مجله پیانو
ترس شبانه کودک

ترس شبانه کودک و روشهای غلبه بر آن

ترس شبانه کودک تجربه ای است که اکثر کودکان با آن رو به رو هستند و یکی از بزرگترین دغدغه های والدین است زیرا هم باعث بی خوابی و یا خواب ناآرام کودک می شود و هم برای والدین سخت است که این شرایط را تغییر دهند حتی برخی از کودکان نمی توانند به علت ترس زیاد در اتاق خواب خود تنهایی بخوابند.

ترس از تاریکی و وجود هیولاها در کمدها یکی از شایع ترین مسائلی است که برای کودک به وجود می آید که والدین در این قسمت از زندگی کودک نقش بسزایی دارند و باید علت ترس را ریشه یابی کنند و اقداماتی برای از بین بردن و کاهش آن بیابند.

ترس موقع خواب کودک

دلیل ترس شبانه کودک

ترس شبانه کودک که معمولا برای همه ی کودکان اتفاق می افتد از سن 2 تا 8 سالگی ادامه خواهد داشت. ترس هایی مانند: صداهای ترسناک زیر تخت، موجودات ترسناک در کمد، ترس از تاریکی و حتی ترس از سایه هایی که هیچ وقت وجود ندارند و تنها زاییده ذهن تخیلی و هیجانی کودک است.

تخیل کودکان در سن های پایین به اوج می رسند و هیچگونه حدی برای آن ها نمی باشد به همین دلیل است که آن ها می توانند با اسباب بازی های خود صحبت کنند و با آن ها بازی های مختلفی بکنند که همین موضوع باعث می شود تا تصورات زیادی در رابطه با اسباب بازی های خود و یا تخیل درباره صحبت و جنگیدن با آن ها داشته باشند.

همین مسائل باعث می شود تا کودک نتواند به راحتی بخوابد و در کنار والدین خوابیدن را بهترین امنیت می داند. بسیاری از کودکان در سنین مختلف دچار اضطراب می شوند که یکی از بزرگترین آن ها ترس شبانه کودک می باشد و زمانی که ترجیح می دهد کنار والدین خود بخوابد یعنی نمی تواند با ترس های خود مواجه شود به همین دلیل است که برخی از عادت های بد در کودک شروع به شکل گیری می کند در نتیجه کودک یاد نمیگیرد که چگونه در برابر ترس های خود مقاومت و آن ها را رفع کند.

زمانی که کودک به سنی می رسد که می تواند به راحتی راه برود، بازی کند و … قدرت تفکر و تخیل او به سرعت رشد می کند که حتی از اتفاق و چیزهایی که هیچ وقت تصور نمی کنید ترسناک باشد می تواند باعث ترس کودک شود زیرا یادگیری و تمرکز در کودکان همچنان در حال رشد است و نمی توانند به راحتی واقعیت را شناسایی کنند در نتیجه چیزهایی را می بینند که از چشم شما مخفی هستند اما از دیگاه رشد و تکامل کودک منطقی است.

  • ترس کودک هنگام خواب و فکر و خیال
  • استرس و اضطراب در کودک
  • فوبیای خوابیدن در اتاق خواب و یا تنهایی
  • کابوس و دیدن خواب های ترسناک که علت آن می توانند از اضطراب ، خشم، نارحتی، فکرهای استرس زا، خجالت و نداشتن اعتماد به نفس و…

دلیل ترس شبانه کودک

راه هایی برای غلبه به ترس شبانه کودک

بهتر است اجازه دهید کودک به ترس های خود غلبه کند و با آن ها رو به رو شود اما راه هایی وجود دارند که می توانید با کمک آن ها به کودک کمک کنید تا با این ترس ها کنار بیایید و بر آن ها چیره شود.

  • قبل از خواب روحیه کودک را شاد کنید. کتا خواندن برای کودکان و غصه های جذاب و شادی آور می تواند راهی مناسب باشد. تلاش کنید کودک ساعات قبل خواب هیچگونه ناراحتی و خشونتی در ذهن خود نداشته باشد. سعی کنید قبل از خواب فرزندتان کارتون و فیلم های حتی ساده را مشاهده نکند.
  • قبل از خواب کودک روش هایی را پیش بگیرید که ذهن او را آرام کند مانند: حمام کردن، خواندن داستانی آرامش بخش و جذاب، پخش موزیکی ملایم و آرام، سشتن دست و پای کودک با آب ولرم و… در کنار فرزندتان دقایقی را سکوت کنید و او را نوازش کنید. سعی کنید روتینی آرامش بخش را قبل از خواب اجرا کنید این کارها باعث می شود ذهن کودک از بدی ها و ترس ها خالی شود و خوابی عمیق را تجربه کند.
  • یک تا دو ساعت قبل از خواب گوشی ها و تبلت را از کودک دور کنید. این ابزارهای الکترونیکی باعث می شود تا ذهن فرزند شما مشوش شود در نتیجه هر زمانی که کودک در کنار شما بود از دیدن فیلم های خشونت بار فاصله بگیرید.
  • چراغ خواب ها می توانند گزینه ای درست باشند تا کمی اتاق کودک از تاریکی به دور شود. همچنین می توانند کمک بزرگی به ترس شبانه کودک کنند زیرا نور کمی دارند و باعث می شوند اتاق تاریک نباشد و کودک به راحتی اطراف خود را ببیند.

غلبه به ترس شبانه کودک

  • سعی کنید در اتاق کودک را به طور کامل نبندید. اجازه دهید یکی از اسباب بازیها و یا عروسک های محبوب خود را به تخت ببرد اینگونه حس امنیت بیشتری دارد اما به عروسکی که انتخاب می کند نیز دقت کنید که ساده و رنگی آرامش بخش داشته باشد. حتی به هنگام خرید لباس بچه گانه برای خواب او هم دقت کنید که رنگی ملایم و آرامش بخش داشته باشد.
  • اگر فرزند شما خواهر و یا برادر دارد و در کنار آن ها آرام میگیرد و می خوابد این اجازه را به او بدهید تا در کنار آن ها بخوابد.
  • ماساژ کودک قبل از خواب می تواند به ریلکس شدن او و خالی شدن ذهن کودک کمک بسزایی کند. از کودک بخواهید چشمان خود را ببندد و به چیزهای خوب مانند آسمان، دریا و … فکر کند از او بخواهید نفس های عمیق تری بکشد. برای او خاطرات خوبش را تعریف کنید.
  • با فرزند خود صحبت کنید و از او بخواهید در مورد اتفاقات روزانه خود برای شما بگویید او را تشویق به آرامش کنید و فرزند خود در رابطه با نگرانی هایی که دارد سوال کنید و با جواب های طولانی او را قانع کنید به طور کل سعی کنید با فرزندتان دوستانه برخورد کنید و تفکرات منفی او را از ذهنش بیرون بکشید حتی می توانید از او بخواهید در رابطه با افکاری که باعث ناراحتی او می شود بنویسد تا با هم آن ها را بخوانید و تک به تک آن ها را از بین ببرید.

مقالات مشابه مناسب شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *