مجله پیانو
فواید پسته برای کودکان

فواید تغذیه ای پسته برای کودکان

مزایای سلامتی مغز پسته (کم کالری و پروتئین بالا) آن را به بهترین گزینه برای میان وعده سالم تبدیل می کند. در اینجا برخی از حقایق تغذیه پسته برای کودکان، مزایا و عوارض جانبی آن آورده شده است.

پسته یا Pistacia vera که به اختصار پیستا نامیده می شود، یک مغز درختی ترد و خوشمزه از خانواده بادام هندی است. درخت پسته برگ‌ریز و بوته‌دار با برگ‌های درشت و خاکستری، بومی آسیای غربی، به‌ویژه ایران و ترکیه است.

کشت پسته که اعتقاد بر این است که در سوریه سرچشمه گرفته است، تنها در قرن نوزدهم به ایالات متحده (ایالات متحده آمریکا) گسترش یافت. اما اکنون، ایالات متحده بزرگترین تولید کننده این آجیل درختی در جهان است.

فواید تغذیه ای پسته برای کودکان

 

پسته فواید زیادی برای سلامتی دارد زیرا سرشار از فیبر، چربی‌های غیراشباع، اسیدهای آمینه کلیدی و مواد معدنی است. افزایش آگاهی در مورد ارزش غذایی و فواید سلامتی پیستا، آن را به یک جایگزین خوشمزه و سالم برای تنقلات شیرین/روغنی تبدیل کرده است. این امر منجر به افزایش شدید تقاضای آن شده است و تغذیه ای مفید برای کودکان می باشد.

پسته در حال حاضر به عنوان یک ماده در بسیاری از غذاها و برای طعم دادن به برخی از انواع دسر، بستنی و انواع اسموتی ها برای کودکان استفاده می شود. پسته بادام برفی یک شیرینی محبوب در ایران است.

مغز پسته در واقع دانه درخت است. دارای پوسته خرمایی با هسته زرد مایل به سبز در داخل است. به گفته کارشناسان، هنگامی که پوسته شکافته شده و هسته را در معرض دید قرار می دهد، می توان مهره را بالغ در نظر گرفت. آجیل هایی با پوسته های شکافته نابالغ در نظر گرفته می شوند.

برخلاف اکثر آجیل ها، پسته با پوست آن فروخته می شود. روشن ماندن پوسته ها در حین نمک زدن و برشته کردن آجیل، یک مرحله از پردازش صنعتی آنها را کاهش می دهد و به صرفه جویی در هزینه ها کمک می کند.

با این حال، اگر پیستا بدون پوسته را ترجیح می دهید، باید هزینه بیشتری بپردازید – تقریباً دو برابر قیمت آنهایی که پوسته دارند. اغلب برای تغذیه ای پسته برای کودکان از بدون پوست ان استفاده می کنند.

چرا پسته گران است؟

  • پسته تنها در 3 کشور آمریکا، ترکیه و ایران کشت می شود. این به دلیل شرایط آب و هوایی خاص درخت پسته است – زمستان های خنک برای رها کردن جوانه ها از خواب و تابستان های گرم مرطوب برای رسیدن.
  • درخت پسته حدود 5 تا 7 سال طول می کشد تا میوه دهد و 15 تا 20 سال طول می کشد تا کاملاً بالغ شود و به اوج تولید برسد.
  • این درخت تنها یک بار در دو سال میوه می دهد (بارآوری دوسالانه). این بدان معنی است که یک سال محصول خوب، یک سال با عملکرد کمتر به دنبال دارد.
  • همچنین از آنجایی که پسته باید به صورت دستی دسته بندی شود، هزینه کار بالاست.
  • چرا پسته گران است؟

حقایق تغذیه ای پسته برای کودکان

بسیاری از ما می دانیم که پسته یک آجیل بسیار مغذی است. اما چند دلیل دیگر نیز برای خوردن پسته وجود دارد، مانند:

  • سرشار از آنتی اکسیدان است.
  • کالری کمی دارد، اما پروتئین بالایی دارد.
  • فیبر بالایی دارد.
  • به کاهش قند خون کمک می کند.
  • به کاهش وزن کمک می کند.
  • باعث ترویج باکتری های سالم روده می شود.
  • کلسترول و فشار خون را کاهش می دهد.

فواید تغذیه ای پسته برای کودکان و نوزادان

  • منبع خوب انرژی: خوردن آجیل، از جمله پسته برای کودکان، می تواند فرزند شما را پرانرژی، فعال و سالم نگه می دارد.
  • سرشار از فیبر غذایی: به هضم غذا کمک می کند و از یبوست در کودک و نوزادان جلوگیری می کند.
  • سرشار از آنتی اکسیدان: به کاهش التهاب و ایجاد ایمنی در برابر بیماری ها کمک می کند.
  • منبع خوب پروتئین: پسته حاوی اسیدهای آمینه حیاتی است که به رشد و نمو کمک می کند.
  • حاوی ویتامین های ضروری: منبع خوبی از ویتامین های B1، B6، C، E و فولات است. ویتامین B6 و C برای تقویت عملکرد سیستم ایمنی ضروری هستند. ویتامین B6 همچنین نقش حیاتی در تشکیل یک سیستم عصبی سالم دارد و به رشد شناختی کمک می کند.

فواید تغذیه ای پسته برای کودکان

فواید کلی استفاده از پسته

  • دیابت را کنترل می کند: پسته برای بهبود متابولیسم گلوکز و پروفایل لیپیدی شناخته شده است. بنابراین به عنوان میان وعده های سالم برای بیماران دیابتی توصیه می شود. آجیل، به طور کلی، سرشار از فیبر غذایی، حاوی چربی های سالم و دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. اما فقط مغز پسته دارای شاخص گلیسمی پایینی است. پسته باعث افزایش آهسته سطح گلوکز خون می شود زیرا هضم، جذب و متابولیسم زمان می برد.
  • به کاهش وزن کمک می کند: مغز پسته دارای انرژی متراکم است و حاوی فیبر، پروتئین و اسیدهای چرب غیراشباع است. بنابراین، میان وعده های متناوب پسته می تواند به جلوگیری از گرسنگی کمک کند و مصرف غذا را کاهش دهد که برای چاقی کودکان مفید می باشد. بر خلاف این باور که آجیل می‌تواند باعث افزایش وزن شود طبق تحقیقات انجام شده ثابت شده است که مغز پسته در واقع به کاهش وزن کمک می کند.
  • از کم خونی جلوگیری می کند: هموگلوبین، پروتئین موجود در گلبول های قرمز خون، حاوی آهن به عنوان یک جزء ضروری است. به انتقال اکسیژن از ریه ها به قلب و سایر بافت های بدن کمک می کند. طبق گفته موسسه ملی بهداشت (NIH)، مغز پسته منبع خوبی از آهن غیرهم است. به طور کلی، مغز پسته برای کسانی که در معرض خطر کمبود آهن یا کم خونی هستند توصیه می شود.
  • سلامت قلب را بهبود می بخشد: مطالعات به طور مداوم ارتباط بین مصرف منظم آجیل و کاهش سطح LDL یا کلسترول بد خون را تایید کرده اند. وب سایت سازمان جهانی بهداشت (WHO) دو مطالعه از این قبیل را فهرست کرده است که اثر کاهش چربی پسته را ثابت می کند. مغز پسته همچنین برای کاهش فشار خون و بهبود عملکرد عروق مفید است.
  • محافظت از پوست: خوردن پسته فواید زیادی برای پوست دارد. مغز پسته سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C و E است که از پوست در برابر پیری زودرس و سرطان محافظت می کند. آنتی اکسیدان ها به محافظت از بدن در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از اتم های ناپایدار به نام رادیکال های آزاد که می توانند به بافت ها، پروتئین ها و DNA بدن ما آسیب برسانند، کمک می کنند.
  • سلامت چشم را بهبود می بخشد: پسته حاوی کاروتنوئیدها و آنتی اکسیدان های لوتئین و زآگزانتین است که برای چشم مفید است. این آنتی اکسیدان ها در پیشگیری از بیماری های چشمی مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن (AMD) که می تواند باعث کوری یا اختلال بینایی شود، حیاتی هستند. انجمن بینایی سنجی آمریکا مصرف روزانه لوتئین و زآگزانتین را برای سلامت چشم توصیه می کند.

فواید کلی استفاده از پسته

چه زمانی پسته را به کودک خود معرفی کنید

اگرچه فواید سلامتی پسته و سایر آجیل ها به خوبی شناخته شده است، اکثر والدین قبل از دادن آجیل به نوزادان خود مدتی صبر می کنند زیرا احساس می کنند ممکن است هضم آن آسان نباشد. یکی دیگر از نگرانی های اصلی که والدین اغلب نگران آن هستند، خطر ابتلای کودکشان به واکنش آلرژیک است.

آکادمی تغذیه و رژیم غذایی پیشنهاد می کند که مصرف آجیل در سن شش ماهگی می تواند خطر ابتلا به آلرژی به آنها را کاهش دهد. حتی آکادمی آلرژی، آسم و ایمونولوژی آمریکا (AAAAI) و انجمن اطفال کانادا دستورالعمل‌های خود را که در سال 2013 در رابطه با معرفی زودهنگام غذاهای آلرژی‌زا منتشر کردند، تجدید نظر کردند.

بنابراین، می توان تصور کرد که معرفی مغز پسته برای کودکان در اوایل رژیم غذایی آنها، دلیلی برای نگرانی نیست. با این حال، آن را به آرامی و با احتیاط معرفی کنید تا متوجه شوید که آیا کودک شما به مغز پسته حساسیت دارد یا خیر.

چه زمانی پسته را به کودک خود معرفی کنید

مقالات مشابه مناسب شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *