مجله پیانو
آلرژی غذایی در کودکان

آلرژی غذایی در کودکان

آلرژی غذایی واکنش غیر طبیعی بدن به یک غذای خاص است. مهم است بدانید که این با عدم تحمل غذایی متفاوت است، که بر سیستم ایمنی تأثیر نمی گذارد، اگرچه ممکن است برخی از علائم مشابه وجود داشته باشد.

چه چیزی باعث آلرژی غذایی می شود؟

قبل از بروز واکنش آلرژی غذایی، یک کودک حساس باید حداقل یک بار قبلاً در معرض این غذا قرار گرفته باشد یا ممکن است از طریق شیر مادر نیز حساس شود. این دومین باری است که کودک شما غذا می خورد که علائم آلرژیک بروز می کند.

در آن زمان، هنگامی که آنتی‌بادی‌های IgE با غذا واکنش نشان می‌دهند، هیستامین‌ها ترشح می‌شوند که می‌تواند باعث شود که کودک شما کهیر، آسم، خارش دهان، مشکل تنفسی، درد معده، استفراغ و/یا اسهال را تجربه کند.

اما تفاوت بین آلرژی غذایی و عدم تحمل غذایی را باید بدانید تا بهتر بتوانید برای رژیم غذایی فرزند خود برنامه ریزی کنید.

آلرژی غذایی باعث پاسخ سیستم ایمنی می شود و علائمی را در کودک شما ایجاد می کند که از ناراحت کننده تا تهدید کننده زندگی متغیر است. عدم تحمل غذایی بر سیستم ایمنی تأثیر نمی گذارد، اگرچه برخی از علائم ممکن است مانند آلرژی غذایی باشد.

غذاهایی که بیشتر باعث آلرژی غذایی می شوند؟

غذاهایی که بیشتر باعث آلرژی غذایی می شوند؟

تقریباً 90 درصد از همه آلرژی های غذایی توسط هشت ماده غذایی زیر ایجاد می شود:

  • شیر
  • تخم مرغ
  • گندم
  • سویا
  • آجیل درختی
  • بادام زمینی
  • ماهی
  • صدف

تخم مرغ، شیر و بادام زمینی شایع ترین علل آلرژی غذایی در کودکان هستند که شامل گندم، سویا و آجیل درختی نیز می شود. بادام زمینی، آجیل درختی، ماهی و صدف معمولاً شدیدترین واکنش ها را ایجاد می کنند.

تقریباً 5 درصد از کودکان زیر پنج سال آلرژی غذایی دارند. از سال 1376 تا 1386، شیوع آلرژی غذایی گزارش شده 18 درصد در میان کودکان زیر 18 سال افزایش یافته است. اگرچه اکثر آلؤی در کودکان به خودی برطرف می شود، اما آلرژی به بادام زمینی، آجیل درختی، ماهی و صدف ممکن است مادام العمر باشد.

علائم آلرژی غذایی چیست؟

علائم آلرژیک ممکن است در عرض چند دقیقه تا یک ساعت پس از مصرف غذا شروع شود. موارد زیر شایع ترین علائم آلرژی غذایی است. با این حال هر کودکی ممکن است علایم مجزایی را تجربه کند.

علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

به گفته موسسه ملی آلرژی و بیماری های عفونی، برای ایجاد واکنش شدید در افراد آلرژیک به مواد غذایی، مقدار زیادی از غذاها در رژیم غذایی آن ها لازم نیست. در واقع، 1/44000 مغز بادام زمینی می تواند باعث واکنش آلرژیک برای افراد شدیدا آلرژیک شود.

علائم آلرژی غذایی ممکن است شبیه سایر مشکلات یا شرایط پزشکی باشد. برای تشخیص، همیشه با پزشک کودک خود مشورت کنید.

درمان آلرژی غذایی

درمان آلرژی غذایی

هیچ دارویی برای جلوگیری از آلرژی غذایی وجود ندارد. هدف از درمان پرهیز از غذاهایی است که باعث ایجاد علائم می شوند. پس از مراجعه به پزشک کودک و یافتن غذاهایی که کودک شما به آنها حساسیت دارد، بسیار مهم است که از مصرف این غذاها و سایر غذاهای مشابه در آن گروه غذایی خودداری کنید.

اگر به کودک خود شیر می دهید، مهم است که از غذاهایی که کودک شما به آنها حساسیت دارد در رژیم غذایی خود اجتناب کنید. مقدار کمی از آلرژن غذایی ممکن است از طریق شیر مادر به کودک شما منتقل شود و باعث واکنش شود.

همچنین اگر کودک قادر به خوردن غذاهای خاص نیست، دادن ویتامین ها و مواد معدنی به او بسیار مهم است. این موضوع را با پزشک فرزندتان در میان بگذارید.

برای کودکانی که واکنش شدید غذایی داشته‌اند، پزشک ممکن است کیت اورژانسی حاوی اپی نفرین را تجویز کند که به توقف علائم واکنش‌های شدید کمک می‌کند. برای اطلاعات بیشتر با پزشک کودک خود مشورت کنید.

به برخی از کودکان، تحت هدایت متخصص و پزشک، ممکن است پس از سه تا شش ماه دوباره غذاهای خاصی داده شود تا ببینند که آیا آلرژی بیش از حد رشد کرده است یا خیر. بسیاری از آلرژی ها ممکن است در کودکان کوتاه مدت باشند و غذا بعد از 3 یا 4 سالگی کودک قابل تحمل باشد.

حساسیت به شیر و سویا

آلرژی به شیر و سویا معمولا در نوزادان و کودکان خردسال دیده می شود. اغلب، این علائم بر خلاف علائم سایر آلرژی ها هستند، اما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • قولنج
  • خون در مدفوع کودک شما
  • رشد ضعیف

اغلب، اگر تصور شود که او به شیر حساسیت دارد، پزشک شیرخشک کودک شما را به شیر خشک سویا یا شیر مادر تغییر می دهد. اگر کودک شما با شیر خشک سویا مشکل دارد، پزشک ممکن است او را به یک شیر خشک ضد حساسیت که به راحتی هضم می شود دعوت کند.

علائم حساسیت به شیر یا سویا ممکن است شبیه سایر مشکلات یا شرایط پزشکی باشد. برای تشخیص همیشه با پزشک کودک خود مشورت کنید.

پیشگیری از آلرژی غذایی

از ایجاد آلرژی غذایی نمی توان جلوگیری کرد، اما اغلب می تواند با پیروی از این توصیه ها در نوزادان به تعویق بیفتد:

  • در صورت امکان در شش ماه اول به نوزاد خود شیر بدهید.
  • تا 6 ماهگی یا بزرگتر به کودکتان غذای جامد ندهید.
  • در سال اول زندگی فرزندتان از مصرف شیر گاو، گندم، تخم مرغ، بادام زمینی و ماهی خودداری کنید.

غذای مهدکودک و آلرژی غذایی

اگر کودک شما یک یا چند آلرژی غذایی دارد، مهد کودک می تواند یک چالش باشد. با این حال، ممکن است یک تجربه مهدکودک سالم و رضایت بخش داشته باشید. فقط مقداری آمادگی و پشتکار از طرف شما نیاز دارد.

انجمن رژیم غذایی آمریکا این نکات را برای مقابله با آلرژی های غذایی در زمانی که کودک شما دور از خانه غذا می خورند ارائه می دهد:

بدانید چه موادی در غذاهای مهد کودک و یا مکانی که نوزاد و کودک در آن قرار دارند و قصد دارند غذا بخورند وجود دارد. در صورت امکان، منو را از قبل تهیه کنید و موارد منو را مرور کنید.

سرور خود را از ابتدا در مورد حساسیت غذایی فرزندتان مطلع کنید. او باید بداند که هر غذا چگونه تهیه می شود و از چه موادی استفاده می شود. قبل از سفارش در مورد آماده سازی و مواد اولیه بپرسید. اگر سرور شما این اطلاعات را نمی داند یا به نظر می رسد از آن مطمئن نیست، بخواهید با مدیر یا سرآشپز صحبت کنید.

از سرویس دهی به سبک بوفه یا خانوادگی خودداری کنید، زیرا ممکن است مواد غذایی ناشی از استفاده از ظروف یکسان برای غذاهای مختلف آلوده شوند.

از غذاهای سرخ شده خودداری کنید، زیرا ممکن است از همان روغن برای سرخ کردن چندین غذای مختلف استفاده شود.

استراتژی دیگر برای صرف غذا با آلرژی غذایی این است که به سرور یا مدیر خود کارت حساسیت غذایی بدهید. کارت آلرژی غذایی حاوی اطلاعاتی در مورد موارد خاصی است که کودک شما به آنها حساسیت دارد، به همراه اطلاعات اضافی، مانند یادآوری برای اطمینان از اینکه تمام ظروف و تجهیزات مورد استفاده برای تهیه غذای شما قبل از استفاده کاملا تمیز شده اند.

با استفاده از کامپیوتر و چاپگر به راحتی می توانید این کارت ها را خودتان چاپ کنید. اگر فرزندتان با دوستانتان بیرون غذا می خورد و شما قرار نیست در آن حضور داشته باشید، یک کارت حساسیت غذایی به فرزندتان بدهید (یا مطمئن شوید که بزرگسال مسئول، آن را دارد) تا به سرور بدهد.

علائم آلرژی غذایی چیست؟

چه زمانی باید برای آلرژی غذایی کودک به پزشک مراجعه کنید؟

اگر نگران این هستید که کودک شما ممکن است آلرژی غذایی داشته باشد یا علائم آلرژی غذایی همانطور که در بالا توضیح داده شد داشته باشد، به پزشک مراجعه کنید. ممکن است کودک شما به متخصص آلرژی، ایمونولوژیست یا متخصص اطفال ارجاع داده شود.

آلرژی غذایی چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر فکر می کنید کودک شما ممکن است آلرژی غذایی داشته باشد، پزشک ممکن است آزمایش هایی را توصیه کند. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

تست خراش پوستی – این تست آلرژی را با قرار دادن مقادیر کمی از غذای مورد آزمایش بر روی بازوی کودک شما و به آرامی آن را داخل پوست می‌کند. اگر در عرض 20 دقیقه یک توده خارش دار کوچک روی بازو ظاهر شود، آزمایش مثبت است.
آزمایش خون (IgE مخصوص آلرژن) – بررسی کنید که آیا سیستم ایمنی کودک شما به نوع خاصی از غذا به عنوان نشانه ای از آلرژی پاسخ می دهد یا خیر. اگر کودک شما از داروهای اگزما یا آلرژی استفاده می کند، این کار مفید است، زیرا تست خراش پوستی قابل اعتماد نیست.

مقالات مشابه مناسب شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *