مجله پیانو
مهارت های حرکتی

مهارت های حرکتی در کودکان و تاخیر در مهارت های حرکتی

مهارت‌ های حرکتی مهارت‌ هایی هستند که حرکات و وظایفی را که ما هر روز انجام می‌دهیم را قادر می‌سازند. یادگیری این مهارت ها بخش مهمی از رشد کودک است. مهارت های حرکتی ظریف مهارت هایی هستند که به کنترل و دقت بالایی نیاز دارند و از عضلات کوچک دست یا مچ استفاده می کنند (مانند استفاده از چنگال یا مداد رنگی).

مهارت‌های حرکتی درشت از عضلات بزرگ بدن برای ایجاد تعادل، هماهنگی، زمان واکنش و قدرت بدنی استفاده می‌کنند تا بتوانیم حرکات بزرگ‌تری مانند راه رفتن، دویدن و پریدن انجام دهیم.

مهارت‌های حرکتی، حرکاتی را که کودکان برای کارهای روزمره، از بازی و غذا دادن به خود گرفته تا حرکت از مکانی به مکان دیگر و یا مهارت لباس پوشیدن کودک، به آن نیاز دارند، ممکن می‌سازد. به طور معمول، کودکان مهارت‌های حرکتی خاصی را در سنین خاص توسعه می‌دهند، اما همه کودکان دقیقاً در یک زمان به نقاط عطف نمی‌رسند.

کودکی که دارای اختلالات حرکتی است، در حرکت کنترل‌شده، هماهنگ و کارآمد مشکل دارد. اگر به نظر می‌رسد که کودک شما در رشد مهارت‌های حرکتی ظریف یا درشت تاخیر دارد، احتمالاً مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و ممکن است برای جبران نیاز به فیزیوتراپی یا کاردرمانی داشته باشد.

یکی از مهمترین نکاتی که باید به هنگام آموزش های مهارت های مهم در نظر بگیرید سن کودک می باشد. نقاط عطف کودک نوپا، یعنی از زمان 2 سالگی آغاز می شود و به مراحل رشد شناختی می رسد. در نتیجه بهتر است در بیشتر مسیرهایی که باید طی کند اجازه دهید تصمیم ها را خودش بگیرد و تنها مراقب او باشید و یا او را راهنمایی کنید.

مثلا زمانی که برای خرید لباس بچه گانه وارد یک فروشگاه می شوید اجازه دهید خودش در رابطه با رنگ لباس نظر بدهد این موضوع می تواند کمک شایانی به رشد و تقویت اعتماد به نفس کودک کند.

مهارت های حرکتی ظریف در کودکان

مهارت های حرکتی ظریف در کودکان

فعالیت‌های مهارت‌های حرکتی ظریف شامل مهارت دستی است و اغلب به حرکات هماهنگ دست و انگشتان با چشم نیاز دارد که به هماهنگی دست و چشم معروف است. اجزای مهارت های حرکتی ظریف عبارتند از:

توانایی گرفتن و دستکاری اشیا، استفاده از هر دو دست برای انجام یک کار، و استفاده از انگشت شست و یک انگشت برای برداشتن چیزی به جای کل دست.

موارد زیر تنها چند نمونه از مهارت های حرکتی ظریف است که معمولاً در مراحل مختلف رشد کودک رخ می دهد. این مهارت ها با رشد اولیه مغز پیشرفته تر می شوند.

1- تولد تا 3 ماهگی:

  • از بازوها برای تاب خوردن روی اشیاء استفاده می کند.
  • دست ها را حرکت میدهند و آنها را به سمت دهان می‌آورند.

2- 3 تا 6 ماهگی:

  • شروع به انتقال اشیا از یک دست به دست دیگر می کند.
  • دست های خود را در کنار هم نگه می دارد.
  • با استفاده از هر دو دست به اسباب بازی ها می رسد.

3- 6 تا 9 ماهگی:

  • شروع به گرفتن و نگه داشتن اشیا مانند بطری یا اسباب بازی ها می کند.
  • اشیاء را فشار می دهد.
  • برای حرکت دادن اجسام با انگشتان دست از چنگال بلند استفاده می کند.

4- 9 تا 12 ماهگی:

  • شروع به نشان دادن ترجیح یک دست نسبت به دست دیگر می کند.
  • اشیای کوچک را در یک فنجان یا ظرف قرار می دهد.
  • صفحات یک کتاب را هر بار چند صفحه ورق می‌زند.
  • درک انبر (با استفاده از انگشت اشاره و شست برای گرفتن اشیا) را توسعه می دهد.
  • خود را با غذاهای کوچک تغذیه می کند.

5- 12 تا 18 ماهگی:

  • برجی به ارتفاع دو بلوک می سازد.
  • اجسام را با قاشق یا بیل کوچک می اندازد.
  • دست می زند.
  • خط خطی با مداد رنگی روی کاغذ.
  • دست تکان دادن برای خداحافظی.

6- 18 ماه تا 2 سال:

  • شروع به گرفتن مداد رنگی با نوک انگشتان و شست می کند.
  • برجی به ارتفاع سه تا چهار بلوک می سازد.
  • بسته ها یا ظروف بسته بندی شده را باز می کند.
  • صفحات کتاب را هر بار یک صفحه ورق می‌زند.
  • حلقه ها را روی گیره ها قرار می دهد.

7- مهارت های حرکتی ظریف در سن 2 سالگی:

  • یک برج بلوکی به ارتفاع نه بلوک روی هم چیده است.
  • دستگیره های در را می چرخاند.
  • دست های خود را به طور مستقل میشوید.
  • زیپ های بزرگ را بسته و باز می کند.
  • خاک رس یا خمیر بازی را دستکاری می کند.

مهارت های حرکتی ظریف

8- مهارت های حرکتی ظریف در سن 3 سالگی:

  • یک تکه کاغذ را از وسط تا می کند.
  • پس از آموزش مثلا یک دایره آن را ترسیم می کند.
  • دکمه های بزرگ را می بندد و باز می کند.

9- مهارت های حرکتی ظریف در سن 4 سالگی:

  • بدون کمک لباس می پوشد و در می آورد.
  • نوک هر انگشت را به شست لمس می کند.
  • از چنگال به درستی استفاده می کند.

10- مهارت های حرکتی ظریف در سن 5 سالگی:

  • یک دایره را برش می دهد.
  • یک مثلث را کپی می کند.
  • یک مداد را به درستی می گیرد.
  • بند کفش را می بندد.

11- مهارت های حرکتی ظریف در سن 6 سالگی:

  • یک سازه کوچک با بلوک می سازد.
  • یک پازل 16 تا 20 تکه را کنار هم قرار می دهد.
  • با قیچی به خوبی برش می دهد.
  • از چاقو برای بریدن غذا استفاده می کند.

شما می توانید کودک خود را تشویق کنید تا مهارت های حرکتی ظریف خود را با خواباندن او در زیر یک باشگاه بازی، استفاده از جغجغه های مچ دست یا مچ پا، یا حرکت دادن یک اسباب بازی رنگارنگ به اطراف، بهبود بخشد تا بتواند به صورت بصری آن را ردیابی کند.

برای کودکان نوپا، فعالیت هایی که ممکن است مهارت های حرکتی ظریف را بهبود بخشد شامل تشویق آنها به برداشتن اشیاء با انبر، ساختن با بلوک و انجام پروژه های صنایع دستی است. همچنین می توانید کودکان نوپا و پیش دبستانی را به بازی با خمیر بازی، اسفنج، پاستا یا اسباب بازی های آبی تشویق کنید.

مهارت های حرکتی درشت در کودکان

مهارت های حرکتی درشت در کودکان

مهارت‌های حرکتی درشت حرکاتی هستند که گروه‌های عضلانی بزرگ را درگیر می‌کنند و عموماً گسترده‌تر و پرانرژی‌تر از حرکات حرکتی ظریف هستند. این حرکات شامل راه رفتن، لگد زدن، پریدن و بالا رفتن از پله است.

برخی از نقاط عطف کودک برای مهارت های حرکتی درشت نیز شامل هماهنگی چشم و دست است، مانند پرتاب یا گرفتن توپ. در زیر چند نمونه از مهارت های حرکتی درشت که معمولاً در مراحل مختلف رشد کودکی رخ می دهد، آورده شده است.

1- 3 تا 6 ماهگی مهارت های حرکتی درشت:

  • وقتی روی شکم قرار می گیرد دست ها و پاها را بالا می برد.
  • غلت می زند.
  • سر خود را در حالت نشسته پشتیبانی می کند.

2- 6 تا 12 ماهگی:

  • می خزد.
  • خود را از حالت نشسته به حالت ایستاده می کشد.
  • بدون تکیه گاه می نشیند.

3- مهارت های حرکتی درشت در سن 1 سالگی:

  • بر روی مبلمان کم ارتفاع می رود.
  • با کمک از پله ها بالا می رود.
  • اسباب بازی ها را با چرخ می کشد یا هل می دهد.
  • با یک دست راه می رود.

4- مهارت های حرکتی درشت در سن 2 سالگی:

  • با استفاده از هر دو پا به طور همزمان می پرد.
  • خیلی سفت روی انگشتان پا می دود.
  • بدون نرده به طبقه بالا راه می رود.

5- مهارت های حرکتی درشت در سن 3 سالگی:

  • بدون کمک بزرگسالان با استفاده از پدال سه چرخه سواری می کند.
  • بدون افتادن می دود.
  • توپ را به بزرگسالی که در فاصله کم ایستاده است پرتاب می کند.

6- در سن 4 سالگی:

  • توپ را با دست و بدن می گیرد.
  • به آرامی با تغییرات سرعت اجرا می شود.
  • با پاهای متناوب به طبقه بالا راه می رود.

مهارت های حرکتی درشت

7- در سن 5 سالگی:

  • با دو دست توپ را می گیرد.
  • دیدون را سنگین تر انجام می دهد.
  • هنگام حمل اشیا از پله ها بالا و پایین می رود.

8- در سن 6 سالگی:

  • لگد زدن به توپ غلتان.
  • از روی اجسام به ارتفاع بیشتری می پرد.
  • دوچرخه سواری با چرخ های آموزشی.
  • پرتاب هایی با قرارگیری دقیق.

با وقت گذاشتن برای کودک، او را تشویق کنید تا روی مهارت های حرکتی درشت خود کار کند. هنگامی که بر آن ها مسلط شد او را تشویق کنید تا به اسباب‌بازی‌هایی که در جلوی کودک قرار داده شده است دست یابند.

برای تشویق کودک به راه رفتن، به او کمک کنید بایستد و با گرفتن بازوهایش قدم بردارد. با کودکان نوپا و پیش دبستانی، آنها را تشویق کنید تا قلعه بسازند و…

تاخیر در مهارت حرکتی

کودکان مبتلا به بیماری های عصبی یا تاخیر در رشد ممکن است در مهارت های حرکتی ظریف مشکل داشته باشند. مشکلات مهارت‌های حرکتی ظریف اغلب تا قبل از دبستان تشخیص داده نمی‌شوند، زمانی که آشکارتر می‌شود که کودکان با فعالیت‌های مختلف مدرسه دست و پنجه نرم می‌کنند، مانند یادگیری، کپی کردن اشکال یا حروف.

برخی از کودکان مبتلا به دیسگرافی تشخیص داده می شوند، تفاوت یادگیری که بر مهارت های نوشتاری تأثیر می گذارد، در حالی که برخی دیگر ممکن است با اختلال هماهنگی رشدی (DCD یا دیسپراکسی)، وضعیتی که هنوز به طور گسترده شناخته نشده است، تشخیص داده شود.

کودکان با مشکلات مهارت های حرکتی ظریف ممکن است به کاردرمانی، تغییرات یا فناوری کمکی نیاز داشته باشند. اگر کودک شما به نقاط عطف مهارت های حرکتی درشت نمی رسد، ممکن است تشخیص آن آسان تر از نقاط عطف حرکتی ظریف باشد، زیرا مهارت های حرکتی درشت جزو مورد انتظارترین ها هستند.

تاخیر در مهارت حرکتی

شما احتمالا مشتاقانه پیش‌بینی می‌کنید که کودکتان غلت بزند، بخزد، خودش را کنار مبلمان بکشد و اولین قدم‌هایش را بردارد. وقتی کودک بزرگ می شود، متوجه می شوید که چه زمانی می دود و بازی می کند و چقدر در بازی های بدنی و ورزش خوب عمل می کند.

کودکانی که مشکلات عصبی، تأخیر در رشد یا ناتوانی دارند، معمولاً در صورتی توسط متخصص اطفال تشخیص داده می شوند که به طور مداوم نقاط عطف اصلی را از دست بدهند. تأخیر در مهارت حرکتی درشت نیز ممکن است نشانه ای از دیسپراکسی باشد.

اگر تأخیرهای حرکتی درشت کودکان بر حرکات تأثیر بگذارد، ممکن است فیزیوتراپی برای کمک به مهارت های حرکتی درشت دریافت کنند یا ممکن است برای همگام شدن با تحرک یا ورزش نیاز به تغییرات یا فناوری کمکی داشته باشند.

مقالات مشابه مناسب شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *