رشد مهارت های زبانی در کودکان بخش اساسی گفتار و ارتقای دایره واژگان آنهاست. با تعریف مهارت های زبانی، رشد و فرآیند این مهارت ها در کودکان و انواع نقاط عطف زبان آشنا شوید.
توسعه زبان چیست؟
رشد زبان به فرآیندی اطلاق می شود که طی آن فرد یاد می گیرد زبان را درک کند، تولید کند و از آن استفاده کند. این فرآیند معمولاً از دوران نوزادی شروع می شود و در دوران کودکی و نوجوانی ادامه می یابد . یکی از نقاط عطف کودکان نوپا محسوب می شود.
در طول رشد زبان، فرد صداها، کلمات، و دستور زبان، زبان خود و همچنین قوانین اجتماعی و فرهنگی حاکم بر استفاده از آن را می آموزد که این موضوع می تواند باعث مهارت های شناختی کودک شود.
رشد زبان یک فرآیند پیچیده است که هم عوامل بیولوژیکی و هم عوامل محیطی را شامل می شود. تحت تأثیر ژنتیک و همچنین تجربیات و تعاملاتی است که فرد با محیط خود دارد. به عنوان مثال، کودکی که در یک خانواده دو زبانه بزرگ میشود، ممکن است مهارتهای زبانی را در هر دو زبان به طور همزمان توسعه دهد، در حالی که کودکی که بعداً در زندگی با زبانی مواجه میشود، ممکن است در یادگیری آن مشکل بیشتری داشته باشد.
رشد زبان را می توان به چند مرحله تقسیم کرد، از جمله ارتباطات پیش زبانی، غرغر کردن، جملات تک کلمه ای، ترکیب دو کلمه ای و در نهایت ساختارهای پیچیده تر جمله. همانطور که مهارت های زبانی در کودکان توسعه می یابد، آنها بهتر می توانند خود را بیان کنند و زبان مورد استفاده دیگران را درک کنند، که بخشی ضروری از ارتباطات و تعامل اجتماعی است.
تعریف مهارت های زبانی در کودکان
مهارت های زبانی در کودکان به توانایی هایی اشاره دارد که آنها برای درک و استفاده از زبان دارند. این مهارت ها هم شامل مهارت های زبانی دریافتی (توانایی درک زبان) و هم مهارت های زبانی بیانی (توانایی تولید زبان) می شود.
دوران کودکی کودک بسته به رشد اولیه مغز او دارد والدین باید تلاش کنند تا کودک خود را به دور از استرس و اضطراب نگه دارند. مهارت های حرکتی کودک می تواند به شناخت پیرامون او کمک بزرگی کند که در نهایت مهارت زبانی را به همراه دارد.
در دوران نوزادی، مهارتهای زبانی با ارتباطات پیش زبانی آغاز میشود که شامل استفاده از نشانههای غیرکلامی مانند تماس چشمی، ژستها و حالات چهره برای برقراری ارتباط است. همانطور که کودکان رشد می کنند، شروع به تولید صداها و حرف زدن می کنند و در نهایت کلمات و ساختارهای دستوری را برای برقراری ارتباط با نیازها و ایده های خود یاد می گیرند.
برخی از مهارت های زبانی خاصی که کودکان در طول زمان ایجاد می کنند عبارتند از:
- واژگان: کلماتی که کودک می داند و می تواند برای بیان خود استفاده کند.
- گرامر: قواعد نحوه چیدمان کلمات برای تشکیل جملات و انتقال معنی.
- نحو: ترتیب کلمات در یک جمله.
- عمل شناسی: استفاده اجتماعی از زبان، شامل درک و استفاده از زبان مناسب در موقعیت های مختلف اجتماعی.
- آواشناسی: صداهای زبان و نحوه ترکیب آنها برای تشکیل کلمات.
- مورفولوژی: کوچکترین واحدهای معنی در زبان، مانند پیشوندها و پسوندها.
- معناشناسی: معنای کلمات و چگونگی ارتباط آنها با یکدیگر در جمله ها و گفتمان.
- گفتمان: استفاده از زبان در گفتار طولانی تر، مانند گفتگوها و داستان ها.
- مهارت های سواد: توانایی خواندن و نوشتن که ارتباط نزدیکی با مهارت های زبانی دارد.
به طور کلی، مهارت های زبانی برای ارتباط، تعامل اجتماعی و موفقیت تحصیلی ضروری است. چه خوب است که والدین با انواع هوش در کودکان آشنا باشند تا بتوانند کمک به رشد استعدادهای کودک کنند.
شما می توانید به هنگام خرید لباس بچه گانه از فرزند خود بخواهید در انتخاب آن شما را همراهی کند این می تواند به رشد شناخت و زبان کودک و بالا رفتن اعتماد به نفس او کمک شایانی کند در نتیجه کودک خود را در انتخاب و مشورت های لازم دخالت دهید.
انواع مهارت های زبانی در کودکان
انواع مختلفی از مهارت های زبانی وجود دارد که کودکان با رشد و یادگیری ارتباط برقرار می کنند. این شامل:
مهارت های زبان پذیرا: توانایی درک زبان گفتاری یا نوشتاری. این شامل درک واژگان، دستور زبان و نحو، و همچنین توانایی دنبال کردن دستورالعمل ها و درک داستان است.
مهارت های زبان بیانی: توانایی تولید زبان برای برقراری ارتباط با دیگران. این شامل صحبت کردن، نوشتن، و اشاره برای انتقال پیام و بیان ایده است.
مهارت های بیان: توانایی تولید صداهای گفتاری به طور دقیق و واضح. این شامل توانایی تلفظ صحیح کلمات و استفاده از لحن و استرس مناسب است.
آگاهی واج شناختی: توانایی شناسایی و دستکاری صداهای زبان. این شامل تشخیص قافیه ها، هجاها و واج ها (کوچکترین واحدهای صوتی در زبان) می شود.
مهارت های واژگانی: توانایی درک و استفاده از کلمات برای بیان ایده ها. این شامل دانش کلمات عینی و انتزاعی و همچنین توانایی یادگیری کلمات جدید و استفاده مناسب از آنها است.
مهارت های گرامری: توانایی استفاده از قواعد دستور زبان برای تشکیل جملاتی که معنا را منتقل می کنند. این شامل درک بخش های گفتار، ساختار جمله و استفاده از زمان و توافق است.
مهارت های عملی: توانایی استفاده مناسب از زبان در موقعیت های اجتماعی. این شامل درک قوانین مکالمه، نوبت گرفتن، استفاده از لحن و صدای مناسب و تنظیم استفاده از زبان برای مخاطبان مختلف است.
مهارت های سواد: توانایی خواندن و نوشتن. این شامل دانش حروف و صداهای الفبا و همچنین توانایی رمزگشایی کلمات، درک متن و نوشتن برای اهداف مختلف است.
به طور کلی، این مهارتهای زبانی با یکدیگر مرتبط هستند و با رشد تواناییهای زبانی کودکان، بر یکدیگر بنا میشوند.
سنجش هوش کودکان در سنین مختلف می تواند به شما کمک کند که کودک خود را در سنین مختلف ارزیابی کنید وبه او کمک کنید تا در آنچه ضعف دارد تقویت شود.
نقاط عطف گفتار و مهارت های زبانی متناسب با سن
توانایی شنیدن برای رشد صحیح گفتار و زبان ضروری است. مشکلات شنوایی ممکن است در کودکانی که به صداها پاسخ نمی دهند یا مهارت های زبانی خود را به درستی توسعه نمی دهند مشکوک باشد.
در زیر برخی از دستورالعمل های مربوط به سن آمده است که ممکن است به تصمیم گیری در مورد اینکه آیا کودک شما مشکلات شنوایی را تجربه می کند یا خیر کمک کند. مهم است که به یاد داشته باشید که همه کودکان یکسان نیستند. کودکان در سنین مختلف به نقاط عطف می رسند.
اگر مشکوک هستید که کودکتان مهارت های گفتاری و زبانی را به درستی رشد نمی دهد، با پزشک فرزندتان صحبت کنید. مؤسسه ملی ناشنوایی و سایر اختلالات ارتباطی و سایر متخصصان، نقاط عطف گفتار و زبان مناسب سن را برای نوزادان و کودکان خردسال فهرست میکنند.
نقاط عطف مهارت های زبانی
1- تولد تا 5 ماهگی:
- صداهای لذت و نارضایتی را به طور متفاوتی صدا می کند (خنده، قهقهه، گریه یا هیاهو)
- هنگام صحبت با او صدا ایجاد می کند.
2- 6 تا 11 ماه:
- “نه” را می فهمد.
- بابا و ماما را می گوید.
- سعی می کند با اعمال یا حرکات ارتباط برقرار کند.
- سعی می کند صداهای شما را تکرار کند.
- حروف اول کلمات را تکرار می کند.
3- 12 تا 17 ماهگی:
- به سوالات ساده به صورت غیرکلامی پاسخ می دهد.
- برای برچسب زدن به یک شخص یا شی 2 تا 3 کلمه می گوید (تلفظ ممکن است واضح نباشد).
- سعی می کند کلمات ساده را تقلید کند.
- دایره لغات از چهار تا 6 کلمه.
4- 18 تا 23 ماهگی:
- واژگان 50 کلمه ای، تلفظ اغلب نامشخص است.
- نام غذاهای رایج را می پرسد.
- صداهای حیوانات مانند “میو” را در می آورد.
- شروع به ترکیب کلمات، مانند “شیر بیشتر”
- شروع به استفاده از ضمایر، مانند “من” می کند.
- از عبارات 2 کلمه ای استفاده می کند.
5- 2 تا 3 سال:
- برخی مفاهیم فضایی مانند “در” یا “روشن” را می داند.
- ضمایری مانند «تو»، «من» یا «او» را می شناسد.
- کلمات توصیفی مانند “بزرگ” یا “شاد” را می داند.
- از جملات 3 کلمه ای استفاده می کند.
- گفتار دقیقتر میشود، اما همچنان ممکن است صداهای پایانی را کنار بگذارد. افراد غریبه ممکن است نتوانند بسیاری از آنچه گفته می شود را درک کنند.
- به سوالات ساده پاسخ می دهد.
- شروع به استفاده از ضمایر بیشتری می کند، مانند “تو” یا “من”
- از عطف سوال برای درخواست چیزی مانند “توپ من؟” استفاده می کند.
- شروع به استفاده از جمع، مانند «کفش» یا «جوراب» و افعال زمان گذشته منظم، مانند «پرید» می کند.
6- 3 تا 4 سال:
- اشیاء مانند غذا یا لباس را گروه بندی می کند.
- رنگ ها را شناسایی می کند.
- از اکثر صداهای گفتاری استفاده می کند، اما ممکن است برخی از صداهای دشوارتر، را تحریف کند. این صداها ممکن است تا سن 7 یا 8 سالگی به طور کامل تسلط پیدا نکنند.
- از صامت ها در ابتدا، وسط و انتهای کلمات استفاده می کند. برخی از صامتهای دشوارتر ممکن است تحریف شده باشند، اما تلاش برای گفتن آنهاست.
- غریبه ها می توانند بسیاری از آنچه گفته می شود را درک کنند.
- قادر به توصیف استفاده از اشیاء، مانند “چنگال” یا “ماشین”.
- با زبان سرگرم می شود. از شعرها لذت میبرد.
- به جای اینکه فقط در مورد دنیای اطرافش صحبت کند، ایده ها و احساسات خود را بیان می کند.
- از افعال استفاده می کند، مانند “راه رفتن” یا “حرف زدن”
- پاسخ به سوالات ساده مانند “وقتی گرسنه هستید چه می کنید؟”
- جملات را تکرار می کند.
7- 4 تا 5 سال:
- مفاهیم فضایی مانند “پشت” یا “کنار” را درک می کند.
- سوالات پیچیده را درک می کند.
- گفتار کودک قابل درک است، اما در تلفظ کلمات طولانی، دشوار یا پیچیده مانند “کرگدن” اشتباه می کند.
- از برخی افعال زمان گذشته نامنظم استفاده می کند.
- نحوه انجام کارها مانند نقاشی کردن یک تصویر را شرح می دهد.
- مواردی را فهرست می کند که به یک دسته تعلق دارند، مانند حیوانات یا وسایل نقلیه.
- به سوالات “چرا” پاسخ می دهد.
8- مهارت های زبانی در کودکان 5 ساله:
- دنباله های زمانی را می فهمد (مثلاً اول، دوم یا سوم چه اتفاقی افتاد)
- یک سری از 3 جهت را انجام می دهد.
- قافیه را می فهمد.
- درگیر گفتگو می شود.
- طول جملات می تواند 8 کلمه یا بیشتر باشد.
- از جملات مرکب و پیچیده استفاده می کند.
- اشیاء را توصیف می کند.
- از تخیل برای خلق داستان استفاده می کند.