مجله پیانو
فواید زود خوابیدن کودکان

تاثیر و فواید زود خوابیدن کودکان را بدانید

فواید زود خوابیدن کودکان را بهتر است بدانید، زیرا خواب منظم کودک باعث می شود تا رشد جسمانی و ذهنی خوبی داشته باشد. خواب کافی برای سلامت جسمی و روانی کودکان ضروری است و زود خوابیدن می تواند چندین اثر مثبت و فواید داشته باشد.

کودکان باید انرژی بالایی داشته باشند تا بتوانند فعالیت های روزانه خود را با سرحالی و شادابی بگذرانند به همین دلیل یکی از نیازهای آن ها برای داشتن روز خوب، استراحت کافی می باشد.

اگر خواب کودک به میزان کافی نباشد با انرژی که از دست می دهند باعث می شود سیستم ایمنی کودکان ضعیف شده که در نهایت با بیماری های مختلفی رو به رو خواهند شد که ضرر بسیاری برایشان خواهد داشت.

فواید زود خوابیدن کودکان

اهمیت و فواید زود خوابیدن کودکان

فواید زود خوابیدن کودکان بسیار می باشد که مهمترین آن داشتن بدنی سالم و سرحال می باشد. اگر دقت کرده باشید هر چه کودک شما دیرتر به رخت خواب برود رفتار او کاملا تغییر می کند و گریه ها و بی حوصلگی هایش آغاز می شود اما از آنجایی که کودکان به شدت کنجکاو هستند علاقه دارند پا به پای بزرگترها بیدار بمانند که این موضوع باعث می شود خوابیدن آن ها برای خودشان سخت تر شود در نتیجه خانواده ها باید محیط را برای زود خوابیدن کودکان فراهم کنند که بهترین زمان برای خوابیدن آن ها ساعت 9 شب می باشد.

والدین باید توجه داشته باشند که نه تنها مقدار و زمان خوابیدن کودکان مهم می باشد بلکه ساعتی که برای خواباندن آن ها انتخاب می کنید نیز می تواند بر روی سلامت کودک تاثیر بسزایی بگذارد به همین دلیل محققان می گویند بهترین زمان خوابیدن کودک ساعت 9 شب تا 6 صبح می باشد و این کودکان بدن و ذهنی سالم تر دارند.

چاقی کودکان یکی از معضل هایی می باشد که این روزها بسیاری از کودکان درگیر آن می باشند زیرا خانه های آپارتمانی و غذاهای ناسالم و فست فودها باعث شده تا کودکان به سمت چاقی بروند اما خوابیدن درست و به موقع می تواند از این موضوع جلوگیری کند.

  • سلامت جسمانی:

طبق تحقیقاتی که انجام شده است کودکانی که زودتر می خوابند بدنی سالم و اندامی خوش فرم تر دارند و کودکانی که دیر به رختخواب می روند ابتلا به چاقی در آن ها بسیار بالا می رود و فعالیت بدنی آن ها به دلیل خستگی که دارند کاهش پیدا می کند و این روند همیشه ادامه دار می شود که در نهایت بدنی همیشه خسته و اندامی چاق خواهند داشت.

طبق بررسی هایی که انجام شده است افرادی که دیرتر می خوابدن ساعات خود را مشغول تماشای تلویزیون و یا بازی های یارانه ای هستند که همین موارد باعث می شود سلامت آن ها به خطر بی افتد در نتیجه والدین باید کمی سختگیرانه تر به این موضوع بپردازند چرا که سلامتی فرزندشان در خطر می باشد.

برخی والدین تصور می کنند که هر چه کودک دیرتر به رختخواب برود خسته تر می شود در نتیجه خواب راحت تری را تجربه می کند اما بهتر است بدانید که تنها یک تصور اشتباه دارید و هر چه کودک قبل از ساعت 9 به رختخواب برود و محیط برای خوابیدن او فراهم باشد فرزند شما خواب عمیق تری خواهد داشت.

در نتیجه بدن او در حال استراحت بود و سلامتی جسمی و ذهنی بالاتری نسبت به کودکانی که دیر می خوابند خواهد داشت. کودکانی که زود می‌خوابند احتمال بیشتری دارد که وزن سالمی داشته باشند، زیرا کمبود خواب با چاقی مرتبط است. علاوه بر این، خواب کافی می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش دهد.

فواید زود خوابیدن کودکان

  • فواید زود خوابیدن کودکان و سلامت ذهن آن ها:

محققان می گویند یکی از فواید زود خوابیدن کودکان تاثیر مثبتی است که بر توانایی شناختی آنها می گذارد چرا که زمانی که کودک به خواب می رود مغز به بازسازی می پردازد و هورمون های رشد را آزاد کرده و تقویت حافظه را قوی می کند.

هر چه حافظه خاطرات ثبت شده ی بی اهمیت داشته باشد آنها را پاک کرده و فضای کافی برای ثبت موارد مورد نیاز را باز می کند. خواب کافی برای یادگیری و تثبیت حافظه بسیار مهم است و کودکانی که زود می‌خوابند به احتمال زیاد در مدرسه عملکرد بهتری دارند.

تحقیقات سنجش هوش کودکان نشان داده است که هر چه خواب کودک به تاخیر بی افتد و هر یک ساعت دیر خوابیدن آن ها در شب بیشتر شود و این روند در طول هفته ادامه پیدا کند نمره هوشی و آی کیو آن ها کاهش پیدا می کند.

  • کارایی و انرژی بالا:

زمانی که فرزند شما به موقع خوابیده باشد می تواند سرحال از رختخواب خود برخیزد و همین یک مورد کافی است تا یادگیری بالاتری داشته باشد این موضوع به خصوص برای کودکان و افرادی که به مدرسه می روند بسیار حائز اهمیت می باشد.

کمبود خواب می تواند منجر به تحریک پذیری و نوسانات خلقی در کودکان شود، در حالی که خواب کافی می تواند به تنظیم احساسات و رفتار آنها کمک کند. این می تواند منجر به روابط بهتر با همسالان و اعضای خانواده شود.

خواب کافی می تواند به بالا رفتن تمرکز کودکان کمک بالایی کند و خواب کم می تواند به بیش فعالی کودکان دامن زده و رفتارهای پرخاشگرانه و بی توجهی آن ها را به یادگیری مسائل افزایش دهد.

فواید زود خوابیدن کودکان

  • کاهش خطر مشکلات سلامت روان:

کم خوابی با افسردگی و اضطراب در کودکان مرتبط است، در حالی که خواب کافی می تواند به کاهش خطر این مشکلات و سایر مشکلات سلامت روان کمک کند.

راه های موثر برای زود خوابیدن کودک

یکی از مهمترین و تاثر گذارترین مسائل برای تربیت کودکان شاد، والدین می باشند که مهترین الگوی کودک شناخته شده اند و تاثیر بسیاری بر روی رفتارهای او می گذارند در نتیجه اگر تمایل دارید ساعت خواب فرزندتان را تغییر دهید بهتر است وانمود کنید که شما هم در این ساعت تمایل به خوابیدن دارید.

تا زمانی که فرزندتان به خواب برود در رختخوابتان بمانید با این روش می توانید او را عادت دهید تا در این ساعت به راحتی به رختخواب خود برود چرا که بدن به سرعت تغییرات را اعمال می کند.

سعی کنید از اجبار کردن کودک برای خوابیدن خودداری کنید. برخی والدین به اجبار فرزند را به اتاق خواب میفرستند که بخوابد سپس با صدای بلند تلویزیون تماشا می کند و با هم صحبت می کنند.

این یک اشتباه بزرگ می باشد و تنها باعث ناراحتی فرزندتان به هنگام خواب می شوید، بلکه بهتر است با کتاب خواندن برای کودکان و با صحبت کردن با آن ها کمک کنید تا خواب آرامی را تجربه کنند.

سعی کنید 2 ساعت قبل از خواب اجازه ندهید کودک با تبلت و یا موبایل بازی کند این ابزار باعث می شوند چشم کودک با نور آبی آسیب دیده و به سختی به خواب برود در نتیجه خاموش کردن این وسایل موجب ترشح ملاتونین می شود و این هورمون کمک می کند تا چرخه خواب در بدن کودک تنظیم شود.

والدین همیشه برای داشتن فرزندی سالم تلاش می کنند همچنین عقیده دارند که فرزندانشان باید همیشه در رفاه و آرامش کامل باشند به همین دلیل در انتهای این مقاله شما را دعوت می کنیم به دیدن سایت پیانو استایل که یک برند ایرانی پوشاک بچه گانه می باشد.

می توانید با خیالی آسوده بهترین و با کیفیت ترین لباس ها را برای فرزندان خود خریداری کنید همچنین می توانید برای خرید حضوری لباس بچه گانه به نمایندگی های برند پیانو استایل مراجعه کنید و با اطمینانی خاطر بهترین ها را برای فرزند خود خریداری کنید.

مقالات مشابه مناسب شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *