مجله پیانو
افسردگی در دوران بارداری

افسردگی در دوران بارداری | تاثیر آن بر جنین

در دوران بارداری ممکن است دچار افسردگی شوید. به این حالت، افسردگی در دوران بارداری می گویند. با کمک و حمایت بیشتر افراد مبتلا به افسردگی در دوران بارداری قادر به مدیریت این بیماری هستند.

اگر افسردگی دوران بارداری درمان نشود، علائم می تواند بدتر شود و ممکن است پس از تولد نوزاد ادامه یابد. بنابراین دریافت کمک در صورت نیاز بسیار مهم است.

  • در این قسمت از مقاله از شما دعوت می شود از سایت پیانو استایل دیدن فرمایید و بهترین ها را برای کودک خود رقم بزنید.

علائم افسردگی در دوران بارداری

علائم افسردگی در دوران بارداری

برخی از تغییرات خلقی در بارداری طبیعی است، مانند احساس خستگی یا تحریک پذیری. اما اگر همیشه احساس ضعف و ناامیدی می کنید و دیگر از چیزهایی که قبلاً استفاده می کردید لذت نمی برید، با یک پزشک و مشاوره صحبت کنید.

علائم و نشانه های افسردگی دوران بارداری عبارتند از:

  • اغلب اوقات احساس غمگینی، خلق و خوی ضعیف یا گریه می کنید.
  • احساس تحریک پذیری یا عصبانی شدن آسان.
  • از دست دادن علاقه به افراد دیگر و دنیای اطراف.
  • عدم تمایل به خوردن و یا خوردن بیشتر از حد معمول.
  • افکار منفی، مانند نگرانی از اینکه نمی توانید از کودک خود مراقبت کنید.
  • احساس گناه، ناامیدی یا سرزنش خود برای مشکلاتتان.
  • داشتن مشکل در تمرکز یا تصمیم گیری.

مجله پیانو افسردگی در دوران بارداری | تاثیر آن بر جنین

درمان افسردگی بارداری

افسردگی بارداری در دوران بارداری اتفاق می افتد. این می تواند ناشی از تغییرات هورمونی، ناراحتی فیزیکی یا استرس مربوط به بارداری باشد. اگر افسردگی بارداری را تجربه می‌کنید، مهم است که به دنبال کمک باشید زیرا می‌تواند بر سلامت شما و جنینتان تأثیر بگذارد. در اینجا چند گزینه درمانی برای افسردگی بارداری آورده شده است:

1- درمان: گفتار درمانی، مانند درمان شناختی رفتاری (CBT)، می تواند یک درمان موثر برای افسردگی بارداری باشد. یک درمانگر می تواند به شما کمک کند تا الگوهای فکری و رفتارهای منفی را شناسایی کنید و با شما برای توسعه راهبردهای مقابله ای همکاری کند.

2- دارو: داروهای ضد افسردگی ممکن است گزینه ای برای برخی از زنان مبتلا به افسردگی در دوران بارداری باشد. با این حال، مهم است که در مورد خطرات و فواید آن با پزشک خود صحبت کنید، زیرا برخی از داروهای ضد افسردگی ممکن است برای جنین در حال رشد خطر ایجاد کنند.

3- گروه های حمایتی: پیوستن به یک گروه حمایتی برای زنان مبتلا به افسردگی بارداری می تواند مفید باشد. این می تواند محیطی امن و حمایتی را فراهم کند که در آن بتوانید تجربیات و احساسات خود را با دیگرانی که در حال گذراندن شرایط مشابه هستند به اشتراک بگذارید.

4- تغییر سبک زندگی: ایجاد تغییرات سالم در سبک زندگی، مانند ورزش منظم دوران بارداری، خوردن یک رژیم غذایی متعادل و خواب کافی، می تواند به کاهش علائم افسردگی کمک کند.

5- مراقبت از خود: مراقبت از خود در دوران افسردگی بارداری مهم است. این می تواند شامل وقت گذاشتن برای فعالیت‌هایی باشد که از آنها لذت می‌برید، تمرین تکنیک‌های تمدد اعصاب مانند تنفس عمیق یا مدیتیشن، و ماساژ منظم یا سایر اشکال مراقبت از خود.همچنین استفاده از ویتامین های بارداری می توانند از این موضوع جلوگیری کنند.

اگر افسردگی در دوران بارداری را تجربه می‌کنید، کمک گرفتن از اطرافیان و متخصصان مهم است. با یک مشاوره صحبت کنید، که می تواند به شما در ایجاد یک برنامه درمانی مناسب کمک کند.

خطرات افسردگی درمان نشده در بارداری

خطرات افسردگی درمان نشده در بارداری

برای برخی از زنان باردار، درمان دارویی مناسب و ضروری است، زیرا افسردگی مادر با نگرانی‌های مختلف سلامتی مضر هم برای نوزاد و هم برای مادر همراه است. نوزادان متولد شده از زنان مبتلا به افسردگی درمان نشده در معرض خطر نارس بودن، وزن کم هنگام تولد و محدودیت رشد داخل رحمی قرار دارند.

پیامدهای منفی افسردگی درمان نشده مادر نیز ممکن است بر رشد کودکی تأثیر بگذارد. تکانشگری بالاتر، تعاملات اجتماعی ناسازگار، و مشکلات شناختی، رفتاری و عاطفی نشان داده شده است که رخ می دهد.

مهمتر از همه، زنان باردار مبتلا به افسردگی بیشتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی پس از زایمان و خودکشی هستند. افزایش بستری شدن در بیمارستان و عوارض بارداری مانند پره اکلامپسی نیز با افسردگی درمان نشده مادر مرتبط است.

همچنین نشان داده شده است که زنان باردار مبتلا به افسردگی احتمال بیشتری دارد که در رفتارهای پرخطر بهداشتی شرکت کنند. برخی از نمونه ها عبارتند از سیگار کشیدن، سوء مصرف مواد غیرقانونی و الکل، و تغذیه نامناسب.برای جلوگیری از این رفتار، ممکن است به درمان ضد افسردگی نیاز باشد.

یک کارآزمایی چند مرکزی بزرگ مؤسسه ملی سلامت نشان داد که زنانی که درمان ضد افسردگی خود را متوقف کردند در مقایسه با زنانی که مصرف داروهای ضد افسردگی خود را در طول بارداری ادامه دادند، به طور قابل توجهی بیشتر عود کردند .

در آن مطالعه، 68 درصد از زنانی که داروی خود را قطع کردند، در مقایسه با تنها 26 درصد از زنانی که داروی خود را ادامه دادند، عود افسردگی اساسی داشتند و احتمال بستری شدن در بیمارستان و عوارض آن در کسانی که داروی خود را قطع کردند، 3 برابر بیشتر بود.

اثرات افسردگی در دوران بارداری بر جنین

اثرات افسردگی در دوران بارداری بر جنین

افسردگی در دوران بارداری می تواند تعدادی از اثرات منفی روی جنین در حال رشد داشته باشد. در اینجا برخی از اثرات بالقوه وجود دارد:

  • زایمان زودرس: زنان مبتلا به افسردگی در دوران بارداری در معرض خطر بیشتری برای زایمان زودرس هستند که می تواند منجر به مشکلات سلامتی زیادی برای نوزاد شود.
  • وزن کم هنگام تولد: افسردگی در دوران بارداری همچنین می تواند منجر به وزن کم هنگام تولد در نوزاد شود که با خطر بیشتر مشکلات سلامتی و تاخیر در رشد همراه است.
  • مشکلات رفتاری: کودکان مادرانی که در دوران بارداری افسردگی را تجربه کرده‌اند ممکن است بیشتر در معرض مشکلات رفتاری مانند پرخاشگری، اضطراب و افسردگی باشند.
  • تأخیرهای شناختی و رشدی: مطالعات نشان داده اند که افسردگی مادر در دوران بارداری می تواند با تأخیرهای شناختی و رشدی کودک از جمله مشکلات رشد زبان، مهارت های حرکتی و عملکرد تحصیلی همراه باشد.
  • افزایش خطر مشکلات سلامت روان: کودکان مادرانی که در دوران بارداری افسردگی را تجربه کرده‌اند ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به مشکلات سلامت روانی مانند افسردگی، تکامل ذهنی نوزاد، اضطراب و اختلال کمبود توجه/بیش‌فعالی (ADHD) باشند.

به دنبال درمان افسردگی در دوران بارداری برای کاهش خطر این پیامدهای منفی مهم است. اگر در دوران بارداری علائم افسردگی را تجربه می کنید، با پزشک و مشاوره صحبت کنید. آنها می توانند به شما کمک کنند تا یک برنامه درمانی بی خطر برای شما و کودکتان ایجاد کنید.

مقالات مشابه مناسب شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *