مجله پیانو
میوه ها برای کودکان

6 نوع سبزیجات و میوه ها برای کودکان

سبزیجات و میوه ها برای کودکان جایگاه ویژه ای در تغذیه و نمو کودکان دارد به همین دلیل ضروری است که در وعده های غذایی و میان وعده ها برای کودکان جای داده شود و استفاده آن ها در طول روز انجام گیرد اکثر میوه ها و سبزیجات دارای انواع مواد مغذی و ویتامین ها هستند که برای تکامل جسمی، ذهنی و سلامتی کودک بسیار مفید می باشند.

تغذیه کودک در سن یک سالگی بسیار مهم می باشد و باید توجه زیادی به آن شود چرا که اوج رشد کودک شما در این سن می باشد و اگر تغذیه ی مناسبی نداشته باشد در آینده می تواند باعث بروز مشکلات اساسی شود. در رژیم غذایی کودکان باید تمامی مواد مغذی و ویتامین ها گنجانده شوند تا در آینده کودک با کمبود این مواد مغذی روبه رو نشود و در رشد او اختلالی به وجود نیایید.

آشنایی با میوه ها برای کودکان می تواند به شما کمک کند تا رژیم غذایی فرزندتان را به درستی پیش بگیرید چرا که کودکان به مصرف غذاها و میوه های مفید برای رشدی بهتر نیازمند هستند. بنابراین زمانی که کودک شروع به خوردن غذای کمکی می کند کم کم و به مرور زمان می توانید میوه و سبزیجات را به رژیم غذایی آن ها اضافه کنید.

میوه ها برای کودکان

بهترین سبزیجات و میوه ها برای کودکان

نوزادان زمانی که سن 6 ماهگی را می گذرانند می توانند به آرامی در کنار تغذیه با شیر مادر غذاهای جامد وملایم را استفاده کنند و والدین باید غذاها و مواد مغذی مفید را به رژیم غذایی آن ها اضافه کنند. سبزیجات و میوه هایی که می توانید به کودکان خود بدهید عبارتند از:

  • کدو تنبل:

یکی از اولین غذاهایی که کودکان به آن علاقه مند می شوند کدو تنبل می باشد چرا که هم خوش طعم می باشد و هم بافتی سبک و نرم داردو کدو تنبل دارای ویتامین A و C و سزشار از فیبر می باشد که برای سیستم گوارش کودکان بسیار مفید می باشند. طرز تهیه آن به این صورت است که کدو را کاملا پخته و قسمت گوشتی آن را جدا کنید و به صورت پوره در آورید و اگر کودکتان به سنی رسیده که می تواند نمک استفاده کند مقداری به آن نمک بزنید تا خوش طعم شود.

  • موز:

همان طور که گفته شد میوه ها برای کودکان بسیار مفید می باشند و از آنجایی که کودک به سنی رسیده است که برای تحرک نیاز به انرژی بالا دارد مور می تواند گزینه ای درست باشد چرا که تامین کننده انرژی کودک است. موز منبعی از کربوهیدرات، ویتامین کودکان و مواد معدنی لازم برای رشد کودک است. دقت داشته باشید باید آن را به صورت پوره درآورده و به عنوان میان وعده به فرزند خود دهید.

  • هویج:

بتاکاروتن در هویج بسیار است که منبعی خوب برای دریافت انرژی می باشد که سرشار از ویتامین A می باشد. این میوه برای رشد کودک و تقویت قوه ی بینایی بسیار موثر عمل می کند برای تهیه آن را به شکل پوره درآورده و برای طعم دار کردن آن را کمی شیرین کنید.

میوه ها برای کودکان

  • گل کلم:

این نوع سبزیجات را زمانی استفاده کنید که دوره دندان در آوردن کودک به پایان رسیده و می تواند غذاهای جامد را مصرف کندو گل کلم دارای بافتی محکم و سفت می باشد و بهتر است آن را بخارپز کنید و به شکل پوره درآورید جویدن آن رای کودک کمی چالش برانگیز می باشد.

  • اسفناج:

این نوع سبزیجات دارای خواص بسیار بالایی می باشد و سرشار از آهن است. استفاده از آن به خون سازی بدن کمک می کند و انرژی لازم را به بدن کودک برای کشف دنیای پیرامون خود می دهد. اسفناج را بپزید و به شکل پوره درآوردید و برای طعم دار کردن آن کمی نمک بزنید.

  • آووکادو:

یکی از میوه های وارداتی که قیمتی بالا دارد و سرشار از آنتی اکسیدان های مختلفی است آووکادو می باشد که مهترین عملکرد آن برای بدن تقویت سیستم ایمنی بدن می باشدو باعث می شود مقاومت بدن در برابر عوامل بیماری زا بیشتر شود.

آووکاد منبعی از چربی های اشباع نشده می باشد که به رشد مغز کودکان کمک بسزایی می کند و به جذب ویتامین های محلول در چربی مانند  K،A ، D و E کمک می کند. یگی از مفید ترین میوه ها برای کودکان می باشد زیرا دارای فیبر است که به سیستم گوارش کمک بالایی می کند و از یبوست کودکان جلوگیری می کند.

میوه ها برای کودکان

اولین میوه های برای کودکان

برخی میوه ها را می توانید از زمانی که شروع به دادن غذای کمکی به فرزندتان می کنید در رژیم غذایی آن ها جای دهید:

  • سیب رنده و یا پوره شده: یکی از اولین میوه ها برای کودکان کهمنبعی غنی از ویتامین سی می باشد و با استفاده از آن بدن می تواند آهن غذا را به خوبی جذب کند. باعث تقویت سیستم ایمنی بدن کودک می شود و یبوست را در کودکان کاهش می دهد.
  • موز پوره شده: سرشار از پتاسیم می باشد که برای تقویت عملکرد عضلات مفید است.
  • هلو: این میوه برای کودکان بسیار مفید است زیرا می تواند به افزایش گلبول های سفید خون کمک کند و سرشار از ویتامین های سی و آ می باشد.
  • گلابی و زرد آلو: این نوع میوه ها به راحتی هضم می شوند و دارای مواد مغذی بسیاری هستند.
  • انبه: کودک از 6 تا 8 ماهگی به بعد می تواند از این میوه استفاده کند. انبه برای سلامت بدن و تقویت سیستم ایمنی بسیار مفید است و دارای ویتامین ب6 و پتاسیم می باشد با بافت نرم و راحتی که دار باعث شده برای کودکان جذاب باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *