مجله پیانو
تکامل ذهنی نوزاد با شیر مادر

نقاط عطف در رشد و تکامل ذهنی نوزاد + تغذیه با شیر مادر

هدف اصلی تغذیه با شیر مادر این است که رشد نوزاد و تکامل ذهنی نوزاد در شیر مادران نهفته است و نوزاد می تواند با تغذیه شیر مادر رشد بهتر و مطلوبی داشته باشد. شیر مادر سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی است که بدن کودک برای رشد به آن نیاز دارد در نتیجه مادران باید به تغذیه خود و افزایش شیر برای سیر کردن نوزاد توجه ویژه ای داشته باشند.

بهتر است غذاهای ممنوعه در دوران شیر دهی را به خوبی بشناسید تا نوزاد شما سلامت کاملی داشته باشد چرا که برخی از غذاها شاید برای یک انسان بالغ مقوی و دارای خاصیت باشند اما می توانند باعث بروز آلرژی در کودک و یا دردهای نوزادی مانند نفخ شکم، کولیک، دل درد و … در نوزادان شوند.

غذاهای مغذی برای مادران، بسیار می باشد که بهتر است آن ها را بشناسید و در طول شیر دهی از آن ها استفاده کنید تا هم بدن خود را پس از بارداری سلامت نگه دارید و هم کودک خود را به طور کامل از هر آنچه نیاز دارد تامین کنید.

رشد و تکامل ذهنی نوزاد با شیر مادر

برخی از مزایای شیردهی مادر به نوزاد، شامل تامین تغذیه حیاتی نوزاد و جلوگیری از عفونت و محافظت از مادر در برابر خطر ابتلا به سرطان تخمدان و سینه است. بر اساس مطالعه‌ای در سال 2005 با عنوان «دمای نوزاد در هنگام شیردهی پوست به پوست در زوج‌هایی که مشکلات شیردهی دارند» که در مجله Birth منتشر شد، یک مادر حتی می‌تواند دمای نوزاد خود را در طول شیردهی در تماس پوست به پوست تنظیم کند.

تغذیه نوزاد با شیر مادر و تاثیر آن بر رشد و تکامل ذهنی نوزاد در کشورهای مختلف

1794: آلمان شیردهی را برای همه زنان سالم الزامی قانونی کرد.

1892: پیر بودین، متخصص زنان و زایمان فرانسوی، یکی از حامیان اصلی شیردهی، اولین کلینیک را برای شیردهان (نوزادان شیرده) ساخت.

1909: اولین بانک شیر در وین (اتریش) راه اندازی شد. یک بانک شیر، شیر انسان را که به میل خود توسط مادران سالم برای سایر نوزادان اهدا شده است جمع آوری، غربالگری و ذخیره می کند.

1919: در ایالات متحده، بانکداری شیر در بوستون آغاز شد. در همان سال، سازمان بین‌المللی کار (ILO) در کنوانسیون حمایت از مادران، حق مادران برای استراحت شیردهی در محل کار را اعلام کرد.

1956: La Leche League International، یک سازمان غیردولتی و غیرانتفاعی، توسط یک گروه از هفت مادر تشکیل شد. این به حمایت از مادر به مادر ادامه می دهد و خانواده ها را تشویق می کند تا با اطمینان به نوزادان شیر دهند.

شیر مادر و تکامل ذهنی نوزاد

1981: سازمان جهانی بهداشت (WHO) با رای به محدود کردن تبلیغات شیر ​​خشک که ادعا می‌کرد شیرخشک‌های شیر با شیر مادر مقایسه می‌شود، اقدام مهمی انجام داد. یکی از نتایج مهم زمانی بود که تعداد زیادی از مردم، نستله که یک تولید کننده بزرگ شیر خشک برای نوزادان بود را تحریم کردند، تا زمانی که این شرکت موافقت کرد که استراتژی های بازاریابی خود را در رابطه با شیر خشک در سال 1984 تغییر دهد.

2007: سلول های بنیادی شیر مادر برای اولین بار توسط محققان در استرالیا توصیف شد.

2011: شبکه جهانی Human Milk 4 Human Babies (HM4HB)، یک پلت فرم اشتراک شیر مادر، در فیس بوک راه اندازی شد.

6 آگوست 2011: در چنین روزی کمیته تغذیه با شیر مادر ایالات متحده که در سال 1995 تشکیل شد، ماه اوت را به عنوان ماه ملی شیردهی (NBM) اعلام کرد. برای بزرگداشت NBM، کمیته فعالیت های تغذیه با شیر مادر را در ایالات متحده برای حمایت از نوزادان و خانواده ها هماهنگ می کند.

2017: سناتور استرالیایی لاریسا واترز با تبدیل شدن به اولین سیاستمداری که در پارلمان این کشور به نوزادش شیر می دهد تاریخ ساز شد. واترز که از طرفداران محیط های کاری مناسب برای خانواده است، با شیر دادن به دختر 2 ماهه اش آلیا، اظهارات محکمی را بیان کرد.

شیردهی و تاثیرات مثبت برای نوزاد

7 حقیقت در مورد شیر مادر و تکامل ذهنی نوزاد

  1. اولین شیری که سینه ها پس از زایمان تولید می کنند آغوز نامیده می شود. آغوز سرشار از آنتی اکسیدان ها و آنتی بادی ها است و به تقویت سیستم ایمنی بدن کودک و تکامل ذهنی نوزاد کمک می کند.
  2. بو، طعم و ترکیبات مغذی شیر مادر به طور مداوم تغییر می کند تا نیازهای یک کودک در حال رشد را برآورده کند.
  3. شیر مادر می تواند رنگ های دیگری غیر از سفید داشته باشد، مانند آبی، زرد و حتی صورتی.
  4. حاوی مقدار مناسبی از مواد مغذی مورد نیاز کودک در شش ماه اول زندگی است که می تواند کمبود وزن نوزاد را بهبود ببخشد.
  5. پروتئین ها، کلسیم و آهن موجود در شیر مادر در مقایسه با شیرخشک های شیرخوار بهتر جذب و مورد استفاده کودک شما قرار می گیرد.
  6. اندازه سینه بر میزان شیر مادری که مادر قادر به تولید آن است تأثیر نمی گذارد.
  7. شیر مادر اولین واکسن کودک در نظر گرفته می شود، زیرا حاوی آنتی بادی ها و سایر اجزای است که از کودک در برابر بیماری های رایج دوران کودکی محافظت می کند.

تاثیر شیر مادر و رشد نوزاد و کودک

سخن آخر 

برای داشتن فرزندی سالم و ق.ی بهتر است شیر مادر را از او دریغ نکنید. تصور اینکه شیر خشک می تواند جای شیر مادر را برای نوزاد پر کند کامل اشتباه می باشد و تا جایی که سلامت مادر در خطر نباشد شیر مادر می تواند بهترین گزینه برای تغذیه و رشد و تکامل ذهنی نوزاد باشد.

همچنین برای مراقبت و نگهداری از فرزند خود در مسائل مربوط به پوشش و خرید لباس بچه گانه، مراقبت از پوست کودک، فعالیت بدنی کودکان، چرت زدن کودکان و … دقت بالایی داشته باشید و اطلاعات کامل و دقیقی از فرزند پروری و نگهداری از کودکان را کسب کنید.

مقالات مشابه مناسب شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *