مجله پیانو
سنجش هوش کودکان

سنجش هوش کودکان در سنین مختلف

بررسی و سنجش هوش کودکان اهمیت بسیار بالایی دارد. همان طور که می دانید کودکان به سرعت در حال رشد هستند و اگر در رشد آن ها اختلالی ایجاد شود و یا متوقف شود در بزرگسالی امکان اینکه مشکلات بیشتری برای او به وجود بیایید بسیار بالا است.

تست و سنجش هوش کودکان در سنین 2 تا 3 سالگی اهمیت بسیار بالایی دارد زیرا رشد کودک در این سن سرعت بالایی دارد و اگر در این سنین کودک مشکلی کوچک داشته باشد به سرعت می توان آن را تشخیص داد و روند درمان را طی کرد. اما به طور کلی بهترین زمان برای انجام سنجش هوش کودکان در سن 7 سالگی کودک می باشد چرا که به میزان کافی رشد داشته و IQ کودک را نمی توان در سنین 1 تا 4 سالگی پیش بینی کرد زیرا نمره هوشی تا قبل از 7 سالگی ثابت نمی باشد.

در این باره که تست و سنجش هوش کودکان موثر است و باید انجام شود مخالفت ها و موافقت هایی وجود دارد که آیا انجام این تست ها صحیح می باشد یا خیر؟ اما دلیل اینکه سنجش انجام می شود تعیین ضریب هوشی IQ می باشد که می توان با کمک آن رفتار کودک را در سال های آتی پیش بینی کرد همچنین روشی عالی برای پیشرفت های تحصیلی محسوب می شوند. البته با سنجش هوش کودکان می توان به اختلالات یادگیری و یکسری ضعف های کودک نیز پی برد.

سنجش هوش کودکان

 

بهر هوشی چیست؟

بهر هوشی مقیاسی است برای اندازه گیری این مسئله که آیا کودک با توجه به سنی که دارد رشد ذهنی کافی نیز داشته است. با یکسری آزمون هایی که از کودکان گرفته می شود می توان سن عقلی و ذهن کودک را محاسبه کرد و اینگونه متوجه می شوند که آیا کودک رشد مناسبی داشته است یا خیر.

سن عقلی یعنی آیا کودکی کع 5 سال سن دارد آیا به میزان و اندازه یک کودک 6 یا 7 ساله متوجه موضوعات می شود در اینصورت اگر سن عقلی کودک با سن تقویمی او برابر باشد میزان بهر هوشی کودک 100 می باشد. این تست ها با آزمون های مختلف انجام می شود که به آن ها تست هوشی گفته می شود.

بهترین زمان برای سنجش هوش کودکان

  • سنجش هوش کودکان پس از تولد:

زمانی که نوزاد متولد می شود پزشکان یک تست هوشی کلی که پنج گانه می باشد از او میگیرند که به آن آبگار گفته می شود.5 نشانه در کودکان که مورد بررسی قرار می گیرد شامل: تنفس، ضربان قلب، رنگ پوست، ضربان نبض و واکنش های نوزاد در برابر اطراف می باشد. با این نشانه ها پزشکان به سلامت و یا عدم سلامت نوزاد پی خواهند برد و کودکانی که با مشکل هوشی مواجه هستند نمره کمتری در این تست خواهند گرفت یعنی در این نشانه ها عملکرد ضعیف تری نسبت به نوزاد سالم خواهند داشت.

سنجش هوش کودکان

 

  • سنجش هوش کودکان از تولد تا 2 سالگی:

مهمترین و حساس ترین سنی که کودک آن را طی می کند از زمان تولد تا 2 سالگی می باشد. در این زمان سنی کودک رشد بسیار چشمگیری دارد و جسم آن ها به سرعت رشد خواهد کرد و بیشتر رشد آن ها در توانایی های جسمی می باشد و نمی توانند به راحتی صحبت کنند و ارتباط کلامی برقرار کنند.

به همین دلیل نمی توان توانایی هوشی آن ها به طور دقیق بررسی کرد اما با توجه به عملکرد جسمانی و حرکتی آن ها می توان پی به توانایی های آن ها برد. در این مرحله از سنجش هوش کودکان تست هایی مانند: پرتاب کردن، دویدن، راه رفتن، نشستن و … بررسی می شود. درسته است که این نشانه ها می تواند از هوش کودک باشد اما همچنان دقت بالایی در این تست ها نیست و نمی توان به طور دقیق آن ها را تایید کرد.

  • سنجش هوش کودکان قبل از ورود به مدرسه:

یکی از مهمترین سنجش ها را می توانید قبل از ورود کودک به پیش دبستانی انجام دهید که در آن می توان میزان هوش کودک را مورد بررسی قرار داد. در این سن می توان هم به لحاظ جسمی کودک را بررسی کرد و هم به لحاظ ذهنی زیرا کودک توانایی ارتباط کلامی را دارد و به راحتی می توانند در این دو زمینه یعنی حرکتی و جسمانی، کلامی و ذهنی او را مورد سنجش قرار داد.

در نتیجه می توان از این روش ها پی به توانایی های هوشی کودک برد و میزان IQ او را بررسی کرد. البته که توجه داشته باشید این تست ها باید توسط متخصصین انجام شوند تا تایید شوند چرا که این تست ها نه تنها توانایی های ذهنی کودک را مشخص می کنند بلکه مشکلات رفتاری و مغزی کودکان را می توانند تا حدودی مشخص کنند.

  • سنجش هوشی کودکان در مدرسه:

یکی از سنجش های هوش کودکان را می توانید در دوران مدرسه انجام دهید البته که برخی از متخصصان اعتقاد دارند که این سن دیگر برای بررسی میزان هوش کودک دیر می باشد ولی این سنی است که کودکان از توانایی های جسمانی، کلامی، توانایی های اجتماعی و … بهره برده اند و این توانایی ها را تا حد زیادی کسب کرده اند و به راحتی می توان به ضریب هوشی بالا و یا پایین آن ها پی برد به همین دلیل بهتر است انجام شود.

سنجش هوش کودکان

طبقه بندی ضریب هوشی کودکان بر اساس تست IQ

کودکان تیز هوش از یک ضریب هوشی یکسانی بهرمند نیستند به همین دلیل آن ها را باید طبقه بندی کرد چرا که نیازهای آموزشی آن ها یکسان نمی باشد و هر چه نمره هوشی آن ها از 100 فاصله بگیرد نیاز آن ها نیز تغییر می کند.

  1. ضریب هوشی ۱۱۵ تا ۱۲۹: تیزهوش خفیف
  2. ضریب هوشی ۱۳۰ تا ۱۴۴: تیزهوش متوسط
  3. ضریب هوشی ۱۴۵ تا ۱۵۹: بسیار تیزهوش
  4. ضریب هوشی ۱۶۰ تا ۱۷۰: تیزهوش استثنائی
  5. ضریب هوشی ۱۸۰: افراد برگزیده و کودکان نابغه

مقالات مشابه مناسب شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *