مجله پیانو
غذاهای مغذی برای مادران پس از بارداری

غذاهای مغذی برای مادران و بهبودی پس از بارداری

بدن شما در طول و بعد از بارداری دچار دگرگونی قابل توجهی می شود. در اینجا غذاهای مغذی برای مادران وجود دارد که باید بعد از زایمان بخورند – اینها به تسریع بهبودی و افزایش سطح انرژی شما نیز کمک می کند!

مادرانی که از ویتامین های دوران بارداری به صورت مرتب استفاده کرده باشند کمتر دچار دگرگونی های پس از زایمان می شوند. در نتیجه از پزشک خود بخواهید شما را برای استفاده از آن ها راهنمایی کند این ویتامین ها می توانند از زایمان زودرس و افسردگی پس از بارداری جلوگیری کنند.

مادری که اولین بار صاحب فرزند می شود و غرق در خوشبختی است، اما در عین حال به خاطر همه چیزهایی که از سر گذرانده خسته است. او احساس خستگی، بی حالی و ناتوانی در انجام کاری می کند. این جایی است که یک رژیم غذایی مغذی برای مادران و بعد از بارداری وارد می شود. رژیم غذایی پس از بارداری برای سلامت مادر و کودک بسیار مهم است، زیرا باعث تسریع بهبودی بدن پس از تولد نوزاد می شود و انرژی مادر جدید را افزایش می دهد. سطح، و تولید شیر سالم را از جمله موارد دیگر ترویج می کند.

بر اساس یک مطالعه در سال 2022 با عنوان “مروری بر مصرف رژیم غذایی در دوران پس از زایمان” که در مجله پزشکی IIUM مالزی منتشر شد، دوره پس از زایمان برای سلامت مادر و کودک او حیاتی است و شواهد واضحی وجود دارد که زنانی که از رژیم غذایی سالم در این دوره “مزایای سلامتی کوتاه مدت و بلند مدت” را به همراه خواهد داشت.

در اینجا برخی از فواید غذاهای مغذی برای مادران پس از زایمان آورده شده است:

  • به بهبودی سریع در مادران جدید کمک می کند: یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی مانند کربوهیدرات ها، پروتئین ها، چربی ها، ویتامین ها و مواد معدنی به بهبود سریعتر بدن پس از تولد کمک می کند.
  • تولید شیر را تقویت می کند: کیفیت غذا و نوشیدنی برای تامین شیر مناسب ضروری است.
  • از رفاه کلی حمایت می کند: یک رژیم غذایی مناسب می تواند انرژی بسیار مورد نیاز مادر را برای مراقبت از خود و کودکش فراهم کند.

تخم مرغ بهترین غذا برای مادران پس از زایمان

لیست غذاهای مغذی برای مادران پس از زایمان

ما لیستی از غذاهای فوق العاده سالمی که می توان بعد از زایمان مصرف کرد را گردآوری کرده ایم. ادامه دهید و آنها را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید.

1-تخم مرغ:

تخم‌مرغ‌ها در دسته غذاهای مغذی برای مادران است یک منبع عالی از مواد مغذی هستند که آنها را به یک غذای ایده‌آل تبدیل می‌کند. تخم مرغ نسبتا ارزان، همه کاره و آسان برای طبخ، حاوی پروتئین با کیفیت بالا، ویتامین ها، اسیدهای چرب ضروری و مواد معدنی است. تخم مرغ حاوی تمام 9 اسید آمینه ضروری است که باعث رشد، ریکاوری و نگهداری عضلات در مرحله بعد از بارداری می شود. زرده تخم مرغ حاوی ویتامین D است که به جذب کلسیم و فسفر در بدن کمک می کند.

نکته احتیاط: اطمینان حاصل کنید که تخم مرغ ها به درستی پخته شده اند، زیرا تخم مرغ های نیم پز ممکن است برای شما خطرناک باشد.

استفاده از مرکبات پس از زایمان

2. مرکبات:

نه ماهه بارداری می تواند سیستم ایمنی مادر باردار را ضعیف کند. تازه مادران باید بعد از زایمان از انواع مرکبات (لیمو، پرتقال، گریپ فروت) استفاده کنند، زیرا به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی عمل می کنند. مرکبات را با غذاهای غنی از آهن ترکیب کنید، زیرا مرکبات حاوی ویتامین C هستند که به جذب آهن کمک می کند. آهن به افزایش سطح هموگلوبین مادر کمک می کند و از کم خونی ناشی از فقر آهن جلوگیری می کند.

نکته احتیاط: اگر به کودک خود شیر می دهید، توجه داشته باشید که ماهیت اسیدی مرکبات ممکن است باعث ناراحتی شکم در کودک شما شود. این می تواند منجر به بثورات نوزاد و بیرون زدن نوزاد شود. در چنین شرایطی بهتر است با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

استفاده لبنیات کم چرب پس از زایمان

3. لبنیات کم چرب:

در دوران پس از بارداری، رژیمی را اتخاذ کنید که شامل محصولات لبنی کم چرب مانند شیر، پنیر و ماست باشد اینها بهترین غذاهای مغذی برای مادران پس از بارداری هستند. این محصولات منبع عالی کلسیم هستند و حاوی پروتئین و ویتامین های گروه B نیز هستند. کودک کلسیم را از شیر مادر جذب می کند تا استخوان های سالم بسازد.

نکته احتیاط: گاهی اوقات، ممکن است کودکی که از شیر مادر تغذیه می کنید، پس از مصرف برخی از محصولات لبنی، دچار آلرژی یا گاز شود. در چنین مواردی بهتر است با پزشک اطفال خود مشورت کنید.

استفاده از حبوبات پس از زایمان

4. حبوبات:

حبوبات سرشار از پروتئین، مواد معدنی و ویتامین هستند. حبوباتی که رنگ تیره دارند مانند لوبیا سیاه و لوبیا چشم بلبلی سرشار از آهن هستند. حبوبات همچنین مملو از فیبر هستند، ارزان هستند و در زمانی که مادر به نوزاد خود شیر می دهند، انرژی را دوباره تامین می کنند.

نکته احتیاط: قبل از مصرف لوبیا چشم بلبلی با پزشک خود مشورت کنید، زیرا این لوبیا ممکن است باعث نفخ شکم در کودک و کولیک شود.

سبزیجات برگ دار

5-سبزیجات برگ دار:

به عنوان یک مادر، آیا امروز سبزی های برگ دار خود را خورده اید؟ اسفناج و کلم بروکلی نمونه هایی از سبزی های برگ دار هستند که حاوی مقادیر خوبی ویتامین A هستند که برای مادر و کودک مفید است. آنها همچنین حاوی کلسیم، ویتامین C و آهن هستند.

نکته احتیاط: برخی از سبزیجات برگدار مانند کلم بروکلی و کلم ممکن است باعث ایجاد گاز و نفخ در نوزادان شیرده شوند.

بلوبری و زغال اخته پس از بارداری

6. زغال اخته:

زغال اخته حاوی مقدار ایده آل کلسیم، ویتامین ها و مواد معدنی برای تازه مادران و نوزادانشان است. به علاوه، زغال اخته دوز سالمی از کربوهیدرات ها را برای حفظ سطح انرژی بالا فراهم می کند به همین دلیل در دسته غذاهای مغذی برای مادران می باشد.

هشدار: خوردن زیاد بلوبری ممکن است باعث نفخ در نوزادان شود. در مورد تعداد زغال اخته که می توانید در روز مصرف کنید با پزشک خود مشورت کنید.

آب پس از بارداری

7. آب:

برای سلامتی، با نوشیدن آب کافی روزانه هیدراته بمانید. همچنین مصرف آب در تنظیم تولید شیر نقش دارد. بهتر است هر زمان که احساس تشنگی کردید، آب بنوشید.

هشدار: مصرف نوشیدنی های کافئین دار را کاهش دهید، زیرا کافئین می تواند به شیر مادر منتقل شود و باعث مشکلات خواب در کودک شما شود.

6 خوراکی که بعد از زایمان باید از آنها اجتناب کرد

  1. نوشیدنی های حاوی کافئین
  2. سیر
  3. غذاهای ادویه دار
  4. ماهی با محتوای جیوه بالا
  5. الکل
  6. بادام زمینی

مقالات مشابه مناسب شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *