مجله پیانو
حرف زدن کودک با خودش

دلایل حرف زدن کودک با خودش

حرف زدن کودک با خودش، یکی از رفتارهای طبیعی و شایع در دوره کودکی است که معمولاً در سنین ۲ تا ۴ سالگی شروع می‌شود.

آیا فرزند شما با خودش صحبت می کند؟ نگران نباش! گفتار خصوصی در کودکان پیش دبستانی رایج است و اغلب کارکردهای مهم ارتباطی، خود هدایتی و خودتنظیمی را انجام می دهد. برای اطلاعات بیشتر به ادامه مطلب بروید.

اگر قصد خرید لباس بچه گانه برای فرزند حود را دارید می توانید از سایت پیانو استایل دیدن کرده و بهترین و به روزترین لباس ها را برای فرزند خود خریداری کنید. لباس نقش بسیار مهمی در آرامش و فعالیت های روزانه کودک دارد در نتیجه در انتخاب آن هوشمندانه عمل کنید.

دلایل حرف زدن کودک با خودش

برخی از دلایل حرف زدن کودک با خودش

  • تمرین زبان:

حرف زدن کودک با خودش، به او کمک می‌کند تا مهارت های زبانی خود را تقویت کند. این کار به کودک کمک می‌کند تا کلمات و جملات را تکرار کند و با تلفظ صحیح آن‌ها آشنا شود.

  •  تسکین احساسات:

برخی کودکان با حرف زدن با خود، احساسات خود را تسکین می‌دهند. این رفتار می‌تواند به عنوان یک راه برای کنترل عصبانیت، ترس، اضطراب و حتی شادی کودکان باشد.

  •  خلاقیت:

حرف زدن با خود، به کودکان کمک می‌کند تا خلاقیت خود را بیان کنند و فضاهای خلاقانه خود را توسعه دهند.

  • تمرین اجتماعی:

حرف زدن کودک با خودش، به او کمک می‌کند تا رمانی که با خود صحبت می کنند، با توجه به رفتار و واکنش های خود، تمرین کنند کودکان اجتماعی شوند.

  • تمرین مهارت های شنیداری:

حرف زدن با خود برای کودکان یک فرصت است تا به صدای خودشان گوش دهند و مهارت های شنیداری خود را تقویت کنند.

در کل، حرف زدن با خود، یک رفتار طبیعی و سالم در دوران کودکی است که به کودک کمک می‌کند تا مهارت های زبانی خود را تقویت کند و با احساسات خود آشنا شود.

آیا حرف زدن کودک با خودش مفید است؟

آیا حرف زدن کودک با خودش مفید است؟

گفتار خصوصی مشکلی نیست. در واقع این مرحله رشد دیگری است که فرزند شما از آن عبور خواهد کرد. برخی از مزایای مهم سخنرانی خصوصی:

1- حرف زدن کودک با خودش نشانه خلاقیت و تخیل است:

محققان با تحقیقی که در مورد رابطه بین حرف زدن کودک با خودش و خلاقیت در کودکان پیش دبستانی آمریکایی با وضعیت اجتماعی-اقتصادی پایین انجام دادند.به این نتیجه رسیدند که، «گرایش‌های خلاق اولیه از طریق گفتار خصوصی در کودکان با وضعیت اقتصادی-اجتماعی پایین آشکار است.

ویژگی‌های حل مسئله پیشرفته در حین انجام فعالیت در گفتار خصوصی کودکان خلاق شناسایی شد. به عنوان مثال، گفتار خصوصی کودکان خلاق برنامه ریزی، توصیف و یافتن راه حل برای مشکلات را نشان می دهد.

والدین و معلمان باید در مورد پتانسیل گفتار خصوصی برای درک تفکر خلاق اولیه، به ویژه در مورد کودکانی با زمینه های فرهنگی و اقتصادی که در آموزش تیزهوشان کمتر حضور دارند، مطلع شوند.

اگر شما دیده اید که درگیر حرف زدن کودک با خودش است، به این معنی است که شما احتمالاً به آنچه فکر می کند می شنوید. برای اینکه دید بهتری به شما بدهیم، اگر می شنوید که کودکتان با هیجان درباره دو دوست در مدرسه صحبت می کند، نشان می دهد که این کودکان چگونه روی فرزند شما تأثیر گذاشته اند.

حرف زدن کودک با خودش نشانه خلاقیت و تخیل

موضوعاتی که فرزندتان درباره آنها صحبت می کند، مانند بازی ها یا شوخی ها، علایق او را نشان می دهد و ترجیح می دهد انرژی ذهنی خود را کجا سرمایه گذاری کند. گاهی اوقات، ممکن است کودک خود را در حال مکالمه مشاهده کنید، که به تخیل فوق العاده ای دلالت دارد. این نشان دهنده استفاده از ذهن خلاق است.

به عنوان والدین، با دقت گوش کنید و بی سر و صدا مشاهده کنید که فرزندتان واقعاً به چه چیزی جذب می شود و سپس او را تشویق کنید تا آن زمینه های مورد علاقه را کشف کند.

بنابراین، حرف زدن کودک با خودش می تواند خیلی از رفتارها و علاقه های کودک را به شما نشان دهد، می توانید خودتان کلاه خلاقانه ای بر سر بگذارید و لذت نقاشی کردن اشیاء مختلف را به کودکتان معرفی کنید یا در آشپزی بدون استفاده از گاز و آتش، مانند درست کردن ساندویچ، به او بپیوندید.

2- گفتار خصوصی در کودکان به یادآوری حافظه کمک می کند و به عنوان نشانه بازیابی عمل می کند:

سخنرانی خصوصی اغلب به عنوان تکرار رویدادها و تجربیات روز دیده می شود. یک کودک خردسال تمایل دارد افکاری را که قبلا، ذهن درگیر آنها شده است، دوباره مرور کند. صحبت کردن با صدای بلند می تواند به طور قابل توجهی به ایجاد یادآوری حافظه کمک کند.

برای مثال در نظر بگیرید که چگونه کودکان، وقتی از مدرسه برمی‌گردند، ناخودآگاه شروع به خواندن قافیه یا شعری می‌کنند که آن روز در مدرسه یاد گرفته‌اند. صحبت کردن با صدای بلند یک راه عالی برای حفظ کردن است و گفتار خصوصی فقط به تقویت حافظه کودک کمک می کند.

یکی از رایج‌ترین راه‌ها برای مشاهده فرزندتان با استفاده از گفتار خصوصی، زمانی است که صدای او را در حال زمزمه آهنگی می‌شنوید که از رادیو شنیده است، یا وقتی متوجه می‌شوید که او در حال اجرای سکانس خاصی است که در یک فیلم تماشا کرده است.

در نگاه اول ممکن است به نظر برسد که سخنرانی خصوصی ربطی به کار حافظه ندارد، اما همه چیز از اینجا شروع می شود.

به کودک خود در تنظیم احساسات کمک کنید

3- حرف زدن کودک با خودش به تنظیم احساسات کمک می کند:

مقابله با احساسات برای بسیاری از افراد یک کار پیچیده است و کودکان نیز تفاوتی ندارند. کودکان خردسال اغلب در مورد آنچه که احساس می کنند و نحوه واکنش به یک موقعیت خاص احساس سردرگمی می کنند. توجه شده است که گفتار خصوصی به کودکان خردسال کمک می کند تا احساسات خود را تنظیم کنند.

به عنوان مثال پسر کوچکی را در نظر بگیرید که سعی می کند خود را در رختخواب خود بخواباند. معمولاً کودکانی که در این موقعیت قرار دارند، اصطلاح یا فکر آرامش بخشی را که ممکن است توسط والدینشان ارائه شده است، با صدای بلند به خود یادآوری کنند. تکرار آن کلمات آرامش بخش با صدای بلند به کودک کمک می کند تا آرام شود.

هر روز موقعیت‌های متعددی در زندگی کودک پیش می‌آید که می‌تواند منجر به استرس موجه یا ناموجه شود. بسیاری از کودکان تمایل دارند در ساعات مدرسه نیز به سخنرانی خصوصی بپردازند. موقعیت های زندگی روزمره که ممکن است برای ما “عادی” به نظر برسند، می توانند برای جوانان بسیار آزاردهنده باشند.

غیبت دوست عزیز در مدرسه، بیزاری از غذای موجود در جعبه ناهار، گم شدن مداد مورد علاقه یا حتی اخم کوچک معلم – همه اینها چالش های عاطفی بالقوه برای کودک هستند. مشاهده شده است که کودکان اغلب از گفتار خصوصی در مدرسه برای مقابله با این موقعیت ها استفاده می کنند و آن را به نوعی فعالیت آرامش بخش تبدیل می کند.

تحقیقات درباره حرف زدن کودک با خودش چه می گویند؟

مطالعه‌ای در سال 2008 که در فصلنامه تحقیقات اولیه کودکی منتشر شد، نشان داد که کودکان 5 ساله‌ای که با خودشان صحبت می‌کنند، در کارهای حرکتی بهتر از زمانی که سکوت می‌کنند، عمل می‌کنند. محققی که این مطالعه را انجام داد گفت که وقتی کودکان شروع به صحبت با خود می کنند، “مهارت های ارتباطی آنها با دنیای بیرون بهبود می یابد.”

چگونه مهارت های شناختی و عاطفی کودک خود را تقویت کنیم

چگونه مهارت های شناختی و عاطفی کودک خود را تقویت کنیم

اکنون که دیدیم گفتار خصوصی چگونه برای کودکان مفید است، بیایید عمیق‌تر غواصی کنیم و به چند روش منحصربه‌فرد نگاه کنیم که از طریق آن‌ها می‌توانید به فرزندتان کمک کنید مهارت‌های شناختی خود را بهبود بخشد و تنظیم عاطفی را بیاموزد:

1- تقویت قوه تخیل کودک در زمان حرف زدن کودک با خودش:

  • تخیل و خلاقیت برای مغز همان روغن برای زنجیر دوچرخه است. درگیر نگه داشتن فرزندتان در فعالیت های سرگرم کننده و در عین حال کمی چالش برانگیز، برای ذهن خلاق او معجزه می کند.
  • مقدار زیادی لوازم ایمن ارائه دهید و صبور باشید. خلاقیت یک فرد هرگز محصول زور نیست، بنابراین اجازه دهید فرزندتان تصمیم بگیرد که چه فعالیتی می‌خواهد انجام دهد.
  • ارائه کمک بیش از حد نیز می تواند فرصت فکر کردن را از کودک بگیرد. نسبت به ایده هایی که ممکن است به نظر شما کمتر از حد متوسط ​​به نظر برسد، مدارا کنید. به یاد داشته باشید، خلاقیت زمانی بهترین حالت را دارد که تنها بماند.

2- یادگیری یک توالی پیچیده از وظایف:

  • ارائه راهنمایی گام به گام در حالی که کودک در حال انجام یک کار است می تواند یک تغییر واقعی بازی باشد.
  • زبان، نقش مهمی در برقراری ارتباط و کمک به کودک شما برای درک آنچه گفته می شود دارد. سعی کنید دستورالعمل‌هایی را به زبانی ساده و قابل درک ارائه دهید تا فرزندتان غافلگیر نشود و او احساس کند کارهایی که در دست دارد بسیار در حیطه تخصص او هستند.
  • هنگامی که پیشرفت جزئی مشاهده کردید، مطمئن شوید که به اندازه کافی به کودک خود تمرین می کنید. فراموش نکنید که او را به خاطر تلاش و پیشرفت انجام شده تحسین کنید. در واقع، تمرین، قدردانی و تشویق کردن کودک را به عنوان سه کلمه جادویی در نظر بگیرید که می تواند کودک شما را به انجام یک کار تشویق کند.

یادگیری یک توالی پیچیده از وظایف

 

3- بهبود حافظه در زمان حرف زدن کودک با خودش:

  • وقتی صحبت از تقویت حافظه می شود، تجسم نقش مهمی ایفا می کند. فرزندتان را تشویق کنید تا از آنچه می‌خواهد به خاطر بسپارد، تصویر ذهنی بگیرد. کودکان اغلب در حفظ کردن از طریق بازی های ورق به خوبی پاسخ می دهند. یک تصویر زیبا با یک یا دو کلمه روی یک کارت نمونه کلاسیک ایجاد یک خاطره ذهنی است.

می‌توانید بعداً فرزندتان را امتحان کنید وحرف زدن کودک با خودش بررسی کنید که چقدر حفظ شده است. سعی کنید این تمرین را چند بار با کودک خود تکرار کنید تا زمانی که به درستی برسد. مراجعه به تصاویر ذهنی گرفته شده در صورت تمرین کافی می تواند به یک عادت تبدیل شود.

  • بچه ها عاشق بازی معلم و دانش آموز هستند. میز را بچرخانید – دانش آموز شوید و بگذارید فرزندتان معلم شما شود. معلم شدن یک راه عالی برای فرزند شما برای به خاطر سپردن مطالب است.
  • کوچولوی خود را به خواندن بیشتر و بیشتر تشویق کنید. کتاب‌های داستانی هیجان‌انگیز و رنگارنگ بیاورید و اگر در حالت اصلی باقی نماند، ناراحت نشوید. به فرزندتان اجازه دهید قسمت هایی را که دوست دارد برجسته و زیر آنها خط بکشد. این می تواند حافظه او را به میزان قابل توجهی تقویت کند.
  • به خاطر سپردن بخش های کوچکتر برای مغز انسان نسبتا آسان تر است. به عنوان مثال، می توانید به کودک خود بیاموزید که یک کلمه یا جمله پیچیده را به دو یا سه قسمت تقسیم کند. به خاطر سپردن هر قسمت یک قدم به هدف نزدیک تر است و به کودک شما احساس موفقیت می دهد.

به کودک خود در تنظیم احساسات کمک کنید

4- به کودک خود در تنظیم احساسات کمک کنید:

وقتی فرزندتان با احساسات بزرگ دست و پنجه نرم می کند یا در حال فروپاشی است، خود را به جای فرزندتان بگذارید. سعی کنید درک کنید که چه چیزی ممکن است باعث شود کودک شما چنین احساسی داشته باشد. احساسات او را نادیده نگیرید.

درعوض، احساسات او را بپذیرید و به او بگویید که احساس او را درک می‌کنید، «می‌دانم، خیلی ناراحت‌کننده است»، «این باید شما را خیلی عصبانی کند» یا «می‌توانم بفهمم چرا اینقدر ناامیدکننده است».
کودکان اغلب باید با احساسات پیچیده کنار بیایند، و نمی دانند چگونه آنها را درک کنند. با نامگذاری «می بینم عصبانی هستید» به فرزندتان کمک کنید تا از احساسات خود آگاه شود. فقط آگاهی از احساسات او می تواند به کودک شما کمک کند تا آرام شود.

هنگامی که او آرام گرفت، می توانید با او درگیر شوید و او را در مورد نحوه برخورد با موقعیت های مشابه راهنمایی کنید. به این ترتیب شما به او کمک می کنید تا حل مسئله را برای خودش بیاموزد.

وقتی کودک شما غرق در احساسات است، به راهی برای تخلیه این احساسات بزرگ نیاز دارد. او ممکن است نیاز به گریه داشته باشد و به کسی نیاز دارد که او را آرام کند. اشکالی ندارد که به فرزندتان اجازه دهید گریه کند تا احساسات فروخورده اش را بیرون دهد.

در همان نزدیکی باشید تا در صورت نیاز به او آرامش دهید و اگر به شما اجازه داد، به آرامی او را لمس یا نگه دارید تا زمانی که بتواند خود را آرام کند. صبور باشید و با فرزندتان گفتگوهای آزاد داشته باشید. اگر او این روش جدید گفتار خصوصی در کودکان را کشف کرده است، مطمئن باشید که همه چیز خوب پیش می رود.

مقالات مشابه مناسب شما

2 پاسخ

  1. حرف زدن کودک با خودش خیلی دلایل داره و مهمترینش ارتباط گیری می تونه باشه من دخترم از دو سالگی دوست نامرئی داشت و مدام باهاش صحبت می کرد من اوایل استرس می گرفتم اما بعدش دیدم از این کار لذت میبره و ساعت ها سرگرم میشه و مهمترین و بهترین مزیتی که داشت الان راحت ارتباط اجتماعی برقرار میکنه و خیلی رفتار درست و قشنگی داره با بقیه

  2. سلام نیلوفر عزیز:
    آفرین به شما که اجازه دادید کودکتون اونجوری که دوست داره برخورد کنه این مهمترین کار شما تو فرآیند ارتباط گیری و شناخت کلمات برای فرزندتون بوده. این موضوع به شما نشون میده که کودکتون در حال رشده و این رشد داره به خوبی شکل میگیره. تا زمانی که این موضوع دچار ناراحتی و مشکل برای کودک نشه هیچگونه خطری نداره 😘

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *