مجله پیانو
صافی کف پای کودکان

مشکلات صافی کف پای کودکان + درمان آن

یکی از مشکلاتی که برخی کودکان با آن در سنین پایین رو به رو می شوند صافی کف پای کودکان است که باید به سرعت درمان را آغاز کنید چرا که این مشکل امکان دارد در آینده باعث مشکلاتی در راه رفتن و یا ناهنجاری های در نواحی مختلف پای کودکان و استخوان ها و تاندون ها ایجاد کند.

صافی کف پای کودکان در سنین مختلفی ایجاد می شود اکثر نوزادان دارای کف پای صاف هستند اما در حالت عادی قوسهای استانداردی وجود دارد که باعث می شود نیروهای وارد شده به بدن از طرف زمین کاهش پیدا کند و کودکانی که کف پاهای آن ها صاف است و قوس های استاندارد را ندارد منجر به عوارضی می شود که در آینده بیشتر خود را نشان خواهد داد.

صافی کف پای کودکان در بالای 4 سالگی باید درمان شود که راه های مختلفی نیز دارد که به تدریج قوس ها به وجود می آیند و حالت عادی را به خود می گیرند اما اگر درمان آغاز نشود صافی کف پای کودکان می تواند باعث انحراف در لگن و قسمت های تحتانی شود و بزرگترین مشکلی که برای فرزند شما ایجاد می کند انحراف ستون فقرات می باشد.

اگر نوزاد شما کف پای صافی دارد این موضوع ربطی به این صافی و مشکل ندارد بلکه نوعی پد چربی می باشد که به مرور زمان و در سن 3 سالگی از بین خواهد رفت و عضلات و رباط ها شکل و حالت عادی را به خود می گیرند به همین دلیل است که باید در سن 4 سالگی این مورد را بررسی کنید.

اگر صافی کف پای کودکان را مشاهده کردید حتما باید به متخصص ارتوپد مراجعه کنید تا با اسکنی که از کف پا انجام می دهد درمان را آغاز کند. برخی از پزشکان با تجویز کفی های مخصوص این عارضه را به مرور از بین خواهند برد.

علائم صافی کف پای کودکان

علائم صافی کف پای کودکان

  • زمانی که کودک به صورت ایستاده قرار می گیرد پاشنه ها به سمت بیرون انحراف دارند.
  • در راه رفتن آن ها مشکلاتی به وجود می آید.
  • به هنگام استفاده از کفش و راه رفتن کفش ها بد فرم و کج می شوند.
  • فعالیت های روزانه خود را به سختی انجام می دهند و یا در برخی مواقع نمی توانند فعالیت های خود را به راحتی انجام دهند زیرا به سرعت خسته می شوند.

انواع صافی کف پای کودکان

  • صافی انعطاف پذیر کف پا:

اکثر کودکانی که کف پای آن ها صاف می باشد پاهای هایپرموبل و انعطاف پذیر دارند. کودک هیچ گونه دردی را احساس نمی کند بهتر است که درمان شود ولی اگر درمان را پیش نگیرید هم مشکلی در راه رفتن ایجاد نمی شود زیرا هر دو پای کودک را درگیر کرده است.

  • تاندون های کوتاه و صافی انعطاف پذیر:

این مورد یکی از خطرناک ترین نوع صافی کف پا در کودکان است که کمتر پیش می آید اما اگر کودک دچار این مشکل شود باعث درد بالای پاها شده و در بیشتر مواقع موجب از کار افتادن پاها می شود.

  • صافی خشک کف پا:

بیشتر کودکانی که مشکلات استخوانی دارند امکان دارد به این مشکل برخورد کنند البته طبق تحقیقات انجام شده از بین هر 4 نفری که مشکل صافی کف پا دارد 1 نفر به این مورد مبتلا می شود که درد بالایی در پاها ایجاد می کند و باعث از کار افتادگی می شود و در بیشتر افراد دیده شده که هر دو پای آن ها به این موضوع برخورد می کند.

انواع صافی کف پای کودکان

درمان صافی کف پای کودکان

درمان صافی کف پای کودکان یکی از موارد بسیار مهم می باشد که باید والدین به آن توجه بالایی داشته باشند. در یک صورت درمان برای صافی کف پای کودک نیاز نیست و آن هم زمانی است که فرزند شما هیچ گونه دردی ندارد اما در صورتی که این مشکل همراه با درد باشد باید آن را درمان کرد.

درمان صافی کف پای کودکان به صورت انجام می شود:

1_ درمان غیر جراحی صافی کف پا:

اکثر کودکانی که از مشکل صافی کف پا رنج می برند و درد می کشند پزشک برای آن ها راه هایی غیر جراحی را تجویز می کند تا به مرور زمان مشکل آن ها را رفع کند. این راه ها عبارت اند از:

  • Arch support:

نوعی دستگاه که می توانید با استفاده از آن، قوس در کف پای کودک ایجاد کنید که این کار هم توسط پزشک و هم بدون نسخه انجام پذیر می باشد. این دستگاه می تواند درد ناشی از صافی کف پای کودکان را کاهش دهد.

  • کفش های مخصوص صافی کف پا:

پزشک متخصص برای کودک کفش هایی را تجویز می کند که قابل سفارش هستند و بهتر است کودک خود را تشویق به استفاده از آن ها کنید.

درمان صافی کف پای کودکان

  • فیزیوتراپی:

اگر کودکی فعال و ورزشکا دارید و یا فرزند شما بیش از کودکان دیگر در حال جنب و جوش و دویدن است و صافی کف پا نیز دارد بهتر است بدانید این موضوع می تواند آسیب های جدی به پاهای کودک وارد کند به همین دلیل مراجعه به فیزیوتراپیست بهترین گزینه می باشد. دکتر می تواند به فرزند شما کمک کند تا مشکل اصلی او را پیدا کرده و با تمیرناتی که برای کودک تجویز می کند مشکل را به سرعت برطرف کند.

  •  استراحت برای بهبود درد صافی کف پا:

زمانی که فرزند شما درد را در ناحیه کف پا و به دلیل صافی کف پا تحمل می کند برای بهبودی درد او بهتر است کودک را به استراحت تشویق کنید. در این دوره کوک را باید از پریدن، دویدن و فعالیت هایی که فشار بالایی دارند منع کنید و آن ها را با پیاده روی و شنا جایگزین کنید.

  • دارو برای درمان صافی کف پای کودکان:

برخی از داروها هستند که پزشک آن ها را برای تسکین درد ناشی از صافی کف پا تجویز می کند.

  • کاهش وزن برای درمان صافی کف پا:

چاقی کودکان یکی از مواردی است که می تواند درد ناشی از صافی کف پای آن ها را افزایش دهد در نتیجه اگر فرزند شما وزن بالایی دارد بهتر است به سمت کاهش وزن او را تشویق کنید و در رژیم غذایی و نیاز غذایی کودکان تغییراتی ایجاد کنید.

2_ عمل جراحی برای درمان صافی کف پای کودکان:

اصولا عمل جراحی را برای پاهای انعطاف پذیر و صاف تجویز نمی کنند اما اگر فرزند شما از درد بیش از حد و یا مشکلاتی مانند تاندون پاره، استخوان اضافه و یا همجوشی بین استخوان ها پای خود رنج می برد بهتر است دکتر متخصص برای او عمل جراحی را تجویز کند تا مشکل او را برطرف کند.

2_ عمل جراحی برای درمان صافی کف پای کودکان:

 

در انتهای این مقاله شما را دعوت می کنیم سایت پیانو استایل را مشاهده کنید. والدین همیشه در تلاش هستند تا از فرزندان خود به خوبی نگه داری کنند به همین خاطر می توانید از سایت پیانو استایل دیدن کنید و بهترین برند لباس های بچه گانه را با قیمتی مناسب و کیفیتی بالا خریداری کنید تمام لباس های دخترانه و پسرانه از به روزترین مدل های روز دنیا می باشند که با بهترین پارچه ها و دوخت تولید می شوند.

مقالات مشابه مناسب شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *