مجله پیانو
خواب مناسب کودکان

5 توصیه برای زمان خواب مناسب کودکان

سوال اکثر والدین این است که زمان خواب مناسب کودکان چقدر می باشد؟ چرا که اغلب کودکان در برابر خوابیدن مقاومت می کنند و تلاش والدین در اکثر مواقع با شکست مواجه می شود. خواب باکیفیت برای همه افراد الخصوص کودکان بسیار مهم می باشد به همین دلیل باید روزانه ساعات مشخصی را بخوابند تا در طول روز انرژی لازم را برای فعالیت های روزانه خود داشته باشند.

خواب مناسب کودکان بسیار مهم است و زمانی که به میزان کافی استراحت و خواب کافی نداشته باشند سلامت آنها به خطر می افتد که به مرور زمان این بی خوابی ها و کم خوابی ها می تواند مشکلات فیزیکی، ذهنی، خلق و خو و… به وجود بی آورد.

خواب مناسب کودکان

علت و عوارض بی خوابی کودکان

دلیل نخوابیدن کودکان متفاوت است که در این مقاله به چندین مورد آن اشاره خواهیم کرد:

  • زمانی که والدین اصرار به خواب کودک دارند او برای جلب توجه تلاش به نخوابیدن می کند.
  • اکثر کودکان برای کنجکاوی که دارند علاقه ای به خواب نشان نمی دهند.
  • ترس می تواند باعث شود تا برخی کودکان خواب خوب و راحتی نداشته باشند و یا احساس ناامنی باعث می شود که از خوابیدن فاصله بگیرند.
  • برخی کودکان حس می کنند زمانی که به رخت خواب می روند امکان دارد چیزی را از دست بدهند.
  • از آنجایی که کودکان ذهن خلاق و پر از خیال دارند حس می کنند که هیولاها، اشباح، زامبی ها و … در تاریکی حضور دارند این ترس های درونی به هنگام خواب و تاریکی به سراغ آن ها می آید که در نهایت باعث کابوس می شود.

زمان خواب مناسب کودکان مشخص است و بسته به سن آن ها کم و زیاد می شود و بهترین تایم خوابیدن راحت و استراحت بدن به هنگام شب می باشد و زمانی که کودکان خواب راحتی در شب نداشته باشند بی حوصله و عصبی می شوند و با هر موضوعی شروع به پرخاشگری میکنند و اینگونه دیگر نمی توانند مشکلات را مدیریت کنند و در نهایت هیجان های عصبی زیادی را در زندگی خواهند دید.

خواب مناسب کودکان

خواب مناسب کودکان چقدر است؟

میزان خواب مناسب کودکان بسته به فاکتورهایی متفاوت می باشد که یکی از اصلی ترین آنها سن کودک می باشد:

  • میزان خواب نوزاد تازه متولد شده:

نوزادان تازه متولد شده باید حدود 18 شاعت از روز را بخوابند این دوران بسیار کوتاه می باشد اما باید در این زمام خواب آرومی داشته باشند خواب به بدن آن ها کمک می کند تا رشد خوبی داشته باشند همچنین بدن آنها هنوز بیولوژیکی داخلی یا ریتم شبانه روزی ندارند. برخی از نوزادان به راحتی این میزان ساعت را می خوابند و برخی به دلیل کولیک و مشکلات دیگر نمی توانند زمان کافی را در خواب سپری کنند که این موضوع باعث بی تابی های نوزاد می شود.

  • میزان خواب نوزادان 1 ماه تا 4 ماهه:

در این سن نوزادان الگوی خواب منظم تری خواهند داشت و میزان خواب مناسب کودکان در سن 1 تا 4 ماهگی حدود 14 ساعت در طول شبانه روز می باشد. طولانی ترین دوره های خواب نوزادان در این سن 4 تا 6 ساعت می باشد و مابقی ساعات را در حال چرت زدن می باشند. مادران در این ساعات باید حواسشان به تغذیه کودک با شیر مادر هست باشد. برخی از کودکان نیز از شیر خشک استفاده می کنند که باید به خوبی میزان مورد نیاز شیر را به بدن آن ها برسانید.

خواب مناسب کودکان

  • میزان خواب مناسب کودکان 5 ماه تا 1 ساله:

بهتر است کودکان تا سن یازده ماهگی 15 ساعت خواب کافی داشته باشند اما با این حال اکثر کودکان این تایم را به هر دلیلی تا 12 ساعت می توانند بخوابند. عادت خواب درست می تواند به آن ها کمک کند تا روحیه و بدنی سالم داشته باشند همچنین آن ها به مرور زمان باید الگوی خوابی مانند بزرگسالان داشته باشند.

  • میزان خواب مناسب برای کودکان 1 تا 3 سال:

در این سن کودکان الگوی خوابشان به کلی تغییر می کند و زمان درست برای خواب مناسب کودکان همان خواب شبانه روزی می شود و آن ها به طور کل خواب نیمروزی خود را از دست می دهند و تنها یک بار در طول شبانه روز را می خوابند اما با این حال بهتر است بدانید که ساعات خواب کافی برای این سن کودکان باید بین 12 تا 14 ساعت باشد که طبق تحقیقات کاهش پیدا کرده و اکثر کودکان تنها 10 ساعت خواب را تجربه می کنند.

  • میزان خواب مناسب کودکان 3 تا 6 سال:

بهتر است کودکان در این سن تا ساعت 9 شب به رختخواب خود بروند تا صبح ها راحت تر و سرحال تر بیدار شوند اکثر کودکانی که در این ساعات به خواب می روند حدود ساعت 6 تا 8 شب بیدار می شوند. اما اکثر کودکان تا سن سه سالگی خواب روزانه خود را دارند و حدود 1 تا 2 ساعت در طول روز را نیز می خوابند اما باید توجه داشته باشید که این ساعت خواب نیمروزی را در اواسط ظهر داشته باشند تا شب را زمان مشخصی به خواب بروند.

خواب مناسب کودکان

توصیه هایی برای خواب مناسب کودکان و راحت خوابیدن آن ها

  1. فعالیت بدنی آن ها را در طول روز افزایش دهید: آن ها را به پارک ببرید، به پیاده روی بروید، دوچرخه سواری کنید و… این فعالیت ها باعث می شود تا کودک خواب راحت و پر از آرامشی را در شب داشته باشد.
  2. محیط خواب کودک را قبل از فرا رسیدن زمان خواب آماده کنید: زمان رسیدن خواب نزدیک است بنابراین تلویزیون را خاموش کنید، روشنایی خانه را کم کنید، صداها را کنترول کنید و … توجه داشته باشید که فرزند شما باید در محیطی آرام بخوابد تا خواب راحتی داشته باشد
  3. زمانی که کودک می خواهد بخوابد حداقل یک ساعت قبل به او نوشیدنی و مایعات ندهید تا مثانه آن ها پر نشود توجه داشته باشید کودکان با مثانه پر نمی توانند به راحتی بخوابند بنابراین اگر مسیر از پوشک گرفتن کودک را طی کرده اید او را تشویق کنید تا قبل از خواب به دست شویی برود و مسواک خود را بزند و مثانه خود را تخلیه کند تا راحت تر بخوابد.
  4. استفاده از چراغ خواب می تواند برای کودکانی که ترس از تاریکی دارند موثر باشد.
  5. کتاب خواندن کودک می تواند راهی مناسب برای خوابیدن او باشد اگر فرزند شما به سنی رسیده است که می تواند مطالعه کند از او بخواهید قبل از خواب یک صفحه کتاب بخواند و در غیر اینصورت خودتان برای او کتاب بخوانید این راه می تواند به خواب راحت با ذهنی آرام کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *