مجله پیانو
بلوغ زودرس در دختران

همه چیز درباره بلوغ زودرس در دختران

احتمالا خیلی از والدین با شنیدن بلوغ زودرس در دختران دچار اضطراب و استرس می شوند. اما باید قبل از هر اتفاقی با این موضوع آشنا شوید و آمادگی برخورد با آن را داشته باشید. بلوغ زودرس در دختران به معنای آن است که بدن کودک زودتر از آنچه باید به بدن بزرگسال بالغ تبدیل می شود.

در برخی از دختران رفتارهایی مشابه با بزرگسالان را می بینیم مانند: دیگر تمایلی به خرید لباس بچه گانه ندارند و گرایش دارند تا لباس های بزرگسالان را به تن کنند. استفاده از لوازم آرایش و لاک زدن را الزامی می دانند و علاقه دارند مواد آرایشی استفاده کنند و….

زمانی که بلوغ قبل از سن 9 سالگی در دختران رخ دهد بلوغ زودرس محسوب می شود که شامل رشد سریع ماهیچه ها و استخوان ها، سایز بدن، رشد سریع سینه ها و توانایی برای تولید مثل می باشد. علت بلوغ زودرس در دختران متفاوت می باشد:

  • شرایطی مانند عفونت ها
  • تومورها
  • اختلالات هورمونی
  • ناهنجاری های مغزی
  • صدمات و استرس و اضطراب در کودکان

بلوغ زودرس در دختران چیست

در بلوغ زودرس در دختران ، فیزیک بدنی آن ها به سرعت رشد می کند. حتی در برخی از این کودکان دیده شده که قد آن ها نسبت به همسالانشان بلندتر می شود و در بیشتر آن ها پریود ماهانه ظاهر می شود. بلوغ زودرس در دختران را باید مورد بررسی قرار داد که هم علت آن را بیابید و هم بدانید که بلوغ زودرس می تواند روی رشد قدی و فیزیکی و روانی او تاثیر گذار باشد.

 بلوغ زودرس در دختران چیست؟ در چه سنی رخ می دهد؟

بلوغ طبیعی زمانی اتفاق می افتد که بدن کودک شما شروع به رشد کردن می کند که این فرآیند بین 8 تا 13 سالگی اتفاق می افتد و زمانی که دختران قبل از 8 سالگی دچار این علائم می شوند، نشان دهنده بلوغ زودرس می باشد این مورد گاهی می تواند طبیعی باشد و گاهی نیاز به ارزیابی پزشک دارد.

این روزها سن بلوغ در دختران بسیار کاهش پیدا کرده است که موارد زیادی روی آن تاثیرگذار می باشند.

بلوغ به دو نوع تقسیم بندی می شود:

  • بلوغ غدد جنسی:

غدد هیپوفیز که در مغز وجود دارد و سایر غددها را تحت کنترول دارد هورمون هایی می سازد که به آن تخمدان ها و یا غدد جنسی گفته می شود در این اتفاق هورمون‌های استروژن و پروژسترون ترشح می شود که بلوغ جنسی را به همراه دارد و این هورمون ها مسئولیت رشد سینه، رشد رحم، آغاز پریود ماهانه و همچنین افزایش قد می باشند.

بلوغ غدد جنسی

  • بلوغ آدرنال:

این زمانی است که غدد آدرنال یا فوق کلیوی هورمون‌هایی تولید می‌کنند که اولین نشانه‌های بلوغ از جمله بوی بدن، موهای ناحیه تناسلی، موهای زیر بغل و آکنه را ایجاد می‌کنند.

انواع بلوغ زودرس در دختران

در این باره سه نوع بلوغ زودرس وجود دارد که بدن کودک را تخت تاثیر خود قرار می دهند:

بلوغ زودرس محیطی در دختران

1_ بلوغ زودرس محیطی:

بلوغ زودرس محیطی نتیجه مشکلاتی در دستگاه تناسلی به خصوص در تخمدان ها، غدد فوق کلیوی و یا در اثر قرار گرفتن در معرض هورمون‌ های محیطی اتفاق می افتد. غدد فوق کلیوی بخشی از سیستم غدد درون ریز هستند که هورمون‌ هایی تولید می‌ کنند که برای بدن در انجام فعالیت ها و وظایف روزانه به آن نیاز دارد.

غدد فوق کلیوی که به اندازه یک انگشت سشت می باشند در بالای هر کلیه قرار گرفته اند.

بلوغ زودرس مرکزی در دختران

2_ بلوغ زودرس مرکزی:

زمانی که هورمون های جنسی زود ترشح می شوند بلوغ زودرس مرکزی اتفاق می افتد. این نوع بلوغ نی توانند ناشی از تومورهای هیپوتالاموس، برخی عفونت های مغزی، ضربه مغزی باشد.در دختران زمان بسیاری از دلایل ترشح هورمون های جنسی نامعلوم می باشد.

3_بلوغ ناقص:

بلوغ زودرس در دختران بسیار شایع می باشد اما زمانی که برخی از نشانه های بلوغ در آن ها دیده می شود به آن بلوغ ناقص گفته می شود. در این میان زمانی که غدد فوق کلیوی آندروژن اضافی تولید می کنند موهای برخی نواحی و اولیه در بدن ظاهر می شود.

بلوغ ناقص در دختران

علت بلوغ زودرس در دختران

برخی از علل بلوغ زودرس در دختران ناشناخته می باشد مخصوصا بلوغ مرکزی آن ها، اما می توان آن ها را کاملا درکان کرددر این نوع بلوغ فرآیند به سرعت و به زودی آغاز می شود در بیشتر دخترانی که مبتلا به این نوع بلوغ زودرس می شوند هیچگونه مشکل زیمنه ای شناخته نشده است و دلیل آن نیز قابل شناسایی نمی باشد.

عوامل نادری که باعث بلوغ زودرس در دختران می شود:

  • تومور در سیستم عصبی مرکزی مانند مغز و یا نخاع
  • آسیب مغزی و یا نخاع
  • به هنگام تولد مغز نقص داشته باشد،مانند تجمع بیش از حد مایعات (هیدروسفالوس) یا تومور غیرسرطانی
  • کم کاری تیروئید
  • وجود تومور در غدد هیپوفیزیا فوق کلیوی
  • کیست تخمدان
  • سندرم مک‌کون آلبرایت یک اختلال ژنتیکی غیرمعمول. این سندرم می تواند باعث مشکلاتی در سلامت استخوان ها، رنگ پوست و تولید هورمون ها شود.

علت بلوغ زودرس در دختران

پیشگیری و درمان بلوغ زودرس دختران:

یکی از اهداف مهم برای پیشگیری و درمان بلوغ زودرس در دختران این است که بتوانید از آسیب های روانی او جلوگیری کنید و به حداکثر رسیدن قد در دوران بزرگسالی. زیرا زمانی که روند بلوغ زودرس طی شود مناطق رشدی موجود در استخوان‌های بلند که مسئول قد کشیدن کودک هستند، بسته می شود و دیگر رشد قدی متوقف خواهد شد.

بر اساس نوع بلوغ و منشا رخ داد آن درمان های دارویی و یا جراحی هایی صورت می گیرد و اگر به سرعت به فکر درمان آن باشید امکان بهبود و پیشگیری از آن را خواهید داشت همچنین باید به سرعت کودک را تحت درمان قرار دهید تا با تزریق آمپول هایی از کوتاهی قد آن ها جلوگیری شود این آمپول ها مانع از کوتاهی قد می شوند.

سن رسیدن دختران به بلوغ زودرس

حمایت از دختران در دوران بلوغ

  • واقعیت ها را بپذیرید و آن ها را با کودک خود با توجه به سنش در میان بگذارید این روند نیاز به آرامش و محبت دارد تا بتوانید آنچه در حال اتفاق افتادن در بدن او است را برایش بازگو و توضیح دهید.
  • به مدرسه و معلم های کودک این موضوع را درمیان بگذارید تا نشانه هایی که برای او رخ می دهد باعث نشود دیگران و همسالان او او را مشخره کنند چرا که در این مواقع افسردگی کودکان در یک قدمی آن ها می باشد.
  • با اینکه بدن او رشد کرده است اما او همچنان یک کودک می باشد در نتیجه از او انتظار نداشته باشید مانند بزرگسالان برخورد کند.
  • مطالعات خود را در رابطه با این موضوع افزایش داده و در مورد آن ها با کودک خود صحبت کنید تا فرزندتان احساس راخت تری داشته باشد.

مقالات مشابه مناسب شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *