مجله پیانو

تناسب اندام در دوران بارداری

یک خانم در دوران بارداری دچار تغییرات زیادی می شود، این تغییرات بیشتر در اندام مادر رخ می دهد. برای اینکه بتوانید تجربیات خوبی در دوران حامگی داشته باشید باید این تغییرات را بپذیرید و مراقب به تناسب اندام و تغذیه ی خود باشید و نکات مهم دوران بارداری را بشناسید.
این دوران نیاز به برنامه ریزی درست دارد تا 9 ماه بارداری به راحتی بگذرد. هر چقدر مراقب به تناسب اندامتان باشید و مرتب وزش کنید هم بارداری لذت بخش تری را تجربه می کنید و هم بعد از زایمان راحت تر و زودتر به اندام قبل از بارداریتان بر می گردید.

  • در این قسمت از مقاله از شما دعوت می شود از سایت پیانو استایل دیدن فرمایید و بهترین ها را برای کودک خود رقم بزنید.

تناسب اندام

مراقبت از بدن و حفظ سلامت و تناسب اندام در دوران بارداری

سلامت روحی و جسمی یک مادر می تواند این دوران را برای او راحت تر کند و همچنین این انرژی برای رشد جنین بسیار موثر است.
وزن قبل از دوران بارداری مادر به تعیین افزایش وزن در دوران بارداری بسیار تاثیر گذار است. مادران لاغر می توانند در دوران بارداری بین 7 تا 15 کیلو اضافه وزن داشته باشند اما مادران چاق باید بین 7 تا 11 کیلو اضافه وزن داشته باشند و بیشتر به فکر تناسب اندام خود باشند.

دوران حامگی به 3 دسته ی سه ماهه تبدیل می شود: 3 ماه اول بارداری ، 3 ماه دوم بارداری و 3 ماه سوم بارداری
در سه ماه اول بارداری مادران مجاز هستند 1 تا 2 کیلو اضافه وزن داشته باشند و پس از گذارندن این سه ماه مادر باید به طور متوسط هفته ای نیم کیلو به وزنش اضافه شود.

تناسب اندام

در زمان های گذشته اعتقاد بر این بود که خانم باردار نباید کار کند تا مادر و بچه در سلامت کامل این دوران را بگذرانند اما امروزه متخصصان به این نتیجه رسیده اند که مادر باردار هر چه برنامه ی غذایی مناسب تر و ورزش مرتب و منظمی داشته باشند برای سلامت روحی و جسمی و تناسب اندام مادر بهتر است و تاثیر فراوانی در سلامت جنین دارد. اما باید دقت داشته باشید که ورزش برای بانوانی که دوران بارداری پر خطری دارند خوب نیست یا باید زیر نظر پزشک باشد و حتی مادرانی که دوران بارداری بی خطری هم دارند باید زیر نظر پزشک باشند زیرا در ماه های آخر دوره بارداری جنین رشد کرده و شکم مادر سنگین می شود در این صورت به پایین کمر و لگن مادر فشار زیادی می آید و برای محافظت از کمر درد بهتر است مادران برای انجام کارهای روزمره خوب به نحوه استفاده از بدن خود توجه داشته باشند.

در ماه های آخر بارداری بهتر است از تمرین های آرامش بخش و تنفسی بیشتر استفاده شود این گونه تمرینات برای زمان زایمان بسیار موثر است زیر مادر نحوه تنفس صحیح و شل کردن عضلات را یاد میگیرد و تا بتواند انقباض های دردناک عضلانی را تحمل کند.

تناسب اندام

تغذیه مناسب: در این دوران علاوه بر توجه به تناسب اندام، مادران باید بفکر تغذیه ی مناسب و استفاده از  مواد مغذی و تازه را از یاد نبرند. مواد غذایی مورد نیاز در دوران بارداری بسیار حائز اهمیت است. مادر باردار باید وعده های غذایی که در گذشته داشته را در این دوران هم داشته باشد اما با این تفاوت که باید در این دوران رساندن ویتامین به بدن را افزایش دهد تا مواد مورد نیاز برای رشد جنین در بدن او به اندازه ی کافی وجود داشته باشد.

فواید ورزش در دوران بارداری: زمان بارداری زمان استراحت نیست و این یک باور اشتباه است. ورزش کردن و فعالیت برای برخی از مشکلات جسمی توصیه میشود زیرا با ورزش کردن نه تنها تناسب اندام خود را حفظ می کنید بلکه باعث رسیدن اکسیژن کافی به بدن و قوی شدن ماهیچه ها هم می شوید. ماهیچه های شکم در دوران حاملگی بسیار درگیر می شوند اگر این ماهیچه ها قوی نباشند نمی توانند وزن کودک را بین خود تقسیم کنند بنابراین وزن جنین به مفاصل لگن و کمر فشار زیادی وارد می کند.

تناسب اندام

کدام دسته از خانم ها در دوران بارداری نباید ورزش کنند؟

مادرانی که مبتلا به بیماری های تنفسی و قلبی و یا دیابت بارداری و همچنین درگیر مشکلات مربوط به بارداری باشند نباید ورزش کنند و این موضوع نه تنها سودی برایشان ندارد و کمکی به تناسب اندام شان نمی کند بلکه سلامت مادر و جنین را به خطر می اندازد.

برخی از این مشکلات عبارت اند از: 

  • سقط مشکوک یا سابقه ی سقط
  • پایین بودن جفت
  • خونریزی و لک بینی
  • سابقه ی زایمان زود هنگام
  • مشکلات دهانه ی رحم

تناسب اندام

این مشکلات نباید باعث شود که مادر بدن تحرک باشد او می تواند تحت نظر پزشک ورزش های بسیار سبک و با احتیاط کامل انجام دهد.

انجام بعضی حرکات در دوران بارداری بسیار خطرناک است و باید از انجام آن ها اجتناب کنید، مانند:

  • ورزش هایی که باعث زمین خوردن مادر شود، مثل: سوارکاری
  • ورزش های توپی که احتمال برخورد توپ به شکم مادر وجود دارد
  • ورزش هایی که باعث بالا و پایین پریدن و تغییر سریع جهت بدن مادر شود
  • و…

برای انجام ورزشی راحت و لذت بخش سعی کنید از لباس های راحت و گشاد و کفش های مناسب و نرم استفاده کنید تا به ستون فقرات آسبی وارد نشود و برای تامین نیاز بدن قبل و بعد از ورزش از ویتامین های بارداری و مایعات کافی استفاده کنید.

ما امیدواریم با خواندن این مطالب توانسته باشیم در این دوران لذت بخش کمکی به مادران عزیز باردار کرده باشیم تا بتوانند تناسب اندام خود را حفظ کنند.

مقالات مشابه مناسب شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *