مجله پیانو
داروهای ممنوعه برای کودکان

ممنوعه ترین دارو برای کودکان زیر 2 سال

از زمانی که نوزاد متولد می شود تا بزرگسالی نیاز به دارو برای آن ها به وجود می آید اما تا قبل از دو سالگی باید قبل از دادن هر دارویی به کودک الخصوص برای اولین بار با دکتر مشورت کرده و سپس وارد عمل شوید حتی داروهای ساده سرماخوردگی کودکان باید تحت نظر پزشک و با تجویز دکتر انجام شود.

کودکان در سن های پایین سیستم ایمنی ضعیفی دارند و بدن آن ها روز به روز در رابطه با هر چیزی واکنش جدید نشان می دهد به همین نیاز به مراقب و نگهداری دارند و یکی از راه هایی که باعث سلامت فرزندتان در مرحله ی نخست می شود استفاده و خرید لباس بچه گانه مناسب هر فصل می باشد.

هشدارهای دارویی کودک

بیماری کودکان به شدت ناراحت کننده می باشد و اکثر والدین با دادن دارو سعی بر این دارند تا بیماری را رفع کنند اما این کار تنها باعث این می شود که کودک ضعیف تر شود و در برخی مواقع واکنش بدن در برابر دارو به شدن آسیب زننده باشد.

یکی دیگر از مسائلی که بسیار مهم می باشد، زمانی که شما فرزندی خردسال در خانه دارید باید هشدارها را جدی بگیرید و هر آنچه که می تواند به کودک آسیب بزند را دور از دسترس آن ها قرار دهید اگر دقت کرده باشید حتی روی داروهایی که دکتر برای کودک تجویز کرده است توشته شده دور از دسترس کودکان قرار دهید در نتیجه به اینگونه هشدارها توجه بالایی داشته باشید.

داروهای کودکان

دارو هایی که نباید بدون تجویز پزشک به کودک خود بدهید

  • دارو برای سرفه و سرما خوردگی :

داروها تاثیر بالای روی سیستم ایمنی بدن کودکان دارند به همین دلیل نباید بدون تجویر و نسخه پرشک هیچ گونه داروی سرفه و یا سرماخوردگی را به کودکان داد مخصوصا کودکان زیر سه سال که بر اساس توصیه ها و تحقیقات پزشکان دادن این نوع داروها نه تنها بیماری و سرفه های کودک را از بین نمی برد بلکه برای بدن کودک بسیار مضر می باشد و اگر دز بالایی از این داروها را به کودک بدهید می تواند آسیب جبران ناپذیری را به بدن کودک وارد کنید.

این داروها می توانند باعث: بالا رفتن ضربان قلب کودک، تشنج، بی خوابی و یا خواب آلودگی های شدید، بروز حساسیت  و آلرژی های کودک مانند کهیر، خارش و… شوند حتی برخی کودکان که دارای سیستم ایمنی بسیار ضعیفی هستند با این داروها جان خود را از دست خواهند داد. طبق گزارش از بیمارستان ها سالانه تعداد زیادی از کودکان بر اثر مسمومیت های دارو سرفه و سرماخوردگی به اورژانس ها مراجعه کرده اند.

اگر تصمیم دارید برای رفع درمان سرفه و یا سرماخوردگی کودک خود در خانه اقدامی کنید تنها کافی است بخور و دستگاه های رطوبت ساز را روشن کنید اما بهترین کار این می باشد که به متخصص اطفال مراجعه کرده تا دارو هایی که مورد نیاز کودک است تجویز کند و باید از دادن داروهای خودسرانه جدا خودداری کنید.

دارو برای سرفه و سرما خوردگی

 

  • آسپرین:

یکی از داروهایی که برای کودکان بسیار خطرناک و در بیشتر مواقع باعث مرگ کودک می شود آسپرین و یا داروهایی که حاوی این ماده می باشند است. آسپرین بدن کودک را مستعد به ابتلای بیماری سندرم ری می کند که همین بیماری نادر باعث مرگ می شود و کشنده است.

در نتیجه اگر قصد دارید دارویی از داروخانه تهیه کنید بهتر است از داروساز و پزشک داروخانه سوال کنید که دارو حاوی آسپرین نباسد و یا بروشور داخل آن را به دقت مطالعه کنید آسپرین را بیشتر اوقات در بروشورها با نام «سالیسیلات» یا «استیل سالیسیلیک اسید» می خوانند.

استامینوفن یک داروی ضد تب می باشد که بهتر است زمانی که کودک شما دچار تب شده است حتما این دارو را با تجویز پزشک برای کودک تهیه کنید زیرا کودکان زیر سه ماه نباید از این دارو استفاده کنند حتی داروی ایبوپروفن اطفال هم برای کودکان زیر 6 ماه بسیار خطرناک می باشد مگر به دستور و تجویز پزشک باشد.

  • دارو ضدتهوع:

اگر کودک شما دچار تهوع می باشد و یا مدام استفراغ می کند داروهای خودسرانه ضد تهوع به او ندهید مگر آنکه پزشک معالج آن را تجویز کرده باشد. در اکثر کودکان استفراغ کردن طبیعی می باشد اما اگر بدن کودک به علت استفراغ زیاد بی حال و بی آب شده است باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

آسپرین برای کودکان

  • داروهای بزرگسالان برای کودکان:

اگر تصور می کنید که دارهای کودکان با بزرگسالان ترکیبات شیمیایی یکسانی دارند سخت در اشتباه هستید. دارو بر اساس سن و وزن هر فردی تجویز می شوند و دوز آن ها کاملا با یکدیگر متفاوت می باشد در نتیجه به هیچ عنوان نباید از داروهای بزرگسالان به مقدار کم هم به کودک بدهید هر دارویی بر حسب سن و وزن ساخته می شود. حتی داروها و قطره هایی هم که نوزادان استفاده می کنند بر حسب غلظت آن ها تجویز می شود بنابراین به مصرف آن ها و تجویز خودسرانه دقت داشته باشید و عوازض دارو را جدی بگیرید.

  • داروی تجویز شده برای بیمار یا بیماری دیگر:

اگر فرزند شما دارای یک خواهر و یا برادر است نباید بدون تجویز پزشک داروهای آن ها را یکسان کنید و برای دیگری هم استفاده کنید. در نتیجه شما می توانید تنها از دارویی استفاده کنید که پزشک برای همان بیمار و هم بیماری تجویز کرده است نه بیشتر و نه کمتر.

  • تاریخ مصرف دارو:

به تاریخ مصرف دارو نگاهی بی اندازیدحتی اگر آن ها را تازه خریداری کرده اید برخی داروها به سرعت فاسد می شوند و می توانند مضر هم باشند در نتیجه نه تنها باعث بهبود بیماری نمی شوند بلکه امکان مسمومیت و یا بروز بیماری های دیگر را نشان می دهد. برخی داروها با گذشته شدن از تاریخ مصرف آن ها تغییر رنگ می دهند بنابراین به طور کلی هر دارویی که تاریخ مصرف ندارد و یا ظاهرش مانند زمانی که شما دارو را خریداری کرده اید نمی باشد باید دور انداخته شود.

داروهای بزرگسالان برای کودکان

  • دارو های جویدنی:

این داروها می توانند باعث خفگی کودکان شوند که عموما به شکل قرص می باشند. بنابراین قبل از دادن هر نوع قرصی به کودک شیرخوار خود از پزشک او یا داروساز بپرسید که آیا خرد کردن قرص و آمیختن آن با غذای جامد یا نوشیدنی اشکال دارد یا نه؟ اگر مخلوط کردن قرص با غذا مشکلی به همراه نداشت، مطمئن باشید فرزندتان تمام آن مقدار غذایی که دارو با آن مخلوط شده را بخورد تا دوز کافی هر نوبت را دریافت کند.

مقالات مشابه مناسب شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *