مجله پیانو
کودکان تیزهوش

کودکان تیزهوش و 6 مشکلی که ممکن است برایشان به وجود بیایید

کودکان تیزهوش ممکن است بسیار موفق یا با استعداد دیده شوند. اما، آیا واقعا همه چیز با آنها خوب است؟ آنها نیز به یک محیط حمایتی نیاز دارند. در اینجا شش مبارزه ای که چنین کودکانی ممکن است با آن روبرو شوند، آورده شده است

کودکان تیزهوش با همسالان خود متفاوت هستند. آن‌ها اغلب یادگیرنده‌های زودرس هستند، بنابراین می‌توانند مهارت‌های مختلف را در مراحل اولیه یاد بگیرند و تسلط پیدا کنند. با این حال، از برخی جهات، این توانایی یا استعداد می تواند مشکلات و همچنین فرصت هایی را ایجاد کند.
چنین کودکانی نیز در زندگی با چالش هایی روبرو هستند و نیاز دارند که والدینشان همیشه از آنها حمایت کنند.
کودکان تیز هوش و با استعداد
بنابراین، اگر پدر و مادر یک کودک تیزهوش هستید، این مطلب را بخوانید تا دریابید که چگونه می توانید فرزندتان را در فراز و نشیب هایی که تجربه می کند راهنمایی کنید.
در اینجا برخی از مشکلاتی که کودکان با استعداد اغلب با آنها دست و پنجه نرم می کنند آورده شده است:

1. بی حوصلگی در کودکان تیزهوش:

کودکان تیزهوش و با استعداد سریعتر از همسالان خود یاد می گیرند و به مرحله بعدی می روند. بنابراین، زمانی که باید با سرعت کمتری یاد بگیرند، احساس بی حوصلگی می کنند. آنها همچنین وقتی دلیل انجام برخی فعالیت‌ها را درک نمی‌کنند یا زمانی که وظایف به اندازه کافی چالش برانگیز به نظر نمی‌رسند، احساس خستگی و بی‌علاقگی می‌کنند.
بی حوصلگی می تواند باعث شود که کودک با استعداد احساس ناامیدی کند، سطح انگیزه او را کاهش دهد، او را دچار کم کاری کند و عادات یادگیری ناسالم را در خود بگیرد.
به گفته روان شناسان: “دانش آموزان تیزهوش می توانند به راحتی در کلاس های درس خسته شوند، زیرا مطالب پوشش داده شده با توانایی های یادگیری پیشرفته آنها حتی در آزمون ها و امتحانات همتراز نیست. برخی از کودکان تیزهوش ممکن است حتی عملکرد ضعیفی نداشته باشند، که این احتمال را می دهد. که آنها مشکل یادگیری دارند. این باید حل شود زیرا می تواند منجر به اختلال در کلاس شود. معلم ممکن است بگوید “او باهوش است اما نمی تواند ایده های خود را بر روی کاغذ ارائه دهد”.
چگونه می توانید به او کمک کنید:
یک کودک با استعداد نیاز به تحریک زیادی در زمینه های مورد علاقه خود دارد. ممکن است والدین و مدارس منابع لازم برای انجام این کار را نداشته باشند. برای کمک به کودک خود برای مقابله با خستگی، او را در باشگاه ها یا کلاس های مربیگری ثبت نام کنید تا بتواند در فعالیت های مورد علاقه خود شرکت کند. اجازه دهید مسئولین این مکان ها بدانند که فرزند شما از به چالش کشیدن توانایی هایش لذت می برد. با این کار می توانید کودک را تشویق کنید.
بی حوصلگی در کودکان تیزهوش

2. دوستی یابی برای کودکان تیز هوش و با استعداد:

دوستان کسانی هستند که می توانیم در هر زمان و مرحله ای از زندگی با آنها ارتباط برقرار کنیم. اما دوست یابی و حفظ دوستی برای یک کودک با استعداد بسیار دشوار است. از آنجایی که این کودکان توانایی های شناختی پیشرفته ای دارند، ممکن است احساس کنند که دوستانشان کمتر بالغ هستند.
این می تواند باعث شود دوستان احساس کنند که مورد تحقیر یا انتقاد قرار می گیرند. در نتیجه، ممکن است با چنین کودکان با استعدادی کنار بیایند. همچنین، کودکان با تیز هوش و با استعداد حتی ممکن است به دنبال کودکان بزرگتر باشند که با سطح شناختی آنها مطابقت دارند.
چگونه می توانید کمک کنید:
هر چه زودتر به کشف استعداد کودک خود بپذیرید، او زودتر خودش را درک می کند. این به او کمک می کند تا تنظیمات لازم را در زندگی اجتماعی خود انجام دهد. می‌توانید با ترتیب دادن اجتماعات به فرزندتان کمک کنید تا بتواند با کودکانی که همان سطح هوش را نشان می‌دهند و علایق مشابهی دارند، ارتباط برقرار کند.
همچنین، برای فرزندتان اشکالی ندارد که دوستانی داشته باشد که کمی بزرگتر هستند، به خصوص زمانی که ذهن آنها به هم می پیوندد. با این حال، عاقلانه است که برای امنیت خود، روابط فرزندتان با دوستان بزرگتر را زیر نظر بگیرید.

3. حساسیت عاطفی در کودکان تیز هوش:

کودکان با استعداد احساسات را شدیدتر از دیگران تجربه می کنند. بنابراین، گاهی اوقات، آنها ممکن است به شیوه ای شدیدتر نیز واکنش نشان دهند. همچنین کودکان تیزهوش نسبت به افراد و موقعیت ها حساسیت بیشتری دارند. آنها وابستگی های قوی ایجاد می کنند، چه با افراد، مکان ها یا اشیاء، و نه تنها نسبت به انسان، بلکه با حیوانات نیز همدل هستند.
چگونه می توانید به او کمک کنید:
یک کودک با استعداد باید یاد بگیرد که احساسات خود را به روشی سالم تر مدیریت کند. برای کمک، از فرزندتان بخواهید مقیاس واکنش عاطفی را از یک تا ده حفظ کند که یکی بهترین و ده، بدترین است.
هنگامی که فرزندتان از چیزی ناراحت است، از او بخواهید که در مقیاس پاسخ، احساس خود را ارزیابی کند. اگر فرزندتان ده مورد را انتخاب کرد، از او بپرسید که آیا اتفاقی که افتاده واقعا مستحق چنین واکنش شدیدی است؟ به این ترتیب فرزند شما یاد می گیرد که چگونه رویدادها و احساسات را در چشم انداز قرار دهد.
دوستی یابی برای کودکان تیز هوش

4. تحریک پذیری بیش از حد حسی برای کودکان تیز هوش:

برخی از کودکان تیز هوش و با استعداد ممکن است از تحریک پذیری بیش از حد حسی رنج ببرند. این بدان معنی است که آنها احساساتی مانند نور، صدا، بو، طعم و بافت را شدیدتر از دیگران تجربه می کنند. این می تواند منجر به تحریک بیش از حد حواس شود و باعث ایجاد اضطراب در کودک، ناامیدی و ناتوانی در تمرکز کنند.
روش کمک به این مشکل کودکان تیزهوش:
اگر کودک شما به محرک های حسی حساس است، سعی کنید در مورد عواملی که این رفتار را تحریک می کنند، بیاموزید. از قبل با فرزندتان صحبت کنید که وقتی فکر می‌کنید موقعیت‌های خاص می‌تواند باعث شود او احساس غمگینی کند، چه انتظاری باید داشته باشد. با فرزندتان صحبت کنید که چه کاری می تواند انجام دهد تا در موقعیت هایی که او را مضطرب یا ناراحت می کند کمتر احساس استرس کند.

5. مسائل مربوط به کنترل در کودکان تیز هوش:

اغلب، کودکان با استعداد به دلیل اینکه رفتاری متفاوت از دیگران دارند، دچار مشکلات کنترلی می شوند. آنها تمایل دارند سوالات بیشتری بپرسند، بر اساس دستورالعمل ها به راحتی عمل نمی کنند، و احساس می کنند مجبورند برای آنچه که فکر می کنند درست است دفاع کنند. نشان دادن چنین رفتارهایی می تواند این تصور را ایجاد کند که آنها بی ادب، بی احترامی و خارج از کنترل هستند.
روش کمک به آنها:
برای اینکه کودک تیزهوشتان بی ادب به نظر نرسد، به او بیاموزید که خود را کنترل کند و طبق قوانین بازی کند. به عقیده پزشکان، “از آنجایی که کودکان تیزهوش توانایی های کلامی و منطقی خوبی دارند، نمی خواهند به آنها گفته شود که چه کاری انجام دهند. والدین باید از دیدگاه های مختلف کودک تیزهوش خود حمایت و تشویق کنند. آنها باید با کودک خود به درستی رفتار کنند. گویی چند سال از سنش بزرگتر است به دلیل توانایی های شناختی پیشرفته اش، اما در مورد مسائل اجتماعی و عاطفی و نظم و انضباط با فرزندتان مطابق با سن او رفتار کنید.
مشکلاتی که برای کودکان تیز هوش به وجود می آید

6. تلاش برای به دست آوردن هر آنچه بزرگترها دارند:

کودکان تیزهوش و با استعداد از آنجایی که بیشتر از کودکان دیگر درک دارند تلاش می کنند تا کارهایشان را خودشان انجام دهند مثلا به بازار برای خرید لباس بچه گانه رفته اید، او می خواهد خودش انتخاب کند و یا به هنگام خرید کفش بچه گانه سوالات زیادی از او نپرسید زیرا خودش می داند که به چه نکاتی برای خرید توجه داشته باشد. اما سعی نکنید او را رها کنید بلکه سعی کنید در انتخاباتش خود را شریک کنید.

مقالات مشابه مناسب شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *