مجله پیانو
کتاب خواندن کودکان

کتاب خواندن کودکان و 5 روش برای علاقه مند کردن آن ها به مطالعه

کتاب خواندن کودکان و علاقه مند کردن آن ها به مطالعه روش های مختلفی دارد که والدین باید قبل از ورود فرزندشان به مدرسه آن ها را بدانند و به فرزندشان آموزش دهند که چگونه کتاب بخوانند. نه تنها کتاب های درسی بلکه کتاب های دیگری هستند که مناسب با گروه سنی کودکان در بازار موجود می باشند که می توانند به سطح درک، هوش و فهم کودکان کمک شایانی کنند.

حتی زمانی که کودک شما توانایی خواندن ندارد شما می توانید با صرف زمان و با خواندن کتاب های آموزشی، علمی و سرگرم کننده به او آموزش دهید که کتاب ها ارزش بالایی دارند و او را به خواندن و بالا بردن اطلاعاتش تشویق کنید.

کتاب خواندن کودکان

کارشناسان می گویند کودکانی که قبل از شروع سال تحصیلی، با کتاب خواندن و مطالعه کتاب های مختلف آشنا و علاقه مند می شوند راحت تر می توانند دوران مدرسه و تحصیل خود را بگذرانند و همچنین علاقه و موفقیتشان به درس تا سال های طولانی و در بزرگسالی با آن ها باقی خواهد ماند. بهتر است به جای خرید عروسک و اسباب بازی های مختلف برای فرزند خود کتاب های شعر و یا داستانی خریداری کنید و او را تشویق به مطالعه کنید و کتاب خواندن کودکان خود را تقویت کنید.

کتاب خواندن کودکان

امروزه اکثر والدین گوشی های هوشمند و یارانه ها را جایگزین کتاب خواندن کودکان کرده اند که این موضوع می تواند آسیب های بزرگی به فرزند شما طی سال های آینده وارد کند و ذهن و درک او را از خواندن کتاب های مفید دور کند. کودکانی که سن آن ها مناسب برای خواندن کتاب نمی باشد به تصاویر بیشتر واکنش نشان می دهند کتاب هایی با تصاویر رنگی را دوست دارند و آن ها را مانند وسیله ی بازی و سرگرمی میبینند در نتیجه بهتر است از کتاب های مناسب با این گروه سنی استفاده کنید و متن های آن را با صدایی بلند برایشان بخوانید.

کتاب خواندن کودکان

 

روش های مختلف برای علاقه مندی کودکان به کتاب

الگوی اکثر کودکان والدین هستند و برای اینکه کودک شما روحیه کتاب خواندن داشته باشد بهتر است اول از خودتان شروع کنید چرا که آن ها از شما سرمشق میگیرند. والدین لطافت و گرمی خاصی در بیان مطالب دارند چیزی که حتی یک معلم هم نمی تواند به کودک انتقال دهد و همین موضوع باعث می شود تا کودکان مطالب را از زبان والدین خود بهتر درک کنند و به خواندن کتاب علاقه مند شوند و در این زمان است که ارتباط با کودکان اتفاق خواهد افتاد.

زمانی که والدین در زمان های بیکاری، خود را با مطالعه کتاب مشغول می کنند و آن را با هیجان و شادی برای فرزندانشان توصیف می کنند، کودک متوجه می شود که می تواند زمان و ساعات شاد و پر هیجانی را با مطالعه کسب کند به همین دلیل ترغیب می شود تا ساعاتی را به خواندن کتاب های مورد علاقه ی خود بپردازد.

کتاب خواندن کودکان

کتاب های مختلف را برای کودک خود بخوانید و آن ها را خریداری کنید تا علاقه ی فرزند خود را به یک موضوع دریابید مثلا کتاب هایی در مورد ستارگان و سیاره ها، کتاب های حیوانات، کتاب های معرفی کشورها و یا شعرها و داستان های تاریخی و… این ها می توانند به شما کمک کنند تا علاقه فرزند خود را در مورد موضوع کتاب پیدا کنید.

خواندن مطالب و کتاب خواندن کودکان، کمک به درک مطالب و تقویت و پرورش دایره لغات کودک می شود. زمانی که تصمیم گرفته اید برای فرزند خود کتابی را بخوانید بهتر است برای جذب او، لحنتان را تغییر دهید. مثلا: برای هر کدام از شخصیت های داستان، از لحنی خاص استفاده کنید که داستان برای کودک هیجان انگیز و جذاب شود.

کتاب خواندن کودکان

خرید کتاب های مناسب سن او را فراموش نکنید. زمانی که کودک شما می تواند موضوع داستان مورد علاقه اش را انتخاب کند این خرید را به عهده ی او بگذارید اما توجه داشته باشید موضوع کتاب نباید ساده و یا خیلی پیچیده باشد. اجازه دهید برای انتخاب و خرید کتاب مورد علاقه اش خودش پیشنهاد دهد تا خواندن آن برایش لذت بخش باشد.

کتاب خواندن کودکان

خواندن را اشتراکی کنید. لزومی ندارد فقط شما کتاب یا روزنامه ها را بخوانید اجازه دهید او نیز این کار را برای شما انجام دهد. زمانی که تصمیم میگیرد برایتان کتاب و یا روزنامه ای را بخواند به دقت به او توجه کنید این راه می تواند او را به خواندن علاقه مند کند و اعتماد به نفس فرزند شما را بالا ببرد. حتی می توانید از او بخواهید برای خواهر و یا برادر خود کتاب و داستان بخواند. این روش می تواند رابطه ی بین آن ها را قوی و محکم کند و در کتاب خواندن کودکان تاثیر مثبتی بگذارد.

کتاب خواندن کودکان

زمان دهی به کودک برای علاقه مندی به کتاب خواندن بسیار مهم است. برخی کودکان علاقه ای به کتاب خواندن ندارند و حتی علاقه ندارند که والدینشان برایشان داستان و یا کتاب بخوانند در این مواقع بهتر است به کودک خود زمان دهید و با صبوری و خونسردی با او رفتار کنید و تلاش کنید تا به کشف استعداد کودکان برسید و در هر حوزه ای که واکنش مثبت نشان داد برایش کتاب بخرید.

تکرار هر روزه کتاب خواندن کودکان می تواند به رشد و کشف استعدادهای کودک کمک بزرگی کند. با کودک خود کتاب بخوانید و موضوعی را برای بحث کردن با او پیدا کنید و اجازه دهید نتیجه گیری خود را پس از مطالعه بیان کند. اگر این کار هر روز تکرار شود تبدیل به یک عادت می شود. توجه داشته باشید که زمان خواندن کتاب باید مناسب و با لذت فرزند شما انجام شود در غیر اینصورت نتیجه ای عکس خواهید گرفت.

کتاب خواندن کودکان

مطالعه کودکان در ایران

بهترین مکان برای کتاب خواندن کودکان و تربیت کتاب خوانی کودک و نوجوان کتابخانه ها هستند محیطی عمومی که برای مطالعه کتاب تعبیه شده است. یکی از امن ترین محیط ها برای خواندن کتاب که فرزند شما می تواند با افراد کتاب خوان در ارتباط باشد و این موضوع می تواند او را تشویق به مطالعه و پیشرفت های قابل توجهی کند. سرمایه گذاری روی قشر کودک و نوجوان برای خواندن کتاب بسیار اهمیت دارد چرا که مهمترین گروه سنی جامعه محسوب می شوند.

کتاب خواندن کودکان

 

زمانی که کودک شما بین 5 تا 6 سال سن دارد نمی تواند حروف را به درستی کنار هم قرار دهد و کلمات را بسازد زیرا ارتباطات عصبی مغز آن قدر رشد نکرده است اما در برخی از کودکان این رشد سریع تر انجام می گیرد. اغلب کودکان در این سن فقط کتاب را در دستشان می گیرند که همین موضوع می تواند برای رشد او کافی باشد و کودک را علاقه مند به خواندن کتاب کند. در این زمان کافیست والدین برای رشد فرزندان خود به خواندن کتاب برای او بپردازند و در عین حال کتاب های هیجان انگیز را برای این کار استفاده کنند و این موضوع را تبدیل به یک سرگرمی برای کودک کنند.

مقالات مشابه مناسب شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *