مجله پیانو
عفونت گوش در کودکان

علت عفونت گوش در کودکان + علائم و درمان آن

عفونت گوش یکی از بیماری هایی که اغلب کودکان آن را تجربه می کنند.گوش میانی یکی از قسمت های مهم گوش محسوب می شود که پرده گوش تا قسمت بیضی شکل گوش درونی را شامل می شود.

گوش میانی که به عنوان حفره تمپان نیز شناخته می شود، فضایی پر از هوا و غشایی است که بین کانال گوش و شیپور استاش، حلزون گوش و عصب شنوایی قرار دارد. پرده گوش این فضا را از مجرای گوش جدا می کند.

گوش میانی شامل سه استخوان کوچک است – چکش (مالئوس)، سندان (اینکوس) و رکاب (رکاب). گوش میانی توسط پرده گوش از گوش خارجی جدا می شود و توسط یک راه باریک به نام شیپور استاش به پشت بینی و گلو متصل می شود. ساختاری حلزونی شکل، بخشی از گوش داخلی شما است.

برای کسب اطلاعات فرزند پروری و شناخت سیستم ایمنی بدن کودک می توانید مقالات مهم مجله پیانو استایل را مطالعه کنید همچنین برای خرید لباس بچه گانه و نگهداری از نوزاد و کودک خود می توانید از بهترین برند لباس ایرانی استفاده کنید که هم کیفیت بی نظیری دارد و هم تنوع و قیمت فوق العاده ای.

شناخت گوش

پرده گوش به عنوان یک مرز طبیعی بین گوش میانی و مجرای گوش عمل می کند. فشار در گوش میانی از طریق شیپور استاش حفظ می شود که در صورت عدم استفاده بسته می شود. هر بار که انسان قورت می دهد، شیپور استاش باز می شود و اجازه می دهد هوای تازه وارد حفره تمپان شود.

این یک گرادیان فشار ثابت را حفظ می کند. گاهی اوقات، این فشار با محیط بیرون از سر برابر نیست و اغلب به همین دلیل است که برخی افراد در هواپیما و در ارتفاعات بالاتر احساس ناراحتی می کنند.

حفره نیز نقش بسیار مهمی در توانایی شنوایی فرد دارد. در داخل گوش میانی، سه استخوان کوچک (اسیکول) یک زنجیره تشکیل می دهند و ارتعاشات صوتی را از پرده گوش به گوش داخلی هدایت می کنند. هنگامی که در گوش داخلی پر از مایع قرار می گیرند، صداها به تکانه های عصبی تبدیل می شوند و به مغز ارسال می شوند.

شناخت گوش

گوش از پوست بر روی غضروف کانتور تشکیل شده است و توسط ماهیچه ها و رباط ها در جای خود نگه داشته می شود. شکل ممکن است بسته به نوع بدن و فرد متفاوت باشد. گوش ها در دو طرف سر، نزدیک شقیقه و جایی که فک به جمجمه می رسد قرار دارد.

گوش به نام پینا نیز شناخته می شود و بیشتر به آن گوش می گویند. آشکارترین بخش سیستم شنوایی است. هر گوش به چندین ناحیه تقسیم می شود. اینها شامل لوبول، کونچا، حفره اسکفوئید و سایر قسمتها هستند.

گوش اولین قسمتی از بدن است که با محرک های شنوایی در تماس است. امواج صوتی قبل از ورود به مجرای گوش باید از بالای گوش عبور کند. سپس امواج از پرده تمپان (پرده گوش) عبور کرده و وارد گوش میانی می شوند.

در آنجا امواج صوتی مجموعه ای از استخوان ها را به ارتعاش در می آورند. این ارتعاشات به گوش داخلی پر از مایع منتقل می شود، جایی که صداها به سیگنال هایی تبدیل می شوند که از طریق سیستم عصبی به مغز ارسال می شوند.

علت عفونت گوش در کودکان چیست؟

علت عفونت گوش در کودکان چیست؟

نوزادان و کودکان خردسال بیشتر از کودکان بزرگتر دچار عفونت گوش میانی می شوند زیرا لوله های کوچکتری دارند (به نام شیپور استاش) که گوش میانی را به گلو متصل می کند. وقتی کودک شما سرما می‌خورد، میکروب‌های گلو می‌توانند به گوش میانی بروند و باعث عفونت شوند.

عفونت‌ها در لوله‌های کوچک‌تر راحت‌تر ایجاد می‌شوند و این غیرمعمول نیست که کودکان کوچک در یک سال، گاهی اوقات به اندازه یک بار در ماه، گوش‌های زیادی در یک سال داشته باشند.

عفونت گوش خارجی معمولاً به دلیل رطوبت بیش از حد در کانال است، به عنوان مثال پس از شنا. آنها همچنین می توانند در اثر آسیب به کانال ایجاد شوند (مانند خراشیدن یا تمیز کردن با هدفون).

علائم و نشانه های عفونت گوش در کودکان

نوزادان و کودکان ممکن است با عفونت گوش میانی و بیرونی گوش درد داشته باشند. این درد می تواند باعث تحریک پذیری شود. کودک شما ممکن است علائم سرماخوردگی را نیز داشته باشد (مانند آبریزش بینی، گلودرد).

علائم و نشانه های عفونت گوش در کودکان

عفونت گوش میانی در کودکان

از آنجایی که مایع پشت پرده گوش جمع می شود، باعث برآمدگی طبل و در نتیجه درد شدید می شود. گاهی اوقات پرده گوش آنقدر برآمده می شود که پاره می شود (به این حالت پرده گوش ترکیده می شود) و می بینید که ترشحات زرد رنگ غلیظی از گوش خارج می شود.

هنگامی که این اتفاق می افتد، کودکان اغلب به طور ناگهانی احساس بهتری می کنند، زیرا برآمدگی متوقف شده است. ترکیدن پرده گوش به طور معمول بدون درمان بهبود می یابد.

کودکان مبتلا به عفونت گوش میانی اغلب تب دارند – گاهی اوقات تب تنها علامت عفونت گوش در کودکان است.

عفونت گوش میانی در کودکان

عفونت گوش خارجی (اوتیت خارجی)

  • ممکن است ترشحاتی از گوش وجود داشته باشد، یا ممکن است کودک شما از احساس پری گوش خود شکایت کند.
  • گوش ممکن است قرمز و متورم باشد. قرمزی ممکن است فراتر از گوش گسترش یابد.
  • گوش ممکن است برای لمس و حرکت دردناک باشد.
  • ممکن است کودک شما تب داشته باشد.

عفونت گوش خارجی (اوتیت خارجی)

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

  • اگر فکر می کنید کودک شما ممکن است عفونت گوش داشته باشد، او را نزد پزشک عمومی ببرید.
  • عفونت گوش میانی ممکن است به ناحیه سفت و استخوانی پشت گوش سرایت کند. در صورت وجود قرمزی، تورم یا درد در این ناحیه، باید به پزشک عمومی یا بخش اورژانس محلی مراجعه کنید.
  • اگر کودک شما مکرر عفونت گوش دارد یا به نظر می رسد شنوایی او تحت تأثیر چسب گوش قرار گرفته است، باید شنوایی خود را توسط متخصص شنوایی (یک شنوایی شناس) آزمایش کند. پزشک عمومی شما همچنین ممکن است آنها را به یک متخصص اطفال یا متخصص گوش، حلق و بینی (ENT) ارجاع دهد.
  • آنتی بیوتیک ها اغلب برای درمان عفونت گوش میانی استفاده نمی شوند، زیرا اغلب توسط یک ویروس ایجاد می شوند. آنتی بیوتیک ها ویروس ها را درمان نمی کنند. در کودکان بسیار جوان یا بسیار ناخوشایند، در صورت وجود خطر عفونت باکتریایی، پزشک ممکن است دوره کوتاهی از آنتی بیوتیک ها را تجویز کند.
  • عفونت گوش خارجی همیشه نیاز به درمان با قطره آنتی بیوتیک دارد.

درمان عفونت گوش کودکان  و مراقبت در منزل

درمان عفونت گوش کودکان  و مراقبت در منزل

  • اگر کودک شما درد دارد، می توانید به او تسکین درد، مانند استامینوفن یا ایبوپروفن بدهید.
  • اگر پزشک برای کودکتان قطره گوش تجویز کرد، از کودکتان بخواهید تا گوش آسیب دیده رو به سقف دراز بکشد. قطره ها را داخل گوش بریزید و کودک خود را برای چند دقیقه در همان وضعیت نگه دارید تا قطره ها جذب شوند (یا یک گلوله پنبه را در گوش قرار دهید تا قطره ها در کانال باقی بماند).
  • کودکان مبتلا به عفونت گوش خارجی باید به مدت یک هفته از شنا کردن خودداری کنند تا عفونت بهبود یابد.
  • اگر کودک شما روی دو یا چند بالش قرار بگیرد، ممکن است شب ها بهتر بخوابد (فقط در صورتی این کار را انجام دهید که کودک شما به اندازه کافی بزرگ باشد که از بالش استفاده کند).
  • اجازه ندهید کسی در خانه یا اطراف فرزندتان سیگار بکشد. نشان داده شده است که دود سیگار مانع از خروج مایعات از پرده گوش می شود.
  • بیشتر کودکان از مشکلات گوش میانی (از جمله چسب گوش) بیشتر می‌شوند و وقتی بزرگ‌تر می‌شوند گوش‌های کامل و سالمی با شنوایی طبیعی دارند.

مقالات مشابه مناسب شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *