مجله پیانو
بارداری خارج از رحم

بارداری خارج از رحم چیست؟

بارداری خارج از رحم نوعی بارداری است که در آن تخمک بارور شده در خارج از رحم، معمولاً در لوله فالوپ، کاشته می شود. در یک بارداری طبیعی، تخمک بارور شده به سمت لوله فالوپ حرکت می‌کند و به لایه داخلی رحم لانه گزینی می‌کند، جایی که می‌تواند رشد و نمو کند.

با این حال، در حاملگی خارج از رحم، تخمک بارور شده در جایی غیر از رحم کاشته می شود که می تواند عوارض جدی ایجاد کند. شایع ترین محل برای حاملگی خارج از رحم لوله فالوپ است، اما می تواند در تخمدان، دهانه رحم یا حفره شکم نیز رخ دهد.

بارداری خارج از رحم امکان پذیر نیست و نمی تواند منجر به یک نوزاد سالم شود. اگر به موقع تشخیص داده نشود و درمان نشود، می تواند تهدید کننده زندگی باشد، زیرا جنین در حال رشد می تواند باعث پارگی لوله فالوپ شود و منجر به خونریزی داخلی شود.

علائم حاملگی خارج رحمی می تواند شامل درد شکم، خونریزی واژینال، درد شانه و سرگیجه یا غش باشد. اگر به این علائم مشکوک هستید، مهم است که فوراً به پزشک خود مراجعه کنید. گزینه های درمانی ممکن است شامل دارو برای جلوگیری از رشد جنین یا جراحی برای برداشتن لوله فالوپ یا سایر بافت های آسیب دیده باشد.

قبل از اقدام برای باردار شدن باید مراحل و مسائل مهمی را دنبال کنید تا بارداری سالمی داشته باشید. والدین همیشه اشتیاق و ذوق بالایی برای به دنیا آمدن فرزندشان دارند و قبل از ورود او به دنیا، مشغول به خرید سیسمونی و خرید لباس بچه گانه می کنند این بسیار عالی است.

اما قبل از هر اقدامی برای بارداری باید به فکر سلامتی خود و سپس فرزندتان باشید که مهترین آن استفاده از ویتامین های دوران بارداری و قبل از بارداری می باشد و بدانید که آیا می توانید نیازهای گسترده ی او را رفع کنید؟ این موضوع نیاز به کسب اطلاعات دارد که می توانید با مطالعه مقاله های مجله پیانو استایل به تمامی آن ها برسید.

قبل از بارداری باید آمادگی جسمانی بالایی داشته باشید تا بیماری هایی نظیر: دیابت بارداری، افسردگی در دوران بارداری، زایمان زودرس و … را تجربه نکنید یکی از مهمترین موارد تغذیه و تناسب اندام در دوران بارداری می باشد که می توانید با ورزش های بارداری و تغذیه مناسب از این موارد و بیماری ها جلوگیری کنید.

علائم بارداری خارج از رحم

علائم بارداری خارج از رحم

علائم ممکن است متفاوت باشد، اما برخی از علائم و نشانه های رایج عبارتند از:

  • درد شکم: این شایع ترین علامت این نوع بارداری است و می تواند ناگهانی و شدید یا خفیف و متناوب باشد. درد ممکن است در یک طرف شکم یا لگن متمرکز شود.
  • خونریزی واژینال: این می تواند از لکه بینی خفیف تا خونریزی شدید متغیر باشد. این خونریزی ممکن است با یک دوره قاعدگی معمولی متفاوت باشد و ممکن است با درد شکم همراه باشد.
  • درد شانه: این یک علامت کمتر شایع است، اما اگر بارداری خارج از رحم باعث خونریزی در شکم شود که می تواند دیافراگم را تحریک کند و باعث درد ارجاعی شانه شود، ممکن است رخ دهد.
  • تهوع و استفراغ: این علائم ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی مرتبط با بارداری رخ دهد.
  • ضعف، سرگیجه یا غش: اگر خونریزی داخلی قابل توجهی به دلیل پارگی این نوع بارداری وجود داشته باشد، این علائم ممکن است رخ دهد.

توجه به این نکته ضروری است که برخی از زنان مبتلا به بارداری خارج از رحم ممکن است در ابتدا هیچ علامتی را تجربه نکنند، یا علائم ممکن است خفیف باشند و به راحتی با شرایط دیگر اشتباه گرفته شوند. اگر مشکوک به بارداری هستید، مهم است که فوراً به پزشک مراجعه کنید، زیرا تشخیص و درمان به موقع می تواند به جلوگیری از عوارض جدی کمک کند.

چه چیزی باعث حاملگی خارج از رحم می شود؟

هیچ دلیل واحدی برای بارداری خارج از رحم وجود ندارد، اما عوامل متعددی وجود دارد که می تواند خطر ابتلا به این بیماری را در زنان افزایش دهد. برخی از شایع ترین علل و عوامل خطر عبارتند از:

  1. بارداری خارج از رحم قبلی: زنانی که یک بار این تجربه را داشته اند در معرض خطر بارداری دیگری هستند.
  2. سابقه بیماری التهابی و سلامت لگن (PID): این عفونتی است که می تواند باعث ایجاد اسکار و آسیب به لوله های فالوپ شود و خطر این نوع بارداری را افزایش دهد.
  3. جراحی قبلی روی لوله‌های فالوپ یا تخمدان‌ها: این می‌تواند باعث ایجاد اسکار و آسیب به اندام‌های تولید مثل شود و ورود تخمک بارور شده به رحم را دشوارتر کند.
  4. اندومتریوز: این وضعیتی است که در آن بافتی که رحم را می پوشاند در خارج از رحم رشد می کند که می تواند باعث ایجاد اسکار و آسیب به اندام های تولید مثل شود.
  5. استفاده از فناوری های کمک باروری (ART): زنانی که تحت درمان های باروری، مانند لقاح آزمایشگاهی (IVF) قرار گرفته اند، ممکن است در معرض خطر این مدل از بارداری باشند.
  6. سیگار کشیدن: مطالعات نشان داده اند که سیگار می تواند خطر بارداری خارج از رحم را افزایش دهد.
  7. سن: زنان بالای 35 سال ممکن است در معرض خطر باشند.

عوامل تاثیرگذار بر بارداری خارج از رحم

آیا می توانم بعد از حاملگی خارج از رحم دوباره باردار شوم؟

بله، امکان باردار شدن مجدد پس از بارداری خارج از رحم وجود دارد، اما ممکن است به عوامل مختلفی مانند میزان آسیب به اندام‌های تناسلی بستگی داشته باشد. به طور کلی، شانس داشتن یک بارداری موفق بعد از بارداری خارج از رحم خوب است، به خصوص اگر این نوع بارداری قبل از ایجاد آسیب قابل توجه، درمان شده باشد.

زمان باردار شدن مجدد پس از این بارداری ممکن است به نوع درمان دریافتی بستگی داشته باشد. اگر برای برداشتن حاملگی خارج از رحم و هر گونه بافت آسیب دیده نیاز به جراحی باشد، معمولاً توصیه می شود چند ماه قبل از اقدام برای باردار شدن مجدد صبر کنید تا زمان لازم برای بهبود اندام های تناسلی فراهم شود.

اگر این بارداری با داروهایی مانند متوترکسات درمان شد، معمولاً توصیه می شود قبل از اقدام برای باردار شدن مجدد صبر کنید تا دارو به طور کامل از بدن پاک شود.

مهم است که وضعیت فردی خود را با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در میان بگذارید تا بهترین اقدام برای تلاش برای باردار شدن پس از این بیماری تعیین شود. در برخی موارد، درمان های باروری ممکن است برای بهبود شانس بارداری موفق توصیه شود.

همچنین ذکر این نکته ضروری است که داشتن بارداری خارج از رحم خطر بارداری دیگر را در آینده افزایش می دهد. زنانی که بارداری داشته اند باید در بارداری های بعدی به دقت تحت نظر باشند تا مشکلات احتمالی در مراحل اولیه تشخیص داده شود.

پیشگیری

رابطه جنسی ایمن را انجام دهید: استفاده از کاندوم و انجام رابطه جنسی ایمن می تواند به کاهش خطر عفونت های مقاربتی (STIs) کمک کند، که می تواند باعث بیماری التهابی لگن (PID) شود و خطر این نوع بارداری را افزایش دهد.

درمان فوری بیماری‌های مقاربتی: اگر به یک بیماری مقاربتی مبتلا هستید، مهم است که در اسرع وقت برای پیشگیری از عوارض به دنبال درمان باشید.

اجتناب از سیگار: مطالعات نشان داده است که سیگار می تواند خطر بارداری خارج از رحم را افزایش دهد، بنابراین ترک سیگار توصیه می شود.

جستجو برای درمان ناباروری: اگر برای باردار شدن مشکل دارید، مهم است که به دنبال درمان از یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی واجد شرایط باشید تا خطر مشکلاتی مانند حاملگی خارج از رحم را کاهش دهید.

انجام معاینات منظم زنان: معاینات منظم زنان می‌تواند به تشخیص زودهنگام مشکلات احتمالی، از جمله بیماری التهابی لگن (PID) یا سایر شرایطی که می‌تواند خطر بارداری خارج از رحم را افزایش دهد، کمک کند.

مقالات مشابه مناسب شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *