مجله پیانو
نیاز غذایی کودکان

نیاز غذایی کودکان 3 سال به بالا

نیاز غذایی کودکان در هر سنی متفاوت است که بهتر است آن ها را به خوبی شناسایی کنید. تغذیه نوزاد با شیر مادر است که به مرور زمان و با رشد سیستم گوارشی کودک، می تواند به سراغ غذاهای کمکی برود اما باز هم ممنوعیت غذایی بسیاری دارد که تا سن 2 سالگی باید آن ها را رعایت کنید و رفته رفته موادهای غذایی و مقوی بیستری را به رژیم غذایی او اضافه کنید.

یکی از نکات بسیار مهم نیاز غذایی کودکان 3 سال به بالا، تعداد وعده هایی است که در طول روز باید میل کنند. نیاز است که کودک در این سن علاوه بر وعده های اصلی مانند صبحانه، ناهار و شام، از میان وعده های خوب و مقوی نیز استفاده کند. میان وعده های مقوی برای کودکان بسیار متنوع هستند که باید آن ها را در وعده های غذایی کودک خود جای دهید.

نیاز غذایی کودکان

نکات مهم درباره نیاز غذایی کودکان پس از 3 سالگی

این سن برای رشد و نمو کودک بسیار مهم می باشد بنابراین باید به نیاز غذایی کودکان توجه بسیاری کرد چرا که می توانند انواع مواد غذایی را استفاده کنند اما باید مراقب باشید که فرزند شما به مواد غذایی آلرژی نداشته باشد.

  • حبوبات برای کودکان بسیار مفید می باشد در نتیجه از حبوبات بیشتر استفاده کنید.
  • نوشیدنی و غذاها و تنقلات شیرین توصیه نمی شود چرا که باعث سیری بیش از حد کودک می شود و میل خوردن غذا را از او میگیرد.
  • تنقلات مانند: چیپس، پفک، پاستیل و … را از خوردنی ها حذف کنید و دانه ها و مغزها، میوه ها و … را جایگزین کنید.
  • در میان وعده ها از خرما، بستنی خانگی و یا پاستوریزه، پسته و مغزها و … استفاده کنید.
  • با تهدید و ناراحتی و به زور به فرزند خود غذا ندهید.
  • غذای کودک را با طعم های مختلف آماده کنید تا از خوردن آن لذت ببرد.
  • اگر فرزند شما به سختی غذا می خورد برای زیبایی و جذاب بودن غذا وقت بزارید تا برای میل کردن آن هیجان زده شود.

نیاز غذایی کودکان

عواملی که باعث بی اشتهایی کودکان می شود

  • بی اشتهایی کودک دلایل بسیار مختلفی دارد که یکی از آن ها وجود نوعی بیماری در بدن کودک می باشد که باید آن را بررسی کرده و با استفاده از داروها برای رفع آن اقدام کنید البته باید زیر نظر متخصص هر کاری را انجام داد چرا که کودکان بسیار آسیب پذیر هستند و نیاز به مراقبت و نگهداری دارند بنابراین به توجه زیادی نیازمند هستند.
  • دلیل دوم می تواند وجود حساسیت ها و آلرژی در کودکان باشد و یا حساسیت هایی که می تواند از جذب مواد غذایی جلوگیری کند. مثلا ممکن است روده به یک ماده غذایی حساسیت داشته باشد و آن را نتواند جذب کند. برخی کودکان با خوردن برخی مواد غذایی دچار دل درد و … می شوند به همین دلیل نمی توانند آن ها را به راحتی بخورند و ترس زیادی بابت میل کردن این مواد غذایی دارند.
  • برخی مواقع والدین به جای استفاده از تنقلات مقوی و در دسترس گذاشتن غذاهای مقوی برای کودکان شیرینی و تنقلات با ارزش های غذایی پایین و مضر را قرار می دهند که این مواد غذایی دارای ارزش غذایی پایین اما کالری بالا می باشد و هیچگونه خاصیتی برای بدن کودک ندارد و باعث بی اشتهایی کودک می شود بنابراین در انتخاب تنقلات دقت بالایی داشته باشید و سعی کنید میوه، انواع آجیل، دانه ها و مغزها و … را در اختیار کودک قرار دهید.
  • فشارها و استرس هایی که به کودک وارد می شود مانند تنش های خانوادگی، استفاده از کلمات بد و برچسب زدن روی کودک بابت نخوردن غذا، تنبیه و تهدیدهای والدین و … که در نهایت باعث می شود کودک به خوردن غذا بی میل شود و یا با بی اشتهایی کامل آن را میل کند که این موضوع باعث می شود نه تنها از خورد غذا هیچ لذتی نمی برد بلکه باعث جذب نشده مواد غذایی می شود.
  • در نهایت عوامل و رفتارهای غلط غذایی دیگر که مربوط به خانواده می شود که باعث می شود نیاز غذایی کودکان نادیده گرفته شود.

نیاز غذایی کودکان

روش های مقوی کردن غذاها برای کودکان 3 سال به بالا

برخی از مادران می گویند کودک ما به خوبی تغذیه می شود و وعده های خود را به طور کامل دریافت می کند اما وزن گیری مناسبی ندارند و هنگامی که توسط پزشک معاینه می شوند با کمبود وزن هم مواجه هستند دلیل آن یک چیز می باشد شما به نیاز غذایی کودکان خود توجهی ندارید و تنها به او غذا می دهید.

در این باره باید گفت احتمالا علت اصلی این موضوع میزان انرژی دریافتی و میزان انرژی مصرفی در طول روز می باشد به این منظور که کودک شما زمانی که غذاهای مقوی استفاده نمی کند اما وعده های اصلی خود را میل می کند انرژی کمی به بدن او می رسد اما میزان انرژی که از طریق فعالیت های روزانه از دست می دهد بیشتر می باشد. در نتیجه وزن گیری خوبی نخواهد داشت بنابراین بهترین راهکار این است که نیازغذایی کودکان را با غذاهای مقوی تامین کنید.

یکی از راه هایی که می تواند کمک کند تا وعده صبحانه را مقوی کنید استفاده از خامه، کره، شیر و … پرچرب می باشد. این مواد خوراکی را می توانید در شکل های مختلف و جذابی تهیه و آماده کنید که برای کودک شما جذاب باشد و تمایل به میل کردن آن ها داشته باشد.

نیاز غذایی کودکان

نیاز غذایی کودکان سه ساله بسیار مهم می باشد اللخصوص وعده ناهار که می توانید از قلم گوساله و گوسفند در غذاها استفاده کنید آن ها را به خوبی بپزید تا عصاره آن ها کاملا وارد غذا شود سپس آن را به کودک دهید.

برای مقوی کردن غذای کودک و برآورده کردن نیاز غذایی کودکان می توانید از جوانه ماش و گندم، غلات ها و انواع سبزیجات استفاده کنید اگر کودک شما در برابر خوردن این غذاها مقاومت می کند آن ها را به صورت سوپ پخته و سپس آن ها را پوره و میکس کنید تا کودک به راحتی آن را میل کند.

می توانید از کره به جای روغن در وعده های غذایی استفاده کنید، کره می تواند به مقوی شدن غذای کودک کمک کند و نیاز غذایی کودکان را برطرف کند و انرژی بدنی انها را تامین کند. زرده تخم مرغ یکی دیگر از غذاهای مقوی به شمار می آید و از اهمیت بالایی برخوردار می باشد آن را می توانید رنده کرده و سوپ و یا غذاهای دیگر بریزید.

مقالات مشابه مناسب شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *