مجله پیانو
کهیر پوستی کودکان

علت کهیر پوستی کودکان + علائم و درمان کهیر

کهیر پوستی کودکان نوعی عارضه پوستی می باشد که با قرمز و متورم شدن پوست ظاهر می شود که همراه با خارش می باشد. این بیماری نوعی آلرژی پوستی و حساسیت است که به دلیل استفاده از برخی مواد غذایی و داروهایی که بدن کودک در مقابل آن ها واکنش نشان می دهد رخ می دهد. عوامل محرک محیطی در ایجاد آن ها بی تاثیر نمی باشند.

اکثر پزشکان برای درمان کهیر کودکان داروهایی مانند آنتی هیستامین و یا تزریق آمپول اپی نفرین را تجویز میکنند. البته که مهمترین قدم برای درمان کهیر کودکان شناسایی عوامل تاثیر گذار هستند. می توان گفت کهیر یکی از شایع ترین مشکلات پوستی است که برای تمام کودکان در هر سنی و حتی بزرگسالان رخ می دهد تنها شرایط سنی موجب تفاوت در شدت آن می شود.

کهیر کودکان در برخی مواقع ناگهانی و خود به خود درمان می شود اما برای پیشگیری و جلوگیری از بازگشت آن باید علت را بیابید و ریشه ی آن را درمان کنید شاید کودک شما به مواد غذایی و یا ادویه های غذایی حساسیت داشته باشد که با هر بار استفاده از آن ها باعث تشدید و یا بروز دوبار کهیر در بدن کودک شوید. به همین دلیل بهتر است لیستی از مواد غذایی و داروهایی که کودک از آن ها استفاده می کند تهیه کنید تا بتوانید از بروز مجدد آن جلوگیری کنید.

کهیر کودکان چیست؟

تعریفی از کهیر کودکان و دلیل بروز آن

برجستگی هایی که به طور ناگهانی بر روی پوست ایجاد میشوند که همراه آن ها قرمزی، تورم و خارش می باشد. این عارضه بیشتر در نواحی شکم، پشت و سینه اتفاق می افتد. کهیر کودکان عارضه ای شایع می باشد زیرا سیستم ایمنی بدن کودک هنوز به طور کامل تکامل پیدا نکرده است. کهیر کودکان موقتی است و جای زخم و کبودی ندارد.

کهیر مزمن ضایعات پوستی است که معمولا 6 هفته ادامه داردو انواع کهیر متفاوت بوده و امکان دارد در هر نقطه ای از بدن نمایان شود اما به طور کل تمامی ان ها همراه با خارش می باشند.

کهیر زمانی در بدن ظاهر می شود که بدن در مقابله با یک ماده ی خارجی که وارد بدن شده است هیستامین آزاد می کند که در نهایت باعث نشت عروق خونی زیر پوست می شود. این مایع درون پوست جمع شده و تاول و یا لکه ها را ایجاد می کند.

دلیل بروز کهیر کودکان

کهیر می تواند به صورت حاد و مزمن بر روی پوست ایجاد شود کهیرها یا تک دانه هستند و یا گروهی. کهیرهای موقتی مدت طولانی تری بر روی پوست می مانند. کهیر به چند دلیل ایجاد می شود:

  • ابتلا به نوعی بیماری: آبله مرغان، مخملک در کودک و…
  • محرک های فیزیکی: سرما و گرما، فشار و ورزش، تابش آفتاب به طور مستقیم و قرار گرفتن در معرض آن
  • واکنش های آلرژیک: بادام زمین ، آجیل، تخم مرغ و برخی ادویه ها، مصرف برخی آنتی بیوتیک ها

علائم و نشانه های کهیر پوستی در کودکان

همان طور که پیش تر اشاره کردیم کهیر در واکنش با محرک های مختلفی ایجاد می شود که علامت و نشانه های مختلفی دارد که در همه ی آن ها قرمز و خارش یکسان می باشد. اما برخی از کودکان هستند که بدن آن ها واکنش های شدیدتری را نشان می دهد مانند:

  1. تورم در قسمت های لب و گلو
  2. گیجی و گنگی
  3. تنگی نفس
  4. اسهال در کودک
  5. بالا رفتن ضربان قلب
  6. تهوع و استفراغ
  7. سرفه
  8. غش و حس سبکی سر
  9. کبودی و خارش شدید
  10. استرس و اضطراب در کودکان بدون هیچگونه دلیلی
  11. لکنت زبان

علائم و نشانه های کهیر پوستی در کودکان

انواع کهیر کودکان

  • کهیر حاد که کوتاه مدت است: این نوع کهیر کودکان بین 1 تا 6 هفته می باشد که برخی از آن ها کمتر از 1 روز بهبود پیدا می کنند و این نوع کهیر بدون کبودی، زخم، رنگ پریدگی پوست و … می باشد.
  • کهیر مزمن که بلند مدت است: زمانی که اینگونه کهیر برای کودک رخ می دهد باید حتما با یک پزشک متخصص در میان بگذارید این نوع کهیر نیاز به دارو دارد که اصولا آنتی هیستامین ها می باشند در برخی مواقع که بسیار نادر می باشد ممکن است پزشک قرص و یا شربت استروئید را تجویز کند این دارو برای درمان حساسیت پوستی مزمن می باشد. معمولا این درمان تنها برای یک دوره کوتاه (2 تا 5 هفته) انجام می‌شود تا از عوارض جانبی استروییدی مضر جلوگیری شود.

انواع کهیر کودکان 

درمان کهیر کودکان

کهیر موضوعی نگران کننده برای والدین می باشد که در برخی کودکان به شکل شدیدی دیده می شود و نیاز به مراقبت های ویژه دارد. آلرژی ها می توانند از طریق غذا و دارو رخ دهند. آلرژی غذایی می‌تواند یک واکنش آلرژیک شدید به نام آنافیلاکسی ایجاد کند که در صورت عدم توجه به آن می‌تواند کشنده باشد.

علائمی مانند، تنگی تنفس، سرگیجه و غش، حالت تهوع و استفراغ، درد شکم، اسهال، ضربان قلب سریع، گرفتگی گلو و صدای خشن، می‌تواند زمینه‌ی ایجاد آتافیلاکسی باشد. پس بهتر است برای جلوگیری از شدت کهیر کودکان، راه‌های مقابله و درمان آن را بدانید.

درمان کهیر کودکان 

  • استفاده از انواع آنتی هیستامین: برای کمک به رفع و تسکین خارش است که باید میزان استفاده آن را پزشک، با توجه به سن و میزان وزن کودک تجویز کند.
  • لباس مناسب: استفاده از لباس های تنگ در این مواقع ممنوع می باشد به همین دلیل باید برای خرید لباس بچه گانه به دنبال لباس های نخی و یا پنبه ای خنک و گشاد باشید لباس هایی که از الیاف مصنوعی تهیه شده اند می توانند سبب بروز کهیر شوند.
  • استفاده از ترکیب بلغور و جو: آب ولرم را به همراه ترکیبات بلغور و جو دوسر ترکیب کرده و کودک را به مدت 10 دقیق با آن حمام کنید ایت ترکیب می تواند خارش را تسکین دهد. در حمام استفاده از شامپو بچه و یا بدنشوهای معطر و شیمیایی ممنوع می باشد. پس از حمام بدن کودک را با لوسیون و یا کرم ملایم مرطوب کنید.
  • استفاده از یخ و یا دوش آب خنک: یکی از روش هایی از قدیم مورد استفاده قرار می گرفته است. در این روش یخ را در قسمت هایی از بدن که دچار کهیر شده اند قرار می دهید تا لز پیشرفت و بزرگ شدن آن ها جلوگیری شود همچنین باعث کم شدن خارش نیز می شود.

مقالات مشابه مناسب شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *