مجله پیانو
نقاشی در پرورش خلاقیت کودک

اهمیت نقاشی در پرورش خلاقیت کودک

اکثر کودکان به صورت ذاتی علاقه بسیاری به نقاشی دارند. وجود رنگ های مختلف و خلق یک آثار و تشویق ان ها از سمت والدین باعث شده تا کودک گرایش بالایی به نقاشی کشیدن و رنگ آمیزی طرح های مختلف می تواند باعث شکفته شدن استعداد و خلاقیت های کودک شود. اکثر کودکان حس درونی خود را می توانند با نقاشی کشیدن به نمایش بگذارند.

نقاشی کشیدن کودک می تواند به رشد و پرورش خلاقیت او کمک بالایی کند همچنین یکی از جذاب ترین سرگرمی ها محسوب می شود. به طور کلی نقاشی کشیدن کودکان و استفاده از رنگ های مختلف و شاد می تواند روحیه فرزند شما را شاداب کند و مهارت های زندگی را به خوبی بیاموزد.

نقاشی کشیدن برای کودکان یک سرگرمی همیشگی، کم خطر، کم خرج و بسیار جذاب است. کودکان ذهنی خلاق دارند که می توانند با کمک نقاشی آن ها را بیان کنند به همین دلیل نباید از تاثیر نقاشی در پرورش و تربیت کودک غافل شوید.

برای اینکه اجازه دهید کودک با رنگ ها هر چه می خواهد را خلق کند بهتر است محیطی برای او آماده کنید و به خرید لباس بچه گانه ای بروید که مختص به نقاشی او باشد اینگونه می توانید اجازه دهید بدون هیچ گونه محدودیتی تخیلات ذهن خود را به تصویر بکشد.

نقاشی و خلاقیت کودک

تاثیر نقاشی در پرورش خلاقیت کودک

نقاشی کردن کودک می تواند تاثیر بسزایی در رشد خلاقیت و تخیل کودکان داشته باشد. برخی از کودکان به حدی به نقاشی کشیدن علاقه مند می شوند که خود را درون طرح هایی که کشیده اند جای می دهند و سعی می کنند با نقاشی های خود ارتباط برقرار کنند و با آن ها صحبت کنند. مهارت هایی که کودک در نقاشی کشیدن می تواند آن ها را کسب کند و یا به رشد آن ها کمک می کند عبارت اند از:

  • کسب مهارت ارتباطی با نقاشی کشیدن در کودک:

یکی از تاثیراتی که نقاشی می تواند روی کودک بگذارد، تقویت مهارت ارتباطی می باشد. زمانی که کودک تصمیم می گیرد طرحی را نقاشی کند دقیقا زمانی است که به اطراف خود دقت بالایی داشته است و می تواند به صورت بصری با اطرافش ارتباط برقرار کند.

کودک سعی بر این دارد تا تمام کارهایی که در طول روز انجام داده و یا تجربه های خوبی که در زندگی کسب کرده است را به نمایش بگذارد به همین دلیل سعی می کند آن ها را نقاشی کند مانند: رفتن به یک باغ وحش، لذت بازی کردن در مهد کودک با دوستان و … متخصصان و روانشناسان کودک معتقد هستند که کودک می تواند با نقاشی کشیدن احساسات خود را فراتر از کلام بیان کند.

کسب مهارت ارتباطی

  • نقاشی کشیدن و کسب مهارت حله مسئله در کودک:

کودکان دارای ذهنی خلاق هستند آن ها تخیلات ذهنی بالایی دارند و می توانند با استفاده از نقاشی آنچه به دهنشان خطور می کند را بیان کنند همچنین با استفاده از نقاشی می توانند پاسخ بیشتر سوالاتی که در ذهنشان است را به دست بیاورند با نقاشی می توانند به جای پیروی از یک اصول خاص به دنبال کشف آنچه در ذهنشان می گذرد بروند و دنیای خیالی خودشان را کشف کنند. مثلا: به جای سبز کردن سبزها آن ها را آبی می کنند، خورشید را به رنگ بنفش طراحی کنند و …

زمانی که کودک نقاشی را به والدین نشان می دهد هم نیاز به تشویق می باشد و هم باید از بپرسید چرا این طرح و رنگ ها را انتخاب کرده اینگونه می توانید آنچه در ذهن کودک می گذرد را بدانید و کودک هم برای پاسخ دادن به شما چالش های بزرگی را پشت سر می گذارد.

کسب مهارت حله مسئله

  • کسب مهارتهای حرکتی:

یکی از مهارت هایی که کودک به هنگام نقاشی کشیدن آن را به دست می آورد مهارت حرکتی می باشد. زمانی که کودک یاد میگیرد چگونه قلم را در دست بگیرد و مچ دست و انگستان را چگونه حرکت بدهد. او یاد میگیرد با انواع لوازم نقاشی مانند:

مداد شمعی، آبرنگ، قیچی و… به خوبی کار کند و آن ها را در دست بگیرد و کنترول کند و زمانی که بزرگ تر می شود و وارد مدرسه می شود همین مهارت ها کمک می کند به نوشتن و پیام دادن و … در نتیجه بسیار مهم می باشد که کودک این مهارت را کسب کند و تاثیر آن را در بزرگسالی کودک خواهید دید.

کسب مهارتهای حرکتی

  • پرورش تخیل کودک با استفاده از نقاشی کشیدن:

زمانی که کودک تصمیم به کشیدن نقاشی می گیرد در واقع نوعی تخیل در او باز شده که می خواهد آن را به تصویر بکشد و به اشتراک بگذارد. به هیچ عنوان به کودک نگویید که چه نقاشی هایی را باید بکشد به طور کل سعی نکنید ایده های ذهن خود را به او قالب کنید بلکه اجازه دهید آنچه در ذهنش می گذرد را به نمایش در آورد اینگونه فضایی برای رشد او ایجاد می شود.

پرورش تخیل کودک

  • تقویت حافظه کودک با نقاشی کشیدن:

تاثیرات مثبت نقاشی کشیدن کودک را می توانید در سنین بالا مشاهده کنید. طبق تحقیقاتی که انجام شده افرادی که نقاشی می کشند و یا نویسنده هستند کمتر دچار بیماری آلزایمر می شوند زیرا رنگ ها ذهن را فعال کرده و باعث تقویت حافظه می شوند.

تقویت حافظه کودک

تاثیر نقاشی کودکان در تقویت ذهن و جسم

نقاشی می تواند به مهارت و تقویت ذهن و جشسم کمک بسیاری کند اما بهتر است مطابق با اصول باشد و کودک شیوه های آموزشی درست را پیش بگیرد. بهترین راه برای یادگیری این آموزش ها حضور در مهد کودک می باشد که آن هم سن مشخصی دارد.

تاثیر نقاشی کودکان در تقویت ذهن و جسم

اهمیت و تأثیر نقاشی بر تربیت کودکان

زمانی که کودک شما شروع به نقاشی کشیدن می کند و قلم در دست می گیرد می توانید تصویر و تخیلات ذهنی او را درک کنید این موضوع می تواند کمک بزرگی به روش تربیتی شما بکند.

  1. نقاشی کشیدن راهی است که به کودک کمک می کند با دنیای اطراف خود ارتباط برقرار کند و آن را به خوبی بشناسد.
  2. نقاشی کشیدن می تواند در خیال پردازی ذهن کودک نقش موثری داشته باشد.
  3. با کمک نقاشی کودک می تواند تمرکز خود را بالا برده و روشی موثر برای انتقال یادگیری و دانش می باشد.
  4. نقاشی کشیدن کمک می کند تا قدرت یادگیری و درک مطالب در ذهن کودک افزایش پیدا کند.
  5. نقاشی کمک می کند ایده های هنری در کودک کشف شود.

 

اهمیت و تأثیر نقاشی بر تربیت کودکان

مقالات مشابه مناسب شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *