مجله پیانو
تکرر ادرار در کودکان

علل تکرر ادرار در کودکان چیست و راه های درمان آن

تکرر ادرار در کودکان یکی از مسائلی است که اکثر والدین با آن برخورد کرده اند. والدین حتما تعداد دفعات دفع ادرار و مدفوع کودک خود را تحت کنترول دارند تا بتوانند اینگونه وضعیت سلامت فرزند خود را بررسی کنند. اما برخی مواقع ممکن است دفع ادرار بیشتر از آنچه همیشه بوده است اتفاق بی افتد در این مواقع کودک دچار تکرر ادرار شده است .

به طور طبیعی زمانی که فرزند خود را از پوشک می گیرید، تقریبا کودک باید 12 بار در روز ادرار خود را دفع کند اما زمانی که کودک رشد می کند و مثانه نیز بزرگ تر می شود تعداد دفعات کمتر می شود و بین 4 تا 5 بار در روز اتفاق می افتد. شب ادراری و یا ادرار در شلوار برای کودکان زیر 3 سال شایع می باشد اما پس از آن کودکان قادر به کنترول بهتر می  باشد.

در برخی کودکان مثانه پیش فعال و یا پر کار می باشد که در این مورد کودک نمی تواند اختیار خارج شدن آن را داشته باشد و یا آن را کنترول کند به همین دلیل به صورت مکرر ادار می کنند و این موضوع باعث می شود نتوانند به موقع خود را به دستشویی برسانند.

تکرر ادرار در کودکان عارضه ای است که به ظاهر مشکل جز رفتن به دستشویی به صورت پی در پی ندارد  اما گاهی می تواند باعث بروز عفونت ادراری باشد که این اتفاق برای او رخ می دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با بیماری مننژیت و یا آبله مرغان به مجله پیانو استایل مراجعه کرده و بیشتر بدانید.

علل تکرر ادرار در کودکان

علل تکرر ادرار در کودکان

زمانی که کودک شما دچار تکرر ادار شده است و نمی تواند خروج ادرار خود را کنترول کند بهترین و اولین قدم برای پیدا کردن دلیل آن مشورت و مراجعه به یک متخصص می باشد. مهمترین نشانه ی تکرر ادرار در کودکان این است که کودک به طور مرتب در دستشویی می باشد و بین 10 تا 30 بار در روز ادرار می کند.

این مشکل بیشتر برای کودکان 3 تا 8 سال رخ می دهد که در هر باری که به دستشویی می رود نمی تواند کاملا ادرار خود را دفع کند و یا احساس می کند که مثانه ای پر دارد اما زمانی که به دستشویی می رود مقدار بسیار کمی ادرار از او خارج می شود.

طی تحقیقاتی که توسط پزشکان انجام شده است مسائل مختلفی باعث بروز این مسئله می شوند مانند: اضطراب در کودکان، استرس، مسائل روانی که نقش مهمی در بروز این مشکل دارند. به طور کل علل تکرر ادرار در کودکان متفاوت می باشد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

عفونت مجاری ادرار

  • عفونت مجاری ادرار:

یکی از مهمترین دلایل برای تکرر ادرار در کودکان عفونت در دستگاه و مجاری ادرار می باشد. در این صورت ادرار با سوزش و درد همراه می باشد که عفونت در مجاری ادرار را تقویت می کند. یکی از راه هایی که می تواند به بهبود و جلوگیری از این عفونت کمک کند شستن صحیح کودک پس از دفع ادرار و مدفوع می باشد. مدفوع یکی از راه های آلودگی و ایجاد عفونت در مجاری ادرار می باشد در نتیجه برای شستن کودک بهتر است از جلو به عقب شسته شود. این روش می تواند از ورود آلودگی ها و عفونت در روزه و دستگاه ادراری جلوگیری کند به خصوص در دختر بچه ها.

بیماری دیابت در تکرر ادرار کودکان

  • بیماری دیابت:

زمانی که هورمون های ضد ادرار که باعث کنترول خروج ادرار می شوند ناکافی باشند ممکن است باعث بروز بیماری دیابت بیمزه شوند. کودکانی که به این نوع دیابت دچار می شوند به غیر از تکرر ادرار دچار تشنگی های بسیار شدید می شوند که این ها نشانه ای از بی آبی بدن، ضعیف بودن بدن آن ها و بی اشتهایی در کودکان می باشد.

  • نقش سبک زندگی در تکرر ادرار:

سبک زندگی خانواده و کودک می تواند باعث تکرر ادرار در کودکان شود یعنی مصرف بیش از حد نوشیدنی های کافئین دار می تواند باعث پرکاری مثانه و تکرر ادرار شود همچنین استفاده بیش از حد ار ادویه ها برای کودکان، تندی ها، میوه هایی که حاوی اسید سیتریک هستند و شکلات ها این نوع موادهای غذایی می توانند فعالیت مثانه را افزایش دهند و باعث تکرر ادرار در کودکان شوند.

اجتناب از ادرار کردن به موقع

  • اجتناب از ادرار کردن به موقع:

خیلی از کودکان عادت دارند ادرار خود را نگه دارند و دیرتر به دستشویی بروند به همین دلیل دفعاتی که برای دفع ادرار می روند کمتر می شود و حجم ادرار در مثانه آن ها افزایش پیدا می کند و ماهیچه اسفنکتر که خروج ادرار را کنترل می‌کند، برای کاهش فشار بر مثانه، باید فعالیت زیادی داشته باشد. همین موضوع ممکن است باعث بروز تکرر ادرار در این کودکان شود.

درمان تکرر ادرار در کودکان

یکی از دلایل شایع تکرر ادرار عفونتهای ادراری می باشد. همین دلیل باعث شده تا آنتی بیوتیک یکی از راه های درمان باشد که پزشکان برای رفع عفونت ادراری آن را تجویز می کنند. یکی دیگر از دلایل، بهداشت فردی می باشد که باید این موضوع را به طور کامل و صحیح به فرزند خود آموزش دهید که چگونه قسمت تناسلی خودش را تمیزکند.

یکی دیگر از راه ها این است که کودک را تشویق به دستشویی کردن سر وقت کنید این موضوع که کودکان ادرار خود را بیش از حد نگه می دارند می تواند به دستگاه مجاری ادراری آن ها آسیب برساند در نتیجه هر سه ساعت یک بار او را به دستشویی ببرید.

درمان تکرر ادرار در کودکان

برای درمان کودکانی که مبتلا به دیابت نوع 1 می باشند باید رژیم غذایی مناسبی را پیش گرفت و میزان قند خون آن ها را به طور مرتب بررسی کرد و استفاده از داروهایی نظیر انسولین که، سطح قند خون را متعادل می کنند را فراموش نکنید که باید تحت کنترول پزشک باشد.

کدام علائم در تکرر ادرار نشانه بیماری نمی باشد؟

در برخی از موارد تکرر ادرار به دلیل بیماری زمینه ای و یا مشکلات دستگاه ادراری نمی باشد مانند:

  1. زمانی که کودک به هنگام دفع ادرار دردی را حس نمی کند.
  2. ادرار بوی طبیعی دار و رنگ آن غیر طبیعی نمی باشد.
  3. کودکانی که در طول روز بیشتر از شب ها ادرار می کنند.
  4. کودک در کنترول ادرار مشکلی ندارد و شورت خود را کثیف نمی کند.
  5. نوشیدن مایعات نرمال و مانند همیشه می باشد.
  6. کودک وزن نرمالی دارد و اخیرا وزن زیادی را از دست نداده است.

کدام علائم در تکرر ادرار نشانه بیماری نمی باشد؟

در انتهای این مقاله شما را دعوت می کنیم سایت پیانو استایل را مشاهده کنید. والدین همیشه تلاش می کنند تا کودکانی سلامت داشته باشند خرید لباس بچه گانه نیز یکی از مهمترین نکات برای خفظ سلامت آن ها می باشد.

در نتیجه می توانید بهترین برند لباس های بچه گانه را با قیمتی مناسب و کیفیتی بالا خریداری کنید تمام لباس های دخترانه و پسرانه از به روزترین مدل های روز دنیا می باشند که با بهترین پارچه ها و دوخت تولید می شوند.

مقالات مشابه مناسب شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *