مجله پیانو
مسواک زدن کودک

مسواک زدن کودک از سنی باید انجام شود؟

مسواک زدن کودک و مراقبت از دهان و دندان های او نکته ای است قابل توجه و بسیار مهم که والدین باید دقت بالایی به این موضوع داشته باشند. مسواک زدن کودک، پس از دندان در آوردن کودک باید آغاز شود تا از پوسیدگی و خرابی آن ها جلوگیری شود.

اکثر والدین با این تصور که این ها دندان های شیری می باشند و نیازی به مراقبت ندارند خود را موظف نمی دانند که به مسواک زدن کودک رسیدگی کنند و از دندان های شیری او مراقبت کنند.

برخی نکات هستند که والدین باید آن ها را آموزش ببینند مانند نگهداری از دندان های کودک زیرا او هنوز به اندازه کافی بزرگ نشده است که خودش از پس این کار بربیایید به همین دلیل والدین باید بدانند که نگهداری و پیشگیری از بیماری های دهان و دندان بسیار مهم می باشد و مسواک زدن کودک باید حداقل 3 دقیق زمان ببرد و استفاده از نخ دندان به صورت روزانه و مداوم بسیار مهم می باشد.

مسواک زدن کودک

سن مسواک زدن کودک چه زمانی است

بسیاری از متخصصان دندان پزشک می گویند که وقتی کودک یک سال را رد کند دندان های کودک به طور مرتب رشد می کنند و بیرون می آیند به همین دلیل نگهداری از آن ها آغاز می شود  و کودک در سن دو سالگی باید به صورت مرتب مسواک زدن را شروع کند و نحوه انجام این عمل را آموزش ببیند و مراقبت از دندان های خود را یاد بگیرد.

کارشناسان سلامت امروزه تاکید دارند که به محض اینکه دندان های کودک شروع به بیرون آمدن کرد مراقبت از دهان و دندان آغاز می شود بهداشت دهان بسیار موضوع مهمی می باشد و با توجه به این موضوع که کودک نوپا می باشد و نمی تواند از عهده این کار بربیایید بهتر است که والدین این عمل را به صورت مرتب انجام دهند و بدانند که مسواک زدن کودک بسیار اهمیت دارد.

والدین باید به صورت روزانه و دو مرتبه در روز در زمان های صبح و شب با مسواکی بسیار نرم و آب دندان های کودک را تمیز کنند تا از تجمع آلودگی ها و باکتری ها جلوگیری کنند. بهترین زمان برای آموزش مسواک زدن کودک سن 3 سالگی می باشد تا کودک بتواند خودش این کار مهم را بر عهده بگیرد.

از آنجایی که والدین همیشه الگوی کودکان بوده اند بهتر است این کار را به صورت مرتب جلوی فرزندتان انجام دهید تا ترغیب به انجام آن شود. تشویق کردن کودک زمانی که از عهده این کار بر آمد راهی می باشد برای علاقه مند کردن او به مسواک زدن.

چه مسواک و خمیر دندانی برای کودکان مناسب است؟

به هنگام خرید مسواک دقت داشته باشید که حتما مسواکی خریداری کنید که از الیاف بسیار نرمی ساخته شده باشد همچنین باید دارای سری بسیار کوچکی باشد که در دهان کودک جا شود دسته های آن باید به گونه ای باشد که در دستان کوچک کودک جا شود و به راحتی بتواند آن را در دست بگیرد. سعی کنید از مسواک هایی استفاده کنید که دارای تصاویر و رنگ های شاد باشد اینگونه می توانید مسواک زدن کودک را برایش جذاب کنید و او ترغیب به انجام این عمل شود.

مسواک کودکان را باید هر سه ماه یک بار تعویض کنید و این موضوع را جدی بگیرید زیرا تاریخ انقضاء آن ها سه ماه می باشد توجه داشته باشید که مسواک کودکان دارای سرپوش باشد و حتما سرپوش آن را بعد از استفاده بگذارید. برخی خانواده ها هستند که مسواک را درون دستشویی نگهداری می کنند البته که این کار اشتباه می باشد مگر آنکه در دستشویی خود کابینتی بسته برای نگهداری مسواک داشته باشید.

مسواک زدن کودک

هرگز از خمیردندان خود برای کودک استفاده نکنید. بهتر است خمیردندان کودکان بالای سه سال را از داروخانه ها خریداری کنید. اگر کودک شما زیر سه سال سن دارد به هنگام مسواک زدن کودک باید از آب و مسواکی نرم استفاده کنید و نیاز به خمیردندان ندارد.

فلوراید یک ماده بسیار مهم در خمیردندان می باشد که برای جلوگیری از پوسیدگی دندان است تمامی خمیردندان ها حاوی این ماده می باشند و نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که خمیردندان کودکان دارای فلوراید کمتری است و خمیردندان بزرگسالان می تواند به دندان های آن ها آسیب جدی وارد کند.

فواید مسواک زدن کودک و مراقبت از دهان و دندان

بیشتر از نیمی از کودکان دارای دندان هایی پوسیده می باشند که یکی از دلایل مهم آن استفاده از قطره آهن کودکان است به همین دلیل والدین باید را پیشگیری از پوسیدگی و تجمع باکتری ها به مسواک زدن کودک اهمیت بالایی بدهند. برای اینکار باید نحوه مسواک زدن کودک را به خوبی به او آموزش دهید این عمل بسیار مهم می باشد زیرا کودک به این کار عادت کرده و می تواند از دندان های خود نگهداری کند.

استفاده از دهان شویه های مناسب برای کودکان می تواند به سلامت دهان و دندان آن ها کمک بالایی کند و عملی بسیار موثر می باشد. در نظر داشته باشید که برخی از دهان شویه ها مناسب برای لثه و برخی دیگر برای دندان ها مناشب هستند و از پوسیدگی آن ها جلوگیری می کنند اما بهتر است آن ها را تحت نظر پزشک استفاده کنید.

مسواک زدن کودک

بیشترین آسیب ها را تنقلات و مصرف پفک، شکلات و چیپس به دندان ها می زند که علت اصلی آن این است که به دندان میچسبند و باعث پوسیدگی آن ها می شوند بهترین راه این است که به کودک آموزش دهید پس از استفاده از این خوراکی و پس ار برطرف کردن نیاز غذایی کودکان دندان های خود را مسواک بزنند.

سخن پایانی این است که کودک خود را هر 6 ماه یک بار نزد دندان پزشک برده تا از سلامت دندان های او اطلاع کامل را کسب کنید و اگر دندان های کودک در حال پوسیدن است از این اتفاق جلوگیری کنید همچنین پزشک می تواند راه کارهای بهتری را برای نگهداری از دندان های کودک پیش راهتان قرار دهد.

مقالات مشابه مناسب شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *