مجله پیانو
پرخاشگری کودکان مهدکودکی

دلیل پرخاشگری کودکان مهدکودکی

مهد کودک یکی از مهمترین مکان هایی که کودک، پس از خانواده با آن آشنا می شود. یک مکان اجتماعی که می تواند روی شکل گیری شخصیت فرزند شما تاثیر بسزایی بگذارد در نتیجه باید برای انتخاب مهدکودک فرزندتان دقت بالایی داشته باشید. زمانی که یک کودک وارد مهدکودک و یا پیش دبستانی می شود با مسئولیت های بسیاری آشنا خواهد شد که باید آن ها را طبق قوانینی معیین انجام دهد.

برای مثال: هر روز باید طبق ساعت مشخصی از خواب بیدار شود و لباس های مشخص شده ای را بر تن کند، تکالیف و فعالیت های خود را به خوبی و منظم انجام دهد، با افراد و کودکان جدید با شخصیت های متفاوتی رو به رو خواهد شد، مربیان جای والدین را می گیرند و در بیشتر مسائل او مداخله دارند و …

زمانی که هر کدام از این موارد با روحیه کودک ناسازگار باشد و نتواند به راحتی با آن ها ارتباط برقرار کند می تواند راهی باشد برای ناسازگاری و پرخاشگری کودکان در مهدکودک و یا پیش دبستانی. دوران پیش دبستانی و مهدکودک سال هایی مناسب هستند برای شکل گیری شخصیت او و بروز مشکلات عاطفی، اجتماعی و تحصیلی کودک در نتیجه بهتر است مهدکودک و یا پیش دبستانی را انتخاب کنید که محیطی آرام و مناسب داشته باشد.

دلایل پرخاشگری کودکان مهدکودکی

دلایل پرخاشگری کودکان مهدکودکی

به کودکانی که با کوچکترین دلیلی عصبانی و خشمگین می شوند و نمی توانند کنترولی بر رفتارشان داشته باشند، کودکان پرخاشگر گفته می شود. اما این کودکان را نمی توان از قرار گرفتن در محیط های اجتماعی محروم کرد در نتیجه باید مانند کودکان دیگر در محیط هایی مانند مهد کودک قرار بگیرند.

به همین دلیل است که باید در انتخاب این محیط اجتماعی دقت بالایی داشته باشید چرا که اگر وضعیت نامناسبی داشته باشد می تواند رفتارهای تند کودک را بدتر کند.

پرخاشگری کودکان همان قدر که برای والدین ناخوشایند می باشد برای کودکان عادی است و یکی از فرآیند رشد کودک محسوب می شود. تقریبا می توان گفت هر کودکی در این سن داد می زند، پرخاشگری می کند، اسباب بازی های دوست خود را به زور می گیرد یا آن ها را پرت می کند و …

اینها همه عادی می باشند چرا که کودک به تازگی در این محیط قرار گرفته است و امکان دارد ترسی درون او شکل گرفته باشد که این موضوع بسیار طبیعی می باشد زیرا او به تازگی وارد محیطی جدید شده است و می خواهد مهارت های جدید کسب کند

سال های 5 تا 6 سالگی کودک به طور کامل صحبت کردن را آموخته است و تا حد بسیاری توسعه پیدا کرده است و این توانایی را دارد که به جای فریاد زدن و گریه کردن در رابطه با خواسته ی خود صحبت کند و نیاز خود را مطرح کند. همچنین می تواند با کمک والدین آزمون و خطاهای زیادی را برای کسب تجربه داشته باشد تا به نتیجه ای درست برسد.در نتیجه باید به فرزند خود بیاموزید که در رابطه با آنچه می خواهد صحبت کند.

تاثیرات مهد کودک بر پرخاشگری کودکان

تاثیرات مهد کودک بر پرخاشگری کودکان

همان طور که پیش تر به آن اشاره کرده ایم مهد کودک پس از خانواده دومین مکانی است که کودک به صورت اجتماعی در آن قرار می گیرد و در این مکان افراد و کودکان مختلفی با تربیت های متفاوت قرار دارند در نتیجه باید مهد کودکی را انتخاب کنید که بر ضوابط و قوانین خاصی عمل کند تا امنیت آن تضمین شده باشد و بهترین مکان برای شکل گیری شخصیت فرزندتان باشد.

کودکانی که در محیط مهد کودک قرار می گیرند باید در برقراری روابط اجتماعی فعال تر باشند و به مرور زمان وابستگی کمتری نسبت به خانواده پیدا می کنند که این موضوع می تواند قدمی بلند باشد برای رفتن به مدرسه و پیش دبستانی. همچنین کودک یادکمی گیرد که چگونه با دیگران همکاری و رقابت داشته باشد. حتی کودکان پرخاشگر زمانی که در این محیط امن قرار می گیرند می توانند بر خشم خود کنترول داشته باشند و رفتارهای ناسالم خود را به مرور زمان ترک خواهند کرد.

در نتیجه می توان گفت یکی از راه هایی که می تواند پرخاشگری کودک را درمان کند قرار گرفتن در محیط امن یک مهد کودک می باشد توجه داشته باشید که برخی از مهدکودک ها هستند که می توانند بر رفتار اشتباه کودک دامن زده و نه تنها به درمان آن کمکی نمی کنند بلکه رفتار کودک بدتر از آنچه که در محیط خانواده بوده است می شود به همین دلیل برای انتخاب مهد فرزند خود دقت بالایی داشته باشید.

روش های درمانی پرخاشگری کودکان

روش های درمانی پرخاشگری کودکان

روش هایی برای درمان پرخاشگری کودکان وجود دارد که باید هر چه سریع تر آن ها را به کار بگیرید تا درمان شود زیرا هر چه مدت آن بگذرد این رفتار جزئی از رفتارها و شخصیت کودک می شود در نتیجه درمان آن زمان طولانی تری خواهد برد.

  • برای رفتار کودک حد و مرز تعیین کنید. بهتر است هم احساسات او را درک کنید یعنی به او بگویید می دانم ناراحت و عصبانی هستی و هم برای رفتارش مرز تعیین کنید اما این اجازه را نداری که کسی را کتک بزنی و یا با پرخاشگری صحبت کنی.
  • با کودک خود وقت بگذرانید تا رفتارها و خواسته های او را بشناسید. والدین بهترین الگو برای کودکان محسوب می شوند در نتیجه به او اهمیت بدهید و با کودک صحبت کنید حتی می توانید به هنگام خرید لباس بچه گانه نظر کودک خود را بپرسید اینگونه می توانید به بالا رفتن اعتماد به نفس کودک کمک بالایی کنید.
  • رفتارهای مثبت او را تشویق کنید اینگونه به تقویت این رفتارها کمک کرده اید.

روش های درمان پرخاشگری در کودک

  • رفتارهای کودک را با دیگران مورد بررسی قرار داده و کمک کنید نکات مثبت را تقویت و نکات منفی را از بین ببرد.
  • تنبیه بدنی را به هیچ عنوان برای پرخاشگری های او به کار نبرید زیرا اینگونه به او یاد می دهید که با هر مخالفت و ناراحتی باید دیگران را تنبیه بدنی کرد.
  • اجازه دهید کودک هیجانات خود را تخلیه کند بنابراین مکانی را برای او فراهم کنید که هیجانات خود را خارج کند.
  • به رشد خلاقیت او توجه کنید و به جای استفاده از تبلت و گوشی این موقعیت را برای او ایجاد کنید که بتواند نقاشی کند، ورزش کند، موسیقی بیاموزد و …
  • برای کودک کتاب بخوانید و در انتخاب کتاب دقت کنید. کتاب ها می توانند بسیار آموزنده باشند و رفتارهای مثبت را در کودک تقویت کنند.
  • فیلم و کارتون های خشونت آمیز را محدود کنید و اجازه دین آن ها را ندهید.

مقالات مشابه مناسب شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *