مجله پیانو
ممنژیت

مننژیت چیست؟ علل و درمان آن

التهاب لایه های درونی و پوشاننده مغز که مننژها نام دارد را مننژیت می گویند. که در این مقاله می خواهیم علل به وجود آمدن این بیماری و درمان آن را برایتان بگوییم. ممنژیت یکی از بیماری های قارچی، باکتریایی و ویروسی می باشد که درمان آن بسته به سن بیمار و مرحله بیماری متفاوت می باشد.

مننژیت انواع مختلفی دارد. همان طور که گفته شد برخی از آن ها باکتریایی و ویروسی هستند که همین موجب واگیر دار بودن آن می شود. این بیماری می تواند از طریق عطسه و سرفه که دارای ریزگردها هستند انتقال پیدا کنند.

مننژیت چیست

مننژیت چیست؟

مننژ یک غشاء نرم می باشد که اطراف نخاع و مغز می باشد و التهاب و تورم آن باعث بروز بیماری مننژیت می شود که در اکثر موارد علت بروز این بیماری را عفونت های ویروسی می دانند. در برخی از موارد این بیماری بدون هیچ گونه درمانی در عرض چند هفته درمان می شود. این بیماری می تواند زندگی یک فرد را تهدید کند به همین دلیل باید هر چه سریع تر درمان شود.

برای مثال اگر در یک تصادف ضربه ای باعث پاره شدن لایه های مننژ شود ممکن است ترمیم بافتی به درستی صورت نگیرد و یا امکان پذیر نباشد در این صورت باعث مننژیت مغزی نیز می شود. همان طور که گفته شد ممنژ یک لایه پوشاننده روی مغز و نخاع می باشد در نتیجه کسی که دچار این بیماری می شود باید مشخص شود که پرده های آسیب دیده منشاء نخاعی دارد و یا مغزی.

علائم مننژیت

در واقع مننژیت ممکن است علائمی مانند آنفلونزا داشته باشد چرا که این بیماری ویروسی و باکتریایی می باشد اما معمولا کمی شدیدتر می باشند علائم این بیماری بستگی به سن فرد دارد:

علائم مننژیت در نوع ویروسی

  • علائم مننژیت در نوع ویروسی:

همان طور که پیش تر گفته شد مننژیت ممکن است برای هر سنی اتفاق بی افتد اما اصولا این بیماری در کودکان بیشتر دیده می شود که علائم آن در نوزادان:

  1. کاهش و کم شدن اشتها
  2. خواب آلودگی، بی حالی شدید، یا بی خوابی و بی قراری
  3. تب بالا و بی قراری
  4. خشک شدن بدن و گردن
  5. به وجود آمدن برآمدگی هایی در قسمت های نرم و بالای سر کودک

اما علائم مننژیت ویروسی در بزرگسالان کمی متفاوت می باشد مانند:

  1. تب و تشنج
  2. سردرد و گرفتگی در ناحیه گردن
  3. تهوع همراه با استفراغ و از بین رفتن اشتها
  4. خواب آلودگی شدید

علائم مننژیت از نوع باکتریایی

  • علائم مننژیت از نوع باکتریایی:

این بیماری از نوع باکتریایی خطرناک ترین نوع است که به طور ناگهانی رخ می دهد که نشانه های مختلفی دارد که با دیدن این علائم هر چه سریع تر باید به پزشک مراجعه کنید:

  1. تغییر در وضعیت و سلامت ذهن
  2. تب و لرز
  3. سر درد، تهوع و استفراغ
  4. حساسیت به نور
  5. گرفتگی در قسمت گردن
  6. خواب آلودگی شدید

علائم مننژیت نوع قارچی

  • علائم مننژیت نوع قارچی:

  1. تهوع و استفراغ
  2. سر درد
  3. تب و حساسیت به نور

علل به وجود آمدن مننژیت

یکی از شایع ترین علت های بروز این بیماری عفونت های ویروسی می باشند به دنبال آن عفونت های باکتریایی و شاید به ندرت عفونت های قارچی باعث این بیماری شوند. عفونت های باکتریایی می توانند زندگی یک فرد را به خطر بی اندازند به همین دلیل علت آن را باید هر چه سریع تر شناسایی کرد.

باکتری هایی که از طریق خون وارد مغز و نخاع می شوند می توانند مننژیت باکتریایی را به وجود بیاورند. شکستگی جمجه و آسیب هایی که به سر وارد می شود، عفونت های گوش و سینوس، در برخی از مواقع که به ندرت اتفاق می افتد پس از عمل جراحی، باکتری ها به مغز حمله ور می شوند.

علل به وجود آمدن مننژیت

برخی از باکتری هایی که علت مننژیت باکتریایی حاد می شوند عبارت اند از:

  • استرپتوکوک پنومونیه (پنوموکوک): یکی از شایع ترین علت مننژیت باکتریایی ئر بزرگسالان، نوزادان و کودکان این نوع باکتری می باشد.
  • مننژیکوکوس: این نوع باکتری که باعث عفونت تنفسی فوقانی می شود یکی دیگر از علت های مننژیت باکتریایی می باشد. این نوع عفونت مسری می باشد که معمولا برای بزرگسالان و یا نوجوانان رخ می دهد.
  • لیستریا: این نوع باکتری در پنیرهای غیر پاستوریزه، مکان های غذاخوری، هات داگ و … یافت می شود که در واقع برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند خطرساز می باشد. مانند نوزادان، یالمندان، خانم های باردار و…

مننژیت از نوع ویروسی معمولا خطرساز نیست و به راحتی درمان می شود. اصولا این نوع بیماری از ویروسهایی به نام enteroviruses به وجود می آیند. این نوع ویروس ها را فصلی می دانند که در انتهای تابستان و با شروع پاییز بیشتر رخ می دهد.

مننژیت از نوع قارچی واگیردار نمی باشد و اصولا غیر معمول می باشد که نوع مزمن این بیماری شناخته شده است.

درمان بیماری مننژیت

درمان بیماری مننژیت

درمان این نوع بیماری بسته به سن فرد مبتلا شده دارد.

مننژیت باکتریایی را باید سریعا درمان کرد که راه آن شروع دوره های آنتی بیوتیک های وریدی و داروهاي کورتیزونی برای کاهش ورم مغزی یا تشنج فرد می باشد. نوع آنتی بیوتیک دریافتی فرد بسته به تجویز پزشک و نوع عفونت متفاوت می باشد.

مننژیت ویروسی با آنتی بیوتیک ها قابل درمان نیستند و با گذر زمان بهبود پیدا می کند اما نیاز به استراحت، استفاده از داروهای مسکن برای درد، دارو برای کاهش تب، مصرف زیاد مایعات و…دارد.

عوارض جانبی مننژیت

عوارض این نوع بیماری مختلف و بسته به نوع آن دارد بهتر است برای درمان تحت نظر پزشک باشید در غیر اینصورت می تواند خطر ابتلا به تشنج و آسیبهای عصبی دائمی را همراه داشته باشد مانند:

  1. اختلال در حافظه و یادگیری و تمرکز 
  2. مشکلات برای صحبت کردن
  3. از بین رفتن توانایی شنوایی
  4. نارسایی های کلیوی
  5. تشنج
  6. مرگ
  7. ضربه مغزی

عوارض جانبی مننژیت

در انتهای این مقاله شما را دعوت می کنیم سایت پیانو استایل را مشاهده کنید. والدین همیشه تلاش می کنند تا کودکانی سلامت داشته باشند خرید لباس بچه گانه نیز یکی از مهمترین نکات برای خفظ سلامت آن ها می باشد.

در نتیجه می توانید بهترین برند لباس های بچه گانه را با قیمتی مناسب و کیفیتی بالا خریداری کنید تمام لباس های دخترانه و پسرانه از به روزترین مدل های روز دنیا می باشند که با بهترین پارچه ها و دوخت تولید می شوند.

مقالات مشابه مناسب شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *