مجله پیانو
واکسن یک سالگی

آشنایی با واکسن یک سالگی و علائم آن

واکسن یک سالگی یکی از مهمترین واکسن ها برای کودک محسوب می شود و یکی از دغدغه های والدین می باشد زیرا کودک به حدی بزرگ شده است که دست و پای خود را بعد از تزریق واکسن بیشتر تکان دهد در نتیجه درد بیشتری را تحمل خواهد کرد. نوزاد از لحظه ای که متولد می شود باید واکسینه شود و اولین واکسن را در بیمارستان به او تزریق می کنند که شامل: واکسن ب ث ژ می باشد برای بیماری سل، واکسن خوراکی فلج اطفال، واکسن هپاتیت B می باشد.

واکسن ها از بدو تولد تا 6 ماهگی هر دو ماه تزریق می شود و پس از آن یک واکسن در 12 ماهگی و بعدی در 18 ماهگی می باشدو بعد از ان 4 تا 6 سالگی دو تزریقی و یک خوراکی دارند.

 واکسن یک سالگی

واکسن یک سالگی چیست؟

یکی از مهمترین واکسن هایی که نوزادان باید تزریق کنند واکسن یک سالگی می باشد که MMR نام دارد و کودک را در برابر بیماری هایی چون: سرخک، سرخجه و اریون مصون میکنند. این واکسن از ویروس های زنده و ضعیف شده، بیماری های نام برده ساخته شده است که شامل دو دوز می باشد که اولی را در یک سالگی و دومی را در سن 18 ماهگی تزریق می کنند.

اما ترزیق این واکسن ها در شرایطی خاص برای نوزاد ممنوع می باشد:

  • اگر پس از تزریق دوز اول در سن یک سالگی کودک به این نوع واکسن حساسیت داشته باشد و علائم حساسیت  در او ظاهر شود تزریق دوز دوم برای او ممنوع می باشد.
  • اگر اطرافیان کودک و خانواده درجه یک او سابقه در مشکلات سیستم ایمنی داشته باشند.
  • اگر نوزاد مشکلات انعقادی داشته باشد.
  • اگر نوزاد سابقه دریافت خود و یا فرآورده های خونی داشته باشد.
  • کودکانی که بیماری های خود ایمنی دارند، مبتلا به بدخیمی هستند، عضوی از آن ها پیوند خورده است و … دریافت این واکسن ها که دارای ویروس زنده ضعیف شده می باشند ممنوع است.

 واکسن یک سالگی

علائم و عوارض واکسن یک سالگی

عوارض واکسن یک سالگی در کودکان متفاوت است و بسته به سیستم ایمنی بدن کودک دارد. یکی از علائم و عوارض واکسن یک سالگی پس از تزریق تب می باشد. و حدود 5 درصد از کودکان هستند که دچار قرمزی و تورم در محلی که واکسن تزریق شده است می شوند.

علائمی که بسیار رایج است و بعد از تزریق واکسن یک سالگی بروز می کند دانه های قرمز روی بدن نوزاد بیرون می ریزد که تا دو هفته بعد از تزریق هم امکان دارد این علائم را ببینید که به مرو و خود به خود از بین می روند.

مواردی که قبل از تزریق واکسن یک سالگی باید بدانید

  • در این سن کودکان تا حدودی درک از واکسن و آمپول دارند بنابراین سعی کنید آن ها را از واژه آمپول نترسانید.
  • کودک خود را در آغوش بگیرید و به او محبت کنید او به نوازش و آرامش شما نیاز دارد.
  • کارت واکسن نوزاد را همراه خود داشته باشید.
  • تماس بدنی با مادر و تشویق کردن کودکان می تواند کار را آسان تر کند و آن ها را آرام کند.
  • به هنگام تزریق واکسن سعی کنید حواس کودک را با اسباب بازی و یا چیزهای دیگر پرت کنید.
  • لباس راحت برای آن ها بپوشانید و اگر در فصل زمستان می باشد از پوشیدن لباس بافتنی سفت و محکم خودداری کنید.
  • ارتباط چشمی با کودک خود برقرار کنید.

 واکسن یک سالگی

مراقبت های بعد از ترزیق واکسن یک سالگی

  • بهتر است بعد از تزریق واکسن به کودک خود شیر بدهید و او را نوازش کنید.
  •  به محل تزریق واکسن دست نزنید و آن را ماساژ ندهید.
  • اگر محل تزریق درد می کرد به کودک خود استامینوفن بدهید.
  • به طور مدام وضعیت سلامت او را کنترول و چک کنید.
  • برای کاهش تب مرتب با آب ولرم او را پاشویه کنید.
  • به او مایعات زیادی بدهید و بدانید که امکان دارد پس از تزریق اشتهای کودک کاهش پیدا کند.
  • پس از تزریق واکسن، تب، تورم، درد و … علائمی طبیعی هستند و نگران کننده نمی باشند.
  • حمام و تمیز کردن محل تزریق بعد از واکسن هیچ مانعی ندارد.

واکسن یک سالگی کجا تزریق می شود؟

نحوه تزریق هر واکسنی بسته به عواملی مختلف می باشد که مهمترین آن نوع واکسن و سن نوزاد می باشد. واکسن یک سالگی را به صورت زیر جلدی تزریق می کنند به این معنی که که تزریق در بافت چربی که بین پوست و عضله است تزریق می شود. که محل تزریق ان معمولا بازوی دست راست نوزاد می باشد که عضله دلتوئید نام دارد. که کودک باید درهر نوبت تزریق این واکسن نیم میلی لیتر MMR دریافت کند.

تاخیر در تزریق واکسن یک سالگی چه عوارضی دارد؟

بهتر است واکسیناسیون کودک را در موعد مقرر انجام دهید چرا که تزریق این واکسن ها هر چه دیرتر اتفاق بی افتد می تواند عواقب جدی برای کودک داشته باشد. اگر دو تا سه روز تزریق این واکسن به تاخیر بی افتد ایرادی ندارد اما بیشتر از این می تواند از اثرات درمانی آن بکاهدو روی زمان ترزیق دوز بعدی تاثیر منفی می گذارد.

اگر واکسن یک سالگی کودک را تزریق نکنید می تواند در سیستم ایمنی بدن کودک اختلالاتی ایجاد شود و تقویت سیستم ایمنی انجام نخواهد شد و اگر کودک به این بیماری های نام برده دچار شود واکنش های خطرناکی در بدن او رخ می دهد.

اگر سن کودک برای دریافت واکسن یک سالگی و تزریق دوز اول کمتر از 18 ماه بود نوبت دوم را می تواند در 18 ماهگی تزریق کند البته توجه داشته باشید که فاصله بین دوز اول تا دوم باید یک ماه باشد. اگر سن کودک بالاتر از 18 ماهگی بود نوبت دوم را باید با رعایت و فاصله یک ماه تزریق کنید اما اگر سن کودک شما به هنگام تزریق اولین دوز واکسن یک سالگی، بین 4 تا 6 سالگی باشد، دوز دوم آن باید شش تا یک سال بعد تزریق شود.

 واکسن یک سالگی

تب واکسن یک سالگی چگونه است و چند روز طول می کشد؟

اگر بخواهیم زمان تب را دقیق برای شما عزیران مشخص کنیم باید بگوییم که اکثر کودکان بین 1 تا 3 روز بعد از تزریق واکسن یک سالگی دچار تب می شوند اما از انجایی که بدن هر فردی با دیگری متفاوت است نمی توان به طور کاملا دقیق زمان را مشخص کرد چرا که در برخی کودکان بیشتر طول می کشد و در برخی کودکان همان روز اول است چرا که سیستم ایمنی بدن کودکان با یک دیگر متفاوت می باشد.

طبق آمار به دست آماده کودکان کمی هستند که پس از یک تا دو هفته بعد از تزریق واکسن یک سالگی تب را تجربه می کنند و حتی برخی کودکان هستند که به طور کل بعد از واکسن تب نمی کنند. بیشتر این تب ها بعد از واکسن خفیف می باشد و گروه کمی هستند که تب بالای 39/4 درجه را تجربه می کنند که در این شرایط باید سریعا کودک را به متخصص کودکان نشان دهید چرا که امکان خشک شدن آب بدن و تشنج بالا می رود.

مقالات مشابه مناسب شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *