مجله پیانو
رشد کودک

مراحل و روند رشد کودک دو ساله (24 ماهه)

زمانی که نوزاد شما پا به دنیا می گذارد شاهد رشد کودک خود هستید و مراحل رشد نوزاد بسیار گسترده می باشد و هر ماه اتفاقاتی رخ می دهد که متوجه می شوید کودک شما در حال رشد نرمال خود است. اما رشد کودک دو ساله بسیار متفاوت با رشد نوزادان است چرا که دیگر کودک شما مستقل شده است و بیشتر کارها را می تواند خودش انجام دهد. او می تواند راه برود، صحبت کند و خواسته های خودش را بیان کند، می تواند وسایل کوچک و سبک را به راحتی حمل کند و یا با اسباب بازی های خود ساعت ها وقت بگذراند و بازی کند و…

رشد کودک

مراقبت از نوزاد و کودکان تنها مختص به جسم نوزاد نمی باشد بلکه شما باید از روح و روان نوزاد خود به خوبی مراقبت کنید و بهترین قدم برای رسیدن به این مرحله شناخت مهارت هایی است که کودک شما سال به سال و با بزرگ شدن آن ها را کسب می کند و برای یادگیری به کمک شما بسیار نیاز دارد. معلم کودکان تا سن 7 سالگی والدین هستند سپس پا به محیط های آموزشی می گذارند که باز هم نقش شما کمرنگ نخواهد شد و باید همگام با فرزندتان باشید و زمان زیادی را برای تربیت و آموزش او صرف کنید.

رشد کودک

کودکان در سن دو سالگی و از زمانی که در راه رفتن و صحبت کردن مهارت پیدا می کنند هم می خواهند مستقل باشند و هم به حمایت شما نیازمند هستند به همین دلیل است که باید از نیازهای روحی، جسمی، عاطفی و… فرزندتان مطلع باشید تا به خوبی بدانید که چگونه باید با او ارتباط برقرار کنید و چه رفتارهایی باید انجام دهید تا بتوانید او را حمایت کنید.

رشد کودک دو ساله و مهارت های جسمی

نوزادان به طرز حیرت انگیزی رشد می کنند و شما شاهد رشد کودک خود خواهید بود کودکی که تا چند ماه پیش نمی توانست غلت بخورد حالا راه می رود، می دود و بازی می کند. شیطنت های زیادی انجام می دهد و شما از دیدن مهارت های جسمی او لذت می برید.

رشد کودک دو ساله تا حدودی کامل شده است به حدی که هماهنگی بین ماهیچه ها ایجاد شده است و کودک شما می تواند بنشیند، بالا و پایین از پله ها برای او امکان پذیر است و کشف استعداد کودکان در این سن تقریبا امکان پذیر است. او برای انجام کارهای خود احتیاط می کند و برای انجام هر حرکتی احتیاط می کند. رشد کودک از نوزادی تا دو سالگی که بیشترین مراحل رشد او تکمیل می شود.

رشد کودک

یکی از مهمترین مراحل رشد کودک برای والدین است و علاقه ی زیادی به دیدن رشد مرحله به مرحله فرزند خود دارند اما برخی از کودکان با انجام برخی کارها مانند پریدن و راه رفتن و برداشتن قدم های محکم کمی مشکل دارند و می توان گفت ماهیچه های آن ها قوی نشده است و هماهنگی بین ان ها ایجاد نشده است و نیاز به گذراندن زمان بیشتر و یا تمرین های زیادی دارند و این موضوع نباید والدین را نگران کند مگر اینکه این زمان طولانی شود در این زمان نیاز است تا با پزشک او صحبت کنید.

رشد کودک در دو سالگی تقریبا تکمیل شده است یکی کودک می تواند به راحتی دولا شود و وسایل مورد نیاز خود را بردارد و دوباره به حالت اولیه خود برگردد در اینجا متوجه خواهید شد که رشد رگن، مفاصل زانوها و … کاملا انجام شده است اما باید بدانید که کودکان همیشه به مراقبت و کمک نیاز دارند.

رشد کودک

کودک در سن دوسالگی باید قادر باشد تا کارهای زیر را انجام دهد.

  • به راحتی راه برود با احتیاط بدود.
  • بنشیند و بلند شود.
  • از صندلی بدو کمک بالا پایین برود ولی با احتیاط.
  • بتواند به توپ ضربه بزند.
  • با کمک و گرفتن دست شما از پله بالا و پایین برود.
  • اسباب بازی های خود را حمل کند.
  • اجسام را به دست بگیرد و توپ را به راحتی با دست پرتاب کند.

رشد کودک

رشد کودک دو ساله از لحاظ ذهنی و یادگیری

رشد کودک زمانی که به مرحله ی انجام کارهای جسمانی می رسد و مهارت های بدنی را کسب می کند در کنارش می تواند به مهارت های ذهنی هم برسد و روابط اجتماعی در کودکان کم کم شکل می گیرد. مثلا کودک متوجه خواهد شد که اسباب بازی هواپیمای او مال پرواز کردن در هوا می باشد و یا هنگام حرکت دادن ماشین های اسباب بازی خود صدای قان قان در می آورد و یا به هنگام بازی با حیوانات اسباب بازی های خود صداهای آن ها را در می آورد و با صداها آشنا شده است.

رشد کودک

در این سن می توانید آموزش های لازم مانند: آموزش لباس پوشیدن به کودکان، آموزش غذا خوردن، از پوشک گرفتن کودک و… را به او بیاموزید. رشد کودک دو ساله به حدی رسیده است که می تواند داغ و سرد بودن را از هم تشخیص دهد و می داند نباید به اجسام داغ دست بزند و یا از ارتفاع بلند نباید بپرد و….

این مواردی است که نشان می دهد کودک شما به سنی رسیده است که توانایی ذهنی او بالا رفته و در تمام روز سعی می کند در مورد اتفاق ها و ابزارهای اطراف خود سوالاتی بپرسد تا به آن چه می خواهد برسد و این موضوع می تواند به بالا بردن دانش او کمک کند و پیشرفت گفتار زبانی و حافظه ی او در این سن بیشتر می شود.

رشد کودک

کودک دو ساله و مهارت های عاطفی و اجتماعی

رشد کودک دو ساله به گونه ای است که تصور می کند هر اتفاق و یا هر مسئله ای مربوط به او می شود ممکن است کودک شما برای بازی کردن کنار شما و یا خواهر و برادر خود بنشیند ولی کار خودش را انجام دهد و شما را نادیده بگیرد مگر اینکه بخواهد چیزی را از شما بپرسد و یا طلب کند. کودک در این سن کاملا کارهای اطرافیانش را تقلید می کند با اینکه درکی از آن ها ندارد و خیلی از مسائل برایش بی معنی می باشد در این سن می توانید به کتاب خواندن کودکان کمک کنید و این کار را خود آغاز کنید تا از شما یاد بگیرد.

رشد کودک

کودک در این سن:

  • به تقلید کردن از اطرافیان به خصوص خانواده و کودکان بزرگ تر از خود می کند.
  • در کنار کودکان دیگر هیجان زده عمل می کند.
  • سعی می کند استقلال داشته باشد و تمایل دارد کارهای خود را انجام دهد.
  • به هنگام بازی کردن با بچه های دیگر به آن ها اهمیتی نمیدهد و فقط علاقه دارد در کنار آن ها بنشیند و بازی خودش را بکند.
  • اگر کودک خود را از کاری منع کنید تمایل بیشتری برای انجام دادن آن دارد و لجبازی در این سن در بیشتر کودکان دیده می شود.
  • او می تواند در خرید لباس بچه گانه خود نظر بدهد و در مقابل رنگ ها و مدل ها عکس العمل نشان می دهد.

رشد کودک

مقالات مشابه مناسب شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *