مجله پیانو
کودکان پرخاشگر

خصوصیات کودکان پرخاشگر + راه هایی برای آرام کردن کودک پرخاشگر

برخی والدین هستند که از کودکان پرخاشگر خود ناراضی هستند و از این موضوع شکایت دارند. در مرحله اول بهتر است بدانید خشم یک احساس طبیعی در درون هر انسانی می باشد که کودکان مستثنی از این موضوع نیستند.

تنها تفاوت خشمگینی کودکان در مسائل پیش پا افتاده می باشد برای مثال کودک خشمگین و ناراحت از این موضوع است که چرا برادرم اسباب بازی مرا برداشته، چرا همبازی من قبل از من سوار بر تاب شده است و…. که برای برخی والدین موضوعی کم اهمیت می باشد و با توجه نکردن به آن به پرخاشگری کودک دامن می زنند.

البته باید بدانید که واکنش های تهاجمی می تواند پرخاشگری را در فرزند شما گسترش دهد به همین دلیل باید کودک را همیشه تشویق به آرامش کنید و سپس ناراحتی و عصبانیت او را بپرسید.

کودکان پرخاشگر قادر نیستند به کنترول خشم خود نیستند و نمی توانند آن را مدیریت کنند به همین دلیل باید به آن ها آموزش دهید که چگونه ناراحتی خود را برطرف کنند چرا که اگر نتوانند به خوبی خشم خود را مدیریت کنند امکان دارد پشیمانی های جبران ناپذیری رخ دهد.

قبل از هر چیزی باید به این موضوع که چرا فرزند شما عصبانی می شود و میزان عصبانیت و پرخاشگری او چقدر است پی ببرید تا بتوانید قدم های دیگر را برایش بردارید.

کودکان پرخاشگر

خصوصیات کودکان پرخاشگر را بدانید

اگر تصور می کنید که کودک پرخاشگری دارید حتما یکی از این موارد را در او دیده اید: اگر فرزند شما خواهر یا برادری دارد مدام در حال هل دادن،مسخره کردن، دادنو فریاد زدن و … می باشد. اما بهتر است کودکان پرخاشگر را به خوبی بشناسید و ویژگی های رفتاری آن ها را بدانید:

  • در بیشتر مواقع آرامش خود را به سرعت از دست می دهند و عصبانیت آن ها شدت بالایی دارد.
  • تمرکز کودکان در رفتارآن ها کاملا نمایان می شود کودکان پرخاشگر به سرعت تمرکز خود را از دست می دهند و صبر بسیار کمی دارند.
  • به سرعت امید خود را از دست می دهند و ناامید می شوند.
  • حمله های جسمی دارند و سن فرد مقابل برایشان فرقی ندارد.
  • بیشتر مواقع آن ها را ناراحت، آشفته و بدخلق می بینید.
  • در کلاس درس و مدرسه نمی توانند رابطه ای عمیق برقرار کنند، همچنین در کلاس و فعالیت های گروهی ضعیف عمل می کنند.
  • رابطه اجتماعی ضعیفی دارند. کودکان پرخاشگر غالبا در پیدا کردن دوست بسیار ضعیف هستند.
  • دائما در خانه در حال دعوا و مشاجره با اعضای خانواده هستند.
  • نمی توانند از هیچ قوانینی پیروی داشته باشند و سعی می کنند کاری که خود صلاح می دانند را عملی کنند.
  • رفتار و اشتباه خود را قبول نمی کنند و نمی پذیرند و افراد را مقصر خطاب می کنند.

کودکان پرخاشگر

چه چیزی باعث خشمگین شدن کودکان می شود؟

  • مشکلات و اختلافات خانوادگی:

یکی از مواردی که باعث می شود کودکان پرخاشگر داشته باشید و پرورش دهید مسائل خانوادگی هستند مانند: دعوا و بحث های خانوادگی، ​خواهر و برادرانی که آن‌ها را اذیت می‌کنند، نقل مکان کردن به یک محیط جدید، بیماری جدی در خانواده یا از دست دادن شغل نان آور خانواده، به صورت پرخاشگرانه عمل می‌کنند.

چنین تنش‌ها و تغییراتی باعث مضطرب شدن کودکان و همچنین والدین می‌شوند، و بعضی از کودکان با تبدیل شدن به یک فرد پرخاشگر یا مخرب به این عوامل استرس‌زا واکنش نشان می‌دهند، به خصوص اگر سایر اعضای خانواده احساسات خود را با روش‌های مشابه بروز دهند.

  • اختلالات یادگیری:

    حدود یک چهارم خلافکاران تهاجمی نوجوان دارای یک اختلال یادگیری خاص مانند دیسلکسیا هستند. (این مورد در حالت عکس صادق نیست: اکثر مبتلا به دیسلکسیا پرخاشگر نیستند). اگر فرزند شما مشکلی داشته باشد که خواندن، نوشتن یا درک زبان گفتاری را برای او دشوار می‌کند، ممکن است سرخوردگی خود را به صورت فیزیکی بروز ‌دهد.

  • مشکلات عصبی:

بعضی اوقات آسیب یا عدم تعادل شیمیایی در مغز منجر به رفتار پرخاشگرانه می‌شود. اگر نگران این موضوع هستید، با پزشک فرزند خود مشورت کنید و صحبت با یک متخصص را در نظر بگیرید.

  • اختلالات رفتاری:

تقریبا نیمی از كودكانی كه به نقص توجه، بیش فعالی  (ADHD) مبتلا شده‌اند نیز دارای اختلال مخالف مخالف هستند، نوعی بیماری كه با رفتار پرخاشگرانه مشخص می‌شود. این کودکان برای اینکه بتوانند در مدرسه عملکرد خوبی داشته باشند، دوست پیدا کنند و یا اقتدار والدین خود را بپذیرند، به درمان ویژه‌ای نیاز دارند.

  • قرار گرفتن در معرض نمایش‌ها و فیلم‌های خشن تلویزیون 

    اکثر کارشناسان معتقدند که دیدن تصاویر خشونت‌ آمیز از تلویزیون می‌تواند به طور موقت باعث پرخاشگری در کودکان شود. پزشکان توصیه می‌کنند که بر چیزهایی که فرزندتان مشاهده می‌کنند، به ویژه اگر او مستعد رفتارهای پرخاشگرانه باشد، نظارت داشته باشید.

کودکان پرخاشگر

چگونه باید کودکان پرخاشگر رفتار کنیم؟

  • به سرعت با او برخورد کنید و اجازه دهید متوجه شود که رفتاری اشتباه از خود نشان داده است و تکرار آن برای شما قابل قبول نمی باشد. دور کردن فرزندتان از موقعیت و مکانی که در آن رفتار پرخاشگرانه انجام داده، کمک می‌کند تا بداند که رفتار او عواقبی را در پی دارد.
  • الگوی هر کودکی والدین و افراد خانواده او می باشند به همین دلیل باید به او بیاموزید که چگونه به هنگام عصبانیت خونسردی خود را حفظ کند .
  • امکان دارد زمانی که کودک شما خشمگین است شما نیز با او مقابل به مثل رفتار کنید و با این رفتار باعث می شوید که او یاد نگیرد که چگونه آرامش خود را حفظ کند در نتیجه بهتر است به او بگویید که نفسی عمیق بکشد و با آرامش رفتار کند تا به خواسته اش برسد.
  • سعی کنید به روشی قابل پیش بینی به رفتارهای پرخاشگرانه فرزندتان پاسخ دهید. این کار باعث می‌شود فرزند شما بداند که چه واکنشی به رفتار پرخاشگرانه او خواهید داشت و می‌تواند راحت‌تر بفهمد که چه رفتاری باید داشته باشد.
  • همانطور که عمل پرخاشگرانه فرزندتان را اصلاح می‌کنید، مهم است زمانی که رفتار آرام و مهربانی دارد، او را تشویق کنید.

همه ی والدین در راستای داشتن فرزندی خوشحال و شاد تلاش می کنند و سعی بر این دارند که فرزندی سالم تربیت کنند و برای داشتن آرامش و آسایش او هر قدمی را بر می دارند در نتیجه ما به شما سایت پیانو استایل را معرفی می کنیم که می توانید با دیدن این سایت بهترین لباس های بچه گانه دخترانه و پسرانه را برای فرزند خود خریداری کنید.

پیانو استایل اولین برند ایرانی لباس بچه گانه می باشد که تمامی لباس ها به بهترین دوخت و کیفیت پارچه به شما عزیزان ارائه می شود. شیک ترین و به روزترین مدل ها را می توانید برای فرزند خود خریداری کنید.

مقالات مشابه مناسب شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *