فهرستهای زیادی وجود دارد که توصیف میکند که کودک در دوران نوزادی، به عنوان یک کودک نوپا یا پیشدبستانی و غیره چه کاری باید بتواند انجام دهد یا بفهمد رشد شناختی کودکان و رشد اولیه مغز یکی از مهمترین آن ها محسوب می شود.
بسیاری از اینها بر اساس تحقیقات ژان پیاژه است. پیاژه یک روانشناس در سوئیس بود. مراحل رشد شناختی که او پیشنهاد کرد تا بزرگسالی می رسد و گاهی اوقات با یکدیگر همپوشانی دارند.
در این مقاله، نمونههایی از رشد شناختی کودکان که مراحلی طبیعی هستند را به شما ارائه میدهیم که تا حدود 5 سالگی رخ میدهد و دوران اولیه کودکی را پوشش میدهد.
ما دنیایی را تصور می کنیم که در آن همه خانواده ها به منابع یادگیری اولیه و با کیفیت بالا دسترسی داشته باشند، هر جامعه ای پر از فضاهایی برای رشد کودکان خردسال است، و همه والدین و مراقبان درگیر تعاملات زبانی با فرزندان خود می شوند.
به یاد داشته باشید که آنچه در زیر ارائه می کنیم فقط نمونه هایی هستند. اگر کودک شما تمام این نکات را در هر سنی انجام دهد یا نکند، به این معنی نیست که آنها سالم یا ناسالم هستند. ما همچنان شما را تشویق می کنیم که در مورد سایر اطلاعات تحقیق کنید و با پزشک خود صحبت کنید (به خصوص اگر فکر می کنید چیزی اشتباه است).
- در این قسمت از مقاله از شما دعوت می شود از سایت پیانو استایل دیدن فرمایید و بهترین ها را برای کودک خود رقم بزنید.
ارتقاء رشد شناختی کودکان از طریق بازی
رشد شناختی به روشی اطلاق می شود که کودک از طریق آن می آموزد، مشکلات را حل می کند، در مورد محیط اطراف دانش کسب می کند و توانایی تعامل با آن را افزایش می دهد.
کودکان با رسیدن به برخی نقاط عطف رشد، مهارت های شناختی متفاوتی را کسب می کنند. به عنوان یک والدین، می توانید با وسایل معمولی که در خانه یافت می شود، به فرزندتان کمک کنید تا رشد شناختی در حافظه، تمرکز، توجه، ادراک، تخیل و خلاقیت را بهبود بخشد.
بازی برای کودکان مانند آموزش و یادگیری یادگیری است، به این معنا است که چگونه با دنیای خود آشنا می شوند. کودکان از بازی برای حل مشکلات پیچیده مانند: گرفتن توپی که از دوستانشان فرار می کند یا نشان دادن شادی پس از یک موفقیت و ناامیدی در زمانی که نیاز به تلاش دوباره و دوباره است، استفاده می کنند.
بازی به کودکان کمک می کند تا معنای دنیایی را بیابند که روز به روز غیرقابل پیش بینی تر می شود. از کووید گرفته تا جنگ و بلایای طبیعی، کودکان اغلب در این فکر هستند که چرا محیط اطرافشان نتوانسته از آنها محافظت کند.
- نقاط عطف کودکان ۵ ساله به آن معنا می باشد که: فرزند شما چگونه بازی می کند، یاد می گیرد، صحبت می کند، عمل می کند و حرکت می کند
از طریق بازی، کودکان می توانند مکان هایی را برای تجربیاتی بیابند که ممکن است درک کامل آنها برایشان مشکل باشد. وقتی کودکان بازی می کنند، تخیل آنها با خیال راحت مناطقی را بررسی می کند که ممکن است صحبت در مورد آنها دشوار باشد.
کودکان با خود صحبت می کنند و این موضوع از نظر روانشناسان نوعی گفتار درونی است، جایی که با خود صحبت میکنند، ارزیابی میکنند که چه اتفاقی افتاده است، ذهن آن ها درگیر چه چیزهایی است و راه حل هایی ممکن برای رفع آن ها چیست.
مهارت های حرکتی در کودکان را مطالعه کنید.
رشد شناختی کودکان از تولد تا 3 ماهگی:
- انگشت شست یا نوک سینه را به درستی بمکند.
- چهره ها یا اشیایی را که ثابت نیستند با چشمان خود دنبال کنند.
- تشخیص تفاوت صدا به عنوان مثال. ممکن است با شنیدن صدای بزرگسالان که به سمت آنها سروصدا میکنند، ظاهر متفاوتی در چهره آنها مشاهده کنید.
- انگشت خود یا اشیا (مانند ملحفه یا پتو) را بگیرید.
رشد شناختی کودکان بین 3 تا 6 ماهگی:
- به نگه داشتن اشیا علاقه نشان دهند و سعی کنند آنها را به سمت دهانشان ببرند یا در دهانشان بگذارید.
- چهره ها را می شناسند.
- با ساختن صداها و چهره های خود به صداها و چهره های دیگران واکنش نشان می دهند. به عنوان مثال. در صورت شنیدن صدای جدیدی، یا صدایی که دوست دارند، می خندند.
- بی قراری می کنند و می خواهند در اطراف حرکت کنند یا موقعیت خود را تغییر دهند.
رشد شناختی کودکان در 6 تا 9 ماهگی:
- واکنش نشان دادن و تعجب کردن به هنگامی که یک اسباب بازی در دست شماست و یکباره ناپدید می شود در این رویه او شناخت از تعجب و نشان دادن واکنش های مختلف می شود.
- نحوه عملکرد برخی از اسباب بازی ها را درک می کند. به عنوان مثال. اگر دکمه هایی برای فشار دادن داشته باشند، آنها را فشار می دهند. اگر برای تکان دادن برای ایجاد صدا هستند، آنها را تکان می دهند.
- درک می کنند که برخی از اشیاء خارج از دسترس آنها هستند. به عنوان مثال. خیره شدن به موبایل ها یا چراغ های سقفی که خیلی دور هستند.
رشد شناختی کودکان بین 9 تا 12 ماهگی:
- می توانند تشخیص دهند که اشیایی که نمی توانند ببینند هنوز آنجا هستند. به عنوان مثال. جغجغه را پشت سر خود پنهان می کنید و آنها متوجه می شوند که هنوز آنجاست و به دنبال آن خواهند گشت.
- از برخی رفتارهای شما تقلید می کنند مانند خداحافظی کردن و یا بوسیدن.
- برای حل مسائل آزمایش می کنند یا سعی می کنند آزمایش ها را تکرار کنند. به عنوان مثال. «چگونه این اسباببازی کار می کند؟» سعی می کنند بارها دکمه ی صدای آن را فشار دهند تا اطمینان پیدا کنند که با این دکمه صدای اسباب بازی شروع می شود.
- چیزها یا مفاهیم را با هم تطبیق می دهند. به عنوان مثال: آن ها می دانند که قاشق برای غذا خوردن است و یا غذا را باید در ظروف مخصوص ریخت.
رشد شناختی کودکان در 12 تا 18 ماهگی (1 تا 1.5 سالگی):
- نگه می دارند، می سازند و خراب می کنند. به عنوان مثال. اسباب بازی ها را سرجای خود قرار می دهند، یا برای خراب کردن بلوک هایی که به کمک شما ساخته اند اقدام می کنند.
- زمانی که نام یک اشیاء را می پرسید می تواند به آن اشاره کند. نام ها را می فهمد و می شناسد.
- روال ها را دنبال می کنند. به عنوان مثال. آنها به سمت در آپارتمان خانه خود می دوند و به نظر می رسد که می دانند کدام یک است.
- می توانند به دستورالعمل های ساده پاسخ دهند. به عنوان مثال. «بیا کفش بپوشیم» و پایشان را به شما میدهند یا کنار در مینشینند (هر روتینی که باشد).
رشد شناختی کودکان بین 18 تا 24 ماهگی (1.5 تا 2 ساله):
- وقایع گذشته را به خاطر می سپارد و حس زمان را درک می کند.
- فعالیت ها را تقلید می کند و از تخیل آنها استفاده می کند. به عنوان مثال. تلاش برای مراقبت از عروسک خود به همان روشی که والدین از او مراقبت می کنند.
- افراد خاصی را در زندگی خود می شناسد. به عنوان مثال. در تصاویر می توان به «خاله» و «مادر بزرگ» اشاره کند و نسبت به غریبه ها عکس العمل نشان می دهد.
- می تواند بشمارد، یا ایده ای از اعداد و مقادیر داشته باشد.
رشد شناختی کودکان بین 24 تا 36 ماهگی (2 تا 3 سالگی):
- گفتن کلمات، یا حتی جملات نادرست گرامری، اگر قبلا این کار را می کردند از این به بعد گسترده تر انجام می دهند. به عنوان مثال. آنها رنگ ها، حیوانات، حروف، اشکال و غیره را یاد گرفته اند و نه تنها می توانند در کتاب ها به آنها اشاره کنند، بلکه می توانند در فعالیت های روزانه خود نیز آنها را صدا کنند.
- هنگام صحبت کردن، لحن صدا را تقلید می کنند.
- به هنگام حل مشکلات پیشرفته تر عمل می کنند. به عنوان مثال. آنها ممکن است سعی کنند دستگیره های در و چیزهای دیگری را که قبلاً “خیلی سخت” بودند باز کنند.
- نام خود را به خوبی می شناسند و به هنگام صدا زدن آن ها پاسخ می دهند و افراد دیگری را که می شناسند به صورت شفاهی نام می برند.
- از ابزارهای رنگ آمیزی مانند مداد رنگی و رنگ استفاده می کنند. به عنوان مثال. آنها می دانند که اینها برای خط خطی کردن یا کشیدن اشکال هستند.
رشد شناختی کودکان 3 ساله:
- می توانند خودشان (تا حدودی) لباس بپوشند.
- سن و جنسیت خود را می دانند و نام خود را به خوبی می شناسند و نام های اطرافیان را به ذهن می سپارند.
- دستورالعمل ها را با بیش از یک مرحله دنبال می کنند.
- مسائل را به راحتی با دیگران به اشتراک می گذارند و به همسالان همدردی یا همدلی خود را نشان دهید.
- بسیاری از رفتارها را شناسایی و از آن ها تقلید می کنند.
- با پازلهای ساده یا اسباببازیهایی که بخشهای پیچیده زیادی دارند بازی کنید.
- هنگام بازی از تخیل استفاده می کنند. به عنوان مثال. آنها می توانند با عروسک ها خط داستانی بسازند، وانمود کنند که هواپیما هستند و غیره.
اولین سوالی که می دانیم ممکن است همه شما هنگام خواندن لیست های بالا داشته باشید این است که “اگر فرزند من در این دسته بندی ها قرار نگیرد چه؟” این نگرانی منطقی است. اختلالات شناختی می تواند منجر به مشکلات یادگیری مانند اوتیسم یا بسیاری دیگر شود.
گاهی اوقات، والدین نمیخواهند جلوی پزشک خود مانند «مادرانی که فرزند آن ها مشکلی دارد» به نظر برسند. بنابراین ممکن است به دنبال کمک نباشند. ما فکر نمی کنیم که شما باید این احساس را داشته باشید. ممکن است مشکلی برای فرزند شما وجود نداشته باشد. اما، اگر چیزی وجود دارد، باید زودتر بدانید، تا مداخله زودتر شروع شود و در نتیجه موثرتر باشد.
رشد مهارت های زبانی در کودکان بخش اساسی گفتار و ارتقای دایره واژگان آنهاست برای شناخت و کسب اطلاعات مطالعه کنید.