازی هایی مانند منچ، شطرنج، مارپله و … آشنا کنید این نوع بازی خلاقانه می تواند به رشد ذهن و نشان دادن نوع عکس العمل آن ها کمک بزرگی کند. بنابراین تمام تلاش خود را بکنید تا ساعات خوشی را برای فرزندتان ایجاد کنید و ارتباط محکمی را بین خود و او برقرار کنید.

بازی خلاقانه

مقالات مشابه مناسب شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *